Författare Ämne: Himmelsdalens järnväg  (läst 6022 gånger)

Utloggad pirpen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 150
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #25 skrivet: lör 29 feb 2020, 07:54:40 »
Här händer det grejer. Väldigt imponerad att du fått in så mycket på så liten yta. Ser fram emot fortsättningen!

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #26 skrivet: ons 13 maj 2020, 16:35:24 »
En uppdatering av läget.


Vi lägger gräs i omgångar. Först provade jag en static grass master, men tyckte ändå gräset lade sig ned, så nu stryker vi på lim och strösslar med handen. Efter 4-6 omgångar med olika färgtoner är det snyggt. Det återstår fortfarande att fixa en hel del kanter där det underliggande tidningspapperet böjer sig uppåt.



Himmelsdalens station. Jag sparar alla stationsområden till sist, måste hitta rätt färgton till ballast och kolla runt lite om hur jag ska bygga upp underlaget mellan spåren på bästa sätt.



Björkarp från sidan. Bordet har börjat få svarta täckskivor längs kanterna, det är tunnaste plywooden som vi målat svart. Observera vingmuttrarna, det behöver ju gå snabbt att ta bort en skiva om man måste rädda någon urspårad vagn i en tunnel.




Hela anläggningen från en kortsida. Till vänster Björkarp. I mitten Himmelsdalen. Och till höger Kvistlunda. I rundeln närmast ska det bli en industri och något hus. Här syns en till täckskiva, figursågad enligt landskapet.




Björkarps bangård. Som sagt, det återstår att fixa bangårdarna. Lok och fem korta vagnar är standardlängden på tågset på den här anläggningen, till nöds går det med sex vagnar – men då måste mötande tåg vara kortare.




På ett ställe har jag börjat prova så smått med buskar och träd för att se hur det kan bli. Den här tunnelingången, vid infartssignal 97 till Himmelsdalen, är nog min favoritplats på anläggningen! :)




Syftet med anläggningen är att kunna köra frakt enligt tabeller. Vi har skapat ett flertal timmerlaster, det visade sig att fjolårets torra björnbärsgrenar blev perfekta stockar. Svarta gummiband blev bra spännband.

Utloggad Christian1984

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 444
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #27 skrivet: ons 13 maj 2020, 16:57:07 »
Det ser riktigt bra ut hur står e anläggningen ?
Tyska förebilder!!!!!

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #28 skrivet: ons 13 maj 2020, 17:06:05 »
Det ser riktigt bra ut hur står e anläggningen ?

Tack! Ramen är 220x120 cm. Och så har den fått en liten 15 cm extraplatta i ett hörn för timmerlagret. Närmast fönstret kan vi senare bygga ut åt båda hållen.



« Senast ändrad: ons 13 maj 2020, 17:21:45 av JesperB »

Utloggad Stefan Isaksson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • http://hem.bredband.net/sisaksson
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #29 skrivet: fre 15 maj 2020, 00:26:19 »
Men jag har en fråga angående semaforer som är mera allmänt:
Nu är det så att det är vänstertrafik i Sverige och min fråga låter så här:
Fanns det semaforer tidigare i Sverige som stod på vänster sida i färdriktning? Det måste väl ha varit så med dubbelspår.

Lite senkommet svar:
Svenska signaler står normalt på vänster sida om spåret. I likhet med i Tyskland pekar semaforvingen från spåret, vilket betyder att semaforvingen pekar åt vänster i Sverige men åt höger i Tyskland.
Det är väl för övrigt det normala internationellt: högertrafik - signalen till höger om spåret, vänstertrafik - signalen till vänster om spåret.
De stora skillnaderna mellan Svenska och Tyska semaforer är alltså semaforvingens riktning och dessutom hur mast och vingar är målade. Vidare är den andra vingens nattsken gul i Tyskland sedan 1938 års signalordning, tidigare var den grön. I Sverige är den fortfarande grön, vilket har fått någon tysk skribent att hävda att Sverige fortfarande använder den gamla tyska signalordingen (som även inkluderade trevingarssemaforer, också dessa teoretiskt i behåll i Sverige).

Så långt teorin. I verkligheten placerade järnvägarna (både SJ och de enskilda järnvägarna) utan att blinka semaforerna till höger om spåret om det av ett eller annat skäl var lämpligare (framför allt synbarhetsskäl).

Dessutom var en gång i tiden den vanligaste semaforen i Sverige den så kallade T-semaforen. Där är semaforvingar monterade på båda sidor om masten, där vänstra vingen gäller för tåget och högra vingen gäller för tåg i motsatt riktning. Signalen står alltså per konstruktion på "fel" sida för tåg i ena riktningen. När båda vingarna visar stopp ser semaforen ut som ett T, därav namnet. En T-semafor stod typiskt mitt för stationshuset och manövrerades direkt på masten. Den sista försvann 1984 förresten.
Det finns ett känt exempel där "T"-semaforen hade en vinge åt ena hållet och två vingar åt det andra (Vänersborg om jag kommer ihåg rätt).
När en T-semafor visade stopp förväntades tåget stanna långt före signalen, för det mesta vid stationens yttersta växel men i fallet Vänersborg där signalen bland annat förreglade en öppningsbar bro över en gren av Göta älv så förväntades tåget stanna före bron (som kunde vara öppen) trots att semaforen stod efter bron i ena riktningen.

Semaforerna var mestadels infartssignaler, alltså avsedda att kontrollera tågens infart på stationer. Utfartssemaforer var ovanliga (utfartssignaler var i sig ovanliga före, säg, 1970), men förekom (bland annat i Ånge, och i nämnda Vänersborg). Blocksemaforer fanns i början av 1900-talet, men ersattes vad jag kan förstå tidigt av ljussignaler. Skulle tro att alla var borta före 1930. Går man så långt tillbaka i tiden såg vingarna annorlunda ut (mer engelskt snitt) och före 1907 pekade vingarna nedåt istället för uppåt (nåja det dröjde decennier innan den sista semaforen byggts om).

Till avdelning kuriosa hör att Schweitz, som har vänstertrafik, har högervingade semaforer, medan Finland, som har högertrafik, har vänstersinnade semaforer.
För länder där det engelska inflytandet är stort (Belgien, Italien för att nämna några exempel) ser semaforerna rejält annorlunda ut, och fransmännen hade ett helt annorlunda system.

SI

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 627
SV: Himmelsdalens järnväg, stationsnamn
« Svar #30 skrivet: fre 15 maj 2020, 12:53:49 »
En fundering på dina stationers och hållplatsers namn. På Höllentalbahn finns en station Himmelreich, funderar på din banas motsvarighet ;)

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg, stationsnamn
« Svar #31 skrivet: fre 15 maj 2020, 14:45:05 »
En fundering på dina stationers och hållplatsers namn. På Höllentalbahn finns en station Himmelreich, funderar på din banas motsvarighet


Nä, jag hade den här boken i tankarna. Dalgång i Schweiz, svår att ta sig ifrån, eftersom det är berg på alla sidor. Låter som vår modelljärnväg... Fast vi har ju tunnlar ut, i alla fall. :-)

https://www.bokus.com/bok/9789174298024/himmelsdalen/


Utloggad Henkan1

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 29
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #32 skrivet: ons 17 jun 2020, 23:30:13 »
Hej,

Hur går det med din anläggning?

Utloggad LasseA

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 146
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #33 skrivet: mån 03 aug 2020, 06:35:46 »
Kan du krypköra genom 5120 skenorna? Min korta henschel kan endast passera i högfart och ändå är skenorna rengjorda. Intressant spårplan förövrigt.
Hightech rallare

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #34 skrivet: sön 23 aug 2020, 11:03:03 »
Hej,

Hur går det med din anläggning?

Hej Henkan!

Det har varit paus under sommaren. Det har varit trädäck, semester och bad.  :) Men nu kommer vi igång igen, så sakteliga.

Jag kan visa hur vi gör timmerlaster:


1) Fjorårets björnbärsgrenar är perfekta.



2) Vi kapar dem i lagom längd för en lågvagnslast. Kvistarna täljer vi bort.



3) Vi limmar ihop 6-7 stycken. Svarta gummiband blir bra som lastband.



4) Klart!




Inget svårt – kostnaden blev bara 22 kr för gummibanden.
« Senast ändrad: sön 23 aug 2020, 11:10:28 av JesperB »

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #35 skrivet: tis 25 aug 2020, 17:20:51 »
Jag har funderat länge på hur vi ska fixa bangårdsområdena med M-skenor.


1) Först provade vi tidningspapper och tapetklister, precis som resten av landskapet. När man strör på gräs funkar det. Men mellan spåren inne vid en station blir det inte bra – alldeles knöligt och uppvikt i kanterna.

Martin (Märklin of Sweden) har många inspirerande videor, så jag följde hans råd i den här videon.
http://mrr-tutorials.com/landscape/roadbed/landscape_roadbed.html



2) Jag köpte en frigolitskärare på Kjell & Co.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/luxorparts-foam-cutter-cellplastskarare-med-usb-drift-p48870?gclid=EAIaIQobChMI4ofKutG26wIVg5SyCh0Q0AEFEAQYAiABEgIWwPD_BwE&gclsrc=aw.ds



3) En frigolitbit som ska skäras till.



4) Skurna frigolitbitar målade med grundfärg.




5) Först provade jag att klistra på grus på biten, för att sedan sätta fast den mellan spåren. Men det blir ju tydliga kanter mellan frigolitbiten och skenorna (höger i bilden). Därför bestämde jag mig istället för att först klistra fast de grundmålade frigolitbitarna och sedan grusa på plats.





6) Mycket mera naturtroget! Jag har låtit bli utrymmet mellan rälerna tills vidare, är lite rädd för att det kommer in i lokomotivens motorer. Men det hade ju varit himla snyggt om inte M-profilerna hade glänst utan varit lika matta som bangården...  ;)





Utloggad janaagersten

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 360
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #36 skrivet: tis 25 aug 2020, 17:47:16 »
Hej

Det blev bra med frigoliten mellan spåren, en metod som jag själv praktiserar man spar på mycket strömaterial.
Bra tipps med stockarna. :up:
Hälsningar
Janne

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #37 skrivet: fre 04 sep 2020, 16:55:13 »
Bangårdarna blir fina! Nedan två bilder på Björkarps bangård.


1) Uppbyggnad med frigolit.



2) Grusat. Jag använder Woodland Scenics Medium Buff B80.



3) Här är en bit av Kvistlunda bangård.






4) Anläggningen växer också – här är den uppgraderade spårplanen. Vid körning kan vi välja om röd och grön tunnelslinga är separata eller om det blir en rundbana (det är en korsväxel där). På så sätt blir både jag (som vill ha punkt-till-punkt-trafik) och barnen (som vill köra runt, runt) nöjda.  :)





5) Hamnen är än så länge bara en platta med utlagda skenor. Gruvan finns inte än. (Den analoga transformatorn är till för att initialt funktionstesta växlarna och avkopplingsskenorna. När de väl kopplas in har jag starkare trafo under bordet. Växlar sköter jag med analoga ställpultar, de får ström från en blå trafo. Tågen går med en ljusgrå trafo 60VA och två MS1. Belysning kommer att få ytterligare en trafo. Allting hänger ihop med brun nolla.)
« Senast ändrad: fre 04 sep 2020, 17:52:53 av JesperB »

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #38 skrivet: fre 04 sep 2020, 21:52:24 »
Smart spårplan!
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Niclas

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 282
    • Järnvägen till Marieborg
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #39 skrivet: mån 07 sep 2020, 00:01:12 »
Mycket välplanerad spårplan!  :clap:
Den dolda korsningsväxeln är genialisk för att både få realistisk trafik och kunna köra runt när banan ska visas (vilket jag saknade på min anläggning).
Jag hade nog vänt på höjderna för att göra Himmelsdalen mer åtkomlig och synlig på ett mer traditionellt sätt, men det här blir nog också bra. Det är en anläggning som ger mycket trafik på liten yta. Imponerande med fem(!) stationer.

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #40 skrivet: tor 10 sep 2020, 13:59:19 »
Smart spårplan!

Tack, LeoArietis! Den är idémässigt baserad på Yxkrokens järnväg https://www.modelljarnvagenshus.se/yxkrokens-jarnvag/ (point-to-point, tre stationer) men har nu vuxit lite till för att skapa riktigt spännande godstransportsituationer.

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 91
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #41 skrivet: tor 10 sep 2020, 17:48:07 »
Den är idémässigt baserad på Yxkrokens järnväg https://www.modelljarnvagenshus.se/yxkrokens-jarnvag/ (point-to-point, tre stationer) men har nu vuxit lite till för att skapa riktigt spännande godstransportsituationer.
Tyckte också att det på nåt sätt påminde om Yxkrokens järnväg. För en tid sen försökte jag själv på skoj med hjälp av SCARM rita upp en version av Bruno Kocks järnväg i skalan Z.
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #42 skrivet: mån 14 sep 2020, 11:51:28 »
Mycket välplanerad spårplan!  :clap:
Den dolda korsningsväxeln är genialisk för att både få realistisk trafik och kunna köra runt när banan ska visas (vilket jag saknade på min anläggning).
Jag hade nog vänt på höjderna för att göra Himmelsdalen mer åtkomlig och synlig på ett mer traditionellt sätt, men det här blir nog också bra. Det är en anläggning som ger mycket trafik på liten yta. Imponerande med fem(!) stationer.


Hej Niclas!
Ja ibland behöver man bara kunna köra rundor. På detta sätt löser jag det, bara vi ser till att inte samtidigt köra in tåg från flera håll i tunnelsystemet. Mina signaler stoppar inte tåg på riktigt, så det kan bli lite nervöst om för många tågset rör sig samtidigt... Vilket barnen ibland bevisar...  :ouch:

Utloggad JesperB

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #43 skrivet: mån 14 sep 2020, 20:37:18 »


Granar, enligt Lundamodellen, och buskar. Nu börjar landskapet bli ganska färdigt (i vissa hörn...). Jag har gjort 20 träd, behöver säkert 80 till.

http://www.lundarallarna.se/hem/garnar.html

Utloggad AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.499
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #44 skrivet: ons 16 sep 2020, 08:37:37 »
Hej!

Mycket trevlig bana och jag tänker lite på Yxkrokens järnväg när jag ser layouten också. Jag gillar denna skarpt. tror jag en gång i tiden ritade nåt liknande
men som sagt det blev mycket ritande men aldrig någon bana för min del.
 :up: :up: :up:
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Aitch

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 38
SV: Himmelsdalens järnväg
« Svar #45 skrivet: ons 21 okt 2020, 05:21:07 »





4) Anläggningen växer också – här är den uppgraderade spårplanen. Vid körning kan vi välja om röd och grön tunnelslinga är separata eller om det blir en rundbana (det är en korsväxel där). På så sätt blir både jag (som vill ha punkt-till-punkt-trafik) och barnen (som vill köra runt, runt) nöjda.  :)


Spännande spårplan och väl använt utrymme. Den ger många möjligheter. Fint landskaparbete också.
/Aitch

Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000