Författare Ämne: Cosinus hemmabana i N-skala  (läst 12367 gånger)

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #25 skrivet: tis 22 jan 2019, 13:31:37 »
Intressant att följa ditt projekt eftersom jag nu håller på med samma sak. Ställverk baserat på MGP Möllehems styrsystem.
Jag har testat "ställverket" för en station tillfälligt löst på en bräda och är nu redo att bygga in detta i en pultbox.

Visst är det bra när man kan inspireras av och lära av varandra. :)

Tack för tipset om färdiga pultboxar. Det ser ut som en mycket elegant och smidig lösning. Det finns många fiffiga specialprodukter som är svåra att hitta när man inte riktigt vet att man letar efter dem.

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #26 skrivet: tis 29 jan 2019, 22:58:17 »
När all gummikorkbanvall var på plats fortsatte jag med att ordna en riktig körströmsmatning. Det här är inte alls min hemmaplan men efter att ha läst på i olika forumtrådar och på hemsidor drog jag igång. Jag använde kopplingstråd med ledningsarean 0,75 mm2. Denna är tillräckligt tunn för att kunna lödas direkt mot undersidan av rälsen och jag bedömer att den är tillräckligt grov för att fungera som matning på min lilla anläggning. Den är hursomhelst grövre än matningen ut från digitialcentralen.

Medan rälsen låg på plats på anläggningen märkte jag ut lämpliga anslutningspunkter. Sedan plockade jag bort rälsen och borrade två små hål i underlaget.

För att få plats att löda pillade jag bort en sliper på varje sida om lödstället. Jag rengjorde rälsen med isopropanol och filade lite med en nålfil. Jag använde vanligt lödtenn med löpasta och förtennade trådändarna innan lödde jag fast dem på rälsen. När det hela svalnat tvättade jag åter med isopropanol för att få bort rester av lödpastan. Sedan satte jag tillbaka sliprarna. Lödningarna har i alla fall överlevt det första året utan några problem.


För att smidigt kunna koppla ihop alla körströmsmatningar byggde jag en egen fördelare med hjälp av en bit experimentkretskort och några skruvplintar. Jag kopplade in och provkörde sektionerna efterhand. Allt fungerade fint på första försöket. När alla sektioner var inkopplade hade det blivit ett riktigt ormbo med sladdar.


Dags att städa lite. Jag märkte upp alla sladdar och snyggade till dragningen provisoriskt. För tillfället valde jag att lämna lite extra längd på alla trådar för att senare kunna koppla in spåravkänning utan att behöva skarva. Det kändes bra att jag hade kommit ihåg att borra genomföringshål på strategiska platser i ramverket.


Med all matning på plats kunde så jag limma fast rälsen med vitlim. I 180-graderskurvorna skapade jag rälsförhöjning genom att lägga ett lager frukostflingekartong under ytterkanten på rälsen. Det låter kanske inte mycket men det blev alldeles lagom.


Här hjälper dottern till med provkörningen.


Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.109
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #27 skrivet: ons 30 jan 2019, 08:05:50 »
Grattis till att det går framåt i bygget.

Men detta med kabelarea... ett kärt diskussionsämne där arean ofta är kraftigt överdriven på MJ-anläggningar då det gäller strömtålighet.
Ett skäl att gå upp i area kan vara rent mekanisk då det är enklare att hitta plintar för större kabelarea.

Men då det gäller lödning mot rälsen kan du med god marginal använda 0,20 kvadrat som du samlar ihop från olika rälsanslutningar
till plintar där du sedan kan gå vidare med 0,75 kvadrat. Betydligt smidigare med 0,20 från räls och ned till undersidan.

Betänk att en area av 0,75 kvadrat klarar 8 Ampere enligt spec. (Se tabellen). En spårsträcka i N-skalan kanske kommer upp i 0,5 till 1 Ampere.
En ledning från spåret med 0,20 kvadrat klarar nästan 2 Ampere.

En strömstyrka på 1 Amp. till ett tåg blir spänningsfallet i ledningen endast 0,08 Volt / meter med en kabelarea på 0,20 kvadrat.... helt försumbart.
Ev. spänningsfall i matningen till rälsen uppstår på helt andra ställen än själva ledningstråden i detta fall.

En 0,20 kvadrat ledning har ett motstånd på 0,08 ohm per meter vilket inte kan äventyra ett kortslutningsskydd i centralen.

Tabellen avser "enkardelig" koppartråd i ledningen men jag misstänker att du använder "flerkardelig" ledning
Men detta har ingen större betydelse i sammanhanget.



« Senast ändrad: ons 30 jan 2019, 09:24:48 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #28 skrivet: ons 30 jan 2019, 21:26:50 »
Men detta med kabelarea... ett kärt diskussionsämne där arean ofta är kraftigt överdriven på MJ-anläggningar då det gäller strömtålighet.
Ett skäl att gå upp i area kan vara rent mekanisk då det är enklare att hitta plintar för större kabelarea.

Men då det gäller lödning mot rälsen kan du med god marginal använda 0,20 kvadrat som du samlar ihop från olika rälsanslutningar
till plintar där du sedan kan gå vidare med 0,75 kvadrat. Betydligt smidigare med 0,20 från räls och ned till undersidan.

Betänk att en area av 0,75 kvadrat klarar 8 Ampere enligt spec. (Se tabellen). En spårsträcka i N-skalan kanske kommer upp i 0,5 till 1 Ampere.
En ledning från spåret med 0,20 kvadrat klarar nästan 2 Ampere.

En strömstyrka på 1 Amp. till ett tåg blir spänningsfallet i ledningen endast 0,08 Volt / meter med en kabelarea på 0,20 kvadrat.... helt försumbart.
Ev. spänningsfall i matningen till rälsen uppstår på helt andra ställen än själva ledningstråden i detta fall.

En 0,20 kvadrat ledning har ett motstånd på 0,08 ohm per meter vilket inte kan äventyra ett kortslutningsskydd i centralen.

Tack för en bra redogörelse Per-Åke! Det gör ju tråden mer användbar för den som sitter och läser och letar information inför ett eget bygge på samma sätt som jag läst många andra trådar. Det här med elektronik är som sagt inte riktigt min hemmaplan...

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #29 skrivet: ons 30 jan 2019, 22:26:52 »
Vi har nu kommit fram till februari 2018 och äntligen var anläggningen redo för montage av servon. En lördag när resten av familjen var på utflykt passade jag på att flytta upp hela anläggningen till vardagsrummet. Arbetet flöt på bra och det tog bara några timmar att montera och justera in servostyrningen till mina tio växlar. I och med att man kan trimma in servots rörelser i efterhand via en app behöver man inte ha millimeterprecision vid det fysiska montaget.




Tack vare att ställverket redan var förberett kunde jag provköra allt redan samma kväll.


Efter ytterligare någon vecka hade jag monterat ställverket på rätt plats. Efter en relativt intensiv byggfas under några månader kändes det nu som om jag gått från en tågbana till en anläggning. :) Körningen blev mycket enklare och roligare med ställverk och växelstyrning. Barnen tycker fortfarande att det är roligare att sköta ställverket än att köra tågen. Nu gick bygget in i en lugnare period då jag passade på att njuta av körningen och fundera vidare på landskapet och miljöerna.

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #30 skrivet: fre 08 feb 2019, 19:34:35 »
Med en fungerande rälsinfrastruktur på plats började jag planera landskapet. Jag använder markisoleringsskivor som bas. Jag funderade ett tag på om jag verkligen skulle behöva en varmtrådsskärare. Tillslut valde jag att skaffa en och jag har inte ångrat mig.

Med den grovt tillskurna markisoleringen på plats kan man börja få en känsla för hur anläggningens disposition ska se ut. Inuti spårovalen ska byn med sin station ligga. Till höger finns en höjd med klippor som döljer en av växlarna till det dolda spåret. Nedanför klipporna blir det en liten sjö med utlopp under en bro mot höger kortsida. På platån till vänster bakom stickspåret kommer det att bli ett litet sågverk. Denna platå kommer att dölja den andra växeln till det dolda spåret. Det dolda spåret längs bakkanten döljs av en långsträckt ås där jag kommer att plantera tät granskog. Min tanke är att denna skogsbevuxna ås kommer att utgöra en stor del av bakgrunden. Längs anläggningens framkant planerar jag för småindustrier, magasin och lastplatser.




Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #31 skrivet: lör 09 feb 2019, 19:07:09 »
Det var en riktig utmaning att anpassa sågverket vid stickspåret det tillgängliga utrymmet. Moderna sågverk är ju enorma så jag tänkte mig ett gammalt sågverk långt ute i glesbygden som på något märkligt sätt lyckats överleva ända fram till 80-talet. I och med att det ligger så otillgängligt med dåliga vägförbindelser har det fått behålla sitt stickspår för godstransporter. Allt behöver inte vara helt realistiskt så länge jag lyckas intala mig själv att det är trovärdigt.

I Modelljärnvägsmagasinet nr 15 med temat skog och trä fick jag syn på en spånficka. Bilden finns på samlingsportalen:
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=23861&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000051&Recnr=17
Att förvara spån i en spånficka över spåren skulle ju vara ett bra sätt att utnyttja det begränsade utrymmet effektivt så jag satte igång med att bygga en provisorisk modell. Vanliga trätandpetare fungerade fint som pelare och balkar. Själva fickan byggde jag precis som husen av plakatkartong som kläddes med utskrivna fasader.



Huvudbyggnaden skapade jag genom att blanda inspiration från några olika förebilder. Sågverksområdet måste ligga i en sluttning för att det dolda spåret ska få plats under. Sågverket fick därför bli en suterrängbyggnad med inlastning av stockar på det övre planet och utlastning av sågat virke på det nedre suterrängplanet. Jag tänker mig att fylla resten av området med timmerlager och staplar med virke på tork.





Utloggad Metalmac

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 40
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #32 skrivet: sön 10 feb 2019, 06:43:00 »
Snacka om trevlig bana!
Man blir grymt sugen att själv komma igång med ett eget projekt!
Tack!

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #33 skrivet: fre 15 feb 2019, 16:34:51 »
Snacka om trevlig bana!
Man blir grymt sugen att själv komma igång med ett eget projekt!
Tack!

Tack! Kul om man kan inspirera.
Hoppas du kommer igång med ditt bygge snart. Jag har sett att du har spännande idéer på gång.

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #34 skrivet: fre 15 feb 2019, 18:32:21 »
För att kunna detaljplanera utformningen av byn fortsatte jag att bygga husprototyper i kartong. För varje hus utvecklade jag metoden lite till. Jag gick till exempel från enkla fönsterkarmar markerade av svarta streck till fönsterkarmar med rätt tjocklek och färg. Med lite övning går det att skapa en helt OK prototyp i kartong på några kvällar. En kväll framför datorn och två till tre kvällar med hobbykniv och lim.

Den något suddiga bilden nedan demonstrera nyttan av att prova sig fram med prototyper.

Byggnaden i förgrunden är typisk skola från tidigt 70-tal med rött tegel, mörkbruna snickerier och lågsluttande tak. Jag blev helnöjd med prototypen och skulle gärna vilja bygga en riktig modell av den. När jag provade ut den på anläggningen insåg jag dock att den inte skulle få plats på ett bra sätt utan att se inklämd ut. Den hamnade på prototypkyrkogården.

I bakgrunden kan man se en påbörjad byggnad utan tak. När jag kommit halvvägs och testade att ställa den på anläggningen insåg jag att den var för liten jämfört med övriga hus. Jag hade inte haft någon bra måttreferens när jag fotade förebilden så den digitala modellen hade blivit aningen för liten. Jag fick justera skalan i den digitala modellen och skriva ut nya ritningar.



Förebilden är det gamla Sparbankshuset i Grythyttan. Så här ser det ut idag.



Jag valde dock att bygga en äldre version från tiden när det inrymde Sparbank och butiker.
http://www.lindebilder.se/details.php?image_id=39436

Med ritningar i rätt skala kunde jag färdigställa prototypen.





Sparbankshuset fungerar fint som övergång mellan det trekantiga torget och vägen som fortsätter bortåt. Jag har justerat vinkeln jämfört med förebilden så huset ska passa perfekt på anläggningen. På denna översiktsbild har även en gård med låga röda hus och ett godsmagasin tillkommit. Allt enligt förebilder från Grythyttan.


Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #35 skrivet: fre 22 feb 2019, 21:05:45 »
Vi har nu kommit fram till sommaren 2018. Mina hobbystunder under sommaren ägnade jag till största delen åt att provbygga en "riktig" husmodell. Det bygget finns beskrivet i en annan tråd här på forumet:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21167.0

Jag passade också på att fotodokumentera ytterligare några förebilder vid besök i Grythyttan. En av dessa förebilder var den gamla skolan. Denna är betydligt mindre än den moderna och skolan skulle förhoppningsvis passa bättre på det begränsade utrymmet.



Framåt hösten blev det en kartongmodell...



...som passade bättre på anläggningen.


Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #36 skrivet: fre 22 feb 2019, 21:38:10 »
En annan förebild som jag passade på att fota under sommaren 2018 var ett hus som min familj hade som fritidshus när jag var barn.



Det dröjde ända till december innan jag tog mig tid att bygga en prototyp. Som vanligt ritade jag först upp huset i Sketchup för att få till proportionerna. Här har jag kommit en bit på väg.



Man lär sig lite mer om Sketchup för varje modell man ritar. Vid det här laget har jag lärt mig att optimera modellerna för smidig utskrift och snabbt prototypbygge. När 3D-modellen ser bra ut "klipper jag upp den" och "slätar ut den" för att kunna skriva ut så mycket som möjligt i ett stycke. För att få till en lättbyggd veranda skapade jag två framsidor. En framsida utan verandan och en framsida med verandan. Ett uthus fick också plats på utskriften.



Eftersom denna modell har ganska enkla former valde jag att bygga den utan kartongskelett. Här är delarna utskurna men ännu inte hoplimmade. Verandan blev lite för djup så det fick bli en ny justerad utskrift innan limning.



Med verandan justerad kunde modellen limmas ihop och förses med tak innan det var dags att prova ut den i "den blå verkligheten". Precis bortom detta hus kommer landsvägen att korsa järnvägen på sin väg mot byn.


kattjaevel

  • Gäst
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #37 skrivet: fre 22 feb 2019, 21:53:55 »
Visst är det roligt att kunna bygga efter en verklig förebild?

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #38 skrivet: lör 02 mar 2019, 00:20:48 »
Visst är det roligt att kunna bygga efter en verklig förebild?

Ja, verkligen. När jag drog igång mitt projekt trodde jag att det skulle handla mest om spår och tåg men efterhand har jag insett att jag intresserar mig mer och mer för landskaps- och husbygge.

På tal om hus saknade jag fortfarande några byggnader på anläggningen. Jag ritade ett litet lokstall på frihand för att ha någonstans att förvara ett framtida växellok. I bakgrunden kan man ana att detta var strax innan jul.



Slutligen behövde jag en mindre industribyggnad till anläggningens framkant. Här hittade jag inga bra förebilder i Grythyttan. Under julledigheten gjorde jag och sonen en utflykt till Miniature Kingdom i Kungsör för att titta på modelljärnvägen från vinjetten till julkalendern. På vägen dit passerade vi Köping med tåg och på väg in mot stationen fick jag plötsligt syn på en liten industri som skulle kunna passa. Jag hittade tillräckligt bra foton via gatuvyn i Google Maps så när jag kom hem kunde jag skissa en modell i Sketchup. Nytt för denna byggnad vara att jag provade att lägga på texturer, till exempel korrugerad plåt, direkt i 3D-modellen. Sedan skrev jag ut allting på matt fotopapper.



I och med denna byggnad hade jag nu färdiga prototyper av alla viktiga byggnader på min anläggning och en tydlig idé om layouten.  Det var dags för en ny fas i bygget. Jag har insett att jag absolut vill ha fungerande signaler på min bana. Innan jag fortsätter med landskapet vill jag vara säker på att all teknik fungerar som den ska. Detta inkluderar signalerna. Jag hade redan tidigare startat en forumtråd om signaler där jag fått hjälp med massor av kunskap och bra idéer:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21475.0
Nu var det dags att lägga en beställning hos MGP.

För att komma åt att installera spårdetektering och signaler plockade jag undan alla byggnader och all markisolering. Jag passade på att skruva fast fyra reglar i ramens bakkant. Dessa kommer längre fram att fungera som stöd för bakgrunden. En annan finess med dessa reglar är att anläggningen kan stå stadigt på högkant vilket är mycket praktiskt när man ska installera ny teknik under spåren.



Den senaste bilden ovan är tagen så sent som förra veckan vilket innebär att tråden nu nästan kommit ifatt verkligheten. Fortsättning följer.

Utloggad Lasp

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 198
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #39 skrivet: sön 03 mar 2019, 18:10:46 »
.... och den, fortsättningen, den väntar vi på. Kul med inspirationsbesök, men mest detta med att via Gatuvy komma åt kanske två sidor av en byggnad för sedan enkelt skapa de övriga! Fiffigt!

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #40 skrivet: tis 12 mar 2019, 21:37:44 »
De senaste veckorna har jag varit fullt upptagen med att installera och "leka" med signaler så nu är det hög tid för en uppdatering här.

Först var jag tvungen att justera mina banmatningssektioner en aning. En isolerskarv behövde flyttas och två nya skarvar behövde läggas till där in- och utfartssignalerna ska stå. Det gick enklare än jag trodde att lösa upp vitlimmet med ljummet vatten. Sytråden markerar var jag ska löda in den nya matningen.



Här är matningen fastlödd och rälsen redo att läggas tillbaka med en ny isolerskarv.



Med rälsen åter på plats kunde jag ställa upp hela anläggningen på högkant för att installera spårdetektering och signaldekodrar. Tack vare god planering hann jag med installationen under en halv söndag med "egentid". Det kan lätt kännas lite rörigt när man håller på.



Men det blev hyfsat strukturerat när det var klart. Längst ner i bild syns språdetekteringskorten. Ett induktionsbaserat för två spår som jag hade sedan tidigare och ett nytt diodbaserat för åtta spår.



På andra sidan av samma plywoodremsa sitter en signaldekoder där jag kopplade in signalerna från spårdetekteringskorten (de färgglada trådarna).



Den här gången såg jag till att göra iordning en ordentlig skiss redan innan jag började koppla in och programmera logiken för signalerna. Det underlättade mycket.



När signalerna dök upp i brevlådan kunde jag inte låta bli att genast tejpa upp dem provisoriskt med skyddshöljet kvar och börja programmera. Just detta moment var fantastiskt roligt. Efter några sena kvällar hade jag lyckats få till logiken som jag ville ha den. Fler bilder kommer när signalerna är monterade ordentligt på rätt platser.





Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #41 skrivet: lör 06 apr 2019, 21:49:45 »
Senast utlovade jag fler bilder när signalerna kommit på plats. Nu har jag äntligen lyckats "gräva ner" alla stolpar så här kommer bilderna. Jag har använt MGPs signalschakt och det fungerade smidigt. På några ställen fick jag lägga till extra plywood för att få plats med signalschakten. Jag vill undvika att fästa signaler direkt i markisolering.

Först en översikt över den västra utfarten. Längst bort i bilden syns utfartssignalen från stationen. Den kommer så småningom att få sällskap av en infartssignal på andra sidan spåret. Eftersom man omöjligt kommer att kunna se framsidan av infartssignalen med bakgrunden på plats blir det en "dummy" efter idéer från forumkamrater i min signaltråd.



En närbild med skärpan på en huvuddvärg. Jag är glad att jag valde att inkludera två huvuddvärgar trots att det är lite krystat på min lilla station. De är otroligt söta i N-skalan. :)



Tillslut en översikt över den östra utfarten. Här finns en fungerande infartssignal eftersom framsidan kommer att vara synlig.



Som alltid när man bygger en modell måste man kompromissa och ha lite fantasi. Avstånden är till exempel ordentligt komprimerade, både vad gäller stationens längd och avstånd mellan mellansignaler och utfartssignaler. Jag har också fått kompromissa med placeringen till höger och vänster om spåret på grund av utrymmesbrist och framtida plattformar. Jag har å andra sidan märkt att det kompromissas en hel del med placeringarna även i skala 1:1. Helheten blev hursomhelst precis så bra som jag hade hoppats och i min värld är den tillräckligt trovärdig.

Det enda tråkiga nu är att jag kommer att få plocka bort alla signaler innan jag fortsätter med landskapet. Jag är helt övertygad om att jag skulle lyckas knäcka ett helt gäng stolpar om jag försöker forma till landskapet med signalerna på plats.

Utloggad Kamelia

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #42 skrivet: sön 07 apr 2019, 21:17:07 »
Ser fint ut! Om du ska ha bryggor så kan du hänga mittenspårets signal där till vänster för östra utfarten.

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #43 skrivet: mån 08 apr 2019, 14:30:44 »
Ser fint ut! Om du ska ha bryggor så kan du hänga mittenspårets signal där till vänster för östra utfarten.

Tack! Ja, den är helt klart först på priolistan över signaler som borde upp i en framtida brygga.

Inloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 672
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #44 skrivet: mån 08 apr 2019, 16:20:49 »
Hej  :handshake:
Måste bara säga att det där ser riktigt bra ut.
Personligen tycker jag N-skala är så pillrigt. Så jag blir lika imponerad och förvånad när ni får till det. :D
Med mina fummelfingrar så blir jag lika förvånad när jag får till det i HO... :emm:

Keep Up The Good Work !  :up:

// plzeta

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #45 skrivet: mån 08 apr 2019, 23:09:53 »
Hej  :handshake:
Måste bara säga att det där ser riktigt bra ut.
Personligen tycker jag N-skala är så pillrigt. Så jag blir lika imponerad och förvånad när ni får till det. :D
Med mina fummelfingrar så blir jag lika förvånad när jag får till det i HO... :emm:

Keep Up The Good Work !  :up:

// plzeta

Hej och tack plzeta! :handshake:
Jag gillar utmaningen med pillrigheten men ibland undrar man vad man gett sig in på när man valde N-skala. ;)

Utloggad Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #46 skrivet: tis 09 apr 2019, 12:55:33 »
Hej  :handshake:
Måste bara säga att det där ser riktigt bra ut.
Personligen tycker jag N-skala är så pillrigt. Så jag blir lika imponerad och förvånad när ni får till det. :D
Med mina fummelfingrar så blir jag lika förvånad när jag får till det i HO... :emm:

Keep Up The Good Work !  :up:

// plzeta

Hej och tack plzeta! :handshake:
Jag gillar utmaningen med pillrigheten men ibland undrar man vad man gett sig in på när man valde N-skala. ;)
Jag håller med Plzeta på alla punkter och har själv varit inne på att bygga en mindre modell i N, men insett mina begränsningar både vad gäller tekniken och pilligheten. Formatet är verkligen trevligt och man får in mycket på lite yta. Du har fått till en fin bana och kul att få bekanta sig med ny teknik för oss i modellhusbyggarbranschen. Jag är klart avundsjuk på ditt signalsystem också, signalerna från MGP ser kanonfina ut och du verkar ha järnkoll på tekniken. :up: Ser fram emot fortsatta uppdateringar i din tråd.  :D

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.109
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #47 skrivet: tis 09 apr 2019, 14:19:21 »
Om nu N-skalan är ca halva storleken av H0 tycker jag jämförelsen när det gäller "pillrigt" är starkt överdriven.
Hur många MJ-rallare  med den uppfattningen har verkligen på allvar försökt "pilla" med N-skalan?

Jag gissar att det snarare är upplevelsen av modellerna i H0 som tilltalar de flesta. Samtidigt styrs säkerligen detta utav
intresseinriktning i hobbyn. Om fokus ligger på allt rullande med gångegenskaper och detaljering som viktigt blir självklart H0 ett val före N men ligger intresset mer på anläggningsbygge och helheten hos en modelljärnväg där man inte har ett större utrymme till sitt förfogande blir valet ofta N-skalan.
 
Både H0 och N-skala är i så fall tillräckligt smått för att upplevas som svårhanterligt för många generellt sett.
Om N-skalan har nått gränsen för vad som kan hanteras har jag givetvis stor respekt för vår olika förmåga beroende på syn och annat att jobba med små prylar men jag ser detta som ett undantag och i stället en förevändning för annan uppfattning.

Själv född i början på 40-talet började jag med H0 och har sedan 30 år tillbaka "pillat" med N-skalan för att sedan några år tillbaka varvat detta med ett flertal byggen i H0-skalan just för att känna tjusningen av N-skalan.  :D

Använder läsglasögon och  bra lyse. Det har hänt att jag använt förstoringslampan även då jag skall "pilla i" en skruv i ett H0-lok.  ;)

« Senast ändrad: tis 09 apr 2019, 15:45:11 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Inloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 672
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #48 skrivet: tis 09 apr 2019, 14:37:17 »
Halloj alla pillriga gubbar  :handshake:
Det som verkar vara den verkliga kompromissen mellan N och HO är väl TT.
Testat lite och det verkar vara ett sympatiskt format. Men det är då detta med tillgång till rullande materiel som fått mig att inte dra det längre.

Har f ö en kombo mellan N och  HO i min lilla HOe samling. Ska försöka ympa in lite av den i det nya bygget.
Sonen och jag gjorde en "studie" i HOe för något 10-tal år sedan och satte ihop en trevlig bana.
Tyvärr transportskadades den och är numer i isärtagen i stora delar. Byggde på BEMO/Liliput/Roco och Egger.

Men som sagt jag föredrar de lite större formaten. Just pillrigheten, inget annat, är min ståndpukt från att inte ge mig in i N.
Inte att förringa ni som får det så fint i N.
Nog om detta från mig nu. Ska inte kapa tråden med pillrigt prat.

Hoppas signalsystemet blir bra nu. Ett himla pyssel oavsett skala... :???:
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Cosinus hemmabana i N-skala
« Svar #49 skrivet: tor 11 apr 2019, 21:39:44 »
Snyggt med signalerna och det blev mycket fint med två huvuddvärgsignaler där!
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning