Författare Ämne: Mitt projekt" Någonstans där det händer något nångång "  (läst 64949 gånger)

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.298
SV: Mitt projekt" Någonstans där det händer något nångång "
« Svar #750 skrivet: fre 01 jan 2021, 10:08:59 »
...
Jag tänker i vart fall inte lägga in veto mot den förbättringen av detaljtroheten.  Det finns ju ändå rätt många andra kompromisser kvar att förhålla sig till.

Skulle kunna funka om jag hittar
ett litet 4 kantrör....Skulle underlätta
...

Det är väl värt att lägga en stunds eftertanke bakom ett beslut om att lägga ner mycket arbete på detaljering av den byggsatsen eller att avstå.

Just vad gäller korrekt helhetsintryck och detaljering av löpverket verkar Mg-loket vålla svårigheter.
I mina ögon präglas intrycket av förebilden rätt mycket av den rikliga förekomsten av signifikanta detaljer. Att reproducera detta intryck av detaljrikedom i modell utan att behöva lägga orimliga resurser på det förefaller ha varit en stötetsten för flera av de byggsatsprojekt som sett dagens ljus genom åren. Det har ju sedan rätt länge funnits boggisidor som vitmetallgjutningar tillgängliga liksom även den aktuella varianten baserad på etsplåt som ju också har en del år på nacken. Alla har de var för sig demonstrerat problem, konstruktions-, tillverknings- och byggtekniska. Och ingen variant har lyckats särskilt väl med att få lösningarna att imponera. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att jämföra med hur en tredje hi-tech variant, den från Brimalm står sig mot byggsatsprojekten.
Att lägga ner mycket arbete på att undanröja en begränsad del av alla förekommande kompromisser är givetvis valfritt men kanske inte optimalt.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 690
« Svar #751 skrivet: fre 01 jan 2021, 11:00:04 »
...
Jag tänker i vart fall inte lägga in veto mot den förbättringen av detaljtroheten.  Det finns ju ändå rätt många andra kompromisser kvar att förhålla sig till.

Skulle kunna funka om jag hittar
ett litet 4 kantrör....Skulle underlätta
...

Det är väl värt att lägga en stunds eftertanke bakom ett beslut om att lägga ner mycket arbete på detaljering av den byggsatsen eller att avstå.

Just vad gäller korrekt helhetsintryck och detaljering av löpverket verkar Mg-loket vålla svårigheter.
I mina ögon präglas intrycket av förebilden rätt mycket av den rikliga förekomsten av signifikanta detaljer. Att reproducera detta intryck av detaljrikedom i modell utan att behöva lägga orimliga resurser på det förefaller ha varit en stötetsten för flera av de byggsatsprojekt som sett dagens ljus genom åren. Det har ju sedan rätt länge funnits boggisidor som vitmetallgjutningar tillgängliga liksom även den aktuella varianten baserad på etsplåt som ju också har en del år på nacken. Alla har de var för sig demonstrerat problem, konstruktions-, tillverknings- och byggtekniska. Och ingen variant har lyckats särskilt väl med att få lösningarna att imponera. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att jämföra med hur en tredje hi-tech variant, den från Brimalm står sig mot byggsatsprojekten.
Att lägga ner mycket arbete på att undanröja en begränsad del av alla förekommande kompromisser är givetvis valfritt men kanske inte optimalt.

Jag vill ju inte på något sätt
kritisera modellen som sådan...
Eller konstruktören bakom denna..
Tycker personligen att VVA s modeller
är bra..både prismässigt
och byggtekniskt...
Sen förstår jag väl att kompromisser
i denna skala får man göra...
Sen att jag själv "nördar" ner mej
på vissa detaljer,är väl lite av en utmaning
för en själv...jag får väl kalla mej
själv en "konstruktionsnörd" ;)

Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #752 skrivet: sön 03 jan 2021, 15:28:37 »

hållare till isolatorer på taket klart..väntar på
strömavtagare MK2 från Entec...
ledstängar/räcken på gång...dom på huvar lite
"pillrig"att göra
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #753 skrivet: fre 08 jan 2021, 17:31:58 »

det går sakta framåt...boggisidorna
skall evt upp lite.går att schimsa under den tvärgåend
balk fram o bak

sen ett modifierat Trix Ub till Ua,,,skall bara fixa med kopplet
fram o bak
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #754 skrivet: mån 11 jan 2021, 19:30:18 »
Händer väl inte så mycket här...
håller på att försöka få fram en
bild som visar lufttankarnas
rördragning....finns lite bilder på nätet
men dom är lite svårtolkade...

Återkommer
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #755 skrivet: ons 13 jan 2021, 17:52:07 »

försöker tolka dom bilder som finns
på rördragning....o div detaljer

Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #756 skrivet: tor 14 jan 2021, 00:16:09 »

Den visade sidan verkar var höger.  Rördragningen till de tre behållarna sitter rätt mycket i skymundan i skuggorna under korgkanten. Det torde inte vara lätt att hitta bildmaterial som ger en tydlig 3-D bild av hur rören är krökta innan de försvinner in i genomföringar i långbalken. Men förutom rör finns där ju också en hel del kablage som tar näraliggande vägar ut från rambalken och till apparatutrustning i och på boggiramen och axeländarna. På vänstersidan är mängden luftkomponenter och rör inte lika riklig men alltid finns det några och dessutom verkar finnas någon sorts luckanordningar eller filter väl synlig under korgkanten.

Om inte det bevarade loket 620 låtit sig avbildas tillräckligt så har jag en del bilder på både höger- och vänstersidor av diverse individer i "modern" tid.
Om jag skulle ta fram och skaka bildrocken och se om det ramlar några fina kort ur ärmen på den?
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #757 skrivet: tor 14 jan 2021, 05:43:31 »

Den visade sidan verkar var höger.  Rördragningen till de tre behållarna sitter rätt mycket i skymundan i skuggorna under korgkanten. Det torde inte vara lätt att hitta bildmaterial som ger en tydlig 3-D bild av hur rören är krökta innan de försvinner in i genomföringar i långbalken. Men förutom rör finns där ju också en hel del kablage som tar näraliggande vägar ut från rambalken och till apparatutrustning i och på boggiramen och axeländarna. På vänstersidan är mängden luftkomponenter och rör inte lika riklig men alltid finns det några och dessutom verkar finnas någon sorts luckanordningar eller filter väl synlig under korgkanten.

Om inte det bevarade loket 620 låtit sig avbildas tillräckligt så har jag en del bilder på både höger- och vänstersidor av diverse individer i "modern" tid.
Om jag skulle ta fram och skaka bildrocken och se om det ramlar några fina kort ur ärmen på den?

Med dom bilder som finns på nätet
får man en liten "hint" i alla fall
men jag skulle vara mycket tacksam om
du Ulf kunde hitta "Esset" i rockärmen  :up:
Roger/Forden

Utloggad T43

• Användare
  • Antal inlägg: 65
« Svar #758 skrivet: tor 14 jan 2021, 23:03:32 »
Hej
Bygger själv ett Mg-lok och lyckades fota lite i Krylbo, har fyra bilder på rördragningen. Hoppas det kan vara till hjälp.

/Peter

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #759 skrivet: fre 15 jan 2021, 05:56:18 »
Hej
Bygger själv ett Mg-lok och lyckades fota lite i Krylbo, har fyra bilder på rördragningen. Hoppas det kan vara till hjälp.

/Peter

Tack.  :handshake:
Du får lägga in några bilder på ditt bygge
Roger/Forden

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 819
    • http://www.bylen.se/
« Svar #760 skrivet: fre 15 jan 2021, 07:30:27 »
Imponerande detektivarbeten!! :up:
Sture

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #761 skrivet: fre 15 jan 2021, 09:37:21 »

För seriösa modellbyggare är väl noggranna efterforskningar en dygd, eller hur? Missar man det kan det gå såhär, där det nog inte blev riktigt rätt.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #762 skrivet: fre 15 jan 2021, 19:26:00 »

För seriösa modellbyggare är väl noggranna efterforskningar en dygd, eller hur? Missar man det kan det gå såhär, där det nog inte blev riktigt rätt.

Man kanske är lite för "nitisk"
men det kan vara kul att vara så nära
verkligheten som man bara kan..
Roger/Forden

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 819
    • http://www.bylen.se/
« Svar #763 skrivet: lör 16 jan 2021, 08:32:22 »
Haha, "nitisk"!  :)
Sture

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #764 skrivet: lör 16 jan 2021, 11:16:05 »
Haha, "nitisk"!  :)

kunde inte låta bli  :lol:

vi kan nog alla vara "rörande" ;) eniga om
att på denna sida skall det bara vara lufttankar

Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #765 skrivet: lör 16 jan 2021, 16:37:53 »
...

Ja, så här lång kommet vore det väl snopet att komma på andra "tankar"?
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #766 skrivet: lör 16 jan 2021, 17:37:24 »
...

Ja, så här lång kommet vore det väl snopet att komma på andra "tankar"?

Yes...sen verkar dom  ha något slags
filter i främre delen/sidan under
lokkarossen....just under sidofönstret...
+ något rör evt kabel på andra sidan...
...
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #767 skrivet: lör 16 jan 2021, 19:02:16 »
...sen verkar dom  ha något slags filter i främre delen/sidan under lokkarossen....just under sidofönstret...
...

På lokets högersida hittar jag "under bältet" bakifrån (vänster) och framåt (höger):
  • 1. En kort rörstump med näve för koppling av stationär luft alldeles  under bakhuven.
  • 2. Vattensamlare (burk med rektangulär utsida och kik i botten) förbunden med rör från behållarna under huven och framåt ~ 2 dm.
  • 3. Kort rörförbindelse i balklivet
  • 4. Fäste med smörjkopp för sidostödet mellan axel 5 och 6
  • 5. Kopplingsbox för kabelanslutning av hastighetsmätarens (Hasler) givare på boxlocket till axel 5 just bakom lyftpunktlådan.
  • 6. På lyftpunktlådans andra sida ett fastskruvat fäste för jordkabelförbindelse till boggiramen.
  • 7. Kopplingsdosa för ... ? (Ingen synlig kabelanslutning)
  • 8. Lufttank 3 med röranslutningar
  • 9. Fäste med smörjkopp för sidostödet mellan axel 4 och 5
  • 10. Kopplingslåda för kabelanslutning till ...? (Rullningsvakt?) hängande på rambalkskanten vid axel 4
  • 11. Två parallella slanganslutningar genom rambalken ner till boggi. Kan vara till sandningen fram respektive back.
  • 12. Rörledning (mellan behållare 3 och 2) i balklivet utan synliga ändpukter.
  • 13. Lufttank 2 med röranslutningar.
  • 14. Intagsdosa för provspänning.
  • 15. Slang/kabel (för ...?) från maskinrumsgolv till rambalk
  • 16. Lufttank 1 med röranslutningar.
  • 17. Fäste med smörjkopp för sidostödet mellan axel 2 och 3
  • 18. Fäste med smörjkopp för sidostödet mellan axel 1 och 2
  • 19. Slangledning från rambalklivet till boggisidan (för ...? bromsluft till bromscylindrar?)
  • 20. Cylindrisk burk med kik i botten (oljeavskiljare?) ovanför axel 1
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #768 skrivet: lör 16 jan 2021, 19:23:59 »
...sen verkar dom  ha något slags filter i främre delen/sidan under lokkarossen....just under sidofönstret...
...

På lokets högersida hittar jag "under bältet" bakifrån (vänster) och framåt (höger):
  • 1. En kort rörstump med näve för koppling av stationär luft alldeles  under bakhuven.
  • 2. Vattensamlare (burk med rektangulär utsida och kik i botten) förbunden med rör från behållarna under huven och framåt ~ 2 dm.
  • 3. Kort rörförbindelse i balklivet
  • 5. Kopplingsbox för kabelanslutning av hastighetsmätarens (Hasler) givare på boxlocket till axel 5 just bakom lyftpunktlådan.
  • 6. På lyftpunktlådans andra sida ett fastskruvat fäste för jordkabelförbindelse till boggiramen.
  • 7. Kopplingsdosa för ... ? (Ingen synlig kabelanslutning)
  • 8. Lufttank 3 med röranslutningar
  • 10. Kopplingslåda för kabelanslutning till ...? (Rullningsvakt?) hängande på rambalkskanten vid axel 4
  • 11. Två parallella slanganslutningar genom rambalken ner till boggi. Kan vara till sandningen fram respektive back.
  • 13. Lufttank 2 med röranslutningar.
  • 14. Intagsdosa för provspänning.
  • 15. Slang/kabel (för ...?) från maskinrumsgolv till rambalk
  • 16. Lufttank 1 med röranslutningar.
  • 19. Slangledning från rambalklivet till boggisidan (för ...? bromsluft till bromscylindrar?)
  • 20. Cylindrisk burk med kik i botten (oljeavskiljare?) ovanför axel 1

Båda sidor är väl identiska ,förutom
Luftankarna....enl den länk på 620
som du länkade till...
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #769 skrivet: lör 16 jan 2021, 20:12:59 »

vattensamlare....luftanslutning skall till denna/ovanpå

(oljeavskiljare ) A ända på båda sidor

såhär tolkar jag bilderna
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #770 skrivet: lör 16 jan 2021, 20:56:13 »
...

Båda sidor är väl identiska ,förutom
Luftankarna....enl den länk på 620
som du länkade till...

Tyvärr är det en farlig hypotes att odla. Det skulle förutsätta att loket på det stora hela är symmetriskt uppbyggt, vilket tyvärr inte är fallet. Länkningen till den "vackra" grafiken av 620 är närmast till för att illustrera hur viktigt det är med källkritiskt granskning även av sådana uppgifter som ger sken av vederhäftighet.
Upphovsmannen har nog också gått i fällan med samma hypotes om symmetri. Men felgreppet kan också avslöjas av att placeringen av buffertskivor (plan resp. kupig) i hastgheten också blivit spegelvända i ena vyn.

När jag inventerat fotounderlag även på vänstersidor blir resultatet med utgångspunkt från listan med bestyckning av högersidani stället följande:

På lokets vänstersida hittar jag "under bältet" framifrån (vänster) och bakåt (höger):
  • 3. UTGÅR!
  • 5. UTGÅR!
  • 7. UTGÅR!
  • 8. UTGÅR!
  • 10. Kopplingslåda för kabelanslutning till ...? (Rullningsvakt?) hängande på rambalkskanten vid axel 4.  Ordning omkastad med 11.
  • 13. UTGÅR!
  • 13b. Vattensamlare som 2. med korta rörledningar på ömse sidor till genomföringar.
  • 14. UTGÅR!
  • 15. UTGÅR!
  • 16. UTGÅR!
  • 20. UTGÅR!
  • 20b. Vred till kikkran placerad uppe i framhuven.
Dessutom tillkommer över vardera boggin från lyftpunktlådan till inre sandboxen kantprofil och stängbeslag för snölådorna till motorventilationens luftkammare.

Bildunderlaget är samlat från några olika individer på bilder tagna vid några olika tidpunkter under åren 1966-1972. Det kan inte uteslutas att det under tiden funnits individuella skillnader.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #771 skrivet: lör 16 jan 2021, 21:37:18 »
Om jag nu fattar rätt Ulf.

Den burk som sitter hö A ände  på mitt lok
finns inte
På vä sida i B ände...

Däremot det som sitter på B ände hö sida
Sitter på vä sida A ände..

Har jag fattat rätt så?
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #772 skrivet: lör 16 jan 2021, 22:34:15 »

finns inte
På vä sida i B ände...

Har jag fattat rätt så?

Ja, om jag tolkat beskrivningen rätt så stämmer det. Under biträdesplatserna på Mg 610  sitter i A-ändan (1969) en rund burk med avtappningskik i botten medan i B-ändan (1972) ser man bara ett handtagsvred till en kik placerad osynligt innanför kanten till B-huven ungefär mitt för lätthålet i rambalken.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #773 skrivet: sön 17 jan 2021, 12:53:23 »

finns inte
På vä sida i B ände...

Har jag fattat rätt så?

Ja, om jag tolkat beskrivningen rätt så stämmer det. Under biträdesplatserna på Mg 610  sitter i A-ändan (1969) en rund burk med avtappningskik i botten medan i B-ändan (1972) ser man bara ett handtagsvred till en kik placerad osynligt innanför kanten till B-huven ungefär mitt för lätthålet i rambalken.

Ulf har du några bilder som du kan dela med dej av..
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #774 skrivet: sön 17 jan 2021, 16:48:08 »

så uppfattar jag denna pryl

Roger/Forden