Författare Ämne: C räls Vs K räls  (läst 1715 gånger)

pjj

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
C räls Vs K räls
« skrivet: lör 08 dec 2018, 13:56:16 »
Ska nu äntligen börja bygga upp min första bana i 3R. Men jag har funderat länge på om jag ska satsa på C eller K räls.
K räls med egen uppbyggd banvall blir nog mest realistisk, men vad är bäst ur driftsynpunkt då jag kommer att köra både märklin, roco och jeco modeller på banan. Strular någon av spåren mer än det andra eller är det bara utseendet som avgör. är det något annat som jag bör tänka på innan jag väljer spår typ
//johan

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.738
SV: C räls Vs K räls
« Svar #1 skrivet: lör 08 dec 2018, 16:35:12 »
C-rälsens växlar är modernare liksom rälsprofilen.

Behöver du bygga en paradsträcka med lång svepande kurva kan du ju använda K-räls flexskena där, eller om det räcker med R9-radien i C-systemet.

Här är en tråd med ballasterad och kapad c-räls. Modulerna Skarpsväng:

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=14659.25

Det finns fler trådar i forumet på temat att snygga till C-rälsen.

Möjligen bör man tänka på att ha möjlighet till inspektionslucka och bytesmöjlighet underifrån av växelmotorer. Ytterligare ett tips är att "klippa" upp C-rälsen så den är isolerad för framtida återkoppling vid datorstyrning.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.336
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: lör 08 dec 2018, 17:47:07 »
C-rälsen är bättre elektriskt sett, och har slankare växelradie - men tar i och med det också mer plats (om man använder de växlarna). Saknar, som sagt, flexräls och kräver ofta en massa passbitar. Behöver som sagt också klippas upp för ev. framtida återkoppling för datorstyrning. Och som sagt: glöm inte hål under för att lätt/are kunna byta växelmotor!

Ska du bygga tillfälliga banor, eller bygga om ifta, är C-räls bättre.

Ska det byggas en fast bana så skulle nog jag välja K-rälsen trots att profilerna skulle behöva ”lyftas” till en modernare variant. Därmed kan man använda i huvudsak flexräls och skippa en massa (inte alla) småbitar! Dessutom lättare att fixa återkoppling i efterhand... Och sannolikt billigare än C.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 682
« Svar #3 skrivet: lör 08 dec 2018, 21:06:07 »
Kan tillägga att C-rälsen ofta går sönder när man tar isär och bygger om. Nu är det oftast bara flisor och om man sparar bitarna går det att limma ihop. Ska man ballastera och måla syns det inte. Men en aspekt att tänka på är det - även om de har blivit bättre med åren. Gammal C-räls är värst...

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 210
« Svar #4 skrivet: sön 09 dec 2018, 11:24:56 »
Hej !

Vid ballastering av K-räls med gänse metod vitlim utspätt så får man lätt in vatten
vid kontaktpunkterna som sedan leder till korrosion med efterföljande kontaktproblem.

Så var försiktig vid ballastering av K-räls vid rälsskarvar!

Hälsningar
Lennart
 :)

Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 517
« Svar #5 skrivet: mån 10 dec 2018, 20:45:53 »
K-rälsen har fördelen att du utan problem kan koppla om den till 2R om du skulle vilja köra sådant som alternativ. C-rälsen verkar onödigt dyr. Alla småbitar som behövs kostar skjortan...

Staffan

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 973
« Svar #6 skrivet: tis 11 dec 2018, 06:35:17 »
K-rälsen har fördelen att du utan problem kan koppla om den till 2R...
Det påståendet lät lite för enkelt. Är även växlarna "utan problem"?

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: tis 11 dec 2018, 07:24:46 »
De slankare växlarna 22715 och 22716 är inga problem, men de kortare typ 2273 och 2272 kräver en viss modifiering. Jag har använt K-räls + de slanka växlarna på ett ställe som då går att koppla om mellan 2 och 3 räls utan problem.
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #8 skrivet: tis 11 dec 2018, 11:46:52 »
2272 & 2273 går att använda direkt (samma som 22714, 22715, men med rörlig korsningsspets) om man får tag i dem. Det är 226x-växlarna som kräver lite modifiering.  ;)
Hälsningar,

Nohab1

• Användare
  • Antal inlägg: 220
« Svar #9 skrivet: tis 11 dec 2018, 19:41:29 »
Kör både C och K. K där det syns och C på dolda bita. Har några bananlådor C att förbruka....
Roco och Jeco är samma skit..... Har inte fått någon modell som funkat ur kartong och inte bara i växlar. Roco funkar om man slänger deras helt värdelösa släpskor och byter till någon Märklinvariant. Jeco…ett sorgligt kapitel på mina modeller....Släpskon krånglar här också för mig. Har däremot en av Heljans erkänt värdelösa modeller - T21 som fungerar klockrent! Prova och skaffa ett gäng släpskor att byta med!
Märklin - en klassiker!

WASP

• Användare
  • Antal inlägg: 58
« Svar #10 skrivet: tis 11 dec 2018, 22:37:58 »
Själv kör jag enbart c-räls då jag tycker den är bra mycket snyggare efter lite handpåläggning. All räls ”måste” ju ordnas med och tycker inte c-rälsen är värre att utgå från än något annat. Sen är driftsäkerheten högre med c + att växelmotorerna göms under banvallen

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 83
« Svar #11 skrivet: tis 01 jan 2019, 22:13:44 »
En annan fördel med C-räls är att man kan skruva fast rälsen på en tunn plywoodbädd då pajar man inte räls vid ombyggnad och service, nåt som sker vid limmade räls.

Stemik

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #12 skrivet: mån 21 jan 2019, 09:56:06 »
Hej!

Jag är nybörjare med mj och har ett par frågor även om en del har framgått tidigare i tråden:

Om man vill kunna köra både växelströmslok och likströmslok så är alternativet K-räls. Innebär det att man, om man vill köra likström, kopplar ur Märklintransformatorn och i stället kopplar in en likströmstransformator till en annan modifierad anslutningsskena där man ansluter polerna till varsin skena? Sen behövdes, en viss växeltyp modifieras har jag förstått. Det är alltså det enda som behöver göras, eller?

Sen undrar jag om de gamla signalstolparna, ljussignaler respektive semaforer etc fungerar ihop med K-räls?

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #13 skrivet: mån 21 jan 2019, 11:17:12 »
Hej!

Jag är nybörjare med mj och har ett par frågor även om en del har framgått tidigare i tråden:

Om man vill kunna köra både växelströmslok och likströmslok så är alternativet K-räls. Innebär det att man, om man vill köra likström, kopplar ur Märklintransformatorn och i stället kopplar in en likströmstransformator till en annan modifierad anslutningsskena där man ansluter polerna till varsin skena? Sen behövdes, en viss växeltyp modifieras har jag förstått. Det är alltså det enda som behöver göras, eller?

Sen undrar jag om de gamla signalstolparna, ljussignaler respektive semaforer etc fungerar ihop med K-räls?

Hej,

det fungerar att köra 2R lok även på C-räls - men det blir lite mer ”jobb”. I båda fallen är det precis som du säger: Byt ut körtransformator och anslut på resp. sätt. Kör du digitalt ändrar du bara anslutningen.

Vissa växlar behöver ”åtgärdad” - ja, för C-räls alla (och även vanliga spårdelar). En del växlar, framför allt kors- och trevägsväxeln i C-räls har jag ännu inte hittat något lämpligt sätt att åtgärda - samma växlar i K är jag osäker på...

Äldre signaler fungerar absolut ihop med både C- & K-räls.
Hälsningar,

Stemik

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #14 skrivet: mån 21 jan 2019, 20:33:42 »
Tack för svar!