Oj, vad längesedan jag skrev något om det här bygget. Beror väl på att inte så mycket har hänt sedan augusti.
Men nu är det dags att få något gjort, det ska nämligen köras på dom här modulerna om 3 månader!
Mycket lutar åt att jag tillfälligt lägger Peco-spår på modulerna för att förhoppningsvis någon gång i framtiden byta ut dom mot mer förebildsmässigt spår.
Just nu så ritar jag på lite olika spårplaner och funderar kring hur jag ska bygga stommarna.
10 mm plywood blir det, inhandlat sedan länge.
Tror att modulerna blir 80 cm långa som jag sedan sätter ihop mer eller mindre permanent, passar bra med 160 cm i bilen.
160 är egentligen för långt men jag tror att jag tar den smällen för att få till en så bra transportstorlek och snabb uppmontering som möjligt.
När modulerna väl är byggda så bygger jag inte så mycket på själva modulerna utan det mesta blir husbygge och detaljer som sedan bara placeras ut så det blir inte så omfattande hantering av själva modulerna annat än kring körningarna.
Det vore annorlunda om det skulle byggas en massa detaljerad natur tänker jag.
Jag skulle vilja ha tips på böcker eller annan info om hamnar och om hur dom funkade i en hamn av Enköpings storlek.
Framförallt är jag intresserad av hur,var och varför kring dom ca 15 gamla hamnmagasinen.
Länkar till en flygbild där dom flesta av magasinen finns kvar.
https://digitaltmuseum.se/011013980848/flygfoto-over-enkoping-och-enkopingsan-1947Idag finns bara 3 av dom ursprungliga kvar + ett som flyttades dit någon gång på 60 eller 70-talet. Det är dom närmast stan som finns kvar.
Jag har inte bestämt epok för modellen ännu men det kanske vore kul att bygga något från 1910-20-talet som omväxling.