Författare Ämne: Trix T44 strömupptagning på bara en boggie  (läst 6921 gånger)

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 671
SV: Trix T44 strömupptagning på bara en boggie
« Svar #50 skrivet: sön 15 nov 2020, 10:14:49 »
.....................
Har du inte hört uttrycket om att tåg är ”slättens barn”?................
/hanlof
Inte i Schweiz. Bernina Bahn stiger med 7 % från 429 m.ö.h. i Tirano upp till 2253 vid Ospizo Bernina, sedan ner till 1775 i St. Moritz, dettapå en sträcka av 6 mil. Kurvradier på 45 meter, som sagt 70 promille stigning, meterspår utan kuggstång.Det finns flera sevärda videor på Tuben.
 OK, urspårning från ämnet, men tar död på en missuppfattning. 

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.408
  • Lindome
« Svar #51 skrivet: sön 15 nov 2020, 10:46:36 »
.....................
/hanlof
Inte i Schweiz. Bernina Bahn stiger med 7 % från 429 m.ö.h. i Tirano upp till 2253 vid Ospizo Bernina, sedan ner till 1775 i St. Moritz, dettapå en sträcka av 6 mil. Kurvradier på 45 meter, som sagt 70 promille stigning, meterspår utan kuggstång.Det finns flera sevärda videor på Tuben.
Tycker att det här var ett inlägg som var viktigt det finns väl även banor som stiger betydligt mer o har kuggstång som hjälper till. Men nu avvek vi väl ännu mer  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 972
« Svar #52 skrivet: sön 15 nov 2020, 13:48:23 »
.....................
/hanlof

Missuppfattning? Att man gör det man kan för att tåg skall så långt det är möjligt köra på så plan mark som möjligt? Är detta en missuppfattning?🤔

Schweiz..ja ja, visst kan man ta fram extrema fall, men är ju ointressant ur en generell synvinkel. Finns många som diskuterar på det sättet, dvs tar fram några extrema fall.

Men har du hört talas om undantagen som bekräftar regeln?😀.

De som bygger med Schweiz som förebild ja...de kan ju bygga med stora stigningar.

Ja, sorry för denna urspårning från ämnet😅.

/hanlof
« Senast ändrad: sön 15 nov 2020, 13:56:19 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.345
« Svar #53 skrivet: sön 15 nov 2020, 17:56:13 »
Tänker man även på Gotthard-Basistunnel så strävar faktiskt även Schweizarna  efter att släta ut landet!! ;) Sorry.

Utloggad TGOJ

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #54 skrivet: mån 21 dec 2020, 14:59:26 »
Hej,

I våras Inskaffade jag Trix T44 22352.  Loket rullade tveksamt på banan, gjorde rent rälsen o drivaxlar förstås, men det vart ingen  bra resultat!
Undersökning: lyften kåpan, undersökte  b.l.a kablar, kretskort  och allt var eller såg bra ut tills jag upptäckte att kopparbanorna (ledarna)  mellan Sinus motorn o PBC-kortet var glapp  eller bruten. Dålig kontakt och laga bara det!!?? (i verkligheten ej praktisk om man ska göra ingrepp) :ouch:

Åtgärder: Monterade bort sinus motor + pbc-kretskortet.  Beställde Ny motor av märket Mashima MH-1220D (liten fem-polig motor som passar perfekt till detta lok. Behöver inte ens fräsa i chassit).
Ny dekoder Esu-lokpilot 5.0 + nya kablar som löddes in och till slut 2st drivaxlar utan slirskydd.  OBS! i samband med utbyte till drivaxlar utan slirskydd, måste man plocka isär ena boggie/snäckan + pol vända den  för att undvika kortslutning. :???:

Loket rullar u.a + bra ströupptagning.  Motor går tyst och  i krypkörningar har jämngång. Esu. inställning Cv  54=0  + F1  Auto/finjustering motoregenskaper :up: :up:

Tips: Trix/Märklin reservdelar: Önskar  man beställa drivaxlar utan slirskydd,  så bör man kontakta Trix/Märklin service vilket artikel nr. som gäller (beskrivning/skiss på deras hemsida reservdelar stämmer ej eller oklart). :???:  Märklin/Trix motor nr. 235331 bör passa till detta lok, men då måste man fräsa botten i chassit för att få plats.

Det var lite o pyssla med.     :approve: :)

Intressant!
Har du då inget svänghjul? Hur anslöt du ljuset?
Har du några bilder på ombyggnationen? Mycket frågor, förlåt!

Utloggad PTR MJ

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #55 skrivet: tis 22 dec 2020, 09:28:57 »
Hej,

Nej, ingen svänghjul. Lödde dekoder kablar direkt till motorn o belysningskortet. Har inga bilder på det. Tyvärr.

Det enda jag tog bort i samband med ingrepp är pbc-kortet o motor. Allt annat är kvar i loket

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 946
« Svar #56 skrivet: tis 22 dec 2020, 16:46:15 »
Trix T44 verkar ju vara ett riktigt skitlok, men lägger ut tusenlappar och ska behöva hålla på och trixa enl inläggen ovan! Nä, det loket skall jag hålla mig ifrån :down:!

Utloggad PTR MJ

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #57 skrivet: tor 24 dec 2020, 13:59:51 »
Ja, delvis instämmer.

I övrigt Trix/Märklin är bra kvalitet  (metallkåpa elektronik etc). Så länge man inte misshandlar dessa lok eller gör konstiga modifieringar.
Personligen håller mig enbart till Trix Svenska modeller typ Sa,Ub, Ga och T44. Dessa modeller rullar bra u.a!  Och dessutom praktiskt köra t.e.x modulkörningar.  Jämfört med övriga plastic tillverkare ;(
Men, det är min åsikt om det! 

Lite otur med T44 (då kopparbanorna mellan PBC kortet och motor har gått av) vilket leder till ingrepp.
Samtidigt vill jag passa på ge en  känga till Trix tillverkare. Nämligen, varför montera drivaxlar med slirskydd? Bör vara som extra tillbehör vid behov. Om man så önskar sig.
« Senast ändrad: fre 25 dec 2020, 09:57:13 av PTR MJ »