Författare Ämne: Cosinus hemmabana i N-skala  (läst 12359 gånger)

Utloggad Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #75 skrivet: tis 07 jan 2020, 11:54:57 »
Det finns ett par saker som jag har testat. Det första jag använde var en wolframpasta som är till sänken för fiske. Det finns en som heter "Darka Matter" som funkade ypperligt att trycka in i håligheter under en flakvagn för att få lite extra vikt. den går att sätta i små utrymmen och runt andra detaljer.Man delar den lätt och kan limma dit den med CA om man vill. Jag använde den också i underredet till kolvagnar och eftersom jag inte fick rätt vikt, så testade jag en annan metod.... granulat för att vikta golfklubbor. Detta lade jag i kolvagnarna som rester. granulatet är inte lätt att använda om man inte har ett tätt hålrum att hälla det i. Jag droppade lim i det, så det stannar där jag lägger det. Ungefär som att sätta lim till banvall för att få "gruset" att stanna  :D

Intressant med erfarenheter av wolframpasta för fiskedrag. Det var nära att jag beställde en sådan klump innan jag hittade wolframgranulatet. Hur är densiteten på pastan? Är den i närheten av granulatet?

Jag har inte kontrollvägt granulatet men jag kan konstatera att man blir lika förvånad varje gång men känner på påsen. Hjärnan har någon sorts föreställning av vad en påse metallsmulor (t.ex. järn) borde väga. Volfram väger ju mer än dubbelt så mycket och det känns.

Granulatet är helt klart enklast att använda om man har ett hålrum. I Frykmodells Hg-byggsats ingår etsdelar för att bygga slutna lådor att fylla med granulat. Andra håligheter kan man stänga till med styrenbitar. Vill man få plats med ännu mer kan man blanda lim och granulat.

Utloggad svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 763
« Svar #76 skrivet: tis 07 jan 2020, 13:09:23 »
Kul att höra era tankar!
Själv kan jag bara hålla med om volframgranulatet.
Väger mer än vad ögat tror.

Testade att försöka gjuta in granulatet i bly men det var inte lyckat!
Ville få bort all luft för att maxa vikten!
Kommer testa vidare för att få max vikt på minimal yta!
Har ett par tvåaxliga containervagnar som i dagsläget väger 4,1 gram styck.
Fungerar förmodligen sådär om man ska dra ett gäng vagnar.
Vill gärna få upp dem en 10 gram minst för någorlunda gångegenskaper..

Utloggad Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 224
« Svar #77 skrivet: tis 07 jan 2020, 21:36:50 »
Det finns ett par saker som jag har testat. Det första jag använde var en wolframpasta som är till sänken för fiske. Det finns en som heter "Darka Matter" som funkade ypperligt att trycka in i håligheter under en flakvagn för att få lite extra vikt. den går att sätta i små utrymmen och runt andra detaljer.Man delar den lätt och kan limma dit den med CA om man vill.
Jag har också provat volframpasta. Dock ett annat märke, Fox, också för fiskesänken. Det funkade inte alls bra i lok eftersom pastan var för mjuk och över tid rann iväg. Denna har samma konsistens som blå häftmassa.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #78 skrivet: ons 15 jan 2020, 20:31:34 »
En stor del av bakgrunden på min anläggning kommer att utgöras av en granbevuxen sluttning. Då kommer det att gå åt många granar. Efter lite experimenterande och funderande har jag bestämt mig för att satsa på ganska enkla "garnar". De kommer att vara många och stå långt bort så det känns inte motiverat att satsa på mer avancerade eller dyrare varianter. I skogsbrynet kommer jag dessutom att fylla ut med sly och lövträd.

Även om garnar är ganska enkla till sin utformning tänkte jag att det är värt att lägga lite tid på att hitta ett bra garn innan jag börjar masstillverka. Jag har tidigare använt ett garn som fungerat bra till stora garnar men som varit alldeles för grovt för mindre träd i N-skala. Jag hittade en hemsida som säljer garn för broderi (broderigarn.se). Det fiffiga med denna hemsida var att man kunde beställa små nystan (dockor). Då kunde man köpa flera olika sorter och färger för en rimlig peng. Efter några dagar kom ett paket med fem olika garner.

De två lingarnen längst till höger på bilden dömde jag ut som för tunna. Av de andra tre, samt av garnet som jag redan hade hemma, byggde jag testgarnar för utvärdering. Så här ser testgarnarna ut i dagsljus mot en fond av tallar.

Lite svårt att få bra bilder mot en skuggig skogsridå i den bleka vintersolen. I verkligheten smälter kulörerna fint in i bakgrunden om man bara kisar lite. ;)

De stora garnarna är tillverkade av (från vänster)
Moragarn, färg 2067
Fårögarn, färg 1751
Ulrika, färg 84
Tunagarn, färg 3751 (tips från Sture Byléns hemsida)

De stora garnarna av Mora- och Fårögarn tyckte jag blev för tunna och spretiga. Jag provade därför att också göra mindre garnar av dessa garn. På nästa bild syns de mindre garnarna bättre. Mora till vänster och Fårö till höger.

Jag tycker att alla fyra kulörerna känns bra. Ulrika och Tuna fungerar till stora garnar medan Mora och Fårö passar till små garnar. Jag tror också att lite variation i kulören gör skogen mer realistisk. Verklighetens granar kan vara ganska olika.

Tanken med denna övning var att hitta ett garn att använda vid masstillverkning av garnar. Slutsatsen blev att jag satsar på fyra olika garner. Så kan det gå. :D

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #79 skrivet: fre 03 apr 2020, 18:59:17 »
Dags för ett livstecken från mig. Mitt bygge av Frykmodells Hg går vidare i ett för mig alldeles lagom tempo. Ett delmål har varit att ha modellen redo för målning när vädret tillåter spraymålning utomhus och det ser ut att lyckas. Vissa delar sitter ännu löst i väntan på målning. Jag har också väntat med alla handräcken eftersom jag tänker måla dem svarta. Som målningsförebild har jag valt Hg2 772 som finns på bild i Svenska lok och motorvagnar 1988. Den var då ombyggd till Hg2 med multipelkopplingsdosa men hade fortfarande lokskylt på hyttdörren.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.108
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #80 skrivet: fre 03 apr 2020, 19:17:55 »
HG 772 har ju en brun kulör om jag intetar fel.  Var köper du denna färg?  Sprayburk?
Eller använder du airbrusch och en burkfärg från SMJ el dyl.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #81 skrivet: fre 03 apr 2020, 20:46:56 »
HG 772 har ju en brun kulör om jag intetar fel.  Var köper du denna färg?  Sprayburk?

Jag tänkte använda Auto K rostskyddsgrundfärg på sprayburk. Har använt den på godsvagnar tidigare och tror att den kommer att passa bra till detta lok.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #82 skrivet: lör 04 apr 2020, 08:37:51 »

Jag tänkte använda Auto K rostskyddsgrundfärg på sprayburk. Har använt den på godsvagnar tidigare och tror att den kommer att passa bra till detta lok.

Har du art. numret på denna Auto K?   Finns några att välja på.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #83 skrivet: lör 04 apr 2020, 12:01:01 »

Har du art. numret på denna Auto K?   Finns några att välja på.

Min sprayburk har artikelnummer 2233058. Har för mig att jag beställde den hos Mekonomen med leverans till butik. Det gick inte att få den hemlevererad pga explosionsrisken.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #84 skrivet: lör 04 apr 2020, 15:56:00 »
Tackar!   Det blir mekonomen.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #85 skrivet: lör 30 maj 2020, 18:11:52 »
Målning pågår. Lokkorgen är redo för ett lager klarlack men det var lite väl blåsigt idag så jag vågade inte ge mig på att spraya ute i trädgården. Man vill ju inte ha pollen eller annat skräp i den våta lacken.

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.657
« Svar #86 skrivet: lör 30 maj 2020, 22:27:06 »
Gör som jag, jag målar med sprayburk i duschen :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #87 skrivet: lör 06 jun 2020, 17:13:22 »
Gör som jag, jag målar med sprayburk i duschen :up:

Stefan

Intressant tips om man vill måla på vintern. Jag har faktiskt en "grovdusch" i källaren som skulle kunna komma till användning. Nu på sommaren väntar jag hellre in bra väder. Fick på två lager blank klarlack under veckan.