Författare Ämne: I källaren på Elmstreet  (läst 1655 gånger)

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
I källaren på Elmstreet
« skrivet: tis 03 mar 2020, 12:04:17 »
Hej alla mj-vänner!
Ja, då får väl jag också bidra till detta fina forum. Först vill dock passa på att tacka alla kunniga och  dedikerade medlemmar här på forumet som paj2, plzeta, gissberg och inte minst ”Martin of Sweden” som jag kallar honom och alla hans fantastiska tutorials. Jag är i princip mj-nybörjare, bortsett från att att jag hade en märklinbana som barn på 70-talet men det har ju gått många tåg under broarna sedan dess, om man uttrycker det så… Så, jag har försökt damsuga forumet på idéer ock kunskap. Tack för allt!

Det var för drygt ett år sedan jag och min kompis Staffan plötsligen fick för oss att bli mj-byggare på gamla dar. Lite tokigt men också härligt... Vi är musiker båda två och har byggt banan på en blandning av skriven komposition och fri improvisation. Ingen av oss är egentliga äkta tågnördar (fast vi gillar tåg) utan huvudintresset är design, modellbygge och den skapande processen. Och lite teknik såklart. Jag har kopplat sladdar och meckat med datorer större delen av mitt liv men jag kan egentligen ingenting. Tur att Staffan är utbildad teletekniker och dataprogrammerare!

Utan att tveka blev det Märklin C-spår med digital styrning. Det kändes bara rätt helt enkelt utan att fördjupa oss i en lång diskussion om detta ämne. H0 underförstått. Så, under ett års tid har det handlats på Tradera och webbshoppar och studerats teknik och layout på forum och marknader och ritats spårplaner. Jo, förresten, till en början fick vi renovera ett gammalt källarutrymme på ca 40 m2 som i alla år varit helt oanvändbart. Tvåtusen kg bruk och betong, sanering av gammal rörisolering, ett antal hinkar silikatfärg och ny belysning fixades under sommaren och hösten. Tågdriften fick också en alldeles egen säkring i proppskåpet.

Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
SV: I källaren på Elmstreet
« Svar #1 skrivet: tis 03 mar 2020, 12:17:34 »

Rensning och grovlagning av väggarna

Nu har de flesta väggarna putsats och golvet utjämnat. Inte det proffigaste jobbet men ändamålsenligt.

Till slut lite färg och 'städbelysning'! Den observante lägger kanske märke till att grovdammsugaren bytt färg. den gröne är en tysk Bosch vilket väl passar bra till ett Märklinbygge.
« Senast ändrad: lör 07 mar 2020, 12:54:48 av Aitch »
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 316
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #2 skrivet: tis 03 mar 2020, 12:24:07 »
Hej
Det ser fantastisk ut, ett rum utan andra hinder än fantasin.
Ett litet tipps är att läsa boken ”min väg till Morshyttan” av Sture Byle’n. Han har en skön och avspänd inställning till hobbyn.
Hälsningar
Janne

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: tis 03 mar 2020, 12:26:08 »
I december kom äntligen banarbetet igång. Stommen byggdes huvudsakligen av gammalt restmaterial som legat och skräpat i garaget. Rejäla reglar 70 x 45mm som ben och en ram av 110mm panel. Ramen armerades invändigt med ett rutnät av 45x23mm läkte. Till slut täcktes allt med 10mm plywood.

« Senast ändrad: tis 03 mar 2020, 17:45:44 av Aitch »
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: tis 03 mar 2020, 12:44:21 »
Tanken var att ha ett Malmö/Skåne-tema, typ med Öresundsbro, Pågatåg och landsortstationer. Men det blev för ambitiöst och begränsande den skapande processen. Det slutade med att temat blev att inte ha något tema. Så, det kommer att bli en blandning av miljöer, tåg från olika epoker och fritt skapande.

Spårplanen gjordes i ett ganska värdelöst gratisprogram (ej namngivet) men det räckte för att spåna på vad som var möjligt att skapa. Kurvradier blev satta till minimum Märklins R2 (47,5cm) och lutingar på max 4%. Vi har dock inte varit helt konsekventa. Vi har också försökt hålla oss till max 75 cm djup på bordet för att kunna komma åt överallt men några blinda fläckar blev det ändå. Hm…

I höjdled sträcker sig banan från 0 till 30 cm vilket ger 4 nivåer om man betänker att det behövs 10 cm mellan spåren i höjdled. Någon skuggstation blev det inte då en helix eller annan nerfart skulle kräva för mycket plats. Några dolda ’parkeringsspår’ är dock inbyggt i landskapet.

Spårplanen är uppbyggd av två delar. Först en huvudlinje för större snabbgående tåg. Här är det endast R2-kurvor. Det hade varit roligt att köra med dubbelspår men efter ett tags ritande insåg jag att det var för platskrävande och det slopades till slut helt. Stationerna kan svälja tågset på 130 cm. För att enkelare kunna automatisera tågrutter och att slippa vända på loken har båda ändstationer en vändloop. Det blev alltså en ’doggybone’-bana som sedan dubbelveks som en pizza calzone för att utnyttja utrymmet maximalt. Jag har inte mätt men det borde bli en 12 meters bana i alla fall.

Den andra delen är ett mer långsamtgående spår med snävare kurvor med radie 36cm (jag hade köpt massor av R1-spår på Tradera) som bättre utnyttjar ytan. Där blir det godstrafik och små motorvagnståg. Det smyckas med ett kalkbrott (Malmötema), nån godsstation, lite rangerspår, ett par småstationer samt ett utrymme för framtida exploatering, troligen av ett hamnområde.
Lite mystisk bana måste jag själv säga som inte påminner om något annat jag sett. Någonting har vi nog missat men jag vet inte vad…

Vägar och bebyggelse planerades (nästan) inte alls. Naturligtvis ett misstag inser jag nu men å andra sidan blir det spännande att se hur vi kan få till det. Vi får jazza till det helt enket. Dramatisk miljö blir det i alla fall med branta bergväggar och dalgångar. Bergväggarna tänkte vi bygga av hönsnät, toalettpapper, lim och gips. Övrig topografi byggs nog av frigolit. Likaså tänkte vi tillverka egna tunnelportaler, murverk och peronger av frigolit istället för att köpa dyra streotypa färdigprodukter. Denna ’frigolitkonst’ kommer att göras som moduler som man kan lyfta ut för att kunna bearbetas i mer ergonomisk arbetsmiljö.

Ett avdelat utrymme utrustades för ändamålet

Naturligtvis har jag också byggt en stationär frigolitskärare med värmetråd helt enligt Martin of Swedens anvisningar! Ca 45 cm bred, 0,7 mm kanthaltråd och drivs med en gammal batteriladdare, 12V och 4 Ampere. Jag gjorde en hel del research och alla värden förefaller adekvata. Den fungerar bra men lite utveckling av designen kan dock behövas.

Ja, naturligtvis har vi tagit oss vatten över huvudet men, för tusan, svårigheter är till för att övervinnas. Välkommen att följa med i processen!
« Senast ändrad: tis 03 mar 2020, 13:07:29 av Aitch »
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 615
« Svar #5 skrivet: tis 03 mar 2020, 13:36:31 »

Ja, naturligtvis har vi tagit oss vatten över huvudet men, för tusan, svårigheter är till för att övervinnas. Välkommen att följa med i processen!
Rätt tänkt  :up: Friskt kopplat, hälften brunnit. Själv flyttade jag ner från vinden till ett dubbelgarage med 7.5 meter sidor för 11 år sedan. Bibanan, som är huvudsaken, ser någorlunda färdig ut, men dubbelspåriga stambanan, som är en bisak, är mest lösa spår, där det ligger diverse material utbrett ovanpå. Allt spår handlagt, code 55-70 lödda på slipers av kretskort. Får man hålla på något decennium till, innan Liemannen tar en med prostatacancer eller hjärtsnörp, kanske det kan bli stambanetrafik också.
Ett stabilt underlag ökar chanserna för gott spårläge, du ser inte ut att ah sparat på dimensionerna.

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: tis 03 mar 2020, 13:37:32 »
Nu är spåren provisoriskt lagda och provkörda. Ganska mycket glappkontakt överallt. Antagligen en massa oxid, damm och gamla färgrester på spåren. En del är ju begagnat. Men ju mer man kör desstu bättre går det. När allt verkade vara på plats blev till att riva i spåren igen och bygga om stommen med kurvor och nivåer. Mycket pyssel. Som synes är vi inga finsnickare utan det blev grova mått och flisiga sågkanter. Tyskarna hade inte byggt så! ;) Men det mesta skall ju täckas och man skall ju inte överarbeta. En miss vi gjort var dock att vi var för snåla i bredden när vi sågade ut spårramperna. Kanske det straffar sig framöver.  Strömmen är än så länge kopplad via en anslutningsskena från ett startpaket. Denna enda anslutning täcker konstigt nog hela banan.

Spår och tillbehör är köpta på annons (Tradera), olika svenska hobbybutiker (Modellhobby i Luleå är en favorit) samt, bäst av alla tycker jag, tyska ’Lippe Modellbahnshop’ som har bra priser och god service. Dessutom får man en önskelista på webbkontot där man kan lägga upp artiklar som man tänker köpa framöver eller köper flera gånger. Mycket användarvänligt. Ibland är det de små detaljerna som gör det!

Under tiden spåren lades på plats inköptes bland annat denna motorvagn, VT 135, modell från 30-talets Tyska Riket. 1000 kr rabatt, men nu minns jag inte var jag köpte den. Visst är den fin?

Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 681
« Svar #7 skrivet: tis 03 mar 2020, 14:27:43 »
Hejsan. :handshake:
Välkommen till MJ-rallarnas värld. Ser ut att bli spännande detta.  :up: :up: :up: :up: :up:
Musiker skrev du att ni är...Antar att ni går i t ex Rod Stewarts fotspår, han kan bygga tågbanor förutom musiken... :D

Skrev du något om måtten på rummet(n) ?

Enda jag spontant reagerar på, är de stora ytorna i någon ända. Hoppas ni når till allt i hörn osv.
Inga sk "pop-ups" för närgående service. ? Kanske bilderna luras och ni har räckvidd med råge.
Bra litet servicebord och rejäla verktyg verkar ni satsa på.

Väntar ivrigt på nästa uppdatering.
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 258
« Svar #8 skrivet: tis 03 mar 2020, 14:52:47 »
Hej Aitch !

Läste att ni har haft med problem med glappkontakt, som jag förmodar gäller C-rälsen.

Jag har råkat ut samma problem.

Detta åtgärdades genom att försiktigt bända isär de båda tungorna (med körkta ändar ) .

Hälsningar
Lennart
 :)

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.112
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #9 skrivet: tis 03 mar 2020, 15:18:05 »
Spännande projekt!  :up: :up: :up:

Ni forsätter väl att lägga ut bilder så att vi får följa bygget.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.353
  • Lindome
« Svar #10 skrivet: tis 03 mar 2020, 15:56:30 »
Det här ser spännande ut  :up: det ska bli kul att se fortsättningen på det här projektet.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #11 skrivet: ons 04 mar 2020, 11:16:13 »
Spännande projekt!  :up: :up: :up:

Ni forsätter väl att lägga ut bilder så att vi får följa bygget.

Hej paj2, tack för intresset av vårt projekt. Jodå det blir mer bilder vad det lider. Just nu ligger jag lite efter i dokumenteringen men vi skall snart vara ikapp.
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #12 skrivet: ons 04 mar 2020, 11:21:41 »
Hej Aitch !

Läste att ni har haft med problem med glappkontakt, som jag förmodar gäller C-rälsen.

Jag har råkat ut samma problem.

Detta åtgärdades genom att försiktigt bända isär de båda tungorna (med körkta ändar ) .

Hälsningar
Lennart

Hej T44!
Jag är mycket tacksam för alla idéer för att bli av med kontaktfelen, men jag förstår inte riktigt hur du menar...
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #13 skrivet: ons 04 mar 2020, 11:42:10 »
Hejsan. :handshake:
Välkommen till MJ-rallarnas värld. Ser ut att bli spännande detta.  :up: :up: :up: :up: :up:
Musiker skrev du att ni är...Antar att ni går i t ex Rod Stewarts fotspår, han kan bygga tågbanor förutom musiken... :D

Skrev du något om måtten på rummet(n) ?

Enda jag spontant reagerar på, är de stora ytorna i någon ända. Hoppas ni når till allt i hörn osv.
Inga sk "pop-ups" för närgående service. ? Kanske bilderna luras och ni har räckvidd med råge.
Bra litet servicebord och rejäla verktyg verkar ni satsa på.

Väntar ivrigt på nästa uppdatering.

Haha! HEj plzeta! Jo visst gillar vi Rod Stewart och det var ju imponerande att se hans modellbygge. Jag är avundsjuk både på hans röst och hans byggkonst men det är ju bra att ha en förebild.
Jo vi har byggt ganska stabilt, tycker jag. Jag är halvtysk och gillar inte halvmesyrer ;) men du har rätt i att det är kritiska ytor. Vi har inga serviceluckor men ett hörn är kapat och där  man kan krypa upp och banan är 'ihålig' så att man kan komma till inifrån, men det återstår ett litet fält där vi kanske måste bygga en lucka i alla fall. På den vänstra flanken kommer man till banan från baksidan och där blir också en vertikal servicelucka in i 'berget'.
Hela banan är 5,5 x 2 meter lite drygt och servicegången i mitten är ca 70 cm 
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #14 skrivet: ons 04 mar 2020, 11:45:07 »
Hej
Det ser fantastisk ut, ett rum utan andra hinder än fantasin.
Ett litet tipps är att läsa boken ”min väg till Morshyttan” av Sture Byle’n. Han har en skön och avspänd inställning till hobbyn.

Tack för tipset janaagersten. Vi följer Sture mycket noga på digitala medier och är stora fans men boken skall man kanske investera i.
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 258
« Svar #15 skrivet: ons 04 mar 2020, 21:22:02 »
Hej Aitch !

Kanske bilden säger mer hur jag gjorde

Hälsningar
Lennart

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #16 skrivet: ons 04 mar 2020, 21:33:15 »
Nu i början på februari är spåren på plats igen och är körbara. 

Jag har börjat experimentera med höjdnivåer för bebyggelsen och funderar lite på vägsträckor.

Jag har också provat att göra tunnelportaler och murverk i frigolit (bara provisoriskt) och funderar hur bergsväggarna kan anslutas.

Innan vi kunde gå vidare var det dags att ljudisolera alla spår. IKEAs antihalkmatta fanns på förslag men det slutade med  3 mm gummikorkmatta, egentligen någon slags motorpackning, från Biltema. Tung och kompakt men också lite bångstyrig att jobba med. Den limmades med trälim. Väldigt tradigt jobb och det tog mer än en vecka att få alla remsor på plats! Men samtidigt fick man tillfälle att finjustera kurvor och glappande spår. Isoleringen blev i alla fall bra, tror jag. Mjukare övertoner och mindre träskrammel, om man nu kan säga att trä skramlar. Dessutom jämnar korken till alla skarvar i underlaget.

« Senast ändrad: ons 04 mar 2020, 22:02:11 av Aitch »
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #17 skrivet: ons 04 mar 2020, 21:46:32 »
Nu är vi framme i realtid och det är äntligen dags att börja koppla lite sladdar. Först och främst så vill man ju ha körström så att man kan börja köra lite. Jag fick tag på en Digikeijs DR5000 på annons för en tid sedan och nu har jag köpt en begagnad PC för några tusenlappar. Datorn köpte jag av en inbiten datanörd som satt i ostädad enrummare där väggar, golv, hyllor och skåp var fyllda till bredden med datorprylar och verktyg. Där satt han hela dagen och renoverade datorer. Han visste allt om det digitala. Roliga människor man träffar genom mj och mycket man får lära sig.

DR5000  är väl en av de mer flexibla centralstationerna med DCC, LocoNet, WiFi, IR och man lär kunna använda Z21’s mobilapp som kör handtag. Vi missar Märklins mfx men man kan ju inte få allt. RockRail är hemtankat men kanske blir det en TrainController vad det lider. För övrig drift har vi främst fastnat för Möllehems ekonomiska och smidiga lösningar (dessutom skånska).
Vi byggde fyra centraler för eldistibutionen som placerades ut på strategiska platser runt banan. De hanterar körströmmen (DCC 19V) och ett 5V-system (5A likström)  för dekodrar och belysning. Snart insåg vi att det även behövdes ett 15V-system (3A likström) för växelmotorerna, så det blev till att göra en ny beställning och plocka fram lödkolven igen. Bättre planering hade varit en fördel… Alla kablar tvinnades för att minska störningar och varje system fick en färgkod för att enkelt kunna hålla isär dem.

Det var inte helt lätt att köpa elmaterial. Mycket material - plintar, kretskort, kablar, trafo’s - köptes från ELFA. De har stort sortiment och ultrasnabb leverans fram till dörren(< 24 tim från Holland!) men när det gäller kabel de har nu valt att endast sälja på 100m-rullar. Suck! Dom tar uppenbarligen ingen hänsyn alls till oss mj-rallare. Lite restpartier hade de dock kvar. För övrigt kan jag rekommendera Electrokit i Malmö men för att få ihop alla kabeldimensioner och färgkoder fick vi handla lite här och var på nätet.

Steg ett var som sagt körströmmen. Dimensionerna på kablarna har varit ett hett ämne här på forumet och inte speciellt entydiga. Vi valde i alla fall att driva ut körströmmen med 2,5 mm2 kabel till elcentralerna. Overkill, jaja, jag vet, men kostnaden är väl försumbar i sammanhanget och körströmmen är ju det mest kritiska av allt. Strömmen drogs dessutom i en loop så att den kan komma fram från alla håll. Avbrottssäkert och med minimal förlust. Proffsigt värre. Från centralerna drogs sedan kabel på 0,75 mm2 som löddes direkt på skenorna. 15 anslutningar blev det vilket gav ca 2 spårmeter mellan varje.

5V- och 15V-systemen skall på motsvarande sätt få 1,5mm2 respektive 0,5mm2. En del av de mest distala anslutningarna (till LED, växlar, blocksensorer) blir nog korta snuttar på 0,2 mm2, men vi är ju inte där än.

Här under kan man se de röd/svarta DCC-kablarna anslutna under spåren och försvinna ner i underjorden till ett av fördelningskorten. Sladdarna får dras lite snyggare när allt fungerar.

Här sitter teknikern och försöker begripa vad vi sysslar med. Digikeijsen är inkopplad och kan anas till vänster om tangentbordet. Fungerade direkt. Så liten den är för att göra så mycket!
Ett programmeringsspår är också anslutet men måste ordnas lite bättre så man inte kör loket ut på golvet...  ;) Rockrail begriper vi däremot inte alls någonting av.

När man talar om trollen dök det plötsligt upp ett litet paket från skånska Genarp. En liten godispåse med signal- och växeldekodrar, blocksensorer och andra tillbehör. Är det någon som blev avundsjuk nu?

« Senast ändrad: tor 05 mar 2020, 09:47:26 av Aitch »
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
« Svar #18 skrivet: ons 04 mar 2020, 21:53:26 »
Hej Aitch !

Kanske bilden säger mer hur jag gjorde

Hälsningar
Lennart

Tack T44. Nu förstår jag bättre. Vi får väl ge oss på spåren med hårdhandskarna!
« Senast ändrad: mån 09 mar 2020, 06:13:08 av Aitch »
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Gribby

• Användare
  • Antal inlägg: 157
  • Allt var inte bättre förr!!
« Svar #19 skrivet: fre 15 maj 2020, 15:55:51 »

bäst av alla tycker jag, tyska ’Lippe Modellbahnshop’ som har bra priser och god service. Dessutom får man en önskelista på webbkontot där man kan lägga upp artiklar som man tänker köpa framöver eller köper flera gånger. Mycket användarvänligt. Ibland är det de små detaljerna som gör det!

Hej, jag håller med dig, Modellbahnshop Lippe är toppen! Tänk att man betala bara 40.-kr portot från Tyskland, det är inte lika prisvärd ifrån Luleå (och jag bor i mellersta Norrland). Men önskelistan på webblistan är livsfarligt, det bara växer och växer och ......
Men det blir bra det!
Harald
HO, Fleischmann m. m. Epok III, digitalt.

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #20 skrivet: fre 15 maj 2020, 16:26:34 »
Oj här bli man lite avis, själv har jag i MJ sammanhang nackdelen att bo i ett modernt hus, inga biytor eller källare att bygga MJ i där inte, så då blir man lite avis på så trvligt ställe som du har.

Såg din kommentar om för smala stigningar, känns igen, har gjort samma fel på min nya bana på några ställen. Men glöm inte fall skydd i dolda områden, exvis tunn plexi som skärs (akta handen bara, det blöder bra med vassa kniv kan jag berätta av egen erfarenhet) i tunnaare strimlor (typ 5-6 cm smala) som du fäster på kanten va stigningarna. Hade själv ett sprillans T44 som gick i backen på gamla banan, det loket lider fortfarande av det.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0