Författare Ämne: Cosinus hemmabana i N-skala  (läst 13255 gånger)

Utloggad Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 135
Cosinus hemmabana i N-skala
« skrivet: tis 01 jan 2019, 23:58:07 »
Jag har länge tänkt skapa en tråd om min modelljärnväg och nu när det är nytt år känns det som ett bra tillfälle att sätta igång. Själv har jag lärt mig massor genom att läsa på forumet och det är alltid intressant att se hur andra bygger. Jag har absolut ingen ambition att visa några nya eller unika idéer men hoppas kunna ge upphov till några "jaha, så kan man ju också göra". Jag hoppas också kunna visa att det är möjligt att bygga modelljärnväg på ett begränsat utrymme om man prioriterar hårt.

Mitt modelljärnvägsintresse har legat latent sedan lång tid tillbaka. Som barn hade jag och min bror en låda begagnad Märklin m-räls med några lok och vagnar. Då och då byggde vi upp en rundbana på golvet och körde i några veckor innan det var dags för storstädning i lekrummet. Sedan blev det plötsligt fullt upp med studier, jobb och familj. Jag har ändå alltid sagt, halvt på allvar och halvt på skoj, att när jag blir pensionär, då ska jag ha en riktig modelljärnväg med landskap och allt.

Hösten 2016 fick jag höra att en kompis börjat bygga en modelljärnväg i sin källare. Jag fick såklart provköra och han lyckades också "lura iväg mig" till Hobbymässan i november. Jag skulle ju inte skaffa modelljärnväg nu. Med småbarn hemma har man ändå fullt upp. Men man kan ju alltid titta.

Efter mässan började jag fundera. Det är ju trots allt bara trettio år kvar till pensionen. Kanske bäst att sätta igång? Med småbarn hemma har man klart begränsad tid över till hobbyverksamhet. Å andra sidan skulle det passa bra med en hobby som man kan pyssla med på hemmaplan efter att barnen somnat på kvällarna.

I januari 2017 beställde jag så en digital startsats i N-skala från Fleischmann och mutade in ett litet utrymme i källaren. Jag kan inte riktigt förklara varför valet föll på just N-skalan. Det kändes på något märkligt sätt helt självklart. Några argument som jag tror jag kommit på i efterhand är att jag vill få plats med mycket landskap och att jag gillar utmaningen med det begränsade utbudet av svenska modeller.

Ganska snart kompletterade jag med ett orange RC-lok och de svenska personvagnar som fanns att få tag på som färdiga modeller.

Utloggad Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #1 skrivet: ons 02 jan 2019, 01:53:35 »
Ser ut som en riktigt bra start! Låt det växa fram och testa olika alternativ. Men visst kan man ha moduler även på ett sånt litet utrymme?
Då lever det ju längre.
Skall bli kul att se vad du fortsätter med. :hug:

Utloggad wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Malmbanans Vänner
    • Norrbottens Järnvägsmuseum
« Svar #2 skrivet: ons 02 jan 2019, 02:18:28 »
Kul, har alltid tyckt att N-skalan är häftig då de är litet och smått.
Niträknare i skala 1:1

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.377
  • Lindome
« Svar #3 skrivet: ons 02 jan 2019, 06:42:15 »
Vad trevligt att du fick besökt modellmässan så att du kunde verkställa din hobby  ;) glöm inte att lägga in bilder här.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 509
« Svar #4 skrivet: ons 02 jan 2019, 13:30:08 »
Mycket trevligt!

Är i lite samma situation, småbarn och MJ-hobby när barnen har lagt sig. Och N-skala pga utmaning med att skapa egna lok & vagnar.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 02 jan 2019, 16:11:12 »
Ser ut som en riktigt bra start! Låt det växa fram och testa olika alternativ. Men visst kan man ha moduler även på ett sånt litet utrymme?
Då lever det ju längre.
Skall bli kul att se vad du fortsätter med. :hug:
Moduler verkar spännande och jag kommer säkert att vilja prova på även denna del av hobbyn men det får bli om några år. Att åka iväg på körning en hel helg är inte optimalt med småbarn hemma. Helgerna går helt enkelt åt till annat.

Sen kunde jag ju ha byggt hemmabanan av flera moduler men det kommer förhoppningsvis att framgå av fortsättningen varför jag valde bort det alternativet.

Kul att du är nyfiken på fortsättningen.

Mycket trevligt!

Är i lite samma situation, småbarn och MJ-hobby när barnen har lagt sig. Och N-skala pga utmaning med att skapa egna lok & vagnar.
Kul! När jag har hängt på forumet har jag insett att det verkar finnas en hel del småbarnsföräldrar som håller på på kvällarna.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #6 skrivet: ons 02 jan 2019, 16:31:53 »
Nu var jag fast så det var lika bra att börja planera min anläggning på allvar. Jag hade ingen brådska utan lät planeringen ta sin tid. Man kan nog säga att den pågick i perioder under våren, sommaren och hösten 2017. Det är svårt att komma ihåg alla detaljer i efterhand och det var en del tvära kast fram och tillbaka mellan olika lösningar.

Mina viktigaste tankar och prioriteringar kan sammanfattas i följande punkter:
- Kvalitét framför kvantitet, det vill säga hellre litet och bra än bara stort.
- Håll det enkelt och undvik onödigt krångel, det är ju en nybörjarbana. Jag har medvetet undvikit vändslingor, kurvväxlar, modulskarvar och stora nivåskillnader.
- Modellen ska hämta inspiration från verkligheten och vara realistisk i det lilla men den behöver inte vara realistisk i det stora. Med detta menar jag att varje del av miljön ska vara så realistisk som möjligt men helheten behöver inte alls vara realistisk.
- Det ska gå att låta tågen köra runt-runt. Detta var inte alls något självklart val men något jag landade i efterhand.
- Det ska vara möjligt att utföra enklare trafikuppgifter såsom att flytta godsvagnar och köra persontåg mellan stationer.
- Banan ska gärna vara körbar under byggtiden.
- Anläggningen ska kunna flyttas av två personer. Jag siktade ursprungligen på yttermåtten 160x60 cm men landade tillslut på 180x80 cm. Det var en ständig inre kamp för att motstå frestelsen att utöka ”bara lite till”.
- ”Ekonomisk effektivitet” vilket jag definierar som mycket hobby för pengarna. Att bygga vagnar från etsplåtar, göra egna träd eller scratchbygga hus ger till exempel många timmar pyssel per krona. Att köpa färdig rullande material är också kul men ger betydligt mindre pyssel per krona.

När det gäller innehåll hade jag följande önskemål och idéer:
- Det ska finnas en liten station med godsbangård
- Kring stationen ska det finnas en stadsmiljö
- Jag vill ha en liten industri med stickspår
- Det ska finnas skogslandskap

Jag började skissa i Railmodeller Express som finns i gratisversion till Mac. Det var nyttigt i början för att få en känsla för rimliga kurvradier och för hur mycket utrymme växelgator kräver. Efter att ha ropat hem en bunt flexräls på Tradera släppte jag efterhand planerandet i datorn och fortsatte istället att prova mig fram på den gamla bänkskiva jag hade som provisoriskt underlag.

Den här bilden visar praktiska tester med stigningar.

Här har jag börjat testa med fler växlar och lite flexräls.

Så här kan en riktigt bra fredagkväll se ut. ;) :beer:

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 02 jan 2019, 22:38:34 »
Spårplanen började så småningom stabilisera sig. Närmast framkanten ligger stationen i den lilla orten. Stickspåret som utgår från bakkanten ska leda till en industri som ligger en bit utanför orten. Inspirerad av Sture Bylén började jag tidigt experimentera med enkla hus-mockuper för att undersöka hur mycket stadsmiljö som skulle kunna få plats. Basmaterialet till husen var så här långt tomma frukostflingekartonger.

Framåt påsk började anläggningen växa över kanten på den provisoriska skivan. Sonen hjälper gärna till att provköra. Mycket praktiskt att man med hjälp av digitaltekniken kan begränsa lokens maxhastigheter till barnsäkra nivåer. Än så länge är det bara jag själv som lyckats ha vagnar i golvet.  :???:

Nu började jag bli nöjd med stationsområdet men kände att det saknades något viktigt på min rundbana. Det fanns ju ingen "omvärld". Tågen kunde inte försvinna bort.

I slutet av maj skaffade jag en 12 mm furuplywoodskiva att använda till både ramverk och spårunderlag. Jag räknade och skissade noga för att säkerställa att jag skulle kunna såga ut alla delar jag behövde ur en enda standardskiva på 1220 x 2440 mm (principen om ekonomisk effektivitet). Plywood är visserligen inte särskilt dyrt men det är bökigt att köra hem från byggvaruhuset när man inte har eget släp.

När jag flyttat över spåren på den tillsågade plywoodskivan kunde jag lägga till den saknade "omvärlden" i form av ett extra spår i bakkant. Detta extra spår kommer att vara helt dolt och ligga under en skogsbevuxen ås som löper längs bakkanten. Man kan se det som en minimal skuggbangård som är möjlig att utöka i framtiden när allt annat är färdigt. Det ser kanske inte mycket ut för världen men det ger många nya trafikmöjligheter, speciellt när man ska köra tillsammans med barnen.

Spårmaterialet är genomgående Fleischmann/Roco utan banvall. Jag har i princip använt sektionsräls i de relativt skarpa 180-graderskurvorna vid kortändarna och flexräls på raka eller lätt svängda avsnitt. Jag har visserligen upptäckt flexrälsens alla fördelar men jag är inte riktigt redo att bygga skarpa kurvor med den.

Utloggad AlexEhn

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tor 03 jan 2019, 11:56:51 »
Ser mycket kul ut!

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.111
« Svar #9 skrivet: tor 03 jan 2019, 12:11:54 »
Jag har visserligen upptäckt flexrälsens alla fördelar men jag är inte riktigt redo att bygga skarpa kurvor med den.
Känner igen mig i ditt byggande. Är själv sakta på väg från plywoodskivan till nästa steg. Det finns bra hjälpmedel för att lägga flexräls snyggt och jämt, t ex dessa från Peco. Tack för att du delar med dig av din resa :).
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #10 skrivet: tor 03 jan 2019, 16:26:34 »
Känner igen mig i ditt byggande. Är själv sakta på väg från plywoodskivan till nästa steg. Det finns bra hjälpmedel för att lägga flexräls snyggt och jämt, t ex dessa från Peco. Tack för att du delar med dig av din resa :).

Tack för tipset! De kurvmallarna hade jag inte sett förut. När jag ska bygga ut, någon gång i framtiden, blir det nog bara flexräls.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #11 skrivet: tor 03 jan 2019, 16:41:53 »
Under sommaren är det ju inte så kul att hänga i källaren hela kvällarna så då brukar jag passa på att göra något mindre projekt som går att jobba med på köksbordet eller på altanen. För mig är det också ett bra sätt att få ett litet avbrott från anläggningen så jag inte tröttnar.

Sommaren 2017 experimenterade jag med landskapsbygge genom att bygga ett litet diorama på ca 30x20 cm. Jag lyckades klämma in skogs-, sank- och betesmark, bergsytor, olika typer av träd och naturligtvis banvall. Detta var ett bra sätt att testa alla spännande tekniker jag läst om här på forumet och det gav många idéer inför det fortsatta bygget. Jag fick också tillfälle att känna efter vilken ambitionsnivå som är rimlig.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #12 skrivet: tor 03 jan 2019, 17:20:27 »
Våren och sommaren 2017 ägnade jag också åt att fundera över miljöer och byggnader till anläggningen. Eftersom jag varken är arkitekt eller stadsplanerare kändes det enklast att leta förebilder i verkligheten. Verkligheten ser ju garanterat verklig ut. ;)

Jag ville ju ha en stationen med en tidlös småstadsmiljö. Min mormor är uppväxt i Gryhyttan och mina föräldrar har haft fritidshus där sedan jag var barn. Därför var Grythyttan en naturlig plats att börja leta förebilder på.

Stationshuset ska självklart vara med.

Godsmagasinet är också givet.

Kyrkan är tekniskt utmanande men relativt liten vilket passar bra på min lilla anläggning.

Det röda huset vid torget skulle kunna passa.

Den gamla taxistationen/gatuköket/kiosken som numera inrymmer Neerings glass och choklad kan nog fungera som gatukök vid stationen.

Det gamla Sparbankshuset skulle jag gärna vilja få med.

Några låga röda hus skulle också kunna platsa.

Sen är jag är svag för vackra funkishus.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 04 jan 2019, 12:53:01 »
Framåt hösten började jag utveckla min metod för att skapa hus-mockuper. Tidigare hade jag skapat hus på frihand av frukostflingepaket. Nu började jag rita skalenliga 3D-modeller i Sketchup som jag skrev ut och klistrade ihop. Med denna metod kan jag skapa snabba enkla modeller för utprovning på anläggningen. Om jag sedan vill realisera en mer avancerad modell har jag redan ritningen klar.

Stationshuset var en av de första modeller som jag skapade i Sketchup och skrev ut.

Här har jag fyllt på anläggningen med en industribyggnad, några funkishus och ett gatukök. Ett klassiskt Konsumhus har också smugit sig in på prov. Längre bak syns sonens färgglada version av stationen. ;)

Kyrkan var en spännande utmaning. För att få ihop den var jag tvungen att bygga en stabil struktur. På Panduro hittade jag en knapp kvadratmeter 2 mm tjock plakatkartong och jag vill nog påstå att denna kartongbit är ett av mina bästa hobbyfynd hittills. Jag kan klistra på utskrivna ritningar och enkelt skära ut stabila väggar. Dessa väggar limmar jag ihop med vanligt vitlim och det fäster på några sekunder. Sedan använder jag limstift för att klä kartongstommen med de utskrivna bilderna av fasaden. Så här ser modellen av kyrkan ut på insidan.

Och så här blev den färdiga mockupen. Taket är tillskuret av svart fransk kartong.

Med kyrkan och det röda konditorihuset på plats kan man börja ana ett trekantigt torg. Formen på torget är inspirerad av torget i Grythyttan även om placeringen av husen inte alls stämmer med verkligheten.

Utloggad Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
« Svar #14 skrivet: fre 04 jan 2019, 22:00:58 »
Ojoj va vackert! Jag gillar verkligen beskrivningen, både av husen och kyrkan. Bör vara lärorikt för många av oss.
Det du sysslar med är ju ren och skär undervisning! Tackar.
Gillar också att barnen får vara med efter sin förmåga, det får bli på deras villkor och takt!

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #15 skrivet: lör 05 jan 2019, 21:13:58 »
Ojoj va vackert! Jag gillar verkligen beskrivningen, både av husen och kyrkan. Bör vara lärorikt för många av oss.
Det du sysslar med är ju ren och skär undervisning! Tackar.
Gillar också att barnen får vara med efter sin förmåga, det får bli på deras villkor och takt!
Tack! Jag försöker bara "betala tillbaka" för allt jag själv lärt mig på här forumet. Det är alltid inspirerande att läsa om andras byggen.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #16 skrivet: lör 05 jan 2019, 22:40:34 »
När jag nu började känna mig nöjd med spårplanen var det dags att ta nästa steg. Jag vill köra tågen själv och vill gärna ha ett riktigt ställverk med knappar och lampor. Dessutom vill jag nog lägga till signaler längre fram. MGPs system för banstyrning verkade passa mina behov som handen i handsken. Vid mässan i Uppsala i november 2017 fick jag tillfälle att titta på systemet och ställa frågor till Anders. Direkt efter mässan beställde jag ett startpaket för ställverk och servostyrning så jag kunde börja laborera hemma.

För att kunna montera växelservona under min plywoodskiva var jag först tvungen att bygga färdigt ramverket. Nu blev det fart.

Som jag tidigare nämt sågade jag ut att delar till ramverket ur en enda skiva 12 mm furuplywood. Det går alldeles utmärkt att skruva i kortändarna av 12 mm plywood om man förborrar. Jag funderade på om jag skulle bygga L-profiler till långsidorna men testade med bara en remsa plywood. Det blev tillräckligt stabilt ändå tack vare många tvärbalkar. I mitten monterade jag två extra höga tvärbalkar dels för att kunna bygga en hylla till digitalcentralen och dels för att skapa utrymme för kretskort. Vid kortändarna adderade jag extra tvärbalkar på längden för att kunna finjustera stigningarna genom 180-graderskurvorna. Man har goda möjligheter att klanta till det när man placerar ut tvärbalkarna. ;) Det gäller att tänka efter noga så de inte hamnar i vägen för växelservon eller framtida signalschakt.

Jag ritade av spårplanen direkt på den plywoodskiva jag hade använt som provisoriskt byggbord.

Sen var det bara att ta fram sticksågen och hålla tungan rätt i mun.

Här provar jag det utsågade spårunderlaget på ramen. Passar fint.

Nästa steg var att mäta in och placera ut stöd för att få till rätt topografi på spårunderlaget. Det blev en hel del provande och mätande för att få alla stöd på rätt plats och rätt höjd.

För att minska överföringen av strukturljud till ramverket limmade jag fast en bit gummikork på toppen av varje stöd innan jag skruvade fast spårunderlaget.

Sen skruvade jag skruvarna genom en tillskuren bit gummikork. Hålet i spårunderlaget förborrade jag med en lite "för stor" borr. På detta sätt kläms spårunderlaget fast mellan två bitar dämpande gummikork.

Spårunderlaget fastskruvat på plats. Tack vare att jag sågade ut hela spårunderlaget i ett stycke 12 mm plywood undvek jag alla potentiella problem med knixar i början och slut av stigningar. Innan jag sågade ut spårunderlaget var jag lite orolig för att det inte skulle vara tillräckligt följsamt men det var inga problem att skapa de stigningar jag behövde (< 3%).

Och så äntligen provkörning två veckor efter att jag satte sticksågen i plywoodskivan. Ibland går det fort.

Utloggad AlexEhn

• Stammis
« Svar #17 skrivet: lör 05 jan 2019, 23:53:15 »
Wow! Imponerande

Utloggad Hensan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
« Svar #18 skrivet: sön 06 jan 2019, 13:40:19 »
Inspirerande läsning för en som står i startgroparna! Den multifunktionella plywoodskivan och plakatkartongen går båda rakt in i tipsbanken. Såg att du skissat i Railmodeller Express, har du testat om betalversionen är värd pengarna?
« Senast ändrad: sön 06 jan 2019, 13:56:50 av Hensan »

Utloggad P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 980
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #19 skrivet: sön 06 jan 2019, 13:51:11 »
Hej !

Det ser jätte bra ut  :up:
Du har gjort en stadigare konstruktion än vad jag gjorde vilket jag tror är klokt.
Ska bli kul att följa med MGP' sakerna och allt  :)

MvH
Pär

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #20 skrivet: mån 07 jan 2019, 23:08:43 »
Tack AlexEhn och Pär!

Inspirerande läsning för en som står i startgroparna! Den multifunktionella plywoodskivan och plakatkartongen går båda rakt in i tipsbanken. Såg att du skissat i Railmodeller Express, har du testat om betalversionen är värd pengarna?
Kul att höra att tråden gör lite nytta. Jag har inte testat betalversionen av Railmodeller Express. Som jag kommer ihåg det är största skillnaden att antalet rälsbitar per layout är begränsat i gratisversionen. Jag klarade mig inom begränsningen genom att bara planera de kluriga delarna av layouten i programmet. Resten knöt jag sedan ihop med hjälp av flexräls.

Bilden nedan från Railmodeller Express är nog så långt jag kom i teorin. Resten löste sig med flexräls, avbitartång och nålfil. Stationen och därmed hela banan är nog en dryg decimeter längre i verkligheten jämfört med i skissen. Varje ruta är en decimeter.

Utloggad Hensan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
« Svar #21 skrivet: tis 08 jan 2019, 23:04:07 »
Tack för svar, det är ungefär så jag tänker med RM Expressen också. Ser fram emot fortsatt berättande i tråden!

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #22 skrivet: ons 09 jan 2019, 22:45:25 »
Bygget fortsatte i ganska högt tempo eftersom jag var så sugen på att installera banstyrningen. Jag skar till egen rälsbädd av 3 mm gummikork från Biltema. De tillskurna delarna placerade jag ut och fixerade provisoriskt med knappnålar för att kontrollera passningen.

När all rälsbädd var tillskuren och inpassad flyttade jag undan rälsen och limmade fast korken bit för bit med vitlim. Detta var ett tålamodsprövande arbete.

Den uppmärksamme läsaren kanske noterar att jag så här dags har kompletterat med ett extra körhandtag, en gammal röd Lokmaus II. Tanken var att jag ska kunna köra tillsammans med barnen. Det fungerar fint men gissa vem som får hålla tillgodo med den lilla röda kontrollen när vi kör...

Ett annat handfast tips för att hålla barn nöjda medan man limmar gummikork i källaren. Bjud in en kompis, ta fram en limpistol och låt dem skapa kreativ konst av material från förpackningsåtervinningen. Man kan få bygga ostört i timmar. :D

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #23 skrivet: sön 20 jan 2019, 21:56:52 »
Parallellt med limmandet av all gummikork började jag jobba med ställverket och experimentera med banstyrningen. Jag letade först efter en tavelram att ha som bas för ställverket. Jag ville dock undvika att någon elektronik stack ut bakom ställverket och hittade ingen ram som var tillräckligt djup. Istället hittade jag av en slump en tavellist när jag handlade mat på stormarknaden. Med hjälp av tavellisten kunde jag bygga en egen ram med tillräckligt djup.

Bilden till ställverket skapade jag i Powerpoint och skrev ut på vanligt papper. Detta papper placerade jag mellan en masonitskiva och en genomskinlig plastfilm. Sen borrade jag försiktigt hål för knappar och lysdioder. Knappar och lysdioder med hållare beställda jag tillsammans med all övrig styrning från Möllehem. Jag vill verkligen inte rekommendera masonit som bas i ställverket. Plattan blir alldeles för tjock och det var ett elände att pressa i lysdioderna i sina hållare. Hållarna är nämligen avsedda för betydligt tunnare plattor. Jag skulle tro att plexiglas, styrenplast eller en tunn plåt skulle fungera mycket bättre.

Med knapparna och lysdioderna på plats var det dags att koppla ihop allt på baksidan. Jag hade inte hållit i en lödkolv sedan gymnasiet men det här momentet visade sig vara riktigt kul. Det ser nog ut att vara rörigare och svårare än vad det är. Det stora kretskortet är en paneldekoder och de två mindre är drivkort för vardera tolv lysdioder. Alla blå trådar är gemensam nolla för knapparna. Alla rosa trådar är gemensam nolla för lysdioderna. Sen är det bara att dra en egen tråd till varje knapp och varje diod.

Så här mysigt kan det se ut när man testar inkopplingen halvvägs.

När ställverket var klart kunde jag testa att koppla ihop nästan hela banstyrningssystemet inklusive servodekodrar och servon. Det var smidigt att kunna göra merparten av alla inställningar redan innan montage på anläggningen. Växeln som syns till vänster i bild är en överbliven kort växel från startsatsen. Den använde jag för att öva på att montera och justera in ett servo.

Det svåraste när man bygger ställverk är nog att hålla reda numreringen för alla knappar, lysdioder, servon och annat. Bilden nedan visar alla numrerade delar i mitt system. Här ska jag vara ärlig och erkänna att jag gjorde denna renritade bild så sent som idag. Medan arbetet pågick förlitade jag mig på kladdiga snabbskisser. Nu när jag ett år senare funderar på hur jag ska koppla in spåravkänning och skapa logik för styrning av signaler var det dock hög tid att rita rent.

Ställverket är byggt helt fritt efter mina egna idéer och utan någon som helst verklighetsanknytning. Vissa delar av ställverksbilden kan nog därför behöva en närmare förklaring:
- Knapparna 3, 2 och 14 är tänkta att användas för framtida signalstyrning.
- Knapp 5 lägger om de båda växlar som styrs av servo S50 och S51 samtidigt.
- Knapp 4 lägger om växlarna så man kan köra rakt genom stationen på mittenspåret.
- De röda tvärstrecken visar hur banan är uppdelad i separata block för matning av körström. Här försökte jag tänka framåt och fundera på vad som skulle kunna vara lämpligt för framtida spåravkänning och signaler. Nu när jag funderat noggrannare på signaler inser jag att jag kommer att behöva göra några mindre justeringar men det är inget som inte går att lösa. Mer om det senare.
- Lysdioderna 5 och 16 indikerar upptaget spår. Dessa spår ligger nämligen i tunnel.
- Hela det översta spåret är dolt i en tunnel för att skapa en minimal skuggbangård. För att kunna stanna tåg där utan att se dem använder jag följande metod. När diod 5 tänds vet jag att tåget är mitt i tunneln. Då trycker jag på knapp 13 som drar ett relä som gör körströmsblocken 6 och 8 strömlösa. Samtidigt tänds dioderna 6 och 17 för att visa att strömmen är av. Eftersom strömmen är avslagen stannar tåget automatiskt innan det kommer ut ur tunneln. När jag vill att tåget ska komma ut trycker jag åter på knapp 13 så slås strömmen på igen.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.165
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #24 skrivet: mån 21 jan 2019, 09:19:26 »
Intressant att följa ditt projekt eftersom jag nu håller på med samma sak. Ställverk baserat på MGP Möllehems styrsystem.
Jag har testat "ställverket" för en station tillfälligt löst på en bräda och är nu redo att bygga in detta i en pultbox.

Pultboxar i olika storlekar från 119 kr.

Jag har valt en pultbox som kapsling från Electrokit. Plast med en tunn aluminiumplåt som front i övrigt samma ide som du gjort med utskriften på ett 120 gr tunt pappark som fästes mot al-plåten med spraylim från Clas Ohlson.
Med spraylim enbart på pappret blir inte limningen permanent utan kan tas bort om något blir fel.

Jag har inga knappar enskilt för växlar utan knapparna lägger tågväg som påverkar flera växlar samtidigt för in/utfart åt respektive håll.
Paneldekoderns ingångar kan ju användas för tågvägar eller specifika växlar.

Knapparna längst upp hö/vä användes för infart / genomfart med automatisk omläggning till tågväg för ledigt spår.
Spåren har spårledning till dekoder för ockuperat spår.
Signaldekoder får sedan ta hand om signalerna.

« Senast ändrad: mån 21 jan 2019, 12:25:49 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal