Författare Ämne: Mitt projekt" Någonstans där det händer något nångång "  (läst 50920 gånger)

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.195
SV: Mitt projekt" Någonstans där det händer något nångång "
« Svar #575 skrivet: mån 08 jun 2020, 21:02:03 »
...
En fråga ?...dom borde väl ha någon slags förankring av timmret

Om man konsulterar en gammal god årgång (1962) av godstransportföreskrifterna (Gtf), SJF 620 sägs om virkeslastning ingenting om nedbindning av last som inte når över sidostolparnas höjd. På den tiden utgick föreskrifterna från att det handlade om vagnar med rundstolpar och stolpkättingar. Då krävdes däremot att motstående stolpar på ömse sidor förbands med stolpkättingarna. Detta krävde rimligen att också det fanns personal redo att bestiga virkeslasten och koppla/lossa stolpkättingarna före och efter transport.  Med införandet av UIC-stolparna förändrades förutsättningarna för dessa procedurer. Stolpkättingar fanns inga längre. Några särskilt anordnade fästpunkter och spännanordningar för nedbindning av rundvirke med kättting anordnades inte på de vagnar med UIC-stolpar  som i början var mest frekventa för rundvirkestransport, Lkp och Kbs. Inte heller senare när Lp/Lps/Lnps med sina sina speciella stolp- och lasttröskelanordningar infördes anordnades några medel för nedbindning. Däremot fick Os och Kbps korgar och spännare för fast installerade nedbindningskättingar. Men dessa tillkom främst för nedbindning av höga laster med sågat virke där men i nästa skede övergick till spännband av textil.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 553
« Svar #576 skrivet: mån 08 jun 2020, 21:41:45 »
...
En fråga ?...dom borde väl ha någon slags förankring av timmret

Om man konsulterar en gammal god årgång (1962) av godstransportföreskrifterna (Gtf), SJF 620 sägs om virkeslastning ingenting om nedbindning av last som inte når över sidostolparnas höjd. På den tiden utgick föreskrifterna från att det handlade om vagnar med rundstolpar och stolpkättingar. Då krävdes däremot att motstående stolpar på ömse sidor förbands med stolpkättingarna. Detta krävde rimligen att också det fanns personal redo att bestiga virkeslasten och koppla/lossa stolpkättingarna före och efter transport.  Med införandet av UIC-stolparna förändrades förutsättningarna för dessa procedurer. Stolpkättingar fanns inga längre. Några särskilt anordnade fästpunkter och spännanordningar för nedbindning av rundvirke med kättting anordnades inte på de vagnar med UIC-stolpar  som i början var mest frekventa för rundvirkestransport, Lkp och Kbs. Inte heller senare när Lp/Lps/Lnps med sina sina speciella stolp- och lasttröskelanordningar infördes anordnades några medel för nedbindning. Däremot fick Os och Kbps korgar och spännare för fast installerade nedbindningskättingar. Men dessa tillkom främst för nedbindning av höga laster med sågat virke där men i nästa skede övergick till spännband av textil.

Tack för förklaringen...iof så hoppar/stutsar det inte på en järnvägsvagn
så timret ligger kvar av egen tyngd...
Roger/Forden

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.239
« Svar #577 skrivet: mån 08 jun 2020, 22:52:26 »
Usch ja, det var på den gamla onda tiden när en och annan som arbetade med virke hamnade under en  rullande trave. Prova inte att spetta loss en hopfrusen trave stående ovanpå. Ingen bra idé.
BW

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #578 skrivet: tis 09 jun 2020, 18:27:41 »
Usch ja, det var på den gamla onda tiden när en och annan som arbetade med virke hamnade under en  rullande trave. Prova inte att spetta loss en hopfrusen trave stående ovanpå. Ingen bra idé.

Timmerstockar är inget att leka med...
allt som har med manuellt arbete/timmer är en stor risk
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #579 skrivet: fre 12 jun 2020, 19:59:01 »

apterat timmer

vedtravning på gång av spillbitar

sen håller jag på att försöka lära mej måla sten/berg..
provade washmetoden
Roger/Forden

Utloggad Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 480
    • Turebergs Station
« Svar #580 skrivet: lör 13 jun 2020, 08:43:54 »
Vilken tjusig vedstapel! :up: Den ser väldigt realistisk ut, jag vet för jag har huggit och staplat mycket ved i mina dar. Det är en på samma gång avkopplande som fysiskt påfrestande sysselsättning som man nästan kan uppslukas av när man fått in flytet. Ungefär som modellbygge utan den fysiska påfrestningen alltså...  :)
Du kan inte ha så mycket kvar att lära när det gäller bergsmålning känner jag, du verkar ju redan vara bergsäker på det.  :lol:

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #581 skrivet: lör 13 jun 2020, 19:36:45 »
Vilken tjusig vedstapel! :up: Den ser väldigt realistisk ut, jag vet för jag har huggit och staplat mycket ved i mina dar. Det är en på samma gång avkopplande som fysiskt påfrestande sysselsättning som man nästan kan uppslukas av när man fått in flytet. Ungefär som modellbygge utan den fysiska påfrestningen alltså...  :)
Du kan inte ha så mycket kvar att lära när det gäller bergsmålning känner jag, du verkar ju redan vara bergsäker på det.  :lol:

Tack....vedstapeln  hamnar väl på banan någonstans
till slut...tycker bergsmålningen blev väl hyfsat..
lite mossa o annat så blir dom nog bra...
Roger/Forden

Utloggad wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Malmbanans Vänner
    • Norrbottens Järnvägsmuseum
« Svar #582 skrivet: lör 04 jul 2020, 14:06:12 »
Ser ut som det går framåt för sig!  :clap:

Man får mycket inspiration till att börja i garaget igen, men de stora sakerna har prio nu.

// William
Niträknare i skala 1:1

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #583 skrivet: tor 09 jul 2020, 17:16:06 »
Ser ut som det går framåt för sig!  :clap:

Man får mycket inspiration till att börja i garaget igen, men de stora sakerna har prio nu.

// William

så är det under sommaren

ett tag sedan man lade in något nytt här..
med sommaren så blir det mera projekt utomhus...balkongrenovering mm
men lite har jag ändå hunnit med...
en till ställverkspult för växlar till vagnverkstaden..o lite småpyssel
även fixat lite på "slaggbryggan".monterat en pianotråd till själva
utlastarrännan..så den går att styra upp o ned underifrån...kommer
att bli någon slags mekanik för detta vad det lider
Roger/Forden

Utloggad Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #584 skrivet: tor 09 jul 2020, 23:19:37 »
Den konstruktionen var något nytt för mig. :oops:
Jag har såklart hört talas om slagg från ångloken, men aldrig grävt djupare i hur man hanterade det och var det tog vägen.
Har läst på lite nu och det är alltid kul att lära sig nya saker om ånglokens skötsel och sådant.  :)
Snygg och spännande konstruktion blir det i alla fall.  :up:   

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #585 skrivet: fre 10 jul 2020, 06:13:57 »
Den konstruktionen var något nytt för mig. :oops:
Jag har såklart hört talas om slagg från ångloken, men aldrig grävt djupare i hur man hanterade det och var det tog vägen.
Har läst på lite nu och det är alltid kul att lära sig nya saker om ånglokens skötsel och sådant.  :)
Snygg och spännande konstruktion blir det i alla fall.  :up:

https://digitaltmuseum.se/021018145000/transportanordning-for-bortforsling-av-slagg-fran-anglokens-slaggningsgra

härifrån så har jag tagit iden...nu är den inte exat som på
bild,,,men liknande...även sandhuset o ledning är kopierad från denna bild
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #586 skrivet: sön 12 jul 2020, 16:41:33 »

mekaniskt styrd vattenhäst och slaggränna

sedan har jag lagt till ett uppställspår vändskiva-sandhus
Roger/Forden

Utloggad Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #587 skrivet: sön 12 jul 2020, 17:15:28 »
Snyggt!  :clap:
Sådana där detaljer är rätt kul att se in action.
Har du möjlighet att filma dem så vore det super?  :D
Önskar att jag själv kunde konstruera dylika finmekaniska ting.  :emm:

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #588 skrivet: sön 12 jul 2020, 17:27:21 »

Förebilden från Hagalund är rätt utpräglat designad för en mycket stor lokstation med behov av kapacitet att serva ett stort flöde av ånglok. På mindre anläggningar klarade man sig med enklare anordningar. Att slagghanteringen är nedkompromissad från förebilden ser inte onaturligt ut med tanke på att modellanläggningen inte på långa vägar för tankarna till stor lokstation.
Kolhantering med svängkran omgiven av träbrygga utan avancerade uppfordingsanordningar kan ses som rätt typiskt för små och medelstora lokhanteringsanläggningar.
Sandgivningsanordningen såsom den var anordnad i Hagalund för 100 år sedan var nog rätt praktisk för just ånglok och deras typiska placering av sandbehållaren på pannryggen. När andra fordonsslag också efterfrågade möjlighet att fournera sand kom anordningarna att se rätt annorlunda ut.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #589 skrivet: sön 12 jul 2020, 17:35:34 »
Snyggt!  :clap:
Sådana där detaljer är rätt kul att se in action.
Har du möjlighet att filma dem så vore det super?  :D
Önskar att jag själv kunde konstruera dylika finmekaniska ting.  :emm:

Är inte svårt att tillverka..vattenhästen har ett genomgånde
mässingrör..på det har jag satt en sockerbit med pålödd mässingarm.
Själva stötstången är ett kolfiberrör...

Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #590 skrivet: sön 12 jul 2020, 17:37:15 »

Förebilden från Hagalund är rätt utpräglat designad för en mycket stor lokstation med behov av kapacitet att serva ett stort flöde av ånglok. På mindre anläggningar klarade man sig med enklare anordningar. Att slagghanteringen är nedkompromissad från förebilden ser inte onaturligt ut med tanke på att modellanläggningen inte på långa vägar för tankarna till stor lokstation.
Kolhantering med svängkran omgiven av träbrygga utan avancerade uppfordingsanordningar kan ses som rätt typiskt för små och medelstora lokhanteringsanläggningar.
Sandgivningsanordningen såsom den var anordnad i Hagalund för 100 år sedan var nog rätt praktisk för just ånglok och deras typiska placering av sandbehållaren på pannryggen. När andra fordonsslag också efterfrågade möjlighet att fournera sand kom anordningarna att se rätt annorlunda ut.

Blev det så kallade sandtorn då?
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #591 skrivet: sön 12 jul 2020, 19:59:42 »
...

När elloken kom med i hanteringen var konflikten mellan kontaktledning och anordningen med ett tapprör mitt ovanför spåret given. På de större stambanelokstationerna som tidigare varit helt dedicerade till ånglokshantering kom den situationen redan på 1920- och 30-talen. Dit hörde naturligtvis Hagalund och flera andra, särskilt söderut. Antagligen utvecklades redan då lösningen som kom att bli typisk för lång tid framöver, ända tills hanteringen av loksand i lösvikt avvecklades - sandtornen. Hur det såg ut på de större stationer som inte förrän långt senare eller inte alls kom att beröras av elektrifiering är lite besvärligt att rekonstruera nu för tiden. Men från 1970-talet och framöver hittar man knappast alls några spår av sådana installationer. Hur såg det t.ex. ut i Vansbro, Mora, Storuman eller Arvidsjaur? Jag har inte sett några sådana installationer alls där.
Kristinehamn som ju låg vid en stambana som elektrifierades 1937 har alltså en i sitt slag rätt typisk installation.

På mindre lokstationer fick man nog klara sig med handkraft som hivade upp kärl med sand och tippade i sanddomen.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #592 skrivet: sön 12 jul 2020, 20:55:53 »
...

När elloken kom med i hanteringen var konflikten mellan kontaktledning och anordningen med ett tapprör mitt ovanför spåret given. På de större stambanelokstationerna som tidigare varit helt dedicerade till ånglokshantering kom den situationen redan på 1920- och 30-talen. Dit hörde naturligtvis Hagalund och flera andra, särskilt söderut. Antagligen utvecklades redan då lösningen som kom att bli typisk för lång tid framöver, ända tills hanteringen av loksand i lösvikt avvecklades - sandtornen. Hur det såg ut på de större stationer som inte förrän långt senare eller inte alls kom att beröras av elektrifiering är lite besvärligt att rekonstruera nu för tiden. Men från 1970-talet och framöver hittar man knappast alls några spår av sådana installationer. Hur såg det t.ex. ut i Vansbro, Mora, Storuman eller Arvidsjaur? Jag har inte sett några sådana installationer alls där.
Kristinehamn som ju låg vid en stambana som elektrifierades 1937 har alltså en i sitt slag rätt typisk installation.

På mindre lokstationer fick man nog klara sig med handkraft som hivade upp kärl med sand och tippade i sanddomen.

Så till dom övriga loken som behöver sand ...kanske man
skulle sätta upp ett sandtorn i närheten av själva sandhuset ?
Eller det var väl ett torkhus för sand
Roger/Forden

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #593 skrivet: sön 12 jul 2020, 22:15:31 »
...

Om man alls skall ha så pass påkostad lösning för sangivningen som sandtorn så får det bli ett par. Poängen med dem är ju att de bara lämpar sig för fordon som har sandboxar på båda sidor av lokramen eller boggierna. Men eftersom dessa boxar är rätt lätt åtkomliga från marknivå är en rimlig option att inte ha någonting alls. Men en boda för torr förvaring av sanden är säkert på sin plats. Om man sedan skall ha någon maskinell anordning för utportioneringen blir kanske mest en fråga för Miö budgetramar och hans färdigheter i att glädjekalkylera investeringsförslag.
I Kristinehamn liksom de flesta andra elektrifierade lokstationer med bibehållen ånglokstjänst av betydelse var en förutsättning för hanteringen av dessa att det fanns spårutrymme utan kontaktledning för kolningens skull. Där kunde ju också diverse övrig fournering skötas. Behövde man komma åt sandddomen kunde det se ut så här:

Fallskydd?
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #594 skrivet: mån 13 jul 2020, 08:35:14 »
...

Om man alls skall ha så pass påkostad lösning för sangivningen som sandtorn så får det bli ett par. Poängen med dem är ju att de bara lämpar sig för fordon som har sandboxar på båda sidor av lokramen eller boggierna. Men eftersom dessa boxar är rätt lätt åtkomliga från marknivå är en rimlig option att inte ha någonting alls. Men en boda för torr förvaring av sanden är säkert på sin plats. Om man sedan skall ha någon maskinell anordning för utportioneringen blir kanske mest en fråga för Miö budgetramar och hans färdigheter i att glädjekalkylera investeringsförslag.
I Kristinehamn liksom de flesta andra elektrifierade lokstationer med bibehållen ånglokstjänst av betydelse var en förutsättning för hanteringen av dessa att det fanns spårutrymme utan kontaktledning för kolningens skull. Där kunde ju också diverse övrig fournering skötas. Behövde man komma åt sandddomen kunde det se ut så här:

Fallskydd?

då får det bli spade o hink för dom övriga loken
som behöver sand ;)
Roger/Forden

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #595 skrivet: ons 22 jul 2020, 13:46:59 »

Snygg bil...nu kanske det inte
Har med MJ att göra...men
det är även ett sidointresse
som jag har...nostalgi
Roger/Forden

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 661
    • http://www.bylen.se/
« Svar #596 skrivet: ons 22 jul 2020, 14:47:54 »
Oj, oj... Du har den väl i 1:87 också??
Sture

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 598
« Svar #597 skrivet: ons 22 jul 2020, 15:11:57 »
Den fick väl gå utan huvkråka på 60-70-talen?
Nåja, vad bilprovningen och blanka knappen tittar på har varierat mycket genom åren. Nu måste båda blinkers ha exakt samma färgton och framsätet gå att fälla, men rost, extraljus och breddade hjul verkar man inte titta på längre.

Inloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 218
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #598 skrivet: ons 22 jul 2020, 18:30:03 »
Hej

DeSoto är ju ett lite exotiskt märke, mycket snygg bil. Kan den vara från 1946?
Hälsningar
Janne

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #599 skrivet: ons 22 jul 2020, 18:59:35 »
Oj, oj... Du har den väl i 1:87 också??

inte än
Roger/Forden