Författare Ämne: Cosinus hemmabana i N-skala  (läst 12395 gånger)

Utloggad Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #50 skrivet: sön 05 maj 2019, 22:17:30 »
Tack Simpan för de glada tillropen! Och tack LeoArietis! Din input i min signaltråd bidrog ju i allra högsta grad till att huvuddvärgarna kom med på min station.

Det var en tid sedan jag skrev något här i tråden men det beror mest på att jag haft fullt upp med att bygga. Jag har ännu inte haft hjärta att demontera alla signaler så istället för att fortsätta med anläggningen gav jag mig i kast med lite rullande materiel. Dels har jag satt igång med att bygga ihop en SJ Gbls-vagn som "slank med" när jag beställde signalerna från MGP och dels har jag skickat mitt ÖBB-lok från startsatsen till lackeringsverkstaden som ett första steg i en fantasifull "försvenskning". Jag hittade nämligen ett intressant dekalark från swed-N som legat i en låda och mognat i ett drygt år. Ett startsatslok som man ändå inte vill ha som det är känns som ett lämpligt objekt att ge sig på när man vill testa nya moment inom hobbyn.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #51 skrivet: lör 25 maj 2019, 23:41:55 »
Som jag antydde i mitt förra inlägg har jag riktat uppmärksamheten mot mitt rullande material den senaste tiden. Detta har äntligen lett till ett resultat. Jag nämnde bland annat en fantasifull ”försvenskning”. Låt mig förklara.

I verkligheten skaffade NBJ (Nora Bergslags Järnväg) under 60-talet två tunga dieslar som fick littera T25 och T26. Dessa lok var två av en serie på tio lok (MAK V100PA) som byggdes för mindre privatbanor i Sverige och Tyskland. Denna serie har vissa likheter med DB V100/klass 211 men det finns också en stora skillnader. På grund av vikande efterfrågan på framförallt malmtransporter gjorde loken aldrig succé hos NBJ och de såldes vidare under 70-talet. En bit ner i denna forumtråd finns bilder på verklighetens NBJ T25: http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=664801

I min lite krystade fantasi tänker jag mig ett alternativt scenario. Efterfrågan på malmtransporter var fortsatt hög och T25 och T26 användes flitigt i NBJs trafik. Under tidigt 80-tal förstördes dock NBJ T25 i en förödande brand efter ett motorhaveri. För att kunna upprätthålla trafiken köpte man hastigt in ett begagnat V100 från Tyskland. Naturligtvis målade man om det i NBJs färger. Man behöll littera T25 eftersom detta begagnade lok ersatte den enda tidigare individen med detta littera.

En aning krystat som sagt men vad gör man inte för att få möjlighet att måla om ett ÖBB-lok från en startsats till något betydligt snyggare med lokal anknytning. Så här ser loket hur som helst ut när det drar runt en SJ Gbls-vagn från MGP, också den färsk från byggbordet, på min lilla fotomodul.

Som vanligt lär man sig massor när man testar något första gången och det finns många detaljer att fila på. Jag är dock klart nöjd med helhetsintrycket, speciellt på lite avstånd. Nu känner jag mig övertygad om att det faktiskt går att måla och sätta dekaler på lok i N-skala. Kanske kan man till och med våga sig på en lokbyggsats framöver.

Jag har tänkt dela med mig av en lista över vilka färger och material jag använt men det får bli en annan dag. Redan nu kan jag dock avslöja att dekalerna kommer från swed-N.

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.100
« Svar #52 skrivet: sön 26 maj 2019, 11:22:38 »
Riktigt snyggt! Man får titta lite extra för att förstå att det är den "lilla skalan". MGP:s Gbls vagnar är smycken som dessutom är lättbyggda. Bra val av SJ brun. Den lite mörkare känns mer rätt på en väderbiten vagn (som du ju dessutom vädrat lite lagom).  Vallejos färger?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #53 skrivet: sön 26 maj 2019, 22:58:28 »
Riktigt snyggt! Man får titta lite extra för att förstå att det är den "lilla skalan". MGP:s Gbls vagnar är smycken som dessutom är lättbyggda. Bra val av SJ brun. Den lite mörkare känns mer rätt på en väderbiten vagn (som du ju dessutom vädrat lite lagom).  Vallejos färger?

Tack N_Rallaren! Jag kan bara hålla med om Gbls-vagnarna. Angående målningen har jag ännu inte tagit steget till airbrush så vagnen är målad med "fattigmans-airbrush", dvs rostskyddsfärg direkt från sprayburk ute i trädgården. Efter att ha botaniserat bland trådar om SJ röd 92 här på forumet beställde jag hem en Auto-K rostskyddsgrundfärg till min lokala OKQ8. Den kompletta materiallistan kommer vilken dag som helst.

Inloggad AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 489
« Svar #54 skrivet: mån 27 maj 2019, 14:44:25 »
Som jag antydde i mitt förra inlägg har jag riktat uppmärksamheten mot mitt rullande material den senaste tiden. Detta har äntligen lett till ett resultat. Jag nämnde bland annat en fantasifull ”försvenskning”. Låt mig förklara.

I verkligheten skaffade NBJ (Nora Bergslags Järnväg) under 60-talet två tunga dieslar som fick littera T25 och T26. Dessa lok var två av en serie på tio lok (MAK V100PA) som byggdes för mindre privatbanor i Sverige och Tyskland. Denna serie har vissa likheter med DB V100/klass 211 men det finns också en stora skillnader. På grund av vikande efterfrågan på framförallt malmtransporter gjorde loken aldrig succé hos NBJ och de såldes vidare under 70-talet. En bit ner i denna forumtråd finns bilder på verklighetens NBJ T25: http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=664801

I min lite krystade fantasi tänker jag mig ett alternativt scenario. Efterfrågan på malmtransporter var fortsatt hög och T25 och T26 användes flitigt i NBJs trafik. Under tidigt 80-tal förstördes dock NBJ T25 i en förödande brand efter ett motorhaveri. För att kunna upprätthålla trafiken köpte man hastigt in ett begagnat V100 från Tyskland. Naturligtvis målade man om det i NBJs färger. Man behöll littera T25 eftersom detta begagnade lok ersatte den enda tidigare individen med detta littera.

En aning krystat som sagt men vad gör man inte för att få möjlighet att måla om ett ÖBB-lok från en startsats till något betydligt snyggare med lokal anknytning. Så här ser loket hur som helst ut när det drar runt en SJ Gbls-vagn från MGP, också den färsk från byggbordet, på min lilla fotomodul.

Som vanligt lär man sig massor när man testar något första gången och det finns många detaljer att fila på. Jag är dock klart nöjd med helhetsintrycket, speciellt på lite avstånd. Nu känner jag mig övertygad om att det faktiskt går att måla och sätta dekaler på lok i N-skala. Kanske kan man till och med våga sig på en lokbyggsats framöver.

Jag har tänkt dela med mig av en lista över vilka färger och material jag använt men det får bli en annan dag. Redan nu kan jag dock avslöja att dekalerna kommer från swed-N.

Kul! Alltid kul att testa! Jag har också ett par gladbyggen som jag har byggt för att prova och testa första gången. Vissa byggen blev klara och fina, medan några blev skrot... :D
Tittade på bilderna på T25'an och du har lyckats få det bra. Det som är gött med N-skala är att man kan komma långt med modeller som säljer in en vision av vad det är man försöker gestalta. I och med att detaljeringsgraden är lägre än större skalor så blir det mer från ett helikopterperspektiv.

Men, måste fråga, landskapet!? När byggde du det? Och hur?

Senaste bilderna innan dessa var ju från i april och då var det fortfarande trärent?!
« Senast ändrad: mån 27 maj 2019, 14:46:54 av AlexEhn »

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #55 skrivet: mån 27 maj 2019, 20:16:22 »
Kul! Alltid kul att testa! Jag har också ett par gladbyggen som jag har byggt för att prova och testa första gången. Vissa byggen blev klara och fina, medan några blev skrot... :D
Tittade på bilderna på T25'an och du har lyckats få det bra. Det som är gött med N-skala är att man kan komma långt med modeller som säljer in en vision av vad det är man försöker gestalta. I och med att detaljeringsgraden är lägre än större skalor så blir det mer från ett helikopterperspektiv.

Men, måste fråga, landskapet!? När byggde du det? Och hur?

Senaste bilderna innan dessa var ju från i april och då var det fortfarande trärent?!

Tack AlexEhn! Jag gillar ditt resonemang kring N-skalan. Den passar bra när man vill fokusera på helhetsintrycket.

Landskapet som utgör bakgrund på bilderna fladdrade förbi som hastigast i svar #11 tidigare i den här tråden. Det är ett litet diorama som jag byggde sommaren 2017. Jag hade redan då en idé om att det skulle kunna komma till användning som fotomodul någon gång och så blev det. Det blev kanske lite förvirrat men en fotomodul mitt i tråden om min hemmabana. Samtidigt är jag ju lite nöjd om jag lyckades skapa en illusion av en större anläggning på bilderna. ;)

Anläggningen i källaren ser fortfarande ut precis som den gjorde i april...

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #56 skrivet: mån 27 maj 2019, 22:30:05 »
Det händer rätt ofta att jag sitter och söker information om kulörer på rullande material och om olika typer av färger och lacker som är lämpliga att använda vid modellbygge. För att bidra till den samlade informationen i cyberrymden kommer därför här min utlovade materiallista från min målning av "NBJ T25" och SJ Gbls. Det är en salig blandning av produkter beroende på vad jag hittat vid olika tillfällen.

Först loket:
- Jag började med att slipa bort den tidigare ÖBB-märkningen med fint våtslippapper så inte kanterna från trycket skulle synas under den nya färgen
- Ett lager Biltema platsprimer på sprayburk (36-688)
- Två lager röd Biltema bättringsfärg på sprayburk (36-7371). Denna färg var blank så jag kunde fortsätta direkt till
- Dekaler från swed-N som sattes på plats med micro set och finjusterades med micro sol
- Alla icke röda detaljer penselmålades med Revell emaljfärg. Jag har alltid varit skeptisk till penselmålning men lärde mig nu att undvika penselmärken genom att späda färgen med lika mycket förtunning som färg. Jag använde kulörerna 47 (matt musgrå), 8 (matt svart) och 90 (silver)
- Sedan blev det två lager Vallejo acrylic matt varnish på sprayburk

Och så här målade jag vagnen:
- Två (eller blev det tre?) lager Auto-K rostskyddsfärg
- Två penselmålade lager Revell blank lack (nr 1) som underlag där dekalerna ska sitta
- Dekaler som sattes på plats med micro set och finjusterades med micro sol
- Även här blev det två lager Vallejo acrylic matt varnish på sprayburk, mest för att säkra dekalerna

Slutligen vädrade jag både loket och vagnen:
- Först Vallejo model wash, dark grey (76.517). Den är tunn men jag fick späda den ytteligare med vatten för rätt effekt
- Till sist försiktig torrborstning med svart, grå och rostbrun torrpastel

Jag funderade länge på den röda kulören på loket. Enligt flera olika källor på nätet var NBJs diesellok klarröda med gula linjer. Jag tyckte dock att bottenfärgen på många av de bilder jag hittade drog åt orange. Vid ett besök i Nora våren 2018 passade jag på att detaljstudera NBVJs fina T23. Den drar också åt orange om man betraktar den på håll men när man går riktigt nära kan man se att den är klarröd. Jag misstänkte att det är de gula linjerna som spökar och det fick jag slutligen bekräftat när jag började måla min modell. Den nylackade röda kåpan såg helt fel ut men så fort de gula dekalerna kom på plats drog den åt orange precis som förebilden.

Jag vill också passa på att kommentera Vallejos matta akryllack på sprayburk. Jag hade länge letat efter en lämplig matt klarlack på sprayburk. Leksaksaffären i Västerås centrum har alltid haft ett helt OK bassortiment av hobbyfärger men plötsligt upptäckte jag att de hade utökat med flera nya fabrikat. Jag var ju bara tvungen att prova den för mig nya Vallejolacken och den visade sig uppfylla alla mina förväntningar. Den har hittills fungerat lika bra på blanka som matta underlag, den verkar skonsam mot dekaler och den ger verkligen en helmatt yta. Det är nästan så man får använda bomullshandskar när man hanterar modellen efteråt för att inte förstöra den matta ytan med hudfett från fingertopparna.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #57 skrivet: tis 30 jul 2019, 16:17:08 »
Mitt i semestern fick jag plötsligt ett ryck och gjorde en arbetsinsats på min anläggning. Innan jag fortsätter med topografin vill jag ha strukturen till bakgrunden på plats. Jag vill att min bakgrund ska uppfylla följande krav:
- Det ska finnas bakgrund bakom tre av anläggningens fyra sidor.
- Höjden ska vara rejält tilltagen så jag inte behöver fundera på hur väggen bakom anläggningen ser ut.
- Den ska vara möjlig att demontera. Dels för att jag ska komma åt vid det fortsatta landskapsbygget och dels för att anläggningen ska kunna lyftas genom den smala dörren till rummet där den normalt står uppställd.
- Hörnen ska vara rundade för att undvika synliga skarvar och konstiga skuggor.

Jag började med att demontera alla signaler för att inte riskera att skada dem vid grovjobbet med bakgrunden och landskapet. Sedan skaffade jag en 3 mm tjock skiva oljehärdad board (masonit). Jag sågade ut två lagom stora bakgrundssektioner. Tyvärr måste jag skarva bakgrunden på mitten men hoppas kunna trolla bort denna skarv genom noggrann spackling innan målning.

Genom att spraya varmvatten på baksidan av masoniten gick det enkelt att böja den till önskad radie. Jag spände fast den med tvingar och lät den torka.

I och med att bakgrunden ska vara demonterbar vill jag att den ska behålla formen utan att sitta fastspänd eller vara fastskruvad i träreglarna. Detta visade sig vara en utmaning. Trots att den varit fuktad och torkat vill den gärna räta ut sig när man lossar tvingarna. Lösningen blev att laminera böjarna med remsor av masonit som jag limmade mot baksidan med vanligt trälim.

Så här blev slutresultatet efter att limmet torkat. Böjarna behöll formen precis som jag hade hoppats. Nu ska jag böja till och laminera den andra sektionen innan det är dags att skarva ihop de två halvorna.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #58 skrivet: fre 23 aug 2019, 19:38:59 »
När jag började jobba med bakgrunden lyfte jag, med hjälp av min fru, ut hela anläggningen från mitt ganska trånga tågrum till ett annat källarrum för att komma åt runtom. Det fungerade OK men jag vill helst inte vara beroende av lyfthjälp för att komma åt baksidan. Ofta sammanfaller nämligen möjligheten till större arbetsinsatser med att jag är ensam hemma. Dessutom står anläggningen ordentligt i vägen i det andra rummet.

Nu när anläggningen redan var utlyft hade jag ett gyllene tillfälle att uppgradera tågrummet för att underlätta framtida arbeten. Min ursprungliga idé var att sätta hjul på den befintliga hyllan som anläggningen hittills har stått på. Jag insåg dock snart att den var både tung och ranglig på samma gång. istället utgick jag från en Ivarhylla från IKEA som jag kitbashade med hjälp av ett stort hyllplan från Byggmax och rejäla transporthjul från Jula.

Jag valde att ha spårplanet ungefär 120 cm över golvet så att det ska vara bekvämt att stå och arbeta med landskapet. Eventuellt åker anläggningen upp ytterligare någon decimeter när den börjar bli mer färdig (och barnen växt till sig ;)).

Med anläggningen på plats på den nya hyllan är jag nu redo att fortsätta både med bakgrunden på baksidan och landskapet på framsidan.

Utloggad Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
« Svar #59 skrivet: fre 23 aug 2019, 21:01:11 »
Snyggt! :up:

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #60 skrivet: sön 25 aug 2019, 22:48:58 »
Snyggt! :up:

Tack Simpan!

Idag fick jag testa den rullande hyllan i skarpt läge. Resten av familjen var på utflykt och jag fick en hel timme över som jag gärna ville använda till att jobba på anläggningen. Men jobbet som skulle göras krävde åtkomst till baksidan. Inga problem nu längre... :D

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #61 skrivet: tis 01 okt 2019, 22:54:59 »
Det är hög tid för en uppdatering. Även om det går långsamt så har det hänt lite sen sist. Efter att ha fått bakgrunden på plats har jag fokuserat på topografin. För att kunna pussla ihop landskapet av småbitar av markisolering valde jag att skapa en "botten" av 4 mm plywood.

På den högra delen kommer det att finnas en vattenspegel. Jag fick palla upp lite för att få vattenytan i rätt nivå. På den här sidan täckte jag plywooden med överbliven masonit från bakgrunden för att få en riktigt slät yta till vattnet.

Sen är det bara att prova sig fram med topografin och bebyggelsen. Jag känner att det här momentet måste få ta sin tid. Jag flyttar lite på kullarna och husen. Väntar en dag. Flyttar igen. Väntar en dag. Flyttar tillbaka. Och så vidare.

Utloggad svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 763
« Svar #62 skrivet: tor 05 dec 2019, 22:02:20 »
Som alltid när man bygger en modell måste man kompromissa och ha lite fantasi. Avstånden är till exempel ordentligt komprimerade, både vad gäller stationens längd och avstånd mellan mellansignaler och utfartssignaler. Jag har också fått kompromissa med placeringen till höger och vänster om spåret på grund av utrymmesbrist och framtida plattformar. Jag har å andra sidan märkt att det kompromissas en hel del med placeringarna även i skala 1:1. Helheten blev hursomhelst precis så bra som jag hade hoppats och i min värld är den tillräckligt trovärdig.

Du har helt rätt i att det sitter signaler på "fel" sida även i verkligheten.
Är det helt uppenbart vilket spår signalen gäller som vid dubbelspår där det ofta står en signal på vardera sidan så är det inga konstigheter.
Sitter det däremot klurigt till så ska det sitta en pil under som markerar vilket spår som signalen gäller.
Så "bara" att skriva ut dessa tavlor så är "problemet" löst :star:

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #63 skrivet: fre 06 dec 2019, 23:41:40 »
Som alltid när man bygger en modell måste man kompromissa och ha lite fantasi. Avstånden är till exempel ordentligt komprimerade, både vad gäller stationens längd och avstånd mellan mellansignaler och utfartssignaler. Jag har också fått kompromissa med placeringen till höger och vänster om spåret på grund av utrymmesbrist och framtida plattformar. Jag har å andra sidan märkt att det kompromissas en hel del med placeringarna även i skala 1:1. Helheten blev hursomhelst precis så bra som jag hade hoppats och i min värld är den tillräckligt trovärdig.

Du har helt rätt i att det sitter signaler på "fel" sida även i verkligheten.
Är det helt uppenbart vilket spår signalen gäller som vid dubbelspår där det ofta står en signal på vardera sidan så är det inga konstigheter.
Sitter det däremot klurigt till så ska det sitta en pil under som markerar vilket spår som signalen gäller.
Så "bara" att skriva ut dessa tavlor så är "problemet" löst :star:

Tack för tipset! :handshake: Skyltar till signalerna finns med i planen men det är några moment kvar innan det är dags för sådana detaljer.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #64 skrivet: lör 07 dec 2019, 00:03:35 »
Det är hög tid för en liten uppdatering. Det har inte hänt mycket i källaren sen sist men det beror mest på att jag istället suttit vid köksbordet och jobbat med rullande materiel. Efter att tidigare ha provat på att bygga vagnar och måla om lok kändes det som om det nu var dags att försöka bygga ett lok. Valet föll på Frykmodells Hg. Otroligt pilligt men kul. Tur att man inte har en deadline att hålla.

Efter en hel del limmande med hjälp av improviserade riggar...

...börjar det äntligen likna ett lok.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #65 skrivet: ons 01 jan 2020, 10:59:37 »
Tack vara julledigheten har jag äntligen fått lite tid och kreativ energi för att fortsätta med landskapet. Siktade in mig på en hög med markisolering.

Efter några timmars bearbetning med limpistol, brytbladskniv och skalpell börjar det likna ett berg med två tunnelportaler.

Garnarna är bara provisoriskt utplacerade för att få en känsla för proportionerna. På det här karga underlaget kommer det sannolikt att växa upp tallskog. Nästa steg blir att modellera alla synliga bergsytor med hjälp av lera. Har testat lera tidigare med helt OK resultat.

För säkerhets skull gjorde jag ett praktiskt test av det fria rummet med några långa vagnar. Inga problem.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #66 skrivet: ons 01 jan 2020, 11:54:33 »
Jag har fortfarande Frykmodells HG i N-skala liggande som etsark med tillbehör i en låda och tänkte att detta skulle kunna bli ett pyssel under vintern.
Vad jag förstått är denna byggsats verkligen en byggsats där allt ingår till skillnad mot vissa "self aid kit" där jag bla. byggt Reginan i N-skalan... en stor utmaning.

HG-loket med Olle Frykmos bra instruktioner bör gå lättare. Därmed inte sagt att det kan vara nog så pilligt att få ihop detta HG-lok.

Efter att ha vikt delarna ser jag att du limmat (superlim).  Jag kommer att satsa på lödning även om Frykmo nämner limning.
Är det något specifikt att tänka på vid monteringen så man inte behöver "backa" i bygget?

Tacksam för tips i övrigt.
« Senast ändrad: ons 01 jan 2020, 11:57:25 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #67 skrivet: ons 01 jan 2020, 21:33:41 »
Jag har fortfarande Frykmodells HG i N-skala liggande som etsark med tillbehör i en låda och tänkte att detta skulle kunna bli ett pyssel under vintern.
Vad jag förstått är denna byggsats verkligen en byggsats där allt ingår till skillnad mot vissa "self aid kit" där jag bla. byggt Reginan i N-skalan... en stor utmaning.

HG-loket med Olle Frykmos bra instruktioner bör gå lättare. Därmed inte sagt att det kan vara nog så pilligt att få ihop detta HG-lok.

Efter att ha vikt delarna ser jag att du limmat (superlim).  Jag kommer att satsa på lödning även om Frykmo nämner limning.
Är det något specifikt att tänka på vid monteringen så man inte behöver "backa" i bygget?

Tacksam för tips i övrigt.

Det stämmer att byggsatsen är i det närmaste komplett sånär som på ballast och några detaljer som kan skäras till av plastprofiler. I bygginstruktionen rekommenderas volframgranulat som ballast. Det visade sig inte helt lätt att få tag på volfram i rimliga förpackningsstorlekar men tillslut hittade jag en liten påse hos Skultorps vagn- och lokverkstad.

Hg-loket är som sagt mitt första lokbygge men det har löpt på smidigt än så länge även om det funnits flera utmanande moment som att böja huvarna, fixera gångbordet och ”såga sönder” drivningen. Bygginstruktionerna är tydliga och detaljerade. Ytterligare tips och bilder kan man hitta genom att studera Olles bygglogg från den tidigare serieproduktionen:
http://www.frykmodell.se/produkter/hg/

I instruktionerna tipsar Olle om speciella böjtänger för smyckestillverkning. Efter en del letande hittade jag denna typ av tänger hos silververket.se. Jag skaffade en halvrund tång och den har redan visat sig mycket användbar.

Lycka till med bygget! Med min byggtakt lär det bli jag som frågar dig om tips på sluttampen. ;)

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #68 skrivet: fre 03 jan 2020, 21:55:20 »
Tackar för tipsen!

Jag har skummat igenom den digra instruktionen från Frykmo....mycket smådetaljer.

Bockningen av fronten tänker jag göra med hjälp av en träbit med rundad skåra med rätt radie där plåten knackas försiktigt
ned med en liggande rund mässingstav. På Reginan gällde att runda ned hela långsidorna av taket med liten radie vilket fungerade bra.
Följer man Frykmo`s instruktioner skall det väl ordna sig även om det är mer än man tror vid första anblicken.

Som strömavtagare måste det finnas färdiga som är någorlunda lika förlagan.

Volfram granulat köpte jag för flera år sedan hos Habo Hobby..... Liquid gravity

Bygget får ta sin lilla tid med en och annan paus.

« Senast ändrad: fre 03 jan 2020, 21:58:21 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #69 skrivet: fre 03 jan 2020, 22:12:19 »
Volfram granulat köpte jag för flera år sedan hos Habo Hobby..... Liquid gravity

Funkar det bra med Liquid gravity!?
För-och nackdelar?

Utloggad Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 224
« Svar #70 skrivet: fre 03 jan 2020, 23:50:27 »

Tyvärr så är det där järnkulor. Volfram skulle bli en bra bit tyngre. En magnet drar till sej kullorna i den där flaskan, vilket jag tar som bevis för att det är järn. (Om det nu inte är så att volfram också är magnetiskt.)

Fast Liquid Gravity är mycket användbart som ballast ändå. Jag har använt det i mitt Sa-lok och det blev nästan lika tungt som originalet med blyvikterna i orginalkåpan.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #71 skrivet: lör 04 jan 2020, 09:25:47 »
Du har rätt... det är järnkulor. Väldigt små så densiteten blir hög. Läser man beskrivningen så står det 50 ml motsv. 0,25 kg vilket skulle ge en specifik vikt = 5
Jag har en dylik flaska som inte var helt fylld vid leverans så då borde det någorlunda motsvara specifika vikten för järn = 7,9

Som jämförelse blir volfram =19,3 och  bly = 11,3

Oftast finns det plats för att fylla ett utrymme med järnkulorna och det har fungerat bra. Limmas med epoxy.
Men visst hade det varit bättre med Volfram. Guld är ju också 19,3 så har man lite överblivet hemma så kan man ju använda det. ;)

« Senast ändrad: lör 04 jan 2020, 11:26:39 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad mikath

• Stammis
  • Antal inlägg: 959
    • http://www.svlv.se
« Svar #72 skrivet: mån 06 jan 2020, 22:07:11 »
Kom ihåg att volfram finns här: https://www.svlv.se/byggdelar-och-verktyg/bly-volfram
Granulatat är dock tillfälligt slut.

/Mika+

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #73 skrivet: mån 06 jan 2020, 23:21:01 »
Hur är det med volfram?
Är det inte rätt hårt?
Någon som vet hur man bäst anpassar detta material till små skrymslen?

Smälta och gjuta volfram är väl knappast aktuellt på hemmafronten i alla fall!

Utloggad SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 186
« Svar #74 skrivet: tis 07 jan 2020, 11:22:10 »
Det finns ett par saker som jag har testat. Det första jag använde var en wolframpasta som är till sänken för fiske. Det finns en som heter "Darka Matter" som funkade ypperligt att trycka in i håligheter under en flakvagn för att få lite extra vikt. den går att sätta i små utrymmen och runt andra detaljer.Man delar den lätt och kan limma dit den med CA om man vill. Jag använde den också i underredet till kolvagnar och eftersom jag inte fick rätt vikt, så testade jag en annan metod.... granulat för att vikta golfklubbor. Detta lade jag i kolvagnarna som rester. granulatet är inte lätt att använda om man inte har ett tätt hålrum att hälla det i. Jag droppade lim i det, så det stannar där jag lägger det. Ungefär som att sätta lim till banvall för att få "gruset" att stanna  :D