Författare Ämne: Kapa räls  (läst 2121 gånger)

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 83
Kapa räls
« skrivet: lör 14 jul 2018, 21:41:21 »
Jag har kommit till det skede då jag skall kapa räls. Ni vet om man har bryggor som fälls upp/ned då måste ju rälsen kapas i skarven. Frågan är vilken utrustning som är bäst för detta. Det finns en kapmaskin som heter TC-200 eller TC-200ps och den verkar rätt bra men verkar vara avsedd för typ K-räls och jag har C-räls. Den är för övrigt rätt dyr och ps hade en kaphöjd på 5 mm enligt tillverkaren.
Jag väntar för närvarande på den där tången från Xuron så under tiden tog jag fram en kapdisk ur någon sats jag har och monterade den på min sladdlösa Dremel. Jag har passande nog ett räls som är kasserat som jag kan testa på. Det gick rätt bra men man skall nog byta till X-actos rakbladsåg när man kommit ner till enbart plasten annars blir det rätt snett.
Finns det någon bättre, ren metod att kapa räls?

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 352
    • Turebergs Station
SV: Kapa räls
« Svar #1 skrivet: lör 14 jul 2018, 23:34:54 »
Hej, jag har nyligen kapat lite c-räls för mitt modulbygge. Jag fick tipset här tror jag eller på annat forum om denna enkla gersåg: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/gersagar/metallsag-geringslada-120081/ Den fungerade utmärkt för mig och mitt behov. Skall man kapa mycket räls är den kanske för "klen", men testa gärna. Den går att använda för annat modellbygge också.  :)
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #2 skrivet: sön 15 jul 2018, 07:49:39 »
Hejsan.
Min erfarenhet vid handsågning är att jag tog i för mycket så rälen "vickade" varvid rälfästen gick sönder.
Så mycket försiktigt utan tryck. Låt sågen göra jobbet.
När jag sågar monterad räls på moduler så har jag använt en träkloss med spår såom passar på rälerna för att hålla emot eventuell "vickning".
Lycka till.
T

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.172
« Svar #3 skrivet: sön 15 jul 2018, 10:46:30 »
Gerlåda och slö bågfil. Slö bågfil för att inte skenorna ska slitas ur sina fästen.
Torbjörn

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #4 skrivet: sön 15 jul 2018, 11:18:03 »
Rocos verktyg 91192 är gjort för att hålla i räls med banvall vid kapning: https://www.roco.cc/en/product/23175-61192-0-0-0-0-0-005001006-0/products.html

Rocos (dyrare) eller Atlas (billigare) rälssåg gör jobbet bra: https://www.habohobby.se/sv/produkter/verktyg/kapa/ralssag.html

Det finns också andra "verktyg" för att stabilisera räler vid kapning, för att löda på dem m.m: https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/verktyg/mlr-ralsverktyg/track-tool-set-h0n3.html

Viktigt är som nån nämnde att ta det lugnt och inte ta i för hårt i varje drag utan låta sågen jobba. Bågfilsblad skulle jag dock inte använda, hellre då Dremel / liknande, även om det kan vara svårt att få ett helt vertikalt snitt. Tänk också på att fila räländarna efter kapning, behövs även efter klipp med en Xuron rälstång.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

starhawk

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 15 jul 2018, 13:02:56 »
En gerlåda vore inte till någon direkt hjälp eftersom en hel del snitt ligger mellan 90 grader och 45 grader. När jag körde med Dremels kapskiva märkte jag inga tendenser till att den skulle fastna i rälen så jag tror min ursprungliga plan att kapa metallen med kapskivan och resten med X-actos rakbladssåg blir det bästa alternativet fram till att Xurons tång kommer. Då den får ta över kapskivans jobb, om möjligt, lita osäker på om den kommer åt mitträlsen.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.642
« Svar #6 skrivet: sön 15 jul 2018, 14:15:59 »
Tänk på att Dremel kapskiva eller andra liknande verktyg skapar värme, dvs se till att hålla rälsen kyld så att inte plasten smälter.
Själv föredrar jag Xuron tång, men den fungerar bäst till flexräls och inte till räls med inbyggd banvall.

/Lars

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #7 skrivet: sön 15 jul 2018, 16:02:01 »
Vad är C-rälsens mittledarsträng tillverkad i för material? Är det samma som i rälerna? Om inte kan Xuron-tångens klippkapacitet förtjäna särskild uppmärksamhet, om det inte redan är utprovat att den klarar uppgiften.
- o000oo -

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.642
« Svar #8 skrivet: sön 15 jul 2018, 17:35:40 »
Det finns olika tänger från Xuron. Den som man kapar flexräls, vanligen av nysilver, är inte lämpad för Märklin C-räls då räl och mittledare är av hårdare material som förstör eggen. Det finns en annan tång från Xuron för detta. Har dock aldrig provat den tången.

/Lars

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.192
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: mån 16 jul 2018, 00:50:36 »
Jag köpte "Universalavbitare 40 W Proxxon Micromot MIC"* på .se för ett bra tag sedan för att göra FCS skåror för styrtråden, deet visade sig att med en diamantklinga** går der riktigt bra att kapa räls vinkelrät.

Referenser:
* Art.nr: 822639
SKU: 28 650 | EAN: 4006274286504
https://www.conrad.se/Universalavbitare-40-W-Proxxon-Micromot-MIC.htm?websale8=conrad-swe&pi=822639&ci=SHOP_AREA_37387_1506020

**
https://www.conrad.se/Diamantkapskiva-0.6-mm-22-mm-2-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=812534&ci=SHOP_AREA_896637_1512000
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

starhawk

• Användare
« Svar #10 skrivet: mån 16 jul 2018, 14:37:07 »
Att kapa rälsen vinkelrätt är inget problem, det klarar den vanliga kapskivan på Dremeln lätt men att använda en Xuron tång blir betydligt mera dammfritt, dock har den inte anlänt än.

starhawk

• Användare
« Svar #11 skrivet: tor 19 jul 2018, 13:17:39 »
Tången från Xuron har anlänt, tyvärr var det den veka varianten. Mina C-räls var inte imponerade. Jag skall skicka tillbaks den och har väl bestämt mig för att köra med Dremels kapskiva i kombination med X-actos rakbladssåg.

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #12 skrivet: tor 19 jul 2018, 13:26:36 »
Tänk på att gör raka kapbana med kapskivan från Dremel, om du vilar bakänden på handen och gör en båg-rörelse kommer du att knäcka kapskivan.
Detta är menat som ett vänligt tips, för bästa möjliga resultat.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

starhawk

• Användare
« Svar #13 skrivet: tor 19 jul 2018, 16:03:02 »
Som jag håller handen är den ovanpå Dremeln inte under, jag har kapat ett kasserat räls två gånger nu första gången körde jag rätt igenom och då blev det lite snett i banvallen, andra gången kapade jag bara rälsen d.v.s. sidorälsen och använde sedan det uppkommna spåret som styrning åt X-acto sågen, det blev utmärkt.

Vad jag kan se är spåret lite bredare än klingan så jag tror knappast någon knäckrörelse kan uppstå där. Det beror givetvis på vilken kapskiva man använder vid tidigare kapningar använde jag en s.k. Cut-off wheel som är rätt skört men nu använder jag en annan variant av någon komposit som har ett rutmönster som tittar fram på sidan av disken och den verkar vara flexiblare

starhawk

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 30 jul 2018, 07:47:47 »
Har nu kapat två räls med kap-såg-metoden och det fungerar utmärkt!

starhawk

• Användare
« Svar #15 skrivet: tis 01 jan 2019, 22:04:06 »
Jag har nu utvecklat en bra metod att kapa rälsen: först kapar jag dom båda rälen med Dremels kapskiva därefter lägger jag Xacto-sågen i spåret och sågar tills jag får ett tydligt spår rakt över, sen tar jag rälsbiten till bandsågen och sågar  i spåret. Funkar utmärkt.

Nu blev det lite snett, vid en skarv blev det lite för snålt så att det uppstod en skarv på c:a tre millimeter. "provvagnen" stannar i spåret om man skjuter den med fingret ovanpå men om man rullar iväg den så spårar den ur vid skarven. Finns det något bra sätt att fixa till en sån skarv eller är jag tvungen att skaffa en ny 24230 och kapa den en liten bit in på luckan? Det gör inget om den sticker en bit in på luckan eftersom den fälls neråt, däremot får rälsen på luckan absolut inte sticka ut av samma skäl, jag tänkte inte på det helt enkelt, mitt fel!

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #16 skrivet: tis 01 jan 2019, 22:52:06 »
Jag hade fyllt skarven med lödtenn för att sedan slipa till profilen, men det är jag det.