Interaktivitet > Min modelljärnväg

Cosinus hemmabana i N-skala

(1/18) > >>

Cosinus:
Jag har länge tänkt skapa en tråd om min modelljärnväg och nu när det är nytt år känns det som ett bra tillfälle att sätta igång. Själv har jag lärt mig massor genom att läsa på forumet och det är alltid intressant att se hur andra bygger. Jag har absolut ingen ambition att visa några nya eller unika idéer men hoppas kunna ge upphov till några "jaha, så kan man ju också göra". Jag hoppas också kunna visa att det är möjligt att bygga modelljärnväg på ett begränsat utrymme om man prioriterar hårt.

Mitt modelljärnvägsintresse har legat latent sedan lång tid tillbaka. Som barn hade jag och min bror en låda begagnad Märklin m-räls med några lok och vagnar. Då och då byggde vi upp en rundbana på golvet och körde i några veckor innan det var dags för storstädning i lekrummet. Sedan blev det plötsligt fullt upp med studier, jobb och familj. Jag har ändå alltid sagt, halvt på allvar och halvt på skoj, att när jag blir pensionär, då ska jag ha en riktig modelljärnväg med landskap och allt.

Hösten 2016 fick jag höra att en kompis börjat bygga en modelljärnväg i sin källare. Jag fick såklart provköra och han lyckades också "lura iväg mig" till Hobbymässan i november. Jag skulle ju inte skaffa modelljärnväg nu. Med småbarn hemma har man ändå fullt upp. Men man kan ju alltid titta.

Efter mässan började jag fundera. Det är ju trots allt bara trettio år kvar till pensionen. Kanske bäst att sätta igång? Med småbarn hemma har man klart begränsad tid över till hobbyverksamhet. Å andra sidan skulle det passa bra med en hobby som man kan pyssla med på hemmaplan efter att barnen somnat på kvällarna.

I januari 2017 beställde jag så en digital startsats i N-skala från Fleischmann och mutade in ett litet utrymme i källaren. Jag kan inte riktigt förklara varför valet föll på just N-skalan. Det kändes på något märkligt sätt helt självklart. Några argument som jag tror jag kommit på i efterhand är att jag vill få plats med mycket landskap och att jag gillar utmaningen med det begränsade utbudet av svenska modeller.

Ganska snart kompletterade jag med ett orange RC-lok och de svenska personvagnar som fanns att få tag på som färdiga modeller.

Lasp:
Ser ut som en riktigt bra start! Låt det växa fram och testa olika alternativ. Men visst kan man ha moduler även på ett sånt litet utrymme?
Då lever det ju längre.
Skall bli kul att se vad du fortsätter med. :hug:

wille24:
Kul, har alltid tyckt att N-skalan är häftig då de är litet och smått.

Grävarn:
Vad trevligt att du fick besökt modellmässan så att du kunde verkställa din hobby  ;) glöm inte att lägga in bilder här.

Varma mj-hälsn Stefan

AlexEhn:
Mycket trevligt!

Är i lite samma situation, småbarn och MJ-hobby när barnen har lagt sig. Och N-skala pga utmaning med att skapa egna lok & vagnar.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion