Författare Ämne: Mitt projekt" Någonstans där det händer något nångång "  (läst 51727 gånger)

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
SV: Mitt projekt" Någonstans där det händer något nångång "
« Svar #625 skrivet: sön 26 jul 2020, 20:21:36 »

Fin byggnad, är det scratchbygge eller byggsats? Om byggsats, vilken då?

Dom enda köpta byggnaderna på banan är lokstallet och stationen
allt annat är scratchbyggt
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.205
« Svar #626 skrivet: mån 27 jul 2020, 23:22:22 »

inte riktigt klart med trädäcket...fattas mot porten+på sidan
...

En installation som verkligen kittlar nyfikenheten. Var hittar man inspiration till den?
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #627 skrivet: mån 27 jul 2020, 23:44:20 »
Brukar bläddra på samlingsportalen...där får jag mina
uppslag o ideer från...sen att dom inte är
helt exakta från förebild...plus en gnutta fantasi
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #628 skrivet: mån 27 jul 2020, 23:53:37 »
Jag tänkte mer specifikt på planktäckningen och var man i verkligheten kan hitta exempel på liknande omfattning av den.
- o000oo -

Utloggad K Lemming

• Användare
  • Antal inlägg: 53
« Svar #629 skrivet: tis 28 jul 2020, 00:13:48 »

Typiskt, jag som höll tummarna för att det var en byggsats.  :) Så jäkla snygg byggnad så jag ville ha nåt liknande som enportsstall vid en industri så hoppades på nån byggsats man kunde modifiera. Jäkligt snyggt scratchbygge, var det kanske den byggnaden du använde lösa tegelstenar till kring fönstren slog det mig nu. Är den byggd efter förebildsritningar eller är den utan förebild?

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #630 skrivet: tis 28 jul 2020, 10:10:17 »
Jag tänkte mer specifikt på planktäckningen och var man i verkligheten kan hitta exempel på liknande omfattning av den.

Hittade en bild på Samlingsportalen
JvmKDAM06626.   TGOJ...

Tog iden därifrån ;)

Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #631 skrivet: tis 28 jul 2020, 10:14:52 »

Typiskt, jag som höll tummarna för att det var en byggsats.  :) Så jäkla snygg byggnad så jag ville ha nåt liknande som enportsstall vid en industri så hoppades på nån byggsats man kunde modifiera. Jäkligt snyggt scratchbygge, var det kanske den byggnaden du använde lösa tegelstenar till kring fönstren slog det mig nu. Är den byggd efter förebildsritningar eller är den utan förebild?

[/quote

Det är denna byggnad som jag använde lösa stenar till...tagit lite ideer från
Nora ...så någon 100% återgivning är det inte
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #632 skrivet: tis 28 jul 2020, 11:54:14 »

JvmKDAM06626.   TGOJ...

Tog iden därifrån ;)

Tack! Det var intressant att se en lite mer ålderdomlig lösning på hur man gjort hjulupplaget hanterbart med gaffeltruck.
Innan maskinella transporthjälpmedel hade slagit igenom planerades hjulupplagens placering ofta så att man med traverskran kunde lyfta hjulparen från upplagsspåret till verkstadsspåret för att rullas in till reparationsobjektet. Vid större verkstadsanläggningar där åtkomst till rätt verkstadsspår krävde en ytterligare traversering blev det säkert snabbt populärt att köra in hjulparen direkt till reparationsobjektet med gaffeltruck i stället. Men man planklade nog inte större ytor än just vad som behövdes för truckens åtkomst i upplagsspåret. I lite modernare tid har det blivit betydligt vanligare att utomhushanteringen av hjulpar sköts med traktor/lastare i stället, då deras framkomlighet utomhus i snö är betydligt bättre än åtminstone en liten gaffeltruck. Då behöver man inte heller preparera upplagsspåret lika noggrant för vägfordonstrafik. Men lösningarna för lagring och hantering av reservhjulpar varierar mycket från plats till plats beroende på dess omfattning och lokala förutsättningar.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #633 skrivet: tis 28 jul 2020, 12:19:11 »

JvmKDAM06626.   TGOJ...

Tog iden därifrån ;)

Tack! Det var intressant att se en lite mer ålderdomlig lösning på hur man gjort hjulupplaget hanterbart med gaffeltruck.
Innan maskinella transporthjälpmedel hade slagit igenom planerades hjulupplagens placering ofta så att man med traverskran kunde lyfta hjulparen från upplagsspåret till verkstadsspåret för att rullas in till reparationsobjektet. Vid större verkstadsanläggningar där åtkomst till rätt verkstadsspår krävde en ytterligare traversering blev det säkert snabbt populärt att köra in hjulparen direkt till reparationsobjektet med gaffeltruck i stället. Men man planklade nog inte större ytor än just vad som behövdes för truckens åtkomst i upplagsspåret. I lite modernare tid har det blivit betydligt vanligare att utomhushanteringen av hjulpar sköts med traktor/lastare i stället, då deras framkomlighet utomhus i snö är betydligt bättre än åtminstone en liten gaffeltruck. Då behöver man inte heller preparera upplagsspåret lika noggrant för vägfordonstrafik. Men lösningarna för lagring och hantering av reservhjulpar varierar mycket från plats till plats beroende på dess omfattning och lokala förutsättningar.

nu blev det fel truck(plattformstruck)lite för klen kanske...men bara för att illustrera
lite av min tanke...även lastbilstransport till detta funkar också..
avlastning med lastbilskran

nästa projekt..  fortsättning följer
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #634 skrivet: tis 28 jul 2020, 14:17:25 »
...
nu blev det fel truck(plattformstruck)lite för klen kanske...men bara för att illustrera
...

Ja, gaffeltrucken behöver nog vara lite mer bärkraftig. Ett hjulpar med rullningslager och boxar på brukar överslagsmässigt anses väga ca 1500 kg.

Det är naturligtvis bra att det går att lasta även bilar, men mer omfattande lastbilstransport av hjulpar är däremot ett rätt modernt påfund. Vid tidpunkten för Eskilstunabildens tillkomst var hjulupparbetning fortfarande inte särskilt allvarligt centraliserad. Det stod visserligen inte hjulsvarvar i riktigt varje liten vagnreparationsbod men det fanns rätt gott om upparbetningsverkstäder utspridda över landet. De låg nästan undantagslöst i samband med stora fordonsrevisionsverkstäder. Den lilla spillra av utleveranserna som inte förbrukades inom anläggningens egna väggar distribuerades nästan lika undantagslöst på järnvägsvagn. Det gällde både distributionen till andra verkstäders hjulupplag där ingen egen upparbetning fanns, liksom även till uppdrag med akuta reparationer vid haverier på linjen. För dessa ändamål fanns eller anordnades särskilda hjultransport- resp hjulbytesvagnar.
Efter avregleringen fullbordades så småningom strukturrationaliserinagrna av hjulupparbetningen så att antalet verkstäder krympte ner till dagens nivå. Därmed växte också storleken av de flöden av hjulpar som skulle distribueras långväga ut över landet kraftigt. Järnvägstransportens störningskänslighet och ibland mindre goda leveranssäkerhet drev på övergång till mer lastbiltransporter på både långa och korta distanser. Likaså utrustades efterhand de mobila reparationsresurserna som skötte reparationer i fält med tunga bilar utrustade med terrängframkomlighet och potenta egna kranar för att bl.a. kunna transportera hjulpar.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #635 skrivet: tis 28 jul 2020, 18:25:43 »
...
...

Ja, gaffeltrucken behöver nog vara lite mer bärkraftig. Ett hjulpar med rullningslager och boxar på brukar överslagsmässigt anses väga ca 1500 kg.

Det är naturligtvis bra att det går att lasta även bilar, men mer omfattande lastbilstransport av hjulpar är däremot ett rätt modernt påfund. Vid tidpunkten för Eskilstunabildens tillkomst var hjulupparbetning fortfarande inte särskilt allvarligt centraliserad. Det stod visserligen inte hjulsvarvar i riktigt varje liten vagnreparationsbod men det fanns rätt gott om upparbetningsverkstäder utspridda över landet. De låg nästan undantagslöst i samband med stora fordonsrevisionsverkstäder. Den lilla spillra av utleveranserna som inte förbrukades inom anläggningens egna väggar distribuerades nästan lika undantagslöst på järnvägsvagn. Det gällde både distributionen till andra verkstäders hjulupplag där ingen egen upparbetning fanns, liksom även till uppdrag med akuta reparationer vid haverier på linjen. För dessa ändamål fanns eller anordnades särskilda hjultransport- resp hjulbytesvagnar.
Efter avregleringen fullbordades så småningom strukturrationaliserinagrna av hjulupparbetningen så att antalet verkstäder krympte ner till dagens nivå. Därmed växte också storleken av de flöden av hjulpar som skulle distribueras långväga ut över landet kraftigt. Järnvägstransportens störningskänslighet och ibland mindre goda leveranssäkerhet drev på övergång till mer lastbiltransporter på både långa och korta distanser. Likaså utrustades efterhand de mobila reparationsresurserna som skötte reparationer i fält med tunga bilar utrustade med terrängframkomlighet och potenta egna kranar för att bl.a. kunna transportera hjulpar.

Tack Ulf för svaret  :up:

saknade en ramp till vagnbjörnen..så det blev till att tillverka en..
sen gäller det o hitta en lämplig dragbil...Kaelble....Saurer...AEC Matador
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #636 skrivet: ons 29 jul 2020, 14:58:29 »

det var inget vidare väder ute idag...så jag provade på att
göra lite gatsten...blev väl sådär..
får se hur det ser ut efter torkning o målning
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #637 skrivet: tor 30 jul 2020, 19:24:58 »

ursäkta ljuskvaliten...taget med mobil från ena hörnet
av banan
dessutom har jag dragit ifrån banan från väggen...spottar i taket...

tänkte  bara visa vars pålastningsplatsen blir för vagnbjörn

Roger/Forden

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.384
« Svar #638 skrivet: fre 31 jul 2020, 11:50:45 »
Hej!

Inte lätt att göra gatsten och friskt vågat att försöka och du har lyckats bra med det.

Mvh!
 :) :)
Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #639 skrivet: fre 31 jul 2020, 20:11:50 »
Hej!

Inte lätt att göra gatsten och friskt vågat att försöka och du har lyckats bra med det.

Mvh!
 :) :)
Alf K

Finns mönstrade rulla att köpa från Railnscale....
Kommer att beställa sådan...skall även ha Gatsten i hamnen
Och den yta är för jobbig att göra som jag gjort här...

Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #640 skrivet: lör 01 aug 2020, 11:51:29 »

övningsbit på stenbeläggningen...

Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #641 skrivet: lör 01 aug 2020, 21:31:58 »

så här blev det....stolpar o grind skall tillverkas
Roger/Forden

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 36
« Svar #642 skrivet: sön 02 aug 2020, 07:27:52 »
Tycker det ser mkt bra ut, mkt bra.

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #643 skrivet: sön 02 aug 2020, 17:41:45 »
Tycker det ser mkt bra ut, mkt bra.

Tack.....

grindar under tillverkning
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #644 skrivet: Igår kl. 20:28:01 »

lite  småpyssel har man väl hunnit med,trots annat som gjorts i
skala 1/1...ett förråd är under konstruktion.gjort lite justeringar mot
"mockuppen"...
Roger/Forden

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 676
    • http://www.bylen.se/
« Svar #645 skrivet: Igår kl. 21:46:19 »
Förrådet ser helt OK ut och med kännedom om dina tidigare prestationer är jag övertygad om att slutresultatet blir kanon.
Men det som imponerar mest är ändå den prydliga förvaringen av färgerna.... :up:
Sture