Hur ser ett snyggt trähus ut?
(Jag är medveten om att jag har svamlat om det här tidigare, om det känns tjatigt så är det bara att bläddra vidare till nästa tråd.)
En längre tid har jag haft funderingar på att bygga ett litet stationssamhälle i modell. Vi pratar inte om något jätteprojekt (
som t ex det här), men större än bara tre hus vid en station. Tyvärr har jag varken utrymme eller tålamod att göra en exakt avbildning av något existerande samhälle, men det ger mig å andra sidan friheten att själv bestämma vilka hus jag tilltalas av och vill ha med. Och jag har ingen brådska, planen är att ha samlat på mig lagom många hus om kanske tjugo år eller så.
De senaste åren har jag roat mig med att "rita rent" ett antal husritningar i Corel Draw, med en tänkt mässingsmodell som resultat. Ofta har jag sedan tänkt
"oj, vad stor/dyr plåten blir!" och så har jag börjat banta ner huset till en rimligare storlek. Tre våningar blir två, fyra fönster i rad blir tre, o s v. Sedan har jag skrivit ut ritningen på papper och tänkt
"men så där ser väl inte ett hus ut?" och så har jag börjat om.

Ibland har proportionerna blivit helt fel, ibland har jag lagt till snickarglädje på ett hus som i verkligheten saknar det (det går ju att göra så fina detaljer på en etsplåt!), ibland har jag varit helt nöjd med resultatet tills jag har insett att huset är för unikt för att kunna tillverkas i mer än ett exemplar… Och inte kan jag be hustrun om några råd heller, hon tycker att alla husen ser bra ut och att jag bara är kinkig.

Så vad är jag ute efter? Ja, jag vet inte riktigt, men om jag ska sammanställa nån sorts önskelista för ett lämpligt hus så blir det ungefär följande:
- Inte alltför stort.
- Snygga proportioner.
- Riklig snickarglädje.
- Tillräckligt "allmängiltigt" för att jag ska kunna sätta två likadana hus en bit ifrån varandra utan att det blir för uppenbart att det är samma modell.
Här är det dags att fundera på frågor som t ex hur gammalt samhället ska vara och vilken tidpunkt modellen ska föreställa. Den andra frågan är enkel, jag tänker mig att det kan vara 1920-tal och att jag vid behov kan ändra tiden genom att komplettera med tidstypiska föremål som t ex modernare bilar. Den första frågan är svårare. Om jag tänker mig att samhället har vuxit upp runt stationen så kan inget hus vara äldre än när järnvägen byggdes, t ex 1880. Alternativet är att järnvägen har dragits genom ett existerande samhälle, och då borde kanske några av husen vara från 1600- och 1700-talen? Men kanske på- och ombyggda för att matcha de nya husen? Och ska det vara gathus eller fristående villor? Alla dessa frågor...
Ironiskt nog råkar jag vara uppväxt i en liten stad med påfallande många trähus som är äldre än hundra år, och även om det byggs en hel del nytt så finns det många pärlor som inte har förändrats sedan jag var liten. Tyvärr är det ändå inte helt enkelt att hitta lämpliga förebilder. De hus som har snyggast snickarglädje är i allmänhet byggda av välbärgade sommargäster och ganska stora, och därmed dyra att etsa och tar stor plats på modellen. Och omvänt, de hus som är små och behändiga har ofta tillhört fattiga fiskare som inte hade lika mycket pengar över till utsmyckningar.
- - -
Efter ett par dagar med kraftigt lock för öronen satt jag på jobbet i måndags och kände hur det började göra ont. I tisdags gick jag till vårdcentralen strax efter att de öppnade, och något luttrad räknade jag med att få sitta där ett bra tag. Efter tre minuters väntan och ungefär lika lång undersökning var det hela avklarat, dubbelsidig öroninflammation. Då var klockan tjugo över åtta. En penicillinkur väntade på apoteket som öppnade tio. Hur fördriver man bäst hundra minuter i en liten stad med många trähus? Hmm…

Får jag bjuda med er på en promenad i min barndoms Vaxholm?

Undertecknad på väg ut på promenad för ungefär 40 år sedan.