Författare Ämne: Styrning av stoppsträcka  (läst 613 gånger)

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 83
Styrning av stoppsträcka
« skrivet: fre 22 feb 2019, 14:27:30 »
Jag bygger en Märklin anläggning med tre rundbanor två av dom korsar varandra över en växlad korsning så jag måste se till att tågen inte krockar där. Jag har därför grejor till en bromsad stoppsträcka, men för att göra det hela automatiskt måste jag ju ha något som ger en signal var tåget som inte stoppas är någonstans. jag tänkte ha ett ställe där semaforen slår över till stopp och ett ställe där den slår över till Kör och behöver nåt som sitter parallelt över ställpultens kontakter Jag tänkte då först på en kontakt skena men dels är den jordad vilket jag inte vill och dels är den tydligen lite tveksam ur mekanisk synpunkt. Jag tittar därför på lite alternativ och funderar på den här kopplingskontakten 7555. Hur fungerar den?

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 133
SV: Styrning av stoppsträcka
« Svar #1 skrivet: fre 22 feb 2019, 17:13:56 »
Jag tror du blandar ihop kontaktskenor och kontaktskenor. Det finns två typer;

(1) Circuit Tracks typ Märklin 24994: Dessa signalerar kontakt när släpskon passerar en vippbrytare, det är denna som kan trilskas ibland.

(2) Contact Tracks typ Märklin 24995: Dessa signalerar kontakt när ett hjulpar når den isolerade rälen som därmed jordas.

Tyvärr används begreppet ”kontaktskena” för båda rälstyperna, av de (flesta) svenska handlarna. I praktiken tror jag de flesta märklinrallarna väljer alternativ 2, dels för tillförlitligheten i att man slipper mekaniska utmaningar, dels för att det är enkelt att tillverka egna kontaktskenor av standard C- eller K-skenor (och därmed inte behöver köpa de dyrare, färdiga kontaktskenorna.

Det finns de som använder reedlösningar med magneter i tågen som alternativ, samt IR-lösningar. Men om du har C- eller K-räls anser jag att man då ”går över ån efter vatten”.

När min bana är ”färdig” komner jag ha 80 sektioner enligt alternativ 2, är just nu upoe i ca 65...

:)

EDIT: Såg nu att kopplingskontakten 7555 som du nämner, baseras på reedteknik. Den rekommenderar jag således inte, om du har C- eller K-räls. Varför är du tveksam till en skena som jordas?
« Senast ändrad: fre 22 feb 2019, 17:21:14 av PeFu »
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.172
« Svar #2 skrivet: fre 22 feb 2019, 17:59:22 »
Jag har en del erfarenhet av Märklins kontaktskena där släpskon indikerar till växel eller liknande. Och lita inte på den. Den är bra då den fungerar men ett litet korn gör att den kärvar med utebliven signal.
Torbjörn

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #3 skrivet: fre 22 feb 2019, 18:03:16 »
Det är dessutom inte då att kontaktskenan typ 24995 är jordad. Däremot ger den impuls till den gemensamma ”bruna” ledaren och det är precis så som signalernas blå ledare styr signalen. Denna typ eller kapade räler är därför ett mycket bra sätt att markera tåg i ett märklinsystem.
Bengt W
H0 2R DCC

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 133
« Svar #4 skrivet: lör 23 feb 2019, 20:26:14 »
Det är dessutom inte då att kontaktskenan typ 24995 är jordad. Däremot ger den impuls till den gemensamma ”bruna” ledaren och det är precis så som signalernas blå ledare styr signalen. Denna typ eller kapade räler är därför ett mycket bra sätt att markera tåg i ett märklinsystem.

Kontaktskenan är väl inget annat än en strömbrytare av jord, där tågens hjulpar med hjulaxlar är själva brytaren. När jord är ”på” kan olika funktioner styras, precis som du skriver.
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9