Författare Ämne: Krypkörande Köf krånglar i korsningsväxlar  (läst 1206 gånger)

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 61
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
Krypkörande Köf krånglar i korsningsväxlar
« skrivet: tor 22 nov 2018, 17:21:21 »
När jag kör min fabriksnya Köf (Trix 22308) över mina fabriksnya dubbla korsningsväxlar (Fleischmann Profi) så stannar loket så fort hastigheten är på en knapp fjärdedel av max eller långsammare. För övrigt så glider den lilla krabaten som en dröm i alla hastigheter över vanlig räls och även genom vanliga växlar.

Är detta en oundviklig konsekvens av Köfens små hjul på två axlar i kombination med korsningsväxlarnas plastdetaljer eller är det något som är galet?

Får man anse sig tvungen att gasa på när man kör genom korsningsväxlarna eller finns det någon sorts husmorsknep som kan hjälpa en i det här läget?

PS: Att gå från fåtöljrallande till utövande modelljärnvägshobbyism känns nästan lite knepigare än vad jag trodde...

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Krypkörande Köf krånglar i korsningsväxlar
« Svar #1 skrivet: tor 22 nov 2018, 19:56:00 »
Väljer man att köra lok av denna typ.... två axlar eller 3 stela axlar så skall man undvika växlar med plast i spårkorsen.
Jag har rensat bort alla dylika korsväxlar och vanliga växlar på min anläggning och satsat på växlar med polariserade spårkors av metall...... stor skillnad.
Ett lok av denna typ med stel konstruktion har alltid problem med de ojämnheter som en växel utgör och dessutom lägga till "rälsdelar" i växeln av plast
försvårar självklart krypkörning..

Om man har växelkombinationer där spårkorsen i växeln (plast) råkar hamna på samma avstånd som avstånden mellan boggin på ett dylikt lok kan även detta få svårt med "plastväxlar".

« Senast ändrad: tor 22 nov 2018, 19:59:45 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
« Svar #2 skrivet: fre 23 nov 2018, 18:25:54 »
En kondensator ansluten till dekodern torde hjälpa.
Om inte det finns plats för dylik så kan strömförande koppel samt en växlarvagn med strömupptagning  vara ett alternativ.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=191864

/Curt

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: fre 23 nov 2018, 19:38:24 »
Jag använder EL-koppel från KROIS för koppling mellan lok/vagnar, lok/lok för att bättra på strömupptagning.
KROIS finns till både H0 och N-skalan , 2, 3 och 4-poliga.

Går att få passning i de flesta koppelfickor ibland något modifierat.

http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

qrt

• Stammis
« Svar #4 skrivet: fre 23 nov 2018, 19:52:31 »
Jag använder Viessmanns tvåpoliga elektrifierade Fleischmann Pro koppel.
Fullt kompatibla med Fl.Pro
Passar direkt i NEMfickor.
Kan kopplas isär precis som Fl.Pro (fast sitter lite hårdare)

/Curt

qrt

• Stammis
« Svar #5 skrivet: fre 23 nov 2018, 20:08:50 »
En Köfmodell vilken verkar konstruerad med utnyttjande av den kunskap som finns om dåliga  gångegenskaper och hur man motverkar dem är den från Lenz.
https://www.lenz-elektronik.de/modellplus-koef.php

Citera
    Fahrwerk und Gehäuse aus Metall
    Antrieb auf beide Achsen
    hintere Achse pendelnd gelagert
    RP25 Räder
    Federpuffer
    Fahrtrichtungsabhängiger Lichtwechsel
    Rangierlicht
    fernbedienbare Kupplung im Digital- und Analogbetrieb!
    Decoder mit USP und effektivem Energiespeicher eingebaut, das bedeutet:
    unterbrechungsfreier Fahrbetrieb
    im Digitalbetrieb: RailCom
    im Digitalbetrieb: ABC

/Curt

paj2

• Veteran
« Svar #6 skrivet: fre 23 nov 2018, 20:17:57 »
Ytterligare ett exempel på EL-koppel.  Nedan KROIS-koppel till Reginan.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 61
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
« Svar #7 skrivet: lör 24 nov 2018, 07:39:28 »
Tack för respons både paj2 och qrt!

Det där med växlarvagn var intressant. Sådana visste jag inte riktigt om att de fanns.

För egen del är jag dock inte på det stadiet där fix och pill inuti loken är aktuellt. Jag får väl finna mig i att vara tvungen att gasa på lite på bangården. Och så får man väl vid spårplaneringen se till att inte skapa ställen där köfen måste köra riktigt sakta i omedelbar anslutning till någon korsningsväxel. Den kommer upp i en acceptabel hastighet rätt snabbt.

Ett annat alternativ hade kanske varit att byta räls till Trix C-räls men jag tror jag avstår...

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 156
« Svar #8 skrivet: lör 16 mar 2019, 17:27:29 »
Halloj! Jag upplever samma fenomen med Märklin-varianten 36814 i dubbelkorsningsväxlar 2275. Rakt fram (diagonalt) går oftast bra men i sväng får jag intrycket att den korta släpskon inte räcker över gapet i mittledaren. God fart är det som gäller. Inga upplevda problem i vanliga växlar. Det känns ju lite billigt att inte kunna köra i växlar med växelloket, även om det i övrigt är en trevlig liten maskin.

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 973
« Svar #9 skrivet: lör 16 mar 2019, 18:11:24 »
Jag läste någonstans om en person som elektrifierat växeltungorna (Märklin 2275) på så sätt att den ena rälen i tungan användes som mittledare när den stod mellan rälerna.
Annars tro jag det också är ett problem att korta lok kan tappa ”jordningen” i hjulen i dessa långa korsningsväxlar.

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 156
« Svar #10 skrivet: lör 16 mar 2019, 19:44:26 »
Jag vill avvakta med att experimentera sånt, men jag har noterat att växeltungorna, åtminstone de yttre, blir ledande när de står i kontakt med ytterrälen. Däremot hann jag provköra lite ikväll och loket stannar precis när den mittre ensamma mittledaren är precis i urtaget för skruvhålet i släpskon. Surprise! Samtidigt passade jag på att bekräfta för mig själv att släpskon verkligen är kortare än mittledargapet (räknat utan den ensamma pinnen i mitten).

Sen får jag ta tillbaka att det går bra i vanliga växlar för nu stannar det med en smäll i den mest svåråtkomliga växeln på banan, övriga växlar av samma typ går bra.  :(