Författare Ämne: Planera din bana!  (läst 10519 gånger)

Utloggad Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 775
    • https://www.svensktmjforum.se
Planera din bana!
« skrivet: lör 15 sep 2007, 21:44:13 »

Spårplansfunderingar

Spårplaner har väl alltid varit på tapeten – ett trevligt ämne! Ibland har det handlat om att nån haft en drös räls liggande och velat ha förslag på hur det kan användas i ett givet utrymme. En annan gång har det varit det tillgängliga utrymmet som varit utgångspunkten för fritt spånande. Vid ytterligare andra tillfällen har det gällt att utveckla och eller modifiera befintliga spårplaner, som man hittat i böcker, på internet eller annorstädes. Någon vill ha en bana att köra sina samlade tåg på, en annan vill bygga en tematisk modell, inspirerad av ett land, en tidsepok eller ett speciellt trafiktema. En tredje tänker bygga en exakt modell av Vadstena station så som den såg ut på våren 1937. Alla inriktningar, tycken och smaker har samma värde för den enskilde och inget kan sägas vara fel.

Det planeringsfria byggandet, där man tar en drös med räls och bygger upp en bana, och där det får bli som det blir när man håller på, är också en variant. Att bygga upp, köra, bygga om och köra igen har sin relevans i MJ-bygge. Det kan och bör vara en avkopplande sysselsättning på fritiden. Man kan gå ner på djupet och man kan nöja sig med att surfa på ytan – allt är OK så länge man själv trivs.

Oavsett om man befinner sig i någondera kategori eller någonstans däremellan så finns det dock fördelar med att reflektera över vad för slags bana man skulle vilja ha. Det finns aspekter av MJ:andet som tillför flera dimensioner till byggande, val av fordon, trafik med mera, som dyker upp genom att grunna lite kring vad en bana skulle kunna bli.

Titta på följande lista och fundera ett slag över hur du tänker kring dessa punkter:

·        Skala

·        Fabrikat

·        Banans fokus (landskapet, tågen, trafik, platser etc.)

·        Typ av trafik (köra, rangera, rundbana, punkt-till-punkt, ordnat, fritt etc.)

·        Typ av bana (stambana, bibana, smalspår, enkelspår, dubbelspår etc.)

·        Banans karaktär (glest/tätt med spår, svepande/snäv, enplans/flerplans etc.)

·        Banans konstruktion (skiva, ramverk, moduler, permanent, flyttbar etc.)

·        Banans höjd över golvet

·        Rumsstorlek

·        Förebildsland

·        Tidsperiod

·        Fordonstyper (ånga, diesel, el, gods, passagerare etc.)

·        Teman (typer av industrier, anhalter, gods, lokstationer etc.)

Alla dessa faktorer, och säkert några till, har relevans för hur du kan planera din bana. En permanent bana på lite högre höjd över golvet i ett trångt utrymme kan kanske inte lika lätt ha stora bangårdar och svepande linjer i ett rikt landskap på flera plan. Det är en sak att rita tänkbara spårplaner och en lite annan att skapa en spårplan som a) är möjlig utifrån vilka önskemål, idéer och resurser man har, och – inte minst – b) man kommer att trivas med för en bra tid framöver.

Innan man kommer till teknikaliteter kring spår och konstruktion av fungerande eller förebildstroliga bangårdar, placering av växlar, industrier och hus, så finns det alltså ett antal aspekter att reflektera omkring – om man vill, som sagt. Men min erfarenhet är att lite reflektion inför planeringen tillför såpass mycket positivt att det ökar lusten och nöjet att bygga och köra och att det dröjer betydligt längre innan man tröttnar på en konstruktion, en spårplan eller på ett upplägg. Om man väljer att som jag avbilda en plats som funnits (bibanan Beted – Skillingsfors på forna DVVJ) så innebär det att man därmed får enklare att välja fordonspark, till exempel, liksom att strukturera körning, skapa miljöer och så vidare. Det finns en massa andra aspekter på att fördjupa planerandet ordentligt, men jag ska inte gå in närmare på det här och nu.

Istället vill jag uppmana de som är intresserade att gå in på en liten webbsida som jag gjort. Den är ett formulär som man kan läsa igenom, fundera kring och sen fylla i och skicka, och eller skriva ut. Sidan kommer då till mig via mail, och jag sänder den sen vidare till avsändaren. Jag hävdar inte alls att jag är någon spårplansexpert, inget planerargeni eller att just mitt sätt att se är det riktiga eller det enda). Jag tycker bara att själva planeringen är en kul del av MJ-bygge, och så har jag läst lite om spårplanering, om trafikupplägg, om olika riktiga järnvägar med mera. Men på såväl planeringsfronten, på spårplaneringen som på de verkliga banorna och på MJ-bygge är jag bara en amatör. Om du ändå skulle tycka att det vore kul, så lämnar jag gärna några kommentarer till de val du gjort i formuläret, utifrån mitt perspektiv, i samband med att jag skickar det vidare till dig.

Jag har möjlighet att skissa på spårplaner utifrån gjorda val, om så önskas. Formuläret ska ses som en ”hjälp till självhjälp”, för genom att göra ett antal reflektioner kommer man såpass mycket längre i att forma sina egna tankar kring sin bana, att bara det kan bli ett steg eller två framåt på vägen. Jag ska också tillägga att de punkter som finns med i forumläret inte alls är de enda som man behöver grunna på. Därför tar jag också gärna emot synpunkter och tips på sidan. Man behöver heller inte fylla i alla punkter, det är bara en giltig maliadresss som krävs.

Kika gärna in!

------------------------------------------

Stefan Nilsson

Webbadressen till formuläret är:

www.arstuga.se/jvg/mj/planer.htm

E-postadress till mig är:

planer@arstuga.se

Administratör för Svenskt MJ-Forum.
Svenskt MJ-forum - Svensk MJ-wiki