Författare Ämne: Trådlös MJ-styrning  (läst 7504 gånger)

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.078
    • www.mj-magasinet.se
SV: Trådlös MJ-styrning
« Svar #25 skrivet: tis 19 mar 2019, 07:28:31 »
Ja, och jag skulle vilja tilägga att det är en av styrkorna med MQTT, sändande (publicerande) enhet behöver inte veta om 0 eller hundratals enheter lyssnar (prenumererar).
Brokern sköter den biten.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.060
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #26 skrivet: lör 23 mar 2019, 10:19:36 »
Tack för feedback! Naturligvis får man kommentera utifrån sitt eget perspektiv, det ger ändå en bra indikation om vad som kan bli bättre!

MMRC = Homie
Först: MMRC convention är nästan exakt detsamma som Homie convention (i en tidig version). Jag ser ingen anledning att uppfinna hjulet igen, när Homie convention är fri att återanvända. Jag är väldigt tacksam för att Homie convention finns!

Om "pratigheten"
Jag ser en stor fördel att enheter beskriver sig själva, för jag tänker mig en framtid där kanske hundratals små MMRC-klienter finns i ett nätverk på t.ex en modulträff. Då börjar nya behov dyka upp, som t.ex. att kunna varna när en klient inte längre är tillgänglig (mmrc/ClientID/$state) och att då dessutom kunna tala om vilken klient det gäller (mmrc/ClientID/$name). Kan nog vara väldigt användbart på en hemmabana också?

"Pratigheten" är ju heller inte betungande: Vi pratar om kanske 20-30 rader extra kod och 5 parametrar per nod - om man följer min idé med många klienter som har få uppgifter vardera. Dessutom kan programkoden återanvändas till stor del, då strukturen alltid är densamma.

Generellt = framtidsäkert
Jag tror dessutom mer på en generellt struktur för alla typer av enheter. Det ger en enkelhet när det gäller programkod och förståelse. I princip kan alla klienter utgå från samma programkod, vilken inte heller blir särskild svårt att förstå. Detta tror jag är viktigt för att sprida MMRC - man ska inte behöva kunna så mycket programmering för att kunna bidra med nya klienter!

- - -

CLEES vs MMRC
Jag försökte med CLEES till en början, men jag fick inte riktigt till strukturen för alla mina idéer. Hur ska den se ut för en TAMs-funktion (tåganmälan) eller snabbklocka? Eller för att styra belysningen eller ett ställverk. I CLEES måste väl detta beslutas central av någon, men i MMRC kan man i princip göra sin egen lösning - även om det bör/kommer att finnas centrala riktlinjer.

Förslag till samsyn
Mitt förslag är att CLEES funderar på att justera strukturen, men tills vidare skippar "pratigheten". Den är inte viktig just nu, utan behövs längre fram om detta växer. Ni behöver väl skriva om er "topic parser" men å andra sidan kan den göra så generell att det blir ett engångsjobb?!?

Sen tänker jag nog också öppna upp möjligheten att ersätta den inledande "mmrc/" med valfri text, såsom Homie convention gör. Då kan man välja "mmrc/" om man följer MMRC convention strikt och vill att alla ska kunna komminicera med sina klineter. Och så kan man ha sitt eget (t.ex "clees/") om man har avvikelser eller bara vill hålla sina klienter separerade.
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 162
« Svar #27 skrivet: lör 23 mar 2019, 11:19:25 »
Har tyvärr haft lite annat att göra senaste veckan så det har inte blivit någon mer test av MMRC, men det skall det bli.
Håller just nu på med version 2 av den trådlösa fjärrkontrollen, måste ha mer minne för fler funktioner  :)

Kastade ett snabbt öga på CLEES men det är nog inget för mig. MMRC känns som det är mer flexibelt, men det är
bara en okunnigs åsikt. Oavsett så är det ett måste att kunna styra lok och växlar via DCC annars kan det kvitta för min del.
Och där kunde det ju finnas en lösning med MMRC.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #28 skrivet: lör 23 mar 2019, 19:53:37 »
Det går inte så fort om man ska programmera... i alla fall inte för mig.  :)

Men, nu har jag även lagt upp en klient för att hantera signaler. Ännu så länge ett pågående jobb, för den kan bara hantera en signal just nu.

Med tiden ska den kunna hantera två signaler - en 2-5-ljus och en 2-4-ljus. Begräsningen beror på att jag vill ha ljus som "fade:ar" in och ut, men Wemos har bara 9 sådana pinnar (PWM).

Vad nästa steg blir, vet jag inte. Kanske gör jag något helt annat, som att göra klart lite landskap eller så fortsätter jag experimentera med en snabbklocka. Jag har nämligen lyckats modifiera ett billigt Clas Ohlson-urverk så det kan styras från en Arduino. Vi får se.
---
Mvh Peter

Utloggad Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
« Svar #29 skrivet: lör 23 mar 2019, 22:49:46 »
Kämpa på! Och kom ihåg att Rom byggdes inte på en dag! Måste ha varit nattarbete.
Det finns inga skäl att att man skall klara allt på en gång. Bättre köra fram något och några funktioner för att sedan göra om. Det är ju hela grjen med att allt är mjukvarustyrt.
Kan man sedan peta in flera funktioner och bara kalla på det som behövs för stunden. Då blir det både mångsidigt och ekonomiskt!

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #30 skrivet: sön 24 mar 2019, 18:30:55 »
Tack Lasp för de glada tillropen. Känns både uppmuntrande och inspirerande!  :handshake:

Jag har för övrigt precis testat räckvidden lite. Jag har en Raspberry Pi som trådlös router i ena änden av huset och placerade min signalstyr-klient i den andra änden. Det är kanske 10 meter mellan dem och två väggar/stängda dörrar i trä däremellan. Och med dessa förutsättningar hade jag inga problem.

Jag som mest ska använda detta till moduler, borde inte få några täckningsproblem i alla fall.
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #31 skrivet: sön 24 mar 2019, 19:30:31 »
Ännu så länge har jag fått ihop klienter som i alla fall teoretiskt skulle kunna styra denna bana:

Det saknas nog en central klient som både kan styra växlarna och indikera hur de är lagda:

Med en sån här lösning kan växlarna styras både lokalt (då varje MMRC twoturnout har två ingångar för knapp) och centralt via "knapp-klienten".
Ska inte vara så svårt att få till en "knapp-klinet", men det får bli ett framtida projekt... :)
---
Mvh Peter

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.249
« Svar #32 skrivet: mån 25 mar 2019, 00:22:37 »
Ett mycket spännande projekt, ser  med spänning och intresse fram mot vad ni har att berätta,

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #33 skrivet: tis 26 mar 2019, 21:02:06 »
Ikväll har jag gjort en beskrivning av vilka inställningar man kan behöva göra i en MMRDC-klient. Den är en generellt beskrivning och med tiden behöver varje klient få sina specifika inställningar beskrivna också. Men det får bli senare.

Här finns beskrivningen: https://mekanoid.github.io/MMRC-documentation/MMRC%20Settings.html

Mest intressant är på slutet där man kan se möjligheten att klienterna i framtiden helt och hållet skulle kunna ställas in via ett webbgränssnitt...
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #34 skrivet: tis 26 mar 2019, 21:23:27 »
Återigen tack för alla glada tillrop och beröm. Det inspirerar och motiverar grymt bra!  :handshake:

Jag svarar här i "min egen" tråd, så inte CLEES-tråden blir alltför översvämmad av mina inlägg. ;)

Styrklient
Jo, man kan behöva någon form av styrklient till sin bana/modul. Men det är inte alltid.

Jag har ju en modul där klienten både hanterar en växel, en knapp och två lysdioder (för att indikera växelläget). Där har man ju redan en styrmöjlighet. Man kan ju sen låta en signal styras automatiskt av växeln. I en sån liten tillämpning behövs inte fler klineter/styrmöjligheter.

Men på en station eller större industri vill man säkert ha en central plats där man kan styra allt. Och där behövs då någon form av styrklient som lämpligen kan hantera några knappar och lysdioder. Till en Wemos, som jag använder, skulle tre knappar med två lysdioder var passa som en klient. Att göra en sån utifrån min MMRC start-klient borde inte vara svårt.
På bild nummer två i föregående inlägg har jag lagt in en ikon som symboliserar en central styrklient. Ikonen bredvid svarta routern/brokern.

Tågväg
Men att sen lägga tågvägar ger ett nytt, intressant problem. Jag har inte haft behovet, men jag tror att lösningen kan vara att varje växelklient ska kunna hantera två olika typer av kommandon: ett direktkommando som styr en enskild växel och ett tågvägskommande som när det används även blockerar möjligheten till direktkommandon.

Skulle kunna vara följande två ämnen/topics man använder:
  mmrc/deviceID/nodeID/direct/
  mmrc/deviceID/nodeID/route/

---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #35 skrivet: ons 27 mar 2019, 19:32:03 »
Det blev ju en del snack om inställningar, så jag var bara tvungen att testa hur det skulle kunna fungera i MMRC. Så här ser en början ut (skärmbild från min mobil):

Tanken är att denna webbsida ska man komma till antingen första gången man startar en ny klient, när en klient inte hittar nätverket eller manuellt genom att "kortsluta" två pinnar på Arduinon.
Förutom första gången med en ny klient, så ska aktuella inställningar redan vara ifyllda, så man bara behöver ändra det nödvändiga.

Just nu visas bara bilden och ingenting "bakom" fungerar. Men det här vore kanske en bra väg att gå?
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #36 skrivet: lör 30 mar 2019, 15:55:22 »
Så, nu har jag fått igång 3D-skrivaren efter värmeelementbytet. Tyvärr håller jag på att få slut på filament (=plast) istället. :-)

All elektronik behöver fästas under modulen på något sätt. Förutom kortet behövs ju motstånd, lysdioder och en tryckknapp. Dessutom behöver servot ha någon form av hållare också. Jag har därför skapat tre olika hållare för mina moduler:

1. Till vänster är en platta som ska hålla Wemos och ett specialkretskort jag designat. Det saknas en bygel som ska hålla korten på plats och samtidigt göra att de lätt kan bytas. Plattan är tänkt att skruvas fast med distanser under modulen. Kretskortet har plats för 5V-matning, motstånd till lysdioder och en spänningsdelare så att knappen bara matar 3V till Wemos ingång. Kortet är ännu inne testat...

2. I mitten finns den den hållare jag tidigare skapat för tryckknapp och lysdisoder. Hållaren passar i ett hål med 33 mm diameter (en hålsåg jag hade sen tidigare) och tryckknappen är infälld för att inte ta plats vid modultransport. Bakom de vita "fönstren" gjorda av vitlim, kan man sätta två gröna lysdioder.

3. Längst till höger ligger den servohållare jag skapat. Den är bara en anpassad kopia av en design jag hittat på Thingiverse. Den har plats för en microswitch, som används till att växla pol till spårkorset.
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #37 skrivet: tor 04 apr 2019, 18:47:58 »
Idag fick jag inte igång min PC - slut på hårddiskutrymme och det tycker inte Linux om. :(
Det gick att komma in via Terminalen och rensa så jag kom igång, men det blev en anledning att åka och köpa en ny hårddisk.

RPi Zero
Dessutom råkade det komma med en sån här hem:

En Raspberry Pi Zero W plus en låda. Tanken är alltså att jag ska ha min trådlösa router och MQTT-broker i denna RPi. Det blir otroligt smidigt, men det är nästa spå jag undrar om den inte blir för lätt att tappa bort? Och jag vet ingen om räckvidden ännu...
(Jag köpte "Raspberry Pi Zero W Essential kit" plus en originallåda på Webbhallen för totalt 268 kr.)

Fler Wemos-kloner
På hemväg hämatde jag dessutom ett paket från Lawicel;

Där fanns fler Wemos-kloner så jag kan testa med fler klienter. Dessutom beställde jag en batterihållare och en spänningsanpassare. Jag är alltså på väg att testa hur länge jag kan driva en MQTT-klient (växelstyrning) på tre AA-batterier. Spännande. Enda smolket i bägaren är att jag nu saknar ett 4.7 kOhms-motstånd som ska vara till växelstyrningen?

Men det finns så mycket mer att prova, så det är nästan bra att det begränsningar ibland! Tiden är det största... :)
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #38 skrivet: tor 04 apr 2019, 19:45:43 »
Nu har jag fått ett par Wemos D1 mini att prata med varandra.
Visserligen bara med en enkel variant av mqtt, men ändå.
Till och med kört tre st samtidigt.
Tur jag köpte ett 10-pack plus några olika shields, riktigt kul det här.
Sedan är det dags att kolla lite mer på mmrc, om det kan vara något för mig  :???:

Utloggad Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
« Svar #39 skrivet: tor 04 apr 2019, 20:19:15 »
Mycket spännande projekt Jag hoppas att detta tar sig fram till helt självständiga moduler, inget kablage bara en strömförsörjning till modulen!
Slika små WiFi enheter drivs med 18650 batteri. Som sagt en eller flera Accespunkter AP. ordnar resten.
Jag tycker att det växer fram idéer väldigt fort och välplanerat!

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #40 skrivet: tor 04 apr 2019, 20:48:34 »
Ja, rcmodeler, det är riktigt roligt! Finns så mycket man kan och vill göra att man inte hinner genomföra alla idéer. :(

Tyvärr ser nog MMRC-strukturen krånglig ut, innan man förstår den. Och för en enskild person i ett enskild projekt känns det troligen "overkill". Men jag vill påstå att MMRC vinner i långsiktighet. Orkar man sitta sig in i det EN gång, har man troligen igen det när man vill bygga fler typer av klienter och större nät. I princip är det så att om man bara följer konventionen att använda "mmrc/deviceID/" först i alla dina ämnen, så kan du i alla fall aldrig förstöra för någon annan om ämnena därefter är helt dina egna. "deviceID" ska alltså vara en unik textsträng för varje klient, som lämpligen börjar med din signatur och följs av några valfria tecken för att skilja på dina egna olika klienter. T.ex: "mmrc/pkin-sj06/..." eller "mmrc/lasp-vx08/..."

Men hör av dig när du känner dig mogen och vill ha hjälp! Det finns en del i MMRC som man kan strunta i till en början, för det går att lägga till när man får behov (större nät, fler funktioner eller samspel med andra).

@Lasp
Jag vet inte om detta alltid är så välplanerat... ;)
Å andra sidan tror jag inte det behövs mer planering än att följa MMRC Convention. Då vet man att klienterna även i framtiden kommer fungera tillsammans i hur stora och "okända" nätverk som helst (nåja).

Men jag tycker dina moduler är lite väl stora. :) :)

RPi Zero räckvidd
Jag får återkomma om batteridriften, men har nu kolla att även RPi Zero W borde kunna gå att köra på batteri under en modulhelg. Och dess räckvidd på wifi verkar vara i stil med den större RPi 3+. På mobilen i en ände av huset till RPi i den andra (c:a 10m), genom två träväggar/-dörrar av modern typ, har jag 3 av 4 pinnar täckning.
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #41 skrivet: tor 04 apr 2019, 21:22:18 »
Ang räckvidden, det intressanta är väl hur långt en Wemos D1 mini når när den sänder.
Det borde vara den svagaste länken.

Edit:
Gjorde en högst ovetenskaplig test. Knatade runt i huset med en batteridriven Wemos, så kunde jag kolla
på Arduinos serial monitor när den tappade kontakten.
Det blev väldigt bra, täcker nästan hela huset som är runt 120 m2 per våning.
Wifi-sändaren är i ena hörnet på huset.
Dock blev två betongväggar för mycket för den lille rackaren.
« Senast ändrad: fre 05 apr 2019, 07:08:10 av rcmodeler »

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #42 skrivet: lör 06 apr 2019, 20:16:56 »
Jag testade ju räckvidden tidigare, med en "vanlig" Rapberry Pi. Då var det inga problem med c:a 10 m genom två moderna väggar/dörrar av trä. Och med din test gjord skulle jag vilja säga att räckvidden är nog för modelljärnväg. Om man nu inte ska sitta på övervåningen och styra tågen i källaren. :)

Idag har för övrigt MMRC blivit mer användarvänligt. Jag har fixat så att inställningarna av en enhet görs via en webbsida och exempelvis en smartphone/surfplatta.
Det är ännu så länge bara MMRC start som fått finessen och det saknas dokumentation (förutom i koden). Men det går sakta framåt!

Ett litet smakprov från testerna (det var lite felaktigheter kvar...):
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #43 skrivet: tis 09 apr 2019, 08:11:25 »
Tyvärr ser nog MMRC-strukturen krånglig ut, innan man förstår den. Och för en enskild person i ett enskild projekt känns det troligen "overkill". Men jag vill påstå att MMRC vinner i långsiktighet. Orkar man sitta sig in i det EN gång, har man troligen igen det när man vill bygga fler typer av klienter och större nät. I princip är det så att om man bara följer konventionen att använda "mmrc/deviceID/" först i alla dina ämnen, så kan du i alla fall aldrig förstöra för någon annan om ämnena därefter är helt dina egna. "deviceID" ska alltså vara en unik textsträng för varje klient, som lämpligen börjar med din signatur och följs av några valfria tecken för att skilja på dina egna olika klienter. T.ex: "mmrc/pkin-sj06/..." eller "mmrc/lasp-vx08/..."

Men hör av dig när du känner dig mogen och vill ha hjälp! Det finns en del i MMRC som man kan strunta i till en början, för det går att lägga till när man får behov (större nät, fler funktioner eller samspel med andra).

Jag ska försöka med det där, "mmrc/deviceID/", får se om jag lyckas. Vi har lite olika utgångspunkter, mmrc (och clees med, antar jag) är väl mest till för att styra växlar och signaler.
Men för att köra lok via dcc eller wifi kanske det inte är helt rätt, men jag börjar med "mmrc/dcc/" så får vi se om jag får ihop det.

Gjorde en liten snabbtest med en Wemos ("mmrc/dcc/" alltså) kopplad till DCC++master och kunde slå till/från strömmen till rälsen och dessutom lägga om en växelmotor ansluten till rälsen.
Så principen med mqtt verkar fungera som jag vill ha det, gäller bara att lägga upp det på ett smart sätt.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #44 skrivet: tis 09 apr 2019, 09:19:27 »
Hej!
Nja, jag tycker nog att du krånglar till det lite... :)
Du tänker CLEES, som delar in klienterna i olika områden, men MMRC ser ingen vits med det? Det finns inga områden (som DCC, layout, etc) i MMRC - alla klienter samsas rakt upp och ner i samma nätverk/struktur.

I ditt fall bör åtminstone "mmrc/dcc" ändras till något mer unikt, exempelvis "mmrc/rcmodeler-dcc". Tänk att någon annan kanske skulle vilja ha en likadan enhet till sina lok i samma nätverk... ;)

Observera dock att MMRC är tänkt för direkt kommunikation mellan enheter. Om du gör en "konverterare" från MQTT till DCC++ blir det krångligare. Då måste nog din konverterare veta vilka lok DCC++ hanterar och skapa ett ämne per lok i MQTT/MMRC.

Nivå 1
Så i lokstyrningsfallet blir det så att varje lok har sin egen devicdeID (eller MQTT-adress om man så vill):

mmrc/pkin-lok002
 mmrc/pkin-ma802
 mmrc/pkin-x2-5230

Det är väl egentligen ganska enkelt? (pkin, är min signatur och används för att lättare få unika adresser i större nätverk).

Nivå 2
Sen på nästa nivå har man lokets olika funktioner, exempelvis:

mmrc/pkin-ma802/motor
 mmrc/pkin-ma802/light
 mmrc/pkin-ma802/sound

Nivå3
Därefter har varje funktion olika egenskaper, exempelvis

mmrc/pkin-ma802/motor/direction
 mmrc/pkin-ma802/motor/speed
 mmrc/pkin-ma802/light/front
 mmrc/pkin-ma802/light/rear
 mmrc/pkin-ma802/light/top

Utökning
Har man många saker att styra, kan det behövas många funktioner och då kan man utöka exempelvis på detta sätt:

mmrc/pkin-ma802/light-front/dim
 mmrc/pkin-ma802/light-front/blink
 mmrc/pkin-ma802/light-rear/dim
 mmrc/pkin-ma802/light-rear/blink
 mmrc/pkin-ma802/light-top/dim

Exempel
Att ställa in lokets hastighet gör man då lämpligen genom att skicka en siffra till:
  mmrc/pkin-ma802/motor/speed/set -> 120

Alla loket ska alltså prenumerera på ämnet "mmrc/[deviceId]/motor/speed/set" och när de får en siffra skickad dit  "svarar" de lämpligen med att skriva samma värde i ämnet utan "/set", exempelvis

Handkontroll skickar (utan Retain *)):
och loket svarar (med Retain)
  mmrc/pkin-ma802/motor/speed -> 120

*) Retain är en "flagga" man sätter på meddelanden och bestämmer om de ska ligga kvar i ämnet tills vidare eller om de ska "försvinna" så fort de skickats vidare till alla prenumeranter.

---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #45 skrivet: tis 09 apr 2019, 10:10:48 »
I ditt fall bör åtminstone "mmrc/dcc" ändras till något mer unikt, exempelvis "mmrc/rcmodeler-dcc". Tänk att någon annan kanske skulle vilja ha en likadan enhet till sina lok i samma nätverk... ;)

Det går inte att ha mer än en dcc++-master per anläggning. Eller, går och går, då får man sektionera anläggningen och får problem i skarvarna.
Och att ha flera klienter som kopplas till samma dcc++-master lär ju aldrig fungera.

Handkontroll skickar (utan Retain *)):
och loket svarar (med Retain)
  mmrc/pkin-ma802/motor/speed -> 120

Det där fungerar ju alldeles utmärkt om man kör loket direkt med wifi, vilket jag också kommer att prova under året (jag anser att DCC har nått sin "bäst före-datum").
Men dcc-klienten (den som översätter till dcc++-master) skall då alltså prenumerera (subscribe) på alla växlar, lok och vagnar som ha en funktionsdecoder?
Det blir ju lätt över 100 st. Och köper man en ny vagn med decoder så får man lägga till. Eller fattar jag helt fel?
Det dcc-klienten skickar till dcc++-master för att ställa in hastigheten på ett lok ser exempelvis ut så här: <t 1 802 120 1> .
Det går inte att bara skicka hastighet, utan allt ska med varje gång.
t är throttle
1 är registernr
802 är lokets decodernr
120 är hastighet (0-126)
1 är färdriktning (1=framåt, 0=bakåt)

Det finns många sätt att flå en katt  :)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #46 skrivet: tis 09 apr 2019, 10:38:58 »
Aha, jag hade nog inte riktigt koll på DCC++, utan skrev mer generellt.

Men jag tycker nog fortfarande att "mmrc/dcc" är lite för generellt, jag tror det är bra att för säkerhets skull vara lite mer specifik så man inte råkar på problem med adresseringen i framtiden...
Det kan ju finnas fler enheter som i framtiden på något sätt hanterar DCC och identiteten "dcc" uppfyller inte riktigt kraven på att vara ett unikt id, tycker jag. ;)

Citera
Det dcc-klienten skickar till dcc++-master för att ställa in hastigheten på ett lok ser exempelvis ut så här: <t 1 802 120 1> .
Då har du ju mycket bättre förutsättningar och behöver inte göra som jag skrev!
Jag trodde att du hade ett eget protokoll mellan handkontroll och DCC++-omvandlaren, men nu ska du väl i princip bara vidarebefordra meddelanden till DCC++.

Och då är du nog på helt rätt spår!
Det ska bli intressant att se vad du får fram, jag kör ju själv DCC++.

Men du har väl inte svarat på frågan om du tänkte släppa detta som öppen källkod?
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #47 skrivet: tis 09 apr 2019, 11:25:50 »
Dcc-klienten kan ju heta vad som helst, spelar ingen roll. Den kan ha ett personligt id eller ett generellt, ifall andra vill ansluta till den.
Bara man håller ordning på registren, annars kan det hända saker  :D

Jag har ett väldigt simpelt protokoll mellan handkontroll och dcc-klient, men det är det jag skall ersätta med ett generellt som kan styra hela anläggningen.
Min plan är det skall vara "bakåtkompatibelt" med DCC (därav behovet av en dcc-klient).
Jag vill med trådlösa fjärrkontroller (eller mobiler/paddor) kunna styra lok, vagnar och växlar med dcc-dekoder
samtidigt som man kan styra andra lok och vagnar med wifi på samma anläggning.
Kommer också att ha ett fysiskt spårplansställverk (troligtvis vid varje station) där status på växlar och signaler syns,
och där man givetvis också kan styra växlar och signaler. Och belysning och annat smått och gott. Allt med wifi.

Kommer det att funka? Ingen aning, vi får se  :emm:
Men RC-fjärrkontrollen jag har nu fungerar ju faktiskt väldigt bra så det bör väl gå att migrera.....

Blir det nåt bra av det här så kommer jag självklart att publicera det på något sätt.
Finns ingen anledning att ta med sig sitt arbete i graven.

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.078
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #48 skrivet: tis 09 apr 2019, 16:02:18 »
Men dcc-klienten (den som översätter till dcc++-master) skall då alltså prenumerera (subscribe) på alla växlar, lok och vagnar som ha en funktionsdecoder?
Det blir ju lätt över 100 st. Och köper man en ny vagn med decoder så får man lägga till. Eller fattar jag helt fel?

Tänk på att subscribes kan innhålla wildcards, både single level (+) och multi level (#).
Med en vettig topic-struktur behöver du bara en, eller några få, subscribes.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #49 skrivet: tis 09 apr 2019, 19:58:33 »
Tänk på att subscribes kan innhålla wildcards, både single level (+) och multi level (#).
Det har jag redan med, även om det inte framgick av inläggen.

Med en vettig topic-struktur behöver du bara en, eller några få, subscribes.
Det är ju det jag inte får till, därför gör jag på ett annat sätt.
Men om någon har något förslag, så......