Författare Ämne: MMM. Modulgavel vid dubbelspår?  (läst 1819 gånger)

Utloggad PLj

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 459
MMM. Modulgavel vid dubbelspår?
« skrivet: mån 09 jun 2008, 13:20:35 »
Jag har vissa planer på att bygga en stationsmodul i HO 2R MMM. I ena änden kan man tänka sig att stationen bildar ett dubbelspår med 57 mm centrumavstånd mellan spåren.  Från framkant på modulen är det 140 mm till närmaste spårmitt sedan 57 mm till nästa. Hur ska gaveln se ut för att passa till såväl en enkelspårsmodul (bredd 280 mm) och en dubbelspårsmodul (bredd ?? mm)? Gärna en skiss med mått.
PLj

Utloggad nohab

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.052
    • www.mj-magasinet.se
MMM. Modulgavel vid dubbelspår?
« Svar #1 skrivet: mån 09 jun 2008, 13:34:59 »
Hej PLj, hinner inte rita skidd just nu, kanske i morgen, eller så hinner någon före...
 

Dubbelspåret ligger normalt framför det ordinarie spårläget, alltså 83mm från framkant till spårmitt.

 

Edit: Några gavelskisser hittar du i MMM-normen, finns på http://www.geocities.com/malarmodulmote/documents/index.html
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.704
  • On the foothills of the Headlines...
MMM. Modulgavel vid dubbelspår?
« Svar #2 skrivet: mån 09 jun 2008, 19:48:06 »
Direkt ur den gamla VM-specen... funktionen är densamma inom MMM.


 

Och som du ser ligger dubbelspåret 57 mm framför ett spår i standardläge. Håller du bara de specade måtten på monteringshål mot annan gavel så är allt OK.

Inte ens MMM har tvång på de 140 millimetrarna till fronten från spår i standardläge fastän man gärna vill ha det för en snygg front. Alltså skulle du kunna komma med en modul där ditt dubbelspår ligger 340 (-57) från fronten. Eller vilket helt annat mått du nu vill...

 

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.965
MMM. Modulgavel vid dubbelspår?
« Svar #3 skrivet: mån 09 jun 2008, 23:45:56 »
Citat från: Svante Andersson
Alltså skulle du kunna komma med en modul där ditt dubbelspår ligger 340 (-57) från fronten. Eller vilket helt annat mått du nu vill...

Precis! Det ENDA som egentligen är viktigt avseende just gavlarna är att bulthål finns på rätt ställen relativt rälsen. Bygger man med 57mm avstånd och borrar hål under alla spår så har man maximal flexibilitet.

H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad PLj

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 459
MMM. Modulgavel vid dubbelspår?
« Svar #4 skrivet: tis 10 jun 2008, 10:37:40 »
Ja det kan vara en lösning. Det normala kommer ju att vara att stationen ansluts till en enkelspårsmodul (bredd 280 mm). I det fall att en dubbelspårsmodul (bredd ?) kopplas till kommer den då att vara 57 mm förskjuten mot stationsmodulen. Stationens huvudspår ligger ju 140 mm från framkanten. Man får stå ut med det. Eftersom jag ännu inte sett en ritning på en dubbelspårsmodul (linjemodul) vore det trevligt om någon kunde publicera en. Jag har inte hittat någon sådan i "skrifterna". Givetvis finns möjlighet att man gör en anslutningsmodul där spåren flyttas 57 mm i sidled för att passa dubbelspårsmodulen. Synpunkter?
PLj

Utloggad Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 267
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
MMM. Modulgavel vid dubbelspår?
« Svar #5 skrivet: tis 10 jun 2008, 12:46:59 »
Hej!
 

Här har du fått lite olika lösningar på det här med enkelspår/dubbelspår.

 

Håkans förslag med dubbel uppsättning hål  :clap:  praktiseras av bl a FREMO  :up:

http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=24

De har valt att behålla måttet spårmitt-modulsarg och gjort dubbelspårsmodulerna lite bredare. (46 mm = dubbelspårsavstånd)  :oops:  Därigenom får man en jämn sida och en ojämn (baksida) när man dockar enkelspår mot dubbelspår.

 

  :lamp:  Ett motsvarande alternativ är att gå på Svantes lösning om valfria modulbredder och låta modulen vara 337 mm bred, dvs då ligger båda spåren 140 mm från resp kant.

 

Edit: En stor poäng med att ha dubbelspåret centrerat  :up:  på modulen (a la FREMO) är att kurvorna kan användas valfritt som höger eller vänsterkurvor.  ;)  Även om man använder sig av begreppen "publiksida" - "baksida" :???:

 

Till MMMs fördel  :oops:  hör att man enkelt kan kamouflera dubbelspåret med en lös stoppbock om man dockar dubbelspåret mot en enkelspårsmodul. Något som svårligen låter sig göras med modulstandarder där även landskapet ingår i gavelutformningen.  :???:

 

Någon klubb som har en "universallösning"  har inte jag hittat än, tips mottages.  :question:
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Utloggad ArneL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 475
MMM. Modulgavel vid dubbelspår?
« Svar #6 skrivet: tis 10 jun 2008, 14:56:32 »
Citat från: PLj
...
 Eftersom jag ännu inte sett en ritning på en dubbelspårsmodul (linjemodul) vore det trevligt om någon kunde publicera en.

...
Jag har ingen ritning. Däremot kan jag visa en bild som inte är på en linjemodul utan på en lite speciell stationsmodul.

 



Här går ett spår rakt igenom i normalt spårläge (+/- 140 mm).

 

I framkant går ett spår i dubbelspårsläge (+57 mm) och i övre västra delen finns ett spår i ett bakre dubbelspårsläge (-57 mm).

 

Med hjälp av den här, och genom att vända den rätt, kan man låta två dubbelspårsmoduler mötas, där de två har dubbelspåret på var sida om mittlinjen.

 

/Arne
/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)