Författare Ämne: Behöver hjälp med att hitta tunn koppar tråd med plastöverdrag för lysdiod.  (läst 1375 gånger)

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.115
Hej!

Jag vet att det ska finnas väldigt tunn koppartråd som är plastöverdragna som man kan löda fast på lysdioder,
men jag vet inte vad de heter och vad jag ska söka på.

Hade tänkt löda dessa på denna typ av lysdiod!
https://www.electrokit.com/uploads/productimage/40300/40300224-600x450.jpg

Såg denna video på engelska men kan inte uppfatta namnet på koppartråden på engelska!
Magna wire eller likanande!  :???:

Någon som vet och var jag kan finna liknande tråd!
Motstånd har jag!

Mvh

Alf K

En som inte kan men vill mer!

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
Kasserade hörlurssladdar har ofta fin och mjuk tråd, visserligen kanske bara någon meter, men användbart!

AlfTm36

• Stammis
Kasserade hörlurssladdar har ofta fin och mjuk tråd, visserligen kanske bara någon meter, men användbart!

Bra tips och återvinning med!
Ska kolla om jag har kvar nån gammal hörlur liggande!

Mvh!

Alf K

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 417
De lysdioder, som Kathy använder, är 5:e raden på denna sida. Själv föredrar jag oftast golden white. för att likna glödljus, men sunny white för lysrör.
http://www.ebaystores.de/ledbaron/PLCC-4-3528-/_i.html?_fsub=503369015&_sid=67795515&_trksid=p4634.c0.m322
Många dioder här finns med emaljerad tråd, som Kathy använde här, men det finns också med Microlitz. Microlitz är lättare att använda, bara 0,2 mm ytterdiameter, så det går att få in 3-4 i ett rör med 0,6mm innerdiameter, t.ex. för signaler vid plankorsning.
tyvärr verkar inte Microlitz finnas till salu löst just nu, men väl monterat på lysdioder.
http://www.ebaystores.de/ledbaron/Microlitze-Micro-litz-wire-/_i.html?_fsub=2579645015&_sid=67795515&_trksid=p4634.c0.m322
Emaljerad koppartråd används i nästan alla elektriska maskiner, har du en kasserad motor eller kontaktor är saken löst. Kanske hittar du en motorlindare, som kan tänka sig att rulla upp en bit och sälja.
Kan du gå upp till 0,5 mm ytterdiameter; skrota en gammal datorkabel. En parallell- eller skrivarkabel kan innehålla upp till 25 ledare.

AlfTm36

• Stammis
Tack Peo!

Jag har SMD 1206 lysdioder liggande gömda nån stans som jag tänkte använda.
Datorkablar kan jag ha liggande några stycken. Det är ju bra om kablarna är isolerade
annars är risk för kortslutning om de vidrör varandra.
Vet att några köper lödda kablar på lysdioder från Tyskland så länken tackar jag för.

Mvh!

Alf K

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 913
    • Modelljärnvägsmoduler
Mindre strömtransformatorer har väl alltid(?) emaljerad koppartråd, tror jag.
Leta efter en gammal, tung strömadapter i elektronikskroten. Ur den kan man plocka transformatorn och sen linda upp en hel del emaljerad koppartråd.
---
Mvh Peter

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.211
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Hej!
Mvh

Alf K
Det är extra tunn koppartråd för att tillverka el-magneter vilket har en tunn hinna av plart eller lack för att inte kortsluta spolen.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
Hej!
Mvh

Alf K
Det är extra tunn koppartråd för att tillverka el-magneter vilket har en tunn hinna av plart eller lack för att inte kortsluta spolen.

Om det rör sig om ett liknande husbygge som i videon bhövs det inte vara så extremt tunna ledningar. Magnetlindningstråd ger bara problem i detta fall och de dekodertrådar som någon visade är helt perfekta. Dessa finns även hos Hobbyexperten.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

AlfTm36

• Stammis
Tack Svante!

Då vet jag vad jag kan använda och att de finns hos Hobbyexperten!

Mvh!

Alf K

AlfTm36

• Stammis
Hej!

Kommer med ny fråga efter att jag sprättat upp en gammal dator skärm kabel. Går det bra att använda dessa för koppling mellan strömmatning typ "buss" och
rälerna på spåren eller är dessa för tunna för det?
Jag har läst att man använder tunnare kablar till själva spåren som sedan är anslutna till en grövre kabel som löper under anläggningen som sedan går till transformatorn.
 :???:  :geek:

Alf K

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.211
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Skulle tro det, knepet är att de ska sitta ganska tätt.
Har läst att en del rallare hävdar en för varje räls-del som ut gör banan.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

AlfTm36

• Stammis
Jag är lite osäker på diametern på dessa kablar är! :???: jag hittade lite info på nätet och en av mina böcker om "feeder wire!
Rekommenderad storlek är enligt US standard 22AWG vilket motsvaras av 0.64mm. Dekoder kabel brukar vara 0.05mm, men
det kan väl knappast sitta i en gammal bild skärm kabel. 1 till 3 "feet" är väl rekommendationen och bäst som du skriver på
varje räls bit.

Länk till tabell från AWG till mm!
https://www.firemountaingems.com/resources/encyclobeadia/charts/6404

Mvh!

Alf K

express

• Användare
  • Antal inlägg: 237
  • Brinner för det jag gör

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 306
Föredrar att använda lite grövre kablar så att överspänningsskyddet löser ut innan den tunna kabeln börjar glöda och sätter eld på anläggningen under tiden du pysslar med tågen eller huset står tomt och katten fixar till en kortslutning.
När jag bygger en moduler har jag säkringar i varje modul. Har jag tunn litztråd fram till en lysdiod ska säkringen gå innan litztråden blir varm.
har en känsla av att det slarvas friskt med säkringar.
Använder själv ofta tunn 4 trådig litztråd med en kärna av pianotråd och spunnen skydd. Den tråden kommer från skrotade amerikanska Tomahawk robotar som användes i Irakkriget.