Författare Ämne: Trådlös MJ-styrning  (läst 7505 gånger)

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.078
    • www.mj-magasinet.se
SV: Trådlös MJ-styrning
« Svar #50 skrivet: ons 10 apr 2019, 09:23:39 »
Ok, när du skrev "lätt över 100" så antog jag att det var utan wildcards :)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.060
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #51 skrivet: ons 10 apr 2019, 17:05:35 »
Citera
Med en vettig topic-struktur behöver du bara en, eller några få, subscribes.
Det är ju det jag inte får till, därför gör jag på ett annat sätt.
Men om någon har något förslag, så......

Vore kul att försöka... men då måste du berätta mer om behov och utgångspunkt. Är det bara översättning från din fjärrkontroll till DCC++ vi talar om? Vill du i så fall kunna hantera allt den kan? Och vad kan den i så fall styra?
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 162
« Svar #52 skrivet: ons 10 apr 2019, 22:13:30 »
I princip så vill jag kunna styra allt med samma system, eller protokoll eller vad man vill kalla det.
Lok, vagnar, växlar, signaler, belysning, whatever…, med olika typer av fjärrkontroller, egenbyggda, mobiler, paddor, whatever…
och dessutom från, t.ex. fysiska spårplansställverk med indikering på växelläge (finns ingen återkoppling från växlarna utan man
får lösa indikeringen från när dom läggs om).
Lok och vagnar kan ha DCC-dekoder eller kontrolleras direkt med wifi.

Eftersom befintliga lok (10 st), vagnar med decoder (ett 20-tal) och växlar (ca 75 st) styrs från DCC++ master, och den koden tänker jag inte gå in och joxa med,
så har jag en mqtt-klient kopplad till den som skickar in kommandon via Tx-Rx enligt nedanstående protokoll:
https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki/Commands-for-DCCpp-BaseStation

Det funkar med det enkla bas-mqtt som jag håller på och labbar med, jag kan köra ett lok fram och tillbaka, och lägga om en växel.
Jag är övertygad att jag kan lösa det här så det fungerar som jag vill ha det.
Problemet är om det fungerar med mmrc/clees.

Har ni tänkt att kunna köra lok överhuvudtaget, och i så fall hur?
Hur ska man lägga upp publish/subscribe på Dcc++ - klienten enligt era system, och vad skall den ha för deviceID?

Jag är väl medveten om att mina kunskaper i programmering i allmänhet och mqtt i synnerhet är på väldigt låg nivå
så det kan mycket väl vara förklaringen till att jag inte förstår.

Utloggad Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
« Svar #53 skrivet: ons 10 apr 2019, 22:54:14 »
Det är klart att allt, och jag menar verkligen allt skall kunna hanteras denna väg.
Det innebär att man så småningom skapar lite AI och kan lägga upp scenarion som kan länkas även med val i framtiden.
Det ni håller på med nu är grunden för en helt ny generations modellhobby. Enkelt Överkomligt och Flexibelt!
Kan nog spåna fram en bra akronym.  ;-)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #54 skrivet: tor 11 apr 2019, 19:36:59 »
@rcmodeler: Jag tror MQTT är fullt möjlig att använda till detta - det är ju precis det jag presenterar i den andra bilden i trådens allra första inlägg. Men låt mig återkomma till detta i helgen.

Jag har nu äntligen fått fatt i motståndet jag saknade och lött ihop mitt lilla "anpassningskort" mellan Wemos-klonen, servo och knapp/lysdiod-hållaren:

Än så länge strömförsörjer jag via USB, men jag misstänker att Wemos-klonens 5V-matning kanske inte orkar driva servot fullt ut. Så nästa steg blir att mata 5V direkt till mitt anpassningskort och därifrån till övriga förbrukare. Kortet är förberett för just det.

Jag har också sett att lysdiodernas blinkning när man ändrar växelläge är "ful" och bör programmeras om lite. Men jag vill ju ändå uppdatera med bättre inställningsmöjligheter via webbsida, precis som jag gjort med MMRC start-programmet.

Så det finns lite att finslipa, men det känns kul att ha lyckats så här långt.

- - -
Jag har förresten räknat på kostnaden för detta och totalt (inkl USB-laddare för 100 kr) hamnar allting på cirka 300 kr för en växel. Styr man två växlar blir kostnaden cirka 400 kr. Då får man lägga lite hobbytid på det också, men det räknas ju bara som nöje. :)
---
Mvh Peter

Utloggad Lasp

• Användare
« Svar #55 skrivet: tor 11 apr 2019, 23:03:23 »
En viktig sak när man driver sådana här intermittenta saker (går på då och då) är att använda kondensator eller supercaps.
Då finns energin när man behöver den och kan ladda upp i mellantiderna. Testa detta.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #56 skrivet: sön 14 apr 2019, 09:33:36 »
Hur ska man lägga upp publish/subscribe på Dcc++ - klienten enligt era system, och vad skall den ha för deviceID?

Nu har jag funderat på MMRC-adresser för hantering av DCC++. Det borde behövas ungefär följande adresser:

Adresslista (topics)
mmrc/rcmodeler-dcc/commands
 /status
 /power
 /store
 /erase
 /diagnostic

mmrc/rcmodeler-dcc/cab
 /throttle
 /function

mmrc/rcmodeler-dcc/layout
 /accessory
 /turnout
 /output

mmrc/rcmodeler-dcc/setting
 /main
 /prog
 /read

Körhandtaget
Och så använder man dem så att körhandtaget skickar (publicerar) ett kommando till exempelvis
  mmrc/rcmodeler-dcc/cab/throttle/set

..och sedan lyssnar (subscribe) efter svaret från DCC++ på adress
  mmrc/rcmodeler-dcc/cab/throttle

Konverterare
På konverteraren blir det då "tvärtom", den lyssnar (subscribe) istället på
  mmrc/rcmodeler-dcc/cab/throttle/set

..och svarar (publicerar) på
  mmrc/rcmodeler-dcc/cab/throttle

- - -
Enligt MMRC Convention behövs det ju även en hel del extra information om de olika funktionerna och egenskaperna. Men de flesta kan man lägga till i ett senare skede, om man vill se att allting fungerar först. Dock vore det bra om följande information/adresser alltid finns med och hanteras:

mmrc/rcmodeler-dcc/$name
 mmrc/rcmodeler-dcc/$status

Hanteringen av $status är lite speciell, för där måste man använda MQTTs funktion för "last will". Det är en finess som kan användas till att få reda på när en enhet tappar kontakten med MQTT.
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #57 skrivet: mån 15 apr 2019, 11:15:35 »
Bra jobbat  :up:
Får dock kolla på det senare, är ju inte helt lättförståeligt.
Den mqtt-basvariant som jag håller på att labba med är lite enklare även om jag förstår att det kan behövas mer.
Håller på att bygga och programmera lite olika delsystem, det tar nog ett par månader innan det är klart.
Har just påbörjat spårplansställverk.
Återkommer när jag har mer att visa eller fråga  :)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #58 skrivet: lör 04 maj 2019, 12:19:53 »
Den mqtt-basvariant som jag håller på att labba med är lite enklare även om jag förstår att det kan behövas mer.
Om du inte tycker MMRC passar, så behöver du ju inte följa den. Det är bara att ändra "mmrc/" mot något eget namn, så kan du göra som du vill. ;)

(MMRC är tänkt att passa till många olika saker och för många olika personer. För att det ska fungera måste man kompromissa, som vanligt här i livet. Det kan förstås betyda att vissa saker ibland blir krångligare, men det får man se som en eftergift för att helheten ska bli bra! Alternativet är förstås att inte använda sig av just MMRC, men då vill jag be om att den som gör det respekterar övriga MMRC-användare och inte använder "mmrc/" som start på sina adresser.)
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #59 skrivet: lör 04 maj 2019, 12:23:38 »
Det har faktiskt hänt en del på MMRC-fonten de senaste veckorna, trots finvädret...

Strömförsörjning
Jag har exempelvis funderat mer kring strömförsörjning av MMRC-klienter. Jag har länge funderat på att använda s.k. powerbanks för detta, men har tyckt att de är onödigt dyra i förhållande till hur mycket batterikapacitet man får. Men häromdagen hittade jag en billig powerbank på 2000 mAh som jag bara var tvungen att prova. :-)

Tyvärr visar det sig att nästan alla powerbanks stänger av sig när det inte förbrukas tillräckligt hög ström. Och Arduino-liknande kretskortsdatorer drar relativt lite ström. Så tyvärr stänger även denna powerbank av sig efter en minut, vilket ju inte är så användbart i detta sammanhang.

Powerbank för Raspberry Pi
Däremot råkade jag prova att driva min Raspberry Pi Zero med powerbanken och det verkar fungera. Den har just legat på långtidstest och har drivit Raspberryn i 10 timmar. Det kanske inte är tillräckligt för en modulträff, även om man kan ha flera powerbanks att växla mellan. Alternativt kan jag köpa en större, vi får se...

Anpassningskort
Jag har även gjort fler anpassningskort mellan Wemos och växlar. Dels för ett eller två servon, dels med eller utan spänningsomvandlare. Jag har inte bestämt vad jag själv vill använda, men nu finns i all fall alternativen.

Wemos-klonen och anpassningskorten behöver ju även fästas på modulen, så nu har jag konstruerat en fästplatta för dessa. Ännu så länge finns den bara för mitt "gamla" anpassningskort, men konceptet bör fungera även för de nykonstruerade anpassningskorten.

---
Mvh Peter

Utloggad Lasp

• Användare
« Svar #60 skrivet: lör 04 maj 2019, 15:46:02 »
Hej du.
Jag gillar alla dessa kopplingar för att ta bort det gamla , nästan otidsenliga, som finns inom MJ.
Nu vill jag ju inte skrifa här längre eftersom alla inte är lika välkomna ombord på detta forum.
Men jag använder en dröse 18650 som jag har plockat från gamla Laptop batterier, det är samma celler i cykelbatterier. Så lumpa ihop och ladda.
Bra hållare för 18650 har jag köpt direkt både för en, två och tre celler.
Sedan leker jag nu med en lite kul ESP sak med egen batterihållare och en liten skärm! Otroligt vad man kan knö in.
Kommer att läsa här lite i fortsättningen ändå.

Med många hälsningar om en bättre framtid.

Lennart

Säg till om du vill ha bilder. /DS

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #61 skrivet: sön 12 maj 2019, 09:01:03 »
Nu vill jag ju inte skrifa här längre eftersom alla inte är lika välkomna ombord på detta forum.
Precis som ute i verkliga livet kan alla ibland lyckas uttrycka sig fel, svara när man är upprörd eller kanske bara stå på sig i sin åsikt. Min erfarenhet hittills i livet är att det är väldigt sällan som folk "är dumma" utan orsak. Vanligast är nog att det som skrivs missuppfattas eller kan tolkas annorlunda/hårdare än skribenten menade. Det eskalerar sen för att motparten tar illa vid sig och kanske svarar med samma mynt, vilket då av den första skribenten tolkas som ett påhopp (för att denne inte förstod att hens inlägg var orsaken). Sen är "cirkusen" igång, utan att någon förstod egentliga orsaken.

Men jag använder en dröse 18650 som jag har plockat från gamla Laptop batterier, det är samma celler i cykelbatterier. Så lumpa ihop och ladda.
Bra hållare för 18650 har jag köpt direkt både för en, två och tre celler.
Jag har sneglat på 18650-batterier men känner att just nu att jag inte vågar använda begagnade om jag inte vet att de har "säkerhetskretsar" inbyggt. Och nya 18650-batterier känns lite för dyra i förhållande till sitt energiinnehåll just nu.

Fyra laddbara AA-batterier, laddare och en hållare kan jag hitta för ungefär samma pris som ett nytt 18650 i Sverige - och då får jag 4 ggr så lång batteritid. Så jag börjar där, så får vi se var det slutar. :)  (Laddare & batterier hittar jag på IKEA.)
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #62 skrivet: sön 12 maj 2019, 09:29:03 »
Just nu går det lite på sparlåga med MMRC. Sommaren är på väg och det finns annat som både är roligare(?) och mer prioriterat. Men lite händer det ändå.

Prototypkoppling
Jag har satt upp en liten prototyp för växelstyrning på en träbit. Tanken är dels att kunna visa upp MMRC och dels att ha en enhet färdig för att testa nya programversioner och kopplingar till andra enheter.

Första installationen
Jag håller även på att göra klart en modul där MMRC ska styra två växlar samtidigt. Jag har kommit så långt att servon är installerade, men nu väntar jag på de nya anpassnings-kretskort jag beställt.

Wifi-to-wifi
I ett sidospår har jag nu hittat en beskrivning av hur man använder en Raspberry Pi till att "knyta ihop" två olika wifi-nätverk. Jag har två idéer kring detta:
 - dels vill jag på en modulträff kunna "hämta" snabbklockan från träffen wifi-nätverk och "översätta" den till en snabbklocka för MMRC.
 - dels vill jag i framtiden undersöka om detta är en väg att gå för att koppla ihop flera olika modulägares MMRC-nätverk, kanske även CLEES med MMRC?

Här kan du läsa mer om Raspberry Pi as a wifi gateway.
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #63 skrivet: lör 01 jun 2019, 20:39:36 »
Nu har jag fått mitt nydesignade kretskort och monterat komponenterna på det. Nästa steg är att löda fast kablarna och testa allting. Vi får se om jag hinner i helgen...

Läs mer på https://www.infolagret.se/mj/lag-aktivitet-kring-mmrc/
---
Mvh Peter

Utloggad Goofy

• Användare
  • Antal inlägg: 27
« Svar #64 skrivet: ons 28 aug 2019, 11:42:09 »
.....I princip så vill jag kunna styra allt med samma system, eller protokoll eller vad man vill kalla det.
Lok, vagnar, växlar, signaler, belysning, whatever…, med olika typer av fjärrkontroller, egenbyggda, mobiler, paddor, whatever…
och dessutom från, t.ex. fysiska spårplansställverk med indikering på växelläge (finns ingen återkoppling från växlarna utan man
får lösa indikeringen från när dom läggs om).
Lok och vagnar kan ha DCC-dekoder eller kontrolleras direkt med wifi.

Eftersom befintliga lok (10 st), vagnar med decoder (ett 20-tal) och växlar (ca 75 st) styrs från DCC++ master, och den koden tänker jag inte gå in och joxa med,
så har jag en mqtt-klient kopplad till den som skickar in kommandon via Tx-Rx enligt nedanstående protokoll:
https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki/Commands-for-DCCpp-BaseStation

Det funkar med det enkla bas-mqtt som jag håller på och labbar med, jag kan köra ett lok fram och tillbaka, och lägga om en växel.
Jag är övertygad att jag kan lösa det här så det fungerar som jag vill ha det.
Problemet är om det fungerar med mmrc/clees.

Har ni tänkt att kunna köra lok överhuvudtaget, och i så fall hur?

Jag är väl medveten om att mina kunskaper i programmering i allmänhet och mqtt i synnerhet är på väldigt låg nivå
så det kan mycket väl vara förklaringen till att jag inte förstår.

Vad kul att någon annan gjort en brygga mellan DCC++ och MQTT!  Det har jag också.
Men, ingen styrning av växlar via DCC++ för mig, det går annan väg.
Det som min brygga gör är att styra lok på "main track" (trottel och F0-F28)  och skriva/läsa CV på "programming track". Det är allt i dagsläget.
Har dock funderat kring det där med dekodrar i vagnarna (har inga i dagsläget), den kommunikationen vill man kanske köra via rälsen, och då blir det också via DCC++. ?
Hur tänker ni andra om dekodrar i vagnar?

och vad skall den ha för deviceID?

I mitt system heter den  "WiximDCCppInterface" hittills är det den enda som har ett statiskt namn. Man kan inte ha fler än en ansluten samtidigt, lite av en säkerhetsgrej.
Den har för övrigt en Watch-dog på bara två sekunder. Och en last will som funkar som nödbroms :)

Jag har hållit på lite med MQTT, och har väl kommit på några grejor värda att tänka på speciellt när det gäller MJ.

• Var smart när du väljer topics för MQTT. Varje "grej" (växel/spårledning/signal/ o.s.v) ska ha en (eller snarare två, en för begäran och en för kvittens) egen och förutsägbar topic.
  • Använd "retained" topics. Alla meddelanden, både de som ställer om "state" och de som bekräftar "state" skall vara "retained". Retained innebär att MQTT-broker behåller senaste värdet (payload) för varje "retained" topic.  bra info :https://www.hivemq.com/blog/mqtt-essentials-part-8-retained-messages/ 
  • "QoS 2" är inget man behöver, om samma meddelande skulle komma fler gånger till en mottagare gör det absolut inget.
[li]
[/li][/list]

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #65 skrivet: tor 29 aug 2019, 07:10:20 »
Citera
Men, ingen styrning av växlar via DCC++ för mig, det går annan väg.
Min bror, som bygger anläggningen (skala 0), använder Lenz räls och växlar.
Och Lenz växelmotorer är DCC-styrda. För- och nackdelar med allting, men det blir ju väldigt lite kablar.
Citera
Har dock funderat kring det där med dekodrar i vagnarna (har inga i dagsläget), den kommunikationen vill man kanske köra via rälsen, och då blir det också via DCC++. ?
Hur tänker ni andra om dekodrar i vagnar?

Jag bygger ju ett lok, Z49, och en av prototyperna ska jag wifi-konvertera. Strömmen tar jag från rälsen men styrningen kommer direkt från den trådlösa handkontrollen.
Kan alltså köra DCC-lok och wifi-lok samtidigt från samma körkontroll.
Med vagnar gör jag det som är enklast. Är det bara belysning så kanske en enkel DCC-dekoder gör jobbet, men ska man styra funktioner, servon och grejor, så blir det samma som loket, wifi.
Citera
Jag har hållit på lite med MQTT, och har väl kommit på några grejor värda att tänka på speciellt när det gäller MJ.
Tack för tipsen, själv är jag helt grön på det här, men det är alltid kul att lära sig nya saker.

Har inte haft tid att pyssla med detta i sommar men har börjat så smått nu igen. Det roliga är att det verkar funka som jag vill ha det.
Blir varken MMRC eller Clees, jag kör en egen variant. Kanske startar en egen tråd om det senare, istället för att blanda ihop principerna.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #66 skrivet: tis 19 nov 2019, 18:46:26 »
Jag har nu börjar titta lite på MMRC igen.

Det stora som hänt är att jag har "flyttat ut" servo-funktioner och lysdiod-funktioner till två separata bibliotek (i princip två separata filer). För den som kan programmering, är det två separata klasser. Fördelen med ett bibliotek/klass är att den ligger utanför ditt eget program och gör din egen kod mer lättöverskådligt. Dessutom ger den programmeraren färdiga funktioner som enkelt/enklare kan användas.

Ett exempel är biblioteket/klassen jag gjort för ett servo. Du som programmerare behöver inte bry dig om hur koden ser ut, utan behöver bara lära dig hantera de funktioner du behöver, exempelvis:
Kodstycke: [Välj]
servoVx1.limits();
servoVx1.onFinished();
servoVx1.through();
servoVx1.diverge();

Första kommando sätter värdena för servot: max, min och med vilken hastighet det ska röra sig
Nästa talar om vilken funktion som ska köras när servo rört sig klart (så man kan sätta t.ex en signal eller statusdiod)
Tredje ställer växeln (servot) i läge rakt fram
Fjärde ställer växeln (servot) i läge sväng

Med dessa fyra funktioner kan man göra det mesta med en växel. På samma sätt kan biblioteket/klassen för lysdioder också förenkla hanteringen. Och i alla fall underlättare det mycket för mig själv och gör min kod lättare att läsa/hantera. Just nu kan jag med 100 rader kod styra en växel med hjälp av en Arduino, ett servo, en tryckknapp och två indikerings-lysdioder. Och då finns en del finesser som att lysdioderna indikerar när du just startat styrningen och blinkar under växelomläggningen.

Nästa steg är nu att dels göra en funktion för att hantera MQTT-meddelanden så man kan prata med andra MMRC-moduler. Dessutom behöver jag få igång wifi-funktionerna så man kan "prata" trådlöst. Detta blir nog lite mer avancerat att få till...
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #67 skrivet: mån 25 nov 2019, 19:48:41 »
Såja, nu har jag fått MMRC-programmet som styr växlar att fungera som det ska. Alla funktioner är inte på plats (MQTT saknas) men nu styr jag min spårbytesmodul med nya programversionen.

Det tog en stund att trimma in servona, men det underlättades av att jag nu kan ändra deras läge och hastighet via wifi och en webbläsare på mobilen. Det fina är då att jag lättare kan justera växellägen på träffar, då jag ju alltid har mobiltelefonen med där.

Nästa steg blir dels att få igång MQTT-kommunikationen, dels att dokumentera koden och användningen lite mer. Därefter är det nog dags att publicera koden, om ingen är nyfiken redan nu?
---
Mvh Peter

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 237
« Svar #68 skrivet: tor 28 nov 2019, 22:51:52 »
Hej

Jag har funderat på att "radiostyra" lok, det finns visst små till HO lastbilar. Skulle väl gå att få i de flesta lok. Jag vill slippa ström i rälsen och alla små stopp i växlar.

Samt kunna bygga växlar och spår enklare.

Du 618

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.439
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #69 skrivet: fre 29 nov 2019, 11:17:54 »
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #70 skrivet: fre 29 nov 2019, 13:46:30 »
Hej

Jag har funderat på att "radiostyra" lok, det finns visst små till HO lastbilar. Skulle väl gå att få i de flesta lok. Jag vill slippa ström i rälsen och alla små stopp i växlar.

Samt kunna bygga växlar och spår enklare.

Du 618

Kanske dags att sluta fundera och sätta igång?  ;)
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22345.msg224870#msg224870

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #71 skrivet: fre 27 dec 2019, 18:18:00 »
Nu har jag kommit ett steg längre. I princip går det nu att göra en komplett växelstyrning för vem som helst med intresse och lite kunskap!

Jag har nämligen lagt upp ny version av programvaran samt både 3D-filer och mönsterkortslayouter på Github:
 - https://github.com/mekanoid/MMRC-2turnout
 - https://github.com/mekanoid/MMRC-3dprint
 - https://github.com/mekanoid/MMRC-pcb

Så den som vill kan nu prova att göra sen egen MMRC-styrda växel. Det är fortfarande ett projekt för "gör-det-självaren" men alla underlag finns nu i alla fall tillgängliga. Det enda som egentligen är viktigt, det är att man följer reglerna för hur man hanterar MQTT-meddelanden. Resten är upp till var och en!

Här kan ni läsa lite mer i detalj vad jag gjort med MMRC på senare tid: https://www.infolagret.se/mj/mmrc-uppdateringar
En översikt över all MMRC-material hittills finns på: https://mekanoid.github.io/MMRC-documentation/
« Senast ändrad: fre 27 dec 2019, 18:21:34 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #72 skrivet: ons 01 jan 2020, 20:14:07 »
Nu har jag även skrivit ihop en liten beskrivning om hur man kopplar ihop en växelstyrning för MMRC:
 https://www.infolagret.se/mj/artiklar/elektroniken/mmrc-servostyrning/

Planen är att skriva artiklar även om 3D-utskrifterna som kan göras och hur man laddar mjukvaran i en Arduino. Men det blir en senare fråga.
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #73 skrivet: fre 03 jan 2020, 15:56:41 »
Och nu är nästa steg i dokumentationen av MMRC klart. Här har jag beskrivit hur man får igång Arduinos utvecklingsmiljö och använder den för MMRC:
 https://www.infolagret.se/mj/artiklar/elektroniken/mmrc-programmering/

Första delen av instruktionerna kan kanske vara användbara mer generellt om man vill komma igång med Arduino-programmering?
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #74 skrivet: lör 13 jun 2020, 18:50:30 »
Hej alla!
För en dryg vecka sedan fick jag till en bättre dokumentation av MMRC. Och framför allt har jag nu samlat allting på ett mer enhetligt sätt:

En helt ny sektion om Ämnesstruktur har författats och där försöker jag bättre beskriva hur MQTT ska användas för MMRC. Det kan säkert behövas än mer förklaring och framför allt tydligare exempel, men det får bli när vädret är sämre. :)

Du hittar allt om MMRC här: https://www.infolagret.se/mmrc/
---
Mvh Peter