Författare Ämne: I källaren på Elmstreet  (läst 1655 gånger)

Utloggad Aitch

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
I källaren på Elmstreet
« skrivet: tis 03 mar 2020, 12:04:17 »
Hej alla mj-vänner!
Ja, då får väl jag också bidra till detta fina forum. Först vill dock passa på att tacka alla kunniga och  dedikerade medlemmar här på forumet som paj2, plzeta, gissberg och inte minst ”Martin of Sweden” som jag kallar honom och alla hans fantastiska tutorials. Jag är i princip mj-nybörjare, bortsett från att att jag hade en märklinbana som barn på 70-talet men det har ju gått många tåg under broarna sedan dess, om man uttrycker det så… Så, jag har försökt damsuga forumet på idéer ock kunskap. Tack för allt!

Det var för drygt ett år sedan jag och min kompis Staffan plötsligen fick för oss att bli mj-byggare på gamla dar. Lite tokigt men också härligt... Vi är musiker båda två och har byggt banan på en blandning av skriven komposition och fri improvisation. Ingen av oss är egentliga äkta tågnördar (fast vi gillar tåg) utan huvudintresset är design, modellbygge och den skapande processen. Och lite teknik såklart. Jag har kopplat sladdar och meckat med datorer större delen av mitt liv men jag kan egentligen ingenting. Tur att Staffan är utbildad teletekniker och dataprogrammerare!

Utan att tveka blev det Märklin C-spår med digital styrning. Det kändes bara rätt helt enkelt utan att fördjupa oss i en lång diskussion om detta ämne. H0 underförstått. Så, under ett års tid har det handlats på Tradera och webbshoppar och studerats teknik och layout på forum och marknader och ritats spårplaner. Jo, förresten, till en början fick vi renovera ett gammalt källarutrymme på ca 40 m2 som i alla år varit helt oanvändbart. Tvåtusen kg bruk och betong, sanering av gammal rörisolering, ett antal hinkar silikatfärg och ny belysning fixades under sommaren och hösten. Tågdriften fick också en alldeles egen säkring i proppskåpet.

Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000