Här är några bilder på hur jag har monterat en SYMOBA kortkoppelkuliss på en vagn. Vagnen hade tidigare koppel fästat i boggien vilket inte är bra då kopplet rycker och sliter i boggien och vagnen kan lättare spåra ur i S-kurvor och i backar.
Fördelen med kortkoppelkuliss är att vagnarna kommer tätare ihop och att man får en NEM-ficka och kan därför själv fritt välja koppel.

Här är kulissen monterad under vagnen. Montering är gjord med smältlim. Jag tycker det funkar då det sitter tillräckligt bra och man dessutom har möjlighet att göra om ifall det blir fel. (tex fel avstånd eller snett)
SYMOBA-kulissen har en pinne där man trär på NEM-fickan. Det finns tre olika NEM-fickor att välja på. Här har jag använt den långa raka.
Pinnen kan sedan klippas av till lagom längd. NEM-fickan träs på pinnen med presspassning och om man vill kan man efter justering sedan fixera med en droppe lim.
Boggie-sidorna har en ram som jag fått klippa av i framkant för att få rum med symoba-kulissen.
Jag tycker kulisserna funkar bra och de är lätta att montera för att storleken är så liten att de rymms under många olika vagnar. SYMOBA-plattan är ca 12*11 mm (b*l) och höjden under 3 mm. Pinnen som man klipper av till rätt längd är över 15 mm.
Man bör tänka på:
* Kopplet skall kunna gå fritt från buffertar, även när det är kopplat!
* Kopplet skall monteras på rätt avstånd så att vagnar fortfarande klarar alla kurvor och S-kurvor.
* NEM-fickan kan justeras till rätt höjd, inte minst om man använder den vinklade. NEM-fickan.
Jag kan inte rekomendera den korta Symoba NEM-fickan. Jag lyckades inte montera den med koppel då pinnen och och kopplets spännarmar konkurerar om samma utrymme (det fyrkantiga hålet). Jag använde endast den långa och den vinklade (de två nedersta i bilden).