...
Jag tänker i vart fall inte lägga in veto mot den förbättringen av detaljtroheten. Det finns ju ändå rätt många andra kompromisser kvar att förhålla sig till.
Skulle kunna funka om jag hittar
ett litet 4 kantrör....Skulle underlätta
...
Det är väl värt att lägga en stunds eftertanke bakom ett beslut om att lägga ner mycket arbete på detaljering av den byggsatsen eller att avstå.
Just vad gäller korrekt helhetsintryck och detaljering av löpverket verkar Mg-loket vålla svårigheter.
I mina ögon präglas intrycket av förebilden rätt mycket av den rikliga förekomsten av signifikanta detaljer. Att reproducera detta intryck av detaljrikedom i modell utan att behöva lägga orimliga resurser på det förefaller ha varit en stötetsten för flera av de byggsatsprojekt som sett dagens ljus genom åren. Det har ju sedan rätt länge funnits boggisidor som vitmetallgjutningar tillgängliga liksom även den aktuella varianten baserad på etsplåt som ju också har en del år på nacken. Alla har de var för sig demonstrerat problem, konstruktions-, tillverknings- och byggtekniska. Och ingen variant har lyckats särskilt väl med att få lösningarna att imponera. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att jämföra med hur en tredje hi-tech variant, den från Brimalm står sig mot byggsatsprojekten.
Att lägga ner mycket arbete på att undanröja en begränsad del av alla förekommande kompromisser är givetvis valfritt men kanske inte optimalt.
Jag vill ju inte på något sätt
kritisera modellen som sådan...
Eller konstruktören bakom denna..
Tycker personligen att VVA s modeller
är bra..både prismässigt
och byggtekniskt...
Sen förstår jag väl att kompromisser
i denna skala får man göra...
Sen att jag själv "nördar" ner mej
på vissa detaljer,är väl lite av en utmaning
för en själv...jag får väl kalla mej
själv en "konstruktionsnörd"