Författare Ämne: Radiostyrd VW bus i 1/87  (läst 2001 gånger)

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.567
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
SV: Radiostyrd VW bus i 1/87
« Svar #1 skrivet: sön 28 jan 2018, 00:50:44 »
Fin liten bil verkar det som.
Funderingar:
- Kan inte hastigheten finregleras ?  (Dom körde till och med förbi stopptecken utan att stanna! :O)
- Varför saknar den blinkers ? Det är väl ingen utrymmesfråga på kretskortet eller i bilen..

Undras vad Wiking  (Siku/Sieper)  svarar på den.
https://www.wiking.de/en/wikingmodelle/1/control-man-lion-s-city-bus-746.html
/Curt

« Senast ändrad: sön 28 jan 2018, 00:52:27 av qrt »

Ramderb

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
« Svar #2 skrivet: fre 04 maj 2018, 17:10:30 »
Jag har köpt ett par exemplar av just den här Samba-modellen. Till mitt stora förtret visar det sig att bussarna hoppar in på varandras frekvenser. Jag trodde 2,4 GHz-systemet borgade för att just detta inte skulle kunna ske. Finns det någon RC-expert härinne som kan komma med tips på hur jag kommer runt det här problemet?

Mvh
Erik
Småstad i n-skala. Liten station som trafikeras av lokaltåg och spårvagnar.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
« Svar #3 skrivet: lör 05 maj 2018, 06:44:45 »
På 2,4GHz-bandet är det inte en frekevns som binder motagaren till sändaren utom alla enheter hoppar mellan alla frekvenser och bindningen sker genom olika identiterer i datatrafiken. Om den bindningen "släpper" eller "binder om" under drift är det ett mjukvaruproblem i den sagda produkten.

Harald.

Ramderb

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: lör 05 maj 2018, 20:45:38 »
OK, tack för svar. Då blir det nog till att mejla tillverkaren.

Ramderb

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: sön 03 feb 2019, 20:10:54 »
Nu har jag byggt en bana för dessa små tekniska underverk att tävla på. Skickar ett par bilder på själva principen som kanske kan inspirera eller avskräcka någon.

Jag hade vissa praktiska kriterier som jag ville ha uppfyllda för att bli helt tillfreds med banan:
1. Banan ska inte stå framme och ska alltså vara enkel att förvara i ett litet utrymme.
2. Banan ska vara enkel att ta fram. Den ska väga lite och vara så gott som färdigmonterad redan från början.
3. Banan ska utgöras dels av en "oval" och dels av en knixigare folkrace-/rallycrossbana i grus. För ökad variation ska det gå att kombinera banorna.

Såhär blev resultatet:

Bild 1: Banan i hopfällt läge. Ca 80 x 100 x 10 cm. Står till vardags undangömd bakom en gardin i sovrummet.

Bild 2: Banan halvt utfälld.

Bild 3: Här ligger då banan, som i sin helhet mäter ca 80 x 200 cm. VW-bussarna till vänster är alltså de som ska göra upp om de åtråvärda pallplatserna här på "Flötböle Raceway och folkracebana". I nederkant syns start- och målrakan, som är gemensam för de bägge banorna. På folkracebanan finns ett par kuperade partier, men de framgår bäst i bild 2.

Det återstår en del arbete. Bland annat behöver asfaltsbanan lite extra kärlek och sen ska naturligtvis reklamskyltar, läktare och miljön utanför "ovalen" göras i ordning. Men hittills är jag nöjd med hur det blivit. Till och med min hårt prövade sambo har gett banan godkänt. :)

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
« Svar #6 skrivet: sön 03 feb 2019, 20:30:24 »
Snyggt! Sånt här gillar jag, har ju testat en del med batteri och radiostyrt fast i skala 1:32 Men visst öppnas det möjligheter. Bra jobbat.
Det där med WAF är också viktigt! Där skall du ha en särskild stjärna.

Ramderb

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: tis 05 feb 2019, 14:55:45 »
Tack för de snälla orden! Nu är det ju ingen vidare racingkänsla över de här VW-bussarna så därför fick det bli lite ”folkracetema” över banan. :)

Men rent tekniskt håller bussarna hög kvalitet. Det jag gillar bäst är att hastigheten är relativt skalenlig, vilket gör att bussarna faktiskt håller sig på banan. Har klockat dem till motsvarande runt 80 km/h.

Ett annat plus är att exemplaren skiljer sig väldigt lite åt. Sålänge bussarna är ungefär lika mycket laddade så är de i stort sett lika snabba. Det borgar för intressanta racingsituationer. :)

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 198
« Svar #8 skrivet: tis 05 feb 2019, 19:02:57 »
Personligen är jag väldigt förtjust i hur olika hobbies går in i varandra. Symbios i tillväxt!
Men även jag spårar ur ibland, som detta med WAF engelsk akronym som betyder Wife Acceptans Factor!
Kunde ju även stå för Wife Approval Factor dvs hustrugodkännande. Mer än bara acceptans!

Så jag ser fram emot fler kombinerande rörelser och skall försöka hålla mig till svenskan när jag själv gnäller på engelska uttryck.
GGG dvs Grinig Gammal Gubbe  erkänner ;-)