Författare Ämne: Trix T44 strömupptagning på bara en boggie  (läst 6871 gånger)

Utloggad T43

• Användare
  • Antal inlägg: 65
SV: Trix T44 strömupptagning på bara en boggie
« Svar #25 skrivet: mån 03 aug 2020, 22:16:00 »
Ok, gör så här:
Bruna kablar sitter på samma ställe, låt de sitta kvar där. behöver inte flyttas.

(Motståndet finns där redan, det sitter på röd kabel från var sin boggie).

Flytta motståndet från kretskortets vänster sida ytters till höger sida ytterst, då blir det som det ska vara.

Utloggad Modellbauhuette

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #26 skrivet: tis 04 aug 2020, 15:17:29 »
Hello,
both bogies have connectors for the brown cable, which should be connected for good electrical connection.

Further, You may be interested in my short report about a conversion of the Märklin T44 376 SJ with Softdrive Sinus Motor (37940) with rail4you.ch DsM 2.0 sinus drive module:
https://modellbauhuette.dettenbachtal.de/umbauten/t44-376-sj-digitalumbau-mit-neuem-sinustreiber-dsm-2-0/

Greetings,
Moritz

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
« Svar #27 skrivet: tor 03 sep 2020, 11:34:14 »
Hej igen...Det blir en lång följetong det här.  Sak som jag gjort är att ta bort de vansinniga röda kablarna som gick genom transmissionshuset och lödde dom som på bild.....

Återkommer med mer info....

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #28 skrivet: tor 03 sep 2020, 11:35:58 »
Och givetvis tog bort slirskydden ....

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.500
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #29 skrivet: tor 03 sep 2020, 17:14:13 »
Om slirskydd är en annan beskrivning för smutsiga hjul så är det okej, men att ta bort riktiga slirskydd kommer modellen bli halt på grund av att de hjulen har en skåra för slirskydden.
Ända sätter modellerna på bilden kommer att fungera är om modellen får sin ström från räls och luftledning annars har jag svårt att se att det ska fungera med strömbleck mot samma hjulsida på båda boggy enheterna.

Men detta är från min kullen i mj landskapet.
Ha en grymt bra dag alla.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.784
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #30 skrivet: fre 04 sep 2020, 02:33:19 »
Om slirskydd är en annan beskrivning för smutsiga hjul så är det okej, men att ta bort riktiga slirskydd kommer modellen bli halt på grund av att de hjulen har en skåra för slirskydden.

Man byter givetvis till axlar utan slirskydd... det inte ut som några skåror för slirskydd på bilderna.

Ända sätter modellerna på bilden kommer att fungera är om modellen får sin ström från räls och luftledning annars har jag svårt att se att det ska fungera med strömbleck mot samma hjulsida på båda boggienheterna.

Tittar man i reservdelslistan för Trix T44 (eller tar isär ett lok) upptäcker man att axlarna på de båda boggierna är olika. På ena boggin sitter kugghjulen på samma sida som de isolerade hjulen... på den andra är det tvärt om. Precis som på "strulrallarens" bilder.

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.500
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #31 skrivet: fre 04 sep 2020, 07:45:33 »
okej, då lärde jag mig något nytt.
Tack
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad PTR MJ

• Nykomling
  • **
« Svar #32 skrivet: lör 05 sep 2020, 16:53:48 »
Hej,

I våras Inskaffade jag Trix T44 22352.  Loket rullade tveksamt på banan, gjorde rent rälsen o drivaxlar förstås, men det vart ingen  bra resultat!
Undersökning: lyften kåpan, undersökte  b.l.a kablar, kretskort  och allt var eller såg bra ut tills jag upptäckte att kopparbanorna (ledarna)  mellan Sinus motorn o PBC-kortet var glapp  eller bruten. Dålig kontakt och laga bara det!!?? (i verkligheten ej praktisk om man ska göra ingrepp) :ouch:

Åtgärder: Monterade bort sinus motor + pbc-kretskortet.  Beställde Ny motor av märket Mashima MH-1220D (liten fem-polig motor som passar perfekt till detta lok. Behöver inte ens fräsa i chassit).
Ny dekoder Esu-lokpilot 5.0 + nya kablar som löddes in och till slut 2st drivaxlar utan slirskydd.  OBS! i samband med utbyte till drivaxlar utan slirskydd, måste man plocka isär ena boggie/snäckan + pol vända den  för att undvika kortslutning. :???:

Loket rullar u.a + bra ströupptagning.  Motor går tyst och  i krypkörningar har jämngång. Esu. inställning Cv  54=0  + F1  Auto/finjustering motoregenskaper :up: :up:

Tips: Trix/Märklin reservdelar: Önskar  man beställa drivaxlar utan slirskydd,  så bör man kontakta Trix/Märklin service vilket artikel nr. som gäller (beskrivning/skiss på deras hemsida reservdelar stämmer ej eller oklart). :???:  Märklin/Trix motor nr. 235331 bör passa till detta lok, men då måste man fräsa botten i chassit för att få plats.

Det var lite o pyssla med.     :approve: :)
« Senast ändrad: lör 05 sep 2020, 17:04:04 av PTR MJ »

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #33 skrivet: mån 07 sep 2020, 09:16:45 »
Tack Svante.....Jag återkommer inom kort med mera resultat....

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.122
« Svar #34 skrivet: mån 07 sep 2020, 10:10:32 »
En liten fundering?
Detta verkar som fabrikationsfel.
Varför reklameras inte loket till Trix?
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #35 skrivet: mån 14 sep 2020, 23:25:43 »
Jo. det här med reklamation..Jag köpte alla mina T44 -or före 2019 och tyvärr gick hela det året (2019) åt att behandla min då nyss upptäckta PC-cancer, så det var rätt så jobbigt den tiden. Hade jag fattat att det var så här struligt med loken hade jag skickat tillbaka dom allihop, jag hade liksom inte tid att testa och komma till insikt att det var en flopp. Jaja kanske mitt fel delvis..Men det borde ju var fler som har köpt eländet och skickat tillbaka loken eller loket på garantin..?
Helt klart är ju att dom ska fungera utan problem i alla fall på Märklin/Trix modellbana med MS1/2/3 och CS med samma konfiguration... Eller hur?
Jag skickar med några ritningar  på hur jag tror det ska vara...enligt Märklin/Trix...

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #36 skrivet: mån 14 sep 2020, 23:38:24 »
Jag har lagt undan dom i garderoben, alla fal dom två som fortfarande fungerar.  Det första jag köpte var SJ versionen, det gick skitbra ett tag ända tills det bara dog. När jag tog av kåpan, jag fick bända av den med en skruvmejsel för en röd sladd satt fastklämd mellan kåpan och chassit och den var avskavd så trådarna låg emellan. Och en röd sladd var också av på ena boggien.....? hmm suck. ett. av Mtas loken hade också detta fel, det var det andra loket söm dog.... 

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #37 skrivet: mån 14 sep 2020, 23:45:36 »
Ursäkta lite stavfel....
En sak till som jag undrat över mycket den sista tiden. Dom är ju inte direkt nya de där T44 -orna. Borde inte de som sålt loken vara lite medvetna om att de inte fungerar som dom ska? Eller har alla köparna bara lidit i tystnad och tänkt att det fixar jag själv....? :'(

Utloggad andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 402
« Svar #38 skrivet: tis 15 sep 2020, 00:28:19 »
Ursäkta lite stavfel....
En sak till som jag undrat över mycket den sista tiden. Dom är ju inte direkt nya de där T44 -orna. Borde inte de som sålt loken vara lite medvetna om att de inte fungerar som dom ska? Eller har alla köparna bara lidit i tystnad och tänkt att det fixar jag själv....? :'(

Jag fick en av mina 2 köpta lagade på garantin. Som strulade.
Verka vara många som bara låter att ligga i lådor och inte kör mee att då är det svårt och hitta felen

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.844
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #39 skrivet: tis 15 sep 2020, 08:37:36 »
Jag vet ju inte hur andra gör, men jag brukar köra med mitt Trix T44, då på modulträffar, och det har funkat felfritt i många år.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad belore

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #40 skrivet: tis 15 sep 2020, 20:39:04 »
Såg idag att Märklin/Trix kommer med nya T44-versioner, båda med telexkoppel.

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 965
« Svar #41 skrivet: tis 15 sep 2020, 23:58:32 »
Såg det. Hoppas dom funkar fint, särskilt Trix-modellen. Ljud och telex-koppel...går loss på ca 4000 kr.
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #42 skrivet: fre 18 sep 2020, 23:05:02 »
Jaja...men vad då då? kommer dom nya för 4000 kr att funka bättre?
Eftersom jag har lagt ut runt 10 000 på 4 st och 2 av dom är döda så vet jag inte ...det här börjar likna att kasta pengar i sjön..
SLUTPLÄDERING T44 Märklin/trix:
1: Jag har inte kastat om några kablar mer än dom som gick genom kugghuset och som var i bedrövligt skick.
2: Jag har inte flyttat några strömupptagningsbleck...det ska man nog passa sig för att göra.
3: Jag har tagit bort slirskydden på alla hopa 4. Även de döda.
4: Gjorde till slut en rejäl provkörning av de 2 som det fortfarande är lite liv i. Konstaterade att det gick att köra ganska länge om man inte slog på ljudet (F1).
Svetsade räls på en meter av banan, ingen större effekt, när det börjar hacka och rycka så gör dom det överallt även på den lödda sträckan, och då gjorde det ingen skillnad om ljudet var på eller av.
Och det där med att hålla rent, jo det är viktigt även om de där bensinflaskorna kostar 200 spänn litern (1 flaska 125 ml.på ICA 25 kr, är uppe på min 11 flaska)
Det konstiga är att när jag kör med de andra loken, några Trix ånglok och några Roco lok, så blir det mindre smuts än när jag kör med T44 :orna.
Jaja jag har kommit på en exelent lösning på vad jag ska bygga på min kommande anläggning , en stor skrot firma där det finns en massa skrot bilar och diverse diesellok och en massa skräp.
Nä nu ska jag sätt mig och vänta på mitt senaste köp som förhoppningsvis kommer inom de närmast dagarna.....ett Trix ånglok.....
Ha de gött.....strulrallaren

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #43 skrivet: fre 18 sep 2020, 23:08:42 »
P.S. är det någon som vet nåt radikalt mer än bygga om dom till DCC? D.S.

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #44 skrivet: tis 22 sep 2020, 18:37:54 »
Jo, Jag sitter här och läser och läser och den värsta missmodigheten har väl lagt sig. Det värsta är väl att jag blir f,,,b,,,d så lätt så jag ber om ursäkt för att jag låter så negativ. Peter -T43 jag tänker på det där med att kasta om kablarna...Vilket system kör du med? jag har ju MS 2 så jag undrar om det funkar...?

Utloggad T43

• Användare
  • Antal inlägg: 65
« Svar #45 skrivet: tis 22 sep 2020, 20:47:07 »
Jag kör DCC och använder Roco multimus eller ESU programmet i datorn.

/Peter

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #46 skrivet: ons 30 sep 2020, 07:42:49 »
Ok.  Jag undrar ju då om att kasta om kablarna kan ju inte bli rätt då ? Eller jag kör ju med MS 2 och mfx visserligen har jag några Roco lok som läggs in på min körkontroll som DCC (2 Da lok och 2 Rc lok) men hur det hela går ihop är för mig ett mysterium. När jag uppdaterade min MS 2  sist så frågade jag han som jag köpte den av frågade jag hur många DCC lok jag kunde köra tillsammans med mfx loken så fick jag till svar att "hur många som helst"..? Ja hur det funkar beror väl på hur man programmerar adresserna det går ju inte annars vad jag kan förstå..Det börjar bli mycket nu för en gammal analog-gubbe...Eter vad jag tror vid min provkörning av T44 -orna på mfx så tror jag i alla fall att det är något mysko med ljuddekodern. Jag anser att jag har rätt till att få en utförlig beskrivning av Märklin och eller nya dekodrar.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.429
« Svar #47 skrivet: lör 14 nov 2020, 19:11:32 »
...Beställde Ny motor av märket Mashima MH-1220D...

Varifrån beställdes den motorn?

Utloggad A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 339
« Svar #48 skrivet: sön 15 nov 2020, 01:19:45 »

Man byter givetvis till axlar utan slirskydd... det inte ut som några skåror för slirskydd på bilderna.

Inte så smart om man har en normal hemmabana med stigningar, det krävs en ganska stor yta med mycket måttliga stigningar för att lok utan slirskydd skall vara användbara.

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 965
« Svar #49 skrivet: sön 15 nov 2020, 03:11:07 »

Inte så smart om man har en normal hemmabana med stigningar, det krävs en ganska stor yta med mycket måttliga stigningar för att lok utan slirskydd skall vara användbara.

Har du inte hört uttrycket om att tåg är ”slättens barn”? Varför tror du man spränger ut tunnlar och bygger broar? För att slippa stigningar så mycket som möjligt. På hemmabanor ser ju stigningar ofta leksaksaktiga ut och slirskydd är ett ett elände. Skitar ner, dåligt för strömupptagningen och de går sönder då och då. Slirskydd är ju en gammal ”Märklinsjuka” från början. Monterar alltid bort slirskydden.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC