Jag tror du blandar ihop kontaktskenor och kontaktskenor. Det finns två typer;
(1) Circuit Tracks typ Märklin 24994: Dessa signalerar kontakt när släpskon passerar en vippbrytare, det är denna som kan trilskas ibland.
(2) Contact Tracks typ Märklin 24995: Dessa signalerar kontakt när ett hjulpar når den isolerade rälen som därmed jordas.
Tyvärr används begreppet ”kontaktskena” för båda rälstyperna, av de (flesta) svenska handlarna. I praktiken tror jag de flesta märklinrallarna väljer alternativ 2, dels för tillförlitligheten i att man slipper mekaniska utmaningar, dels för att det är enkelt att tillverka egna kontaktskenor av standard C- eller K-skenor (och därmed inte behöver köpa de dyrare, färdiga kontaktskenorna.
Det finns de som använder reedlösningar med magneter i tågen som alternativ, samt IR-lösningar. Men om du har C- eller K-räls anser jag att man då ”går över ån efter vatten”.
När min bana är ”färdig” komner jag ha 80 sektioner enligt alternativ 2, är just nu upoe i ca 65...

EDIT: Såg nu att kopplingskontakten 7555 som du nämner, baseras på reedteknik. Den rekommenderar jag således inte, om du har C- eller K-räls. Varför är du tveksam till en skena som jordas?