Författare Ämne: Montering av SYMOBA kortkoppelkuliss (fler bilder)  (läst 3719 gånger)

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.746
Montering av SYMOBA kortkoppelkuliss (fler bilder)
« skrivet: tis 17 jun 2008, 18:34:23 »
Här är några bilder på hur jag har monterat en SYMOBA kortkoppelkuliss på en vagn. Vagnen hade tidigare koppel fästat i boggien vilket inte är bra då kopplet rycker och sliter i boggien och vagnen kan lättare spåra ur i S-kurvor och i backar.

Fördelen med kortkoppelkuliss är att vagnarna kommer tätare ihop och att man får en NEM-ficka och kan därför själv fritt välja koppel.

Här är kulissen monterad under vagnen. Montering är gjord med smältlim. Jag tycker det funkar då det sitter tillräckligt bra och man dessutom har möjlighet att göra om ifall det blir fel. (tex fel avstånd eller snett)

SYMOBA-kulissen har en pinne där man trär på NEM-fickan. Det finns tre olika NEM-fickor att välja på. Här har jag använt den långa raka.

Pinnen kan sedan klippas av till lagom längd. NEM-fickan träs på pinnen med presspassning och om man vill kan man efter justering sedan fixera med en droppe lim.

Boggie-sidorna har en ram som jag fått klippa av i framkant för att få rum med symoba-kulissen.

Jag tycker kulisserna funkar bra och de är lätta att montera för att storleken är så liten att de rymms under många olika vagnar. SYMOBA-plattan är ca 12*11 mm (b*l) och höjden under 3 mm. Pinnen som man klipper av till rätt längd är över 15 mm.

Man bör tänka på:
* Kopplet skall kunna gå fritt från buffertar, även när det är kopplat!
* Kopplet skall monteras på rätt avstånd så att vagnar fortfarande klarar alla kurvor och S-kurvor.
* NEM-fickan kan justeras till rätt höjd, inte minst om man använder den vinklade. NEM-fickan.

Jag kan inte rekomendera den korta Symoba NEM-fickan. Jag lyckades inte montera den med koppel då pinnen och och kopplets spännarmar konkurerar om samma utrymme (det fyrkantiga hålet). Jag använde endast den långa och den vinklade (de två nedersta i bilden).
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #1 skrivet: tis 17 jun 2008, 18:47:23 »
Intressant, men tyvärr syns det inga bilder i ditt inlägg. Håller med om att koppel alltid ska vara monterade på vagnskorgen och ej i boggien.

Tillagt: Precis när jag postade mitt inlägg uppdaterade du ditt och nu ser man en bild. Tack!
H0 2R DCC

LeoArietis

• Veteran
« Svar #2 skrivet: tis 17 jun 2008, 18:51:05 »
Före:

Efter:

Jag var lite för generös med avståndet. Det går att krympa med 1-2 mm till men inte mer då det finns risk för att buffertar kan börja haka i eller gå om lott.

Det är viktigt att prova med olika vagnar och särskilt de som är väldigt tajta vad gäller avstånd mellan koppel och buffertar.
Tex Märklin Maersk-containervagnar (art-nr 47687) eller Kbs (art nr 4694) (med orginal kulisstyrning, öppen flakvagn med stolpar, ca 15,7 cm) är väldigt tajta i avståndet.

Man bör även tänka på att tex Roco eller Piko INTE följer NEM-standarden fullt ut utan fuskar och har ofta buffertar för långt ner eller kortkoppelkulisser för långt in vilket ställer till problem med vissa koppel. För er som alltid vill bråka och trolla i trådar så är det faktistk så att Märklin följer NEM-standarden här. Roco och Piko gör det inte och så är det slutbråkat om det. (Niträknare uppmanas vänligt men bestämt att använda små skruvkoppel och inga radier under 100 cm i stickspår eller under 340 cm på linjespår, och redan det är grymt smått... )

Med egenmonterad SYMOBA har du möjlighet att få det och fungera med din vagnpark.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
« Svar #3 skrivet: tis 17 jun 2008, 20:01:54 »
På just den här vagnen som är min första ombyggnad så valde jag att "vända" boggien 180 grader för att ha möjlighet att återställa. Boggi-sidorna är symetriska. Annars hade jag fått såga av koppelhållaren från boggien. Nu hade jag möjlighet att vända koppelhållaren från boggien in under vagnen efter att ha monterat av bulten och orginalkopplet.

Det är en standard Märklin-vagn, 4-axlig tankvagn. Den har förhållandevis gott om plats till ombyggnad och som ni ser så var avstånden väldigt stora med orginalkoppel. Så pass stora att jag inte tyckte det var kul att använda de vagnarna trots att jag gillar utseendet, en väldigt trevlig "körvagn".

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 457
« Svar #4 skrivet: tis 17 jun 2008, 20:04:53 »
Vem säljer dylika kortkoppelkulisser med NEM-ficka? Ungefärligt pris per vagn? Jag har ett antal äldre vagnar som kanske behöver byggas om ifall jag behöver byta till ett annat koppel.
PLj

LeoArietis

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tis 17 jun 2008, 20:16:36 »
Kostnaden är ca 50 kr per par kulisstyrningar och sedan ca 5 kr per par NEM-fickor .
Totalt ca 55 kr per vagn exklusive det NEM-koppel som du väljer.

NEM-koppel kostar väl ca 5-35 kr stycket beroende på typ, märke och antal du köper. Storpack är alltid billigare och man kan ofta sälja överskottet på ebay eller tradera eller här.

Själv har jag valt att köra på märklins kortkoppel. Fördelen är att det bildar en styv länk vilket minskar risken för urspårning vid backar och påskjut. En styv länk drar inte heller ut kulisserna (V-knäckning) på tunga tåg.

Symoba har även en fast länk (immiterat skruvkoppel) till kulissen, välj bara rätt skala...

Jag köpte från Luleå Tåg & Hobby. www.modellhobby.se

edit: priserna har gått upp

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #6 skrivet: tis 17 jun 2008, 21:58:24 »
Intressant variant.

Men om jag skall vara ärlig, så tycker jag allt att man skall kunna få ner buffertavståndet till 1 mm på rakspår för att det skall vara lönt med kortkoppelkuliss.

Tycker inte skillnaden mellan före och efter på dina bilder rätfärdigar ombyggnaden.

Men det är min högst persoliga åsikt och inget annat.

/Lars

LeoArietis

• Veteran
« Svar #7 skrivet: tor 29 jan 2009, 20:29:28 »
Uppdatering av den här tråden:

Jag har monterat om symobakulisserna och dessutom slipat lite i underkant på buffertbalken precis ovanför kopplet så att kopplen skall fungera bättre när jag flyttar in dem tätare. Tidigare blockerade buffertbalken koppelbygeln om jag satte kopplet för långt in. Nu kan bygeln öppnas ordentligt.

På så sätt har jag kunnat krympa avståndet ner till 2-2,5 mm mellan buffertar jämfört med bilderna där det är 4 mm.

Att krympa mer med just den här vagnen går kanske men då får man inte ha för små radier eller S-kurvor. Kortare vagnar är alltid lättare att få tätt ihop.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.047
  • alsum
« Svar #8 skrivet: fre 30 jan 2009, 09:29:36 »
Passar bra till Timmervagnar ockå med Symoba koppel. Utmärkt! Finns också på personbiggivagn passar men större koppelficka.