Författare Ämne: Bygga om märklinväxlar till servo motorer  (läst 1001 gånger)

Glasmakarn

• Användare
  • Antal inlägg: 53
Bygga om märklinväxlar till servo motorer
« skrivet: mån 19 nov 2018, 20:23:17 »
Hej !
Finns det ingen som lagt ut bilder eller beskrivningar hur man lämpligt monterar servo motor på märklins C- växlar, hur man löst pianotråds dragningen, är ju enkelt om rälsen ligger direkt mot en skiva men när man byggt landskap så kan det ju bli rättså tjockt om motorn placeras under skivan.
Har ledsnat på märklins motorer som går när dom själva vill.

Bosse

WASP

• Användare
  • Antal inlägg: 58
SV: Bygga om märklinväxlar till servo motorer
« Svar #1 skrivet: mån 19 nov 2018, 20:56:26 »
Hej Bosse,

Jag kör med viessmann 4558. Servo och decoder i ett. Fungerar kanon!

Daniel

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.061
« Svar #2 skrivet: mån 19 nov 2018, 22:58:37 »
Veissman är jag tveksam till att det verkligen är en servo, verka mer vara en motor.

Men i sista MJ-magasinet (nr35, sidan 23) visar Christer Urgell upp ett 3D printat fäste för en servo till C-räls och där finns en länk till en sida https://www.thingiverse.com/thing:2762924 där jag tolkar man kan beställa den utskriven.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

WASP

• Användare
  • Antal inlägg: 58
« Svar #3 skrivet: tis 20 nov 2018, 11:28:32 »
Oavsett så går den att ställa så att växlingen går väldigt långsamt och är plug and play (förutom om man vill sänka farten då vilket man gör via exempelvis MS2 :)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #4 skrivet: tis 20 nov 2018, 11:45:54 »
4558 verkar helt OK, fastän den kostar en del (38,50 Euro).

Visst är det ett servo, om än inte sånt som jorwes tänker på.
Ett servo är ju något som förstärker viss funktion - en rörelse.

Flygmodellservo är inte nödvändigtvis det eviga svaret.
Med flygservo  kommer man dock  undan med cirka 62 + (330/5)= 128 kr per växel.
Men då drivs det per Loconet (Möllehem)
« Senast ändrad: tis 20 nov 2018, 11:48:40 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Glasmakarn

• Användare
  • Antal inlägg: 53
« Svar #5 skrivet: ons 21 nov 2018, 10:21:25 »
Hej !

Får nog förtydliga mig lite, har tänkt använda Möllehems servon o vill egentligen bara ha tips på hur man monterar detta servo med pianotråd om tex landskapet bygger 3 cm
tråden ni visade såg kanon ut, men alldeles för dyrt tänkte bygga om 30 växlar.

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.733
    • http://www.mollehem.se
« Svar #6 skrivet: ons 21 nov 2018, 10:40:25 »
Det fungerar med rätt långa avstånd så 3cm landskap ska nog gå.
Nackdelen med att öka avståndet är att vinkelutslaget på servot minskar. Det ställer man ju enkelt in i dekodern men vill man ha väldigt långsam gång så kan servot bli lite ryckigt när det ska röra sig långsamt över bara några grader.
På långa avstånd kan det också hända att pianotråden (1mm) blir för fjädrande så man får gå upp i tjocklek. Men på 3-5 cm borde det fungera bra.

Vill använda ett annat sätt så kan man prova det sätt som vi använt med Conradmotorer. Finns gamla inlägg som beskriver det på detta forum, t.ex. detta.
Då får man en vridande rörelse på stången upp. Om det sedan är lätt att ansluta den på märklinväxeln vet jag däremot inte.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 299
« Svar #7 skrivet: lör 09 feb 2019, 01:39:53 »
Jag köpte en L-list på Byggmax " den är bredare än lister från andra byggvaruhus" som jag kapade till och på den skruvade jag fast servon. Listen skruvade jag fast i underlaget med byggskruvar av den typen med stora skallar. Pianotråden mellan växeln och servot har jag kapat och skarvat med metalldelen från en skarvanordning som kallas för sockerbit. På servoarmen blev jag tvungen att borra nya hå för att inte få för stora utslag.

På servoarmen ska jag limma fast små magneter och därefter ska jag montera ett kretskort bredvid magneten där jag monterar en eller flera glasrörs relän som styr signaler och andra funktioner som jag kan ha behov av. Glasrören behöver inte komma i kontakt med magneter eftersom det verkar som om det räcker med att tråden kommer i närheten av magneten.
Servona från Kjell o Co får nästan plats under 10 mm tjocka tretexskivan som jag limmat på en spånskiva. Kör med spånskiva i botten för att få en stadig grund att bygga på. Ovanpå tretex skivan limmar jag fast rälsen och ovanpå tretexskivorna bygger jag upp landskapet med tät hönsnät.
Fördelen med hönsnät är att jag kan ta en större bit och fixa till landskapet och vill jag sedan ha lite kraftigare kupering klipper jag till mindre bitar av hönsnät som jag kan linda fast i bottennätet. På nätet limmar jag fast remsor av svart markduk som finns hor Biltema.
Fördelen med nät är att det finns gott om plats att dra fram kablar. Tröttnar man på landskapet är det bara att lyfta bort nätet och bygga nytt.
Håller på och bygger nya moduler och funderar på att som vanligt använda spånskiva som bottenplatta och sedan lägga rälsen på tretexskivor. Landskapet ska jag sedan bygga på tunnare spånskivor som är tillsågade så att jag kan bygga upp landskapet och bara droppa ner på var sida om spåret. Därefter kan jag när andan faller på lyfta bort an landskapsplatta och lägga in en ny. Så ingen risk att man byggt för många hus som inte får plats.