Författare Ämne: HJÄLP med Programmera TC GULD  (läst 1166 gånger)

fortuna

• Användare
  • Antal inlägg: 375
HJÄLP med Programmera TC GULD
« skrivet: tor 06 dec 2018, 15:04:20 »
Hej,
Jag har Märklin 3R, cs2 TC Guld.
Jag behöver hjälp att programmera eller hjälp att förstå..
Enligt bild.
När block 112 eller 116 eller 131 eller 132 eller 128 eller 56 eller alla samtidigt är upptagna skall block 77 stoppa trafik  uppåt i bild och block 51 stoppa trafik  nedåt i bild.
Har testat med kommando or , if eller vanlig blockblockering men får inte till det...
Kan ju vara så att det inte går på det sättet, men lämda gärna tips på hur.
Mvh Mikael.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.634
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: HJÄLP med Programmera TC GULD
« Svar #1 skrivet: tor 06 dec 2018, 15:51:19 »
Du kan ju köra på flera olika sätt.

1.Manuellt med villkor från olika blockindikatorer

2  Definerade Routes med villkor

3. Autotrain med schedules... automatkörning

Vilket alternativ använder du?

Tänk på om du kör manuellt med logiska villkor att du kan ta hjälp från "flagmen" för att
skapa nya villkor.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida

fortuna

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 06 dec 2018, 16:43:04 »
Nu ska jag försöka skriva från min telefon.. om jag förstått så är det oftast nr 3 och i första hand den som gäller. Sedan är nr 2 klart intressant att få till senare... Manuellt blir det på rangergårdarna..
Du kan ju köra på flera olika sätt.

1.Manuellt med villkor från olika blockindikatorer

2  Definerade Routes med villkor

3. Autotrain med schedules... automatkörning

Vilket alternativ använder du?

Tänk på om du kör manuellt med logiska villkor att du kan ta hjälp från "flagmen" för att
skapa nya villkor.

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: tor 06 dec 2018, 18:23:15 »
Jag har inte version Guld utan kör med Silver men avseende principen för Autotrain och använda schedules bör det väl vara lika mellan versionerna även om en del tillkommit i Gold.

Grundprincipen för en Schedule är ju att ta ett tåg från ett startblock till ett destinations block.
Om en schedule startas som skall passera block 77 och något av de block du nämner är upptagna
och samtidigt ingår i en schedule där bakomliggande block är destination så skall tåget stanna automatiskt före block 77.
Du skall inte manuellt behöva skapa några villkor för detta. Något som Autotrain fixar automatiskt.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida

fortuna

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 06 dec 2018, 18:50:09 »
Tack för svaret,
Jag vet hur du menar, och det stämmer bra i flesta fall, problemet är mest lite högre upp i slingan och även på ett annat ställe där jag måste ha villkor satta , vid flera schedules eller autotrain på flera lok och långa växelgator utan block eller avkänning så kan  tc växla in ett annat lok för den tror det är ledigt längre ner eller längre upp på slingan. jag kan iof lägga kritiska block men får inte något flyt i shedule eller autotrain ..  Ville testa kommandon " or" if " exact"  men jag förstår inte varför jag inte kan få det till att fungera...Ett  försökt att förstå innebörden i kommandot och i vilken ordning de ska sättas, är tanken att få alla block i rangergården att bestämma över block 77 och 51 indiviuellt eller i grupp , i den ordning jag beskrev i första inlägget,  i huvudsak att jag ska lära mig varför och hur... hur mycket jag än läser i hjälpavsnitten så förstår jag inte ordningsföljden av kommandon..   
Jag har inte version Guld utan kör med Silver men avseende principen för Autotrain och använda schedules bör det väl vara lika mellan versionerna även om en del tillkommit i Gold.

Grundprincipen för en Schedule är ju att ta ett tåg från ett startblock till ett destinations block.
Om en schedule startas som skall passera block 77 och något av de block du nämner är upptagna
och samtidigt ingår i en schedule där bakomliggande block är destination så skall tåget stanna automatiskt före block 77.
Du skall inte manuellt behöva skapa några villkor för detta. Något som Autotrain fixar automatiskt.

paj2

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tor 06 dec 2018, 19:39:46 »
Jag känner igen problematiken och inte lätt att i alla specifika fall hitta en tolkning i manualen som stämmer.
Mycket av liknande fall har jag fått prova mig fram till vilket jag förstår att du håller på med.

De gånger jag kört fast ordentligt har jag ibland fått hjälp av någon på detta forum men annars beskrivit mitt problem
på TrainController Forum  (engelska eller tyska)    Registrera dig där. Finns mycket nyttigt att läsa.
Världens största MJ-forum ... har passerat Digitrax Yahoo USA.
http://www.freiwald.com/forum/index.php

Men viktigt att förbereda sina frågor och vara konkret till ett specifikt problem.
Annars blir det bara motfrågor och dåligt med svar.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.320
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #6 skrivet: tor 06 dec 2018, 20:39:42 »
Jag ställer mig frågan varför du vill att de ska stanna där om de blocken är fulla? Det går ju att köra vidare upp till vänster... Är spåret vid block 77 så långt att det ryms ett helt tåg? Känns som du krånglar till det en del! Och inte använder blocksystemet som det är tänkt.

Det ska egentligen inte spela någon roll om du kör manuellt eller per automatik - det ska fungera ändå! Jag ifrågasätter bara blocken 77 och 51:s existens ö.h.t. (förutsatt att de inte är långa nog för att parkera ett tåg på) - som jag ser det gör de mer att ett tåg som stannar där står i vägen... men jag har ju inte hela spårplanen inkl. spårlängder klart för mig.

Men spontant känns det som jag skulle lösa det på något annat sätt...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

fortuna

• Användare
« Svar #7 skrivet: tor 06 dec 2018, 22:17:02 »
Så då har du inget bra svar på min fråga i första inlägget?
Jag ställer mig frågan varför du vill att de ska stanna där om de blocken är fulla? Det går ju att köra vidare upp till vänster... Är spåret vid block 77 så långt att det ryms ett helt tåg? Känns som du krånglar till det en del! Och inte använder blocksystemet som det är tänkt.

Det ska egentligen inte spela någon roll om du kör manuellt eller per automatik - det ska fungera ändå! Jag ifrågasätter bara blocken 77 och 51:s existens ö.h.t. (förutsatt att de inte är långa nog för att parkera ett tåg på) - som jag ser det gör de mer att ett tåg som stannar där står i vägen... men jag har ju inte hela spårplanen inkl. spårlängder klart för mig.

Men spontant känns det som jag skulle lösa det på något annat sätt...

fortuna

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 06 dec 2018, 22:19:52 »
Tack för ditt svar.. är medlem där redan. Dock är Engelska och Tyska lite för knepigt att höra sig förstådd på, ska ändå göra ett försök..
Jag känner igen problematiken och inte lätt att i alla specifika fall hitta en tolkning i manualen som stämmer.
Mycket av liknande fall har jag fått prova mig fram till vilket jag förstår att du håller på med.

De gånger jag kört fast ordentligt har jag ibland fått hjälp av någon på detta forum men annars beskrivit mitt problem
på TrainController Forum  (engelska eller tyska)    Registrera dig där. Finns mycket nyttigt att läsa.
Världens största MJ-forum ... har passerat Digitrax Yahoo USA.
http://www.freiwald.com/forum/index.php

Men viktigt att förbereda sina frågor och vara konkret till ett specifikt problem.
Annars blir det bara motfrågor och dåligt med svar.

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #9 skrivet: tor 06 dec 2018, 22:47:23 »

Inte utan att veta hur spåren faktiskt ser ut och hur du programmerat blocken - nej....
« Senast ändrad: fre 07 dec 2018, 02:12:00 av Fredrik »
Hälsningar,

fortuna

• Användare
« Svar #10 skrivet: fre 07 dec 2018, 08:34:45 »

Inte utan att veta hur spåren faktiskt ser ut och hur du programmerat blocken - nej....
Tack för svaret.
Okej. bra att veta , då söker jag vidare på andra forum..
men hur som helst, oavsett hur min bana ser ut eller vilka block jag avser programmera, grundfrågan är: kan jag med hjälpa av kommandon or, if , els och dess medföljande olika symboler och  med hjälp av en eller flera block styra ett specifikt block eller växel för att skapa villkor, att försöka lära mig hur jag kan bygga  de olika kommandon,  fått ett svar på " så här kan du börja" och med hjälp av det, få ett halleluja moment ,Okej,  så fungerar det... för som det är nu.. jag hittar inte vad jag gör för fel, Tänkte att jag skulle göra det enkel för mig o fråga här på svenska för Engelska o Tyska är vad den är ..Jag ska ställa samma fråga på Freiwalds forumsida så får vi se om jag hittar svaret på min fråga.

Jodå, jag har massor av block som är kortare än vissa tågset. jodå vissa är rent bedrövliga enligt alla beskrivningar, men nu är det som det är , jag vill inte/kan inte bygga om eller ändra layouten, vill se om jag hittar en elektronisk lösning , TC GUld v8 är en riktigt kompetent verktyg och jag har bara skummat på ytan hittills..

paj2

• Veteran
« Svar #11 skrivet: fre 07 dec 2018, 08:52:36 »
Som jag uppfattar Fortunas inlägg så är han i första hand intresserad av hur man logiskt kan hantera TC i olika situtaioner med de funktioner som finns tillgängliga snarare än att initialt skapa en trafikmässigt korrekt hantering. Helt enkelt lära sig TC.
Vad som sedan är vettigt ur trafiksynpunkt ser jag som steg två. Det är nog med funderingar till hur man kan använda TC för de flesta.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida

fortuna

• Användare
« Svar #12 skrivet: fre 07 dec 2018, 08:55:30 »
Tack, enklare än så går inte att beskriva mitt önskemål.  :handshake:
Som jag uppfattar Fortunas inlägg så är han i första hand intresserad av hur man logiskt kan hantera TC i olika situtaioner med de funktioner som finns tillgängliga snarare än att initialt skapa en trafikmässigt korrekt hantering. Helt enkelt lära sig TC.
Vad som sedan är vettigt ur trafiksynpunkt ser jag som steg två. Det är nog med funderingar till hur man kan använda TC för de flesta.

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #13 skrivet: fre 07 dec 2018, 11:38:30 »

Tack för svaret.
men hur som helst, oavsett hur min bana ser ut eller vilka block jag avser programmera, grundfrågan är: kan jag med hjälpa av kommandon or, if , els och dess medföljande olika symboler och  med hjälp av en eller flera block styra ett specifikt block eller växel för att skapa villkor, att försöka lära mig hur jag kan bygga  de olika kommandon,  fått ett svar på " så här kan du börja" och med hjälp av det, få ett halleluja moment ,Okej,  så fungerar det... för som det är nu.. jag hittar inte vad jag gör för fel, Tänkte att jag skulle göra det enkel för mig o fråga här på svenska för Engelska o Tyska är vad den är ..Jag ska ställa samma fråga på Freiwalds forumsida så får vi se om jag hittar svaret på min fråga.

Jodå, jag har massor av block som är kortare än vissa tågset. jodå vissa är rent bedrövliga enligt alla beskrivningar, men nu är det som det är , jag vill inte/kan inte bygga om eller ändra layouten, vill se om jag hittar en elektronisk lösning , TC GUld v8 är en riktigt kompetent verktyg och jag har bara skummat på ytan hittills..

Du tar svaret fel - det behövs mer information för att kunna ge ett svar oavsett om det är på engelska, tyska eller svenska...
Hälsningar,

fortuna

• Användare
« Svar #14 skrivet: fre 07 dec 2018, 12:11:41 »

Tack för svaret.

Du tar svaret fel - det behövs mer information för att kunna ge ett svar oavsett om det är på engelska, tyska eller svenska...
Njaee  jag kanske tar frågan  fel eller du tar kanske frågan fel,  jag fått svar från annat håll, där jag ställt exakt samma fråga och nu fått möjlighet börjat nysta upp de olika villkoren i kommandon som finns i traincontroller.. Mvh Micke..

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #15 skrivet: fre 07 dec 2018, 16:38:57 »
Så kan det också vara! :cool: Bra att du fått svar, hoppas du får till det som du tänkt.  :up:
Hälsningar,

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #16 skrivet: fre 07 dec 2018, 16:40:53 »
jag fått svar från annat håll, där jag ställt exakt samma fråga och nu fått möjlighet börjat nysta upp de olika villkoren i kommandon som finns i traincontroller.. Mvh Micke..

Vad fick du för svar?
Bengt W
H0 2R DCC

fortuna

• Användare
« Svar #17 skrivet: fre 07 dec 2018, 17:16:31 »
jag fått svar från annat håll, där jag ställt exakt samma fråga och nu fått möjlighet börjat nysta upp de olika villkoren i kommandon som finns i traincontroller.. Mvh Micke..

Vad fick du för svar?
Inte färdigt ännu , men kommando " and" och Combo är  verkligen kraftfulla.. innan jag säger flr mycket nu så kommer jag testa och testa och testa igen .. återkommer lite längre fram med resultatet..

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 479
« Svar #18 skrivet: lör 08 dec 2018, 13:12:19 »
God eftermidag,  ...till TS   annvänder du max tåglägd i dina block?   Vilkoren är då att vagnarna är i TC's register och du kör med tåg = lok plus vagnar.  Kör man med max tåglägd så slipper man göra massa vilkor för div växlar som spärras. Då skall inte för långa tåg stanna i blocket.

Ser på din fösta bild att block 77 och 51 är "krittiska", om jag förståt det rätt borde det inte gå att stoppa tåg i dessa block, tror TC's kalkylator hopar över dessa block.

Om ett tågsätt står över en växel med svansen så kan man i växlens conditions spärra omläggningen med conditions i växlens meny, man väljer då akuellt block i menyerna. Det finns flera sätt så det är väldigt svårt att "probsa på att detta är bästa lösningen"

Har inte lus läst tråden nu, allt kanske redan nämt.  :cool:

Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #19 skrivet: lör 08 dec 2018, 14:22:18 »
God eftermidag,  ...till TS   annvänder du max tåglägd i dina block?   Vilkoren är då att vagnarna är i TC's register och du kör med tåg = lok plus vagnar.  Kör man med max tåglägd så slipper man göra massa vilkor för div växlar som spärras. Då skall inte för långa tåg stanna i blocket.

Ser på din fösta bild att block 77 och 51 är "krittiska", om jag förståt det rätt borde det inte gå att stoppa tåg i dessa block, tror TC's kalkylator hopar över dessa block.

Om ett tågsätt står över en växel med svansen så kan man i växlens conditions spärra omläggningen med conditions i växlens meny, man väljer då akuellt block i menyerna. Det finns flera sätt så det är väldigt svårt att "probsa på att detta är bästa lösningen"

Mvh Hans O

Med TC Guld kan tåg som är längre än aktuellt block, med automatik behålla reservation av tidigare block inkl. mellanliggande växlar. Med Silver experimenterade jag med conditions etc., men detta blev en - av några - ”dealbreakers” för mig att uppgradera till Guld.
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Hans O

• Användare
« Svar #20 skrivet: lör 08 dec 2018, 14:55:15 »

Mvh Hans O

Med TC Guld kan tåg som är längre än aktuellt block, med automatik behålla reservation av tidigare block inkl. mellanliggande växlar. Med Silver experimenterade jag med conditions etc., men detta blev en - av några - ”dealbreakers” för mig att uppgradera till Guld.

.....PeFu, kan du ge mig sid nummret i user guiden, eller står det i hjälp texten?
Håller med att för många "vilkor" på alla möjliga ställen blir bra tungt efter ett tag......
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #21 skrivet: lör 08 dec 2018, 16:50:38 »

Mvh Hans O

.....PeFu, kan du ge mig sid nummret i user guiden, eller står det i hjälp texten?
Håller med att för många "vilkor" på alla möjliga ställen blir bra tungt efter ett tag......

På sidan 356 i denna manual:

http://freiwald.com/software/UsersGuide.pdf

:up:
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Hans O

• Användare
« Svar #22 skrivet: lör 08 dec 2018, 20:38:09 »
….Tack för länken, hade fel "UG" nerladdat, "villkoret" är i förbindelse med "Schedule Rules" ett "manuellt" kört tåg till ett block "där man önskar vald effekt" borde då inte funka, någon som testat ...….?

fortuna

• Användare
« Svar #23 skrivet: lör 08 dec 2018, 20:39:11 »

Mvh Hans O
Ett sent svar,
Jag har mycket varierande tåglängder och i många fall är blocken små och korta, jag vet att man inte ska bygga så men  oftast fungerar det utmärkt och brukar inte vara problem att köra 5-6 set samtidigt,  i 90%av fallen med  autorun.. TC klarar av det mesta, men. ibland kan det hända att allt stannar upp i en växelgata där jag har block i början och slutet framför allt där det finns flera 4 vägs växlar , då kan TC säga att lok 1 ska gå höger och lok 2 ska åt vänster loken
TC vet inte vilken av dem som ska gå vidare först..
Jag har långa led med kritiska block vilket innebär störning i körningen, vilket hjälper mot två tåg som går mot varandra men stjälperom de gåråt samma håll..jag får inget flyt, då är en tanke att jag ska ta bort några kritiska block och får tätare körning med hjälp av de olika kommandon som finns.. som jag nu börjat lära mig hur de fungerar.. villkoret/ kommandot combo kan tydligen användas till mycket , 

fortuna

• Användare
« Svar #24 skrivet: lör 08 dec 2018, 20:46:00 »
Ser att länken PeFu länkat till är TC guld version 9 , jag har version 8 och det skiljer väl en del emellan dessa ändå? eller är det en uppdatering på 8:an.