Författare Ämne: Mina moduler i skala noll 1:45  (läst 8388 gånger)

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 188
SV: Mina moduler i skala noll 1:45
« Svar #50 skrivet: fre 13 mar 2020, 12:07:34 »
Ser förbaskat snyggt ut, är inte utan att det suger i byggtarmen. Skala 0 är ju väldigt trevligt att jobba med.
Själv har jag bara 3 meter räls och en växel på min överbelamrade arbetsbänk  :(

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.854
« Svar #51 skrivet: mån 06 apr 2020, 10:12:21 »
Tagit upp bygget av magasinet som det finns bilder på i början av den här tråden.

Bygger på en av portarna, ska försöka göra gångjärnen i 0,13 plasticcard och så ska det dit en bräda lodrätt i mitten också.

Provade ideen med grillpinne i hörnen men tror inte på den, för krångligt att få dit den och svårt att få det att sitta bra.
Kanske kan lite Lego vara en lösning? Bilden urdåligt så det kanske inte går att se något, men jag tänker mig en annan typ av Lego-bitar än på bilden, en lång på kortväggen och en tunn på långväggen, epoxilim borde väl bita både på plast och papp.

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #52 skrivet: ons 23 sep 2020, 17:57:44 »
Det är bra att ha den här loggen att kolla i så jag kommer ihåg var jag var någonstans och vad jag egentligen byggde. :)
Sedan senaste inlägget så har jag nästan bara byggt på båtmodeller och en del på trädgårdsjärnvägen men nu ska jag ta tag i Enköpings hamn-modulerna igen.

Tänkte byta fokus lite när det gäller husbygget och bygga ihop alla magasinen ytterst enkelt för att få upp något så att jag ser hur det hela förhoppningsvis kan se ut när det är färdigt. Har sprejmålat ett par pappark i något som i bästa fall kan tas för falurött och sedan tänker jag skära ut väggarna, ta ut även för dörrar och luckor, limma dit svart papp och göra enkla papptak.
Något slags mockuper blir det där jag kan återanvända pappen genom att använda väggar och tak som grund för balsalister och tegelpannor/takpapp i någon form. Så jobbet med mockuperna blir inte förgäves så att säga.

Utloggad Anna-Carin

• Användare
  • Antal inlägg: 21
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #53 skrivet: ons 23 sep 2020, 20:53:13 »
Jag läste dina tidigare funderingar om att kunna ta isär väggarna i hörnen för att kunna transportera husen mer kompakt. Ett förslag är att använda små gångjärn (t.ex. från Panduro), så att sidoväggarna kan fällas in platt mot baksidan. Tak som läggs löst ovanpå väggarna var du redan inne på, förstås med lister på insidan som håller dem i rätt läge ovanpå väggarna, och som samtidigt kommer att hålla sidoväggarna i utfällt läge.

Ett annat tips, för riktigt grunda fasader - för ett antal år sen byggde jag några fasader i 1:24, till en släktings jultorg. Framsidan var av plywood med 20 mm breda lister som "kortväggar". För att de skulle hålla balansen försåg jag  varje "kortvägg" med fyra parvis sittande hål (två lite lägre och två lite högre, som från ett vanligt hålslag). Tanken var att fästa ihop husen med piprensare i varje hålpar vid uppsättningen - naja ihop tajt där husen följer en rät linje, och lämna lite slack på ställen där de står i vinkel mot varann. Jag lät hustaken sluta i liv med kortväggarna.

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #54 skrivet: tor 24 sep 2020, 09:20:07 »
Fina kåkar!
Små gångjärn är intressant, kanske skulle man kunna sätta ihop alla fyra väggarna med gångjärn och det skulle minska uppsättningstiden.
Att få upp modulerna och allt som ska vara på dom får ibland inte ta för lång tid, tex om det är visningskörning så kan tiden vara knapp.

Utloggad Anna-Carin

• Användare
  • Antal inlägg: 21
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #55 skrivet: tor 24 sep 2020, 12:28:28 »
Tack! :) Det ska bli roligt att se fortsättningen på ditt magasin, det ser väldigt fint ut. Jag hittade nyligen göra-själv-tips om tegeltak i nollan i Rälspiken nr 3 2015 (PDF), och har börjat experimentera med en förbättrad variant av modelleringen i DAS-lera.

Ja just det, med gångjärn i alla fyra hörnen kan det vara svårt att få dem osynliga när huset är uppfällt (jag tänkte på tre väggar utan baksida... glömde att det var moduler). Men väggarna kan sitta ihop med gångjärn 2+2 eller 3+1, och så fäster man ihop de två delarna med magneter. Millimetertjocka magnetark/magnetplattor som är självhäftande och kan klippas med sax finns lite varstans, jag har klippt remsor och använt till att hålla fast en avtagbar fasad. Magnettejp finns visst också. Om man tänker sätta magnet mot magnet gäller det bara att klippa ena remsan först och sen sätta tillbaka den mot arket för att se var man ska klippa maken, så att de matchar magnetiskt och inte vill vrida sig. Tar man höjd för magneternas placering och tjocklek när man stagar upp fasaderna, går det nog att få det alldeles osynligt.