Interaktivitet > Min modelljärnväg

Cosinus hemmabana i N-skala

<< < (2/18) > >>

Cosinus:

--- Citat från: Lasp skrivet ons 02 jan 2019, 01:53:35 ---Ser ut som en riktigt bra start! Låt det växa fram och testa olika alternativ. Men visst kan man ha moduler även på ett sånt litet utrymme?
Då lever det ju längre.
Skall bli kul att se vad du fortsätter med. :hug:

--- Slut citat ---
Moduler verkar spännande och jag kommer säkert att vilja prova på även denna del av hobbyn men det får bli om några år. Att åka iväg på körning en hel helg är inte optimalt med småbarn hemma. Helgerna går helt enkelt åt till annat.

Sen kunde jag ju ha byggt hemmabanan av flera moduler men det kommer förhoppningsvis att framgå av fortsättningen varför jag valde bort det alternativet.

Kul att du är nyfiken på fortsättningen.

--- Citat från: AlexEhn skrivet ons 02 jan 2019, 13:30:08 ---Mycket trevligt!

Är i lite samma situation, småbarn och MJ-hobby när barnen har lagt sig. Och N-skala pga utmaning med att skapa egna lok & vagnar.

--- Slut citat ---
Kul! När jag har hängt på forumet har jag insett att det verkar finnas en hel del småbarnsföräldrar som håller på på kvällarna.

Cosinus:
Nu var jag fast så det var lika bra att börja planera min anläggning på allvar. Jag hade ingen brådska utan lät planeringen ta sin tid. Man kan nog säga att den pågick i perioder under våren, sommaren och hösten 2017. Det är svårt att komma ihåg alla detaljer i efterhand och det var en del tvära kast fram och tillbaka mellan olika lösningar.

Mina viktigaste tankar och prioriteringar kan sammanfattas i följande punkter:
- Kvalitét framför kvantitet, det vill säga hellre litet och bra än bara stort.
- Håll det enkelt och undvik onödigt krångel, det är ju en nybörjarbana. Jag har medvetet undvikit vändslingor, kurvväxlar, modulskarvar och stora nivåskillnader.
- Modellen ska hämta inspiration från verkligheten och vara realistisk i det lilla men den behöver inte vara realistisk i det stora. Med detta menar jag att varje del av miljön ska vara så realistisk som möjligt men helheten behöver inte alls vara realistisk.
- Det ska gå att låta tågen köra runt-runt. Detta var inte alls något självklart val men något jag landade i efterhand.
- Det ska vara möjligt att utföra enklare trafikuppgifter såsom att flytta godsvagnar och köra persontåg mellan stationer.
- Banan ska gärna vara körbar under byggtiden.
- Anläggningen ska kunna flyttas av två personer. Jag siktade ursprungligen på yttermåtten 160x60 cm men landade tillslut på 180x80 cm. Det var en ständig inre kamp för att motstå frestelsen att utöka ”bara lite till”.
- ”Ekonomisk effektivitet” vilket jag definierar som mycket hobby för pengarna. Att bygga vagnar från etsplåtar, göra egna träd eller scratchbygga hus ger till exempel många timmar pyssel per krona. Att köpa färdig rullande material är också kul men ger betydligt mindre pyssel per krona.

När det gäller innehåll hade jag följande önskemål och idéer:
- Det ska finnas en liten station med godsbangård
- Kring stationen ska det finnas en stadsmiljö
- Jag vill ha en liten industri med stickspår
- Det ska finnas skogslandskap

Jag började skissa i Railmodeller Express som finns i gratisversion till Mac. Det var nyttigt i början för att få en känsla för rimliga kurvradier och för hur mycket utrymme växelgator kräver. Efter att ha ropat hem en bunt flexräls på Tradera släppte jag efterhand planerandet i datorn och fortsatte istället att prova mig fram på den gamla bänkskiva jag hade som provisoriskt underlag.

Den här bilden visar praktiska tester med stigningar.

Här har jag börjat testa med fler växlar och lite flexräls.

Så här kan en riktigt bra fredagkväll se ut. ;) :beer:

Cosinus:
Spårplanen började så småningom stabilisera sig. Närmast framkanten ligger stationen i den lilla orten. Stickspåret som utgår från bakkanten ska leda till en industri som ligger en bit utanför orten. Inspirerad av Sture Bylén började jag tidigt experimentera med enkla hus-mockuper för att undersöka hur mycket stadsmiljö som skulle kunna få plats. Basmaterialet till husen var så här långt tomma frukostflingekartonger.

Framåt påsk började anläggningen växa över kanten på den provisoriska skivan. Sonen hjälper gärna till att provköra. Mycket praktiskt att man med hjälp av digitaltekniken kan begränsa lokens maxhastigheter till barnsäkra nivåer. Än så länge är det bara jag själv som lyckats ha vagnar i golvet.  :???:

Nu började jag bli nöjd med stationsområdet men kände att det saknades något viktigt på min rundbana. Det fanns ju ingen "omvärld". Tågen kunde inte försvinna bort.

I slutet av maj skaffade jag en 12 mm furuplywoodskiva att använda till både ramverk och spårunderlag. Jag räknade och skissade noga för att säkerställa att jag skulle kunna såga ut alla delar jag behövde ur en enda standardskiva på 1220 x 2440 mm (principen om ekonomisk effektivitet). Plywood är visserligen inte särskilt dyrt men det är bökigt att köra hem från byggvaruhuset när man inte har eget släp.

När jag flyttat över spåren på den tillsågade plywoodskivan kunde jag lägga till den saknade "omvärlden" i form av ett extra spår i bakkant. Detta extra spår kommer att vara helt dolt och ligga under en skogsbevuxen ås som löper längs bakkanten. Man kan se det som en minimal skuggbangård som är möjlig att utöka i framtiden när allt annat är färdigt. Det ser kanske inte mycket ut för världen men det ger många nya trafikmöjligheter, speciellt när man ska köra tillsammans med barnen.

Spårmaterialet är genomgående Fleischmann/Roco utan banvall. Jag har i princip använt sektionsräls i de relativt skarpa 180-graderskurvorna vid kortändarna och flexräls på raka eller lätt svängda avsnitt. Jag har visserligen upptäckt flexrälsens alla fördelar men jag är inte riktigt redo att bygga skarpa kurvor med den.

AlexEhn:
Ser mycket kul ut!

N_Rallaren:

--- Citat från: Cosinus skrivet ons 02 jan 2019, 22:38:34 ---Jag har visserligen upptäckt flexrälsens alla fördelar men jag är inte riktigt redo att bygga skarpa kurvor med den.

--- Slut citat ---
Känner igen mig i ditt byggande. Är själv sakta på väg från plywoodskivan till nästa steg. Det finns bra hjälpmedel för att lägga flexräls snyggt och jämt, t ex dessa från Peco. Tack för att du delar med dig av din resa :).

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion