Författare Ämne: Test-/demobana i N-skala  (läst 659 gånger)

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.369
    • SaFre Modelrailroading
Test-/demobana i N-skala
« skrivet: sön 17 nov 2019, 03:18:18 »
H0-rallare som jag normalt är - har jag fått sadla om (temporärt?) och bygga en bana i skala N.  :O

Grundorsaken är flytt till ny lägenhet som tyvärr inte riktigt medger bygge i H0, men en mindre, flyttbar, N-skaleanläggning fungerar. Så - planering har pågått sedan inflytt (d.v.s. maj i år) - och nu är det dags för berättelsen:

Från början var jag klar med att det skulle bli en bana i två sektioner med måtten 120 * 60 cm. vilket ger en total längd av 240 cm som passar precis på mitt skrivbord. Det finns även en möjlighet till expansion till ett "L" genom ytterligare en sektion då innehållande vändslinga med skuggbangård, men den byggs inte nu.

Anläggningen byggs i cellplast, en blandning av Woodland Scenics plattor och byggelement. Det blir inga som helst höjdskillnader eller något landskap - banan är helt att betrakta som test- & demobana. Kanske (förhoppningsvis) kommer den ut på turné på olika MJ-tillställningar så småningom.  :cool:

Den är även tänkt att användas i utbildningsändamål.

Banan är en point-to-point-bana med möjlighet till rundkörning, allt för att kunna testa olika möjligheter vid datorstyrning/programmering. 5 stationer ("driftplatser") finns det, varav en är en kombinerad ESIK-/ESIL1-station (i resp. ände).

Spårplanen var i stort sett klar redan i början av juni, men då jag ville ha den plottad på pappersbana stötte jag på patrull: -Plottningen försvann mystiskt under transport!  ;( Vilket skedde i samband med semester och ingen vet vart den tog vägen. P.g.a. semester blev den heller inte eftersökt förrän i början av augusti - och efter lite eftersök från avsändaren skickades en ny (efter att transportören fått betala ersättning till dem).  :clap:

Tyvärr ankom den nya leveransen först i september, och då jag själv råkade ut för en arbetsplatsolycka i slutet av augusti har min vänstra arm sedan dess varit ur funktion:( Det är den fortfarande men på bättringsvägen efter operation - men jag får fortfarande inte använda den... (tilläggas bör att jag råkar vara vänsterhänt).

Men då jag nu är, och varit, sjukskriven ett tag så kunde bygget ändå så sakteliga starta. Allt har tagit minst 5 ggr. så lång tid då jag endast kunnat jobba med höger hand, men här är resultatet till dags dato:

Spårläggningen är nästan avslutad, jag saknar en avkopplingsskena och några stoppbockar och kan därför inte färdigställa den sista ändstationen. Inte heller vändskivan blir inmonterad nu till en början - den är bara ditlagd för prov. Den är handdriven men ska digitaliseras med MGP:s vändskivedekoder + stegmotor (så fort jag klarar av att göra den konverteringen) som ligger här och "skräpar".

På måndag väntar jag leverans av kabel så att kabeldragningen kan börja. I väntan på det ska servon för växelstyrning monteras. Signaler kommer senare, just nu har jag tre st. hemma av det 70-tal (!) som kommer att behövas för korrekt signalering...

Som central kommer här Z21 till insats i kombination med återkoppling från Digikeijs. I princip alla uppställningsspår och linjer mellan stationerna kommer att övervakas via deras Railcom-detektor DR5088RC (2 st.), övrig återkoppling (stoppkontakter, växlar & växelgator) via DR4088CS (4 st.), samtliga kopplade via Loconet. För styrning av växlar används MGP:s servon och växeldekodrar, liksom senare: Signaler!

23 växlar är utlagda och total spårlängd (i färdigt skick) är 26 meter. Nej, jag har inte räknat hur många återkopplingssektioner det blir än, men jag räknar med att alla ingångar (och kanske några till) kommer att gå åt: 6 * 16 = 96 st. Blir det fler kommer de kopplas via MGP:s dekodrar.

I slutet av nästa vecka kanske de första tågen kan rulla...  :cool:
--------------------------------------------------------------------------
1 ESIK = Enkelspår Samtidig Infart Kort resp. ESIL = Enkelspår Samtidig Infart Lång. Två olika typer av stationer där infart (för möte) kan ske från båda håll samtidigt. Här har jag byggt lite förebildsvidrigt med ena typens konstruktion/signalering i den ena stationsänden, och den andra typen i motsatt ände. Det fanns helt enkelt inte plats att göra en av varje...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.703
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Test-/demobana i N-skala
« Svar #1 skrivet: sön 17 nov 2019, 08:56:35 »
Intressant Fredrik!

Det går ju framåt ordentlig trots rehabilitering av din armskada... snart på banan hoppas jag.
Jag följer ditt projekt.

Som säkert bekant har ju föreningen Värmlandståg vid sina modulkörningar i skala H0 en publik visning varje år i Kils bibliotek med stort antal besökare med Kils mått mätt. Vi har funderat på att visa något vid sidan om H0-banan för de som önskar en djupare insyn i tekniken och då skulle ju en "liten" N-skalebana som Fredrik beskriver passa bra. Här nämnes att det finns avsikt att "visa upp".
Detta ökar säkerligen intresset för de som har planer på MJ-hobbyn att få se avancerad teknik i sammanhanget.

När "ESIL/ESIK" beskrives kan jag nämna att jag i dagarna färdigställt en liknande automatik med MGP-prylar där jag har enkelspårsinfart från båda hållen med 6 st genomgångsspår. Vid infart beräknas tågväg från respektive håll för ledigt spår och test av motriktad tågväg.
Denna algoritm kan tyvärr inte definieras i MGP-appar så här fick jag skriva ett program för detta i en Arduino med Loconet I/F
som komplement till MGP-systemet. Detta är testat och fungerar perfekt för automatiskt val av ledigt spår.

Nästa steg är att ta en MGP paneldekoder och bara utnytja denna hårdvara för att tanka ned min Arduinokod från den testhårdvara jag använt under utvecklingen. MGP-dekodrarna är ju Arduinokompatibla.

Så här ser systemet ut med spårindikering, rutter, växel och signalstyrning.
Detta är byggt på moduler 4 x 1 meter.

Jag har även testat att ansluta min dator med TC till detta MGP-system ...ett komplement men ej nödvändigt eftersom MGP är "självförsörjande" utan dator.

Infart både från vänster / höger samtidigt och ännu ej upptaget spår för dessa på stationen ger ändå
ledigt spår för respektive infart till spår 3 och 5.... ingen konflikt.
Infartsknapparna till höger/vänster initierar den automatiska tågvägsberäkningen detta kan även ske från respektive tåg på väg in mot stationen med spårindikering något block bort från stationen på varje sida.

Fredrik nämner även vändskiva styrd av MGP`s dekoder. Ett projekt baserat på denna har jag genomfört och byggt in i min N-skaleanläggning. Finns utförligt beskrivet i MJ-magasinet nr. 32, 2018
Denna vändskiva är baserad på PECO`s omotoriserade skiva kompletterad med stegmotor, utväxling och MGP-dekoder.
Infartsknapparna till höger/vänster initierar den automatiska tågvägsberäkningen detta kan även ske från respektive tåg på väg in mot stationen med spårindikering något block bort från stationen på varje sida.

« Senast ändrad: sön 17 nov 2019, 12:35:32 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: sön 01 dec 2019, 04:54:17 »
Sakta men säkert går det framåt! Alla spår är nu lagda utom vändskivan och dess spår i bortre kortänden (som tidigare nämndes ett senare delprojekt). Än så länge är endast 6 växlar i full drift då det tar betydligt längre tid än normalt att bocka ställtrådarna.

Båda sektionerna har fått all sin el dragen, utom signalsystem som också tillkommer senare.

Vänster sektion:

Återkopplingsmoduler, 3 st. varav 1 med 16 st. Railcom-local-detektorer övriga vanliga 16-ingångars strömdetektorer. 2 servokort för växelstyrning samt matningskort för dessa och en SwitchPilot för avkopplingsskenorna. Återkoppling och servokort går via Loconet till Z21.

Kabelfärger:

• Grönt - återkoppling
  • Rött/brunt - körström (men delat i tre(!) sektioner)
  • Orange/grå - 12 V= matning (över båda sektioner)
  • Svart/vit - 5 V= matning (lokal per sektion)
  • Gul/brun - 16 V~ för ev. senare inmatning (just nu endast höger sektion)
  • Svart/brun - avkopplingsskenor (var ju dumt med svart/brunt även där - men det var original från fabrik...)

Höger sektion:

Återkoppling - samma moduluppbyggnad som på vänster sektion. Tre servokort för växlar och matningskort. Servokablarna får här t.v. hänga någorlunda fritt då lagret av upphängningsöglor av outgrundlig anledning tog slut...  :down: (jag vet - dålig planering!)

Sektionskopplingarna:

12-polig koppling för olika matningar samt höger sektions enda avkopplingsskena ( -> SwitcPiloten i vänster sektion). Sektionsöverskridande återkoppling via 15-polig D-sub-kontakt, samt Loconet-kabel. Loconet-kablarna är f.ö. endast tillfälligt sammankopplade då även signalsystemet ska kopplas in innan de slutgiltiga Loconet-kalbarna dras/fästs.

Väl på rätt köl igen var det dags för testkörning av de sedan länge väntande tågen:

Och ja - spåren behöver rengöras - men städtåget ankommer inte förrän tidigast nästa vecka...  :oops:

« Senast ändrad: sön 01 dec 2019, 16:09:19 av Fredrik »
Hälsningar,

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 911
« Svar #3 skrivet: sön 01 dec 2019, 08:55:08 »
Kul att projektet går framåt och hoppas du snart kan använda båda händerna igen. Extra roligt att du bygger i "rätt" skala  ;).
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 921
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #4 skrivet: sön 01 dec 2019, 09:26:30 »
Hej !

Väldigt prydligt gjort med kabeldragning och allt  :up:

MvH
Pär

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.703
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #5 skrivet: sön 01 dec 2019, 10:25:17 »
Ser att hela stommen är byggd i cellplast. En fördel är ju att den blir mycket lätt och enkel att hantera som "testbana".
Men hur monterar du elektroniken?  Limmar? Dubbelhäftande tejp?

Ett tips när det blir mycket ledningsdragning är att använda kabelkanaler .... självhäftande med lock.
Enkelt att göra omkopplingar och justeringar då ledningarna inte är fixerade utan ligger dolda i kabelkanaler.
Detta just med tanke på "test/demo-bana"

Dessa kabelkanaler finns på Biltema i olika storlekar som anpassas till mängd av ledningar och kabelarea.

« Senast ändrad: sön 01 dec 2019, 14:18:24 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 596
« Svar #6 skrivet: sön 01 dec 2019, 14:14:29 »
Kul bygge,själv kan jag inte hjälpa att jag ser hur nära kanten spåren går.
Tänker mest på hur lätt olyckan skulle kunna vara framme med tråkigt resultat som följd.
Någon slags kantskydd!?

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #7 skrivet: sön 01 dec 2019, 15:46:39 »
Kul bygge,själv kan jag inte hjälpa att jag ser hur nära kanten spåren går.
Tänker mest på hur lätt olyckan skulle kunna vara framme med tråkigt resultat som följd.
Någon slags kantskydd!?

Olycka???  :cool: Det händer inte mig...  :O

Nej - skämt åsido - jag har allt funderat på det och därför har jag inte gjort klart ytterkanten. Blev ju tvungen att gå så nära kanten för att få in två varv trots minsta radierna. Tänker nog sätta på en yttre skiva som är 1,5 cm. högre än plattkanten. Det har redan trillat en vagn över kanten med borttappad koppelfjäder som följd (sista vagnen av tankvagnarna, kopplet hänger ned).
Hälsningar,

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #8 skrivet: sön 01 dec 2019, 16:07:27 »
Ser att hela stommen är byggd i cellplast. En fördel är ju att den blir mycket lätt och enkel att hantera som "testbana".
Men hur monterar du elektroniken?  Limmar? Dubbelhäftande tejp?

Ett tips när det blir mycket ledningsdragning är att använda kabelkanaler .... självhäftande med lock.
Enkelt att göra omkopplingar och justeringar då ledningarna inte är fixerade utan ligger dolda i kabelkanaler.
Detta just med tanke på "test/demo-bana"

Dessa kabelkanaler finns på Biltema i olika storlekar som anpassas till mängd av ledningar och kabelarea.

Japp - bortsett från vikten så är det möjligheten att bygga i min lilla 1:a där det inte är särskilt lämpligt att försöka inreda en snickarverkstad som varit avgörande...  ;) Jag hade helst haft en trästomme men det här får duga, och särskilt som cellplast är det jag klarat av att skära nu (samtidigt slapp jag montera ljuddämpning  :D). Det yttre ska få ett ytskikt av gips(binda) och målas senare men först ska (nog) förhöjd ytterkant monteras.

Hela tanken med kabeldragningen är att den ska vara just synlig - men ändå sitta säkert och lättåtkomligt! Elektroniken är limmad samt skruvad med limdoppad skruv. Plattan är ju ganska tjock så det gick med 30 mm. långa skruv som sitter bra i limmat skick. Ändå inte särskilt svårt att dra loss om det skulle behövas (öglorna är monterade på samma sätt). Det skulle ha varit en större dimension av öglor för gröna kablar men någon glömde beställa i tid till kabeldragningen... :oops:
Hälsningar,

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #9 skrivet: sön 01 dec 2019, 16:16:35 »
Kul att projektet går framåt och hoppas du snart kan använda båda händerna igen. Extra roligt att du bygger i "rätt" skala  ;).

Jag uppskattar ju skalan så tillvida att man kan göra mer på den tillgängliga ytan - föredrar fortfarande egentligen H0. Men har ändå början till en idé om en möjlig landskapsanläggning (i N) - lite senare... ;)

Rörligheten i vänsterarmen börjar bli bättre, men jag får fortfarande inte direkt använda den. Bara belasta med egenvikt - men det innebär ju ändå att jag senaste veckan kunnat tillåta den (handen) att hålla i saker med armbågsstöd...  :oops: Som vänsterhänt är det ju aningen besvärligt ändå!  :???:
Hälsningar,

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 384
« Svar #10 skrivet: sön 01 dec 2019, 23:27:56 »
Kul med youtubefilm! Är körningen helt datorstyrd eller kör du manuellt med kontroll?

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #11 skrivet: mån 02 dec 2019, 00:17:00 »
Kul med youtubefilm! Är körningen helt datorstyrd eller kör du manuellt med kontroll?

Den är helt datorstyrd - hade fullt upp med att filma jag...  :cool:
Hälsningar,

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 384
« Svar #12 skrivet: mån 02 dec 2019, 00:30:50 »

Den är helt datorstyrd - hade fullt upp med att filma jag...  :cool:

Gött!