Hej,
I våras Inskaffade jag Trix T44 22352. Loket rullade tveksamt på banan, gjorde rent rälsen o drivaxlar förstås, men det vart ingen bra resultat!
Undersökning: lyften kåpan, undersökte b.l.a kablar, kretskort och allt var eller såg bra ut tills jag upptäckte att kopparbanorna (ledarna) mellan Sinus motorn o PBC-kortet var glapp eller bruten. Dålig kontakt och laga bara det!!?? (i verkligheten ej praktisk om man ska göra ingrepp)

Åtgärder: Monterade bort sinus motor + pbc-kretskortet. Beställde Ny motor av märket Mashima MH-1220D (liten fem-polig motor som passar perfekt till detta lok. Behöver inte ens fräsa i chassit).
Ny dekoder Esu-lokpilot 5.0 + nya kablar som löddes in och till slut 2st drivaxlar utan slirskydd. OBS! i samband med utbyte till drivaxlar utan slirskydd, måste man plocka isär ena boggie/snäckan + pol vända den för att undvika kortslutning.

Loket rullar u.a + bra ströupptagning. Motor går tyst och i krypkörningar har jämngång. Esu. inställning Cv 54=0 + F1 Auto/finjustering motoregenskaper

Tips: Trix/Märklin reservdelar: Önskar man beställa drivaxlar utan slirskydd, så bör man kontakta Trix/Märklin service vilket artikel nr. som gäller (beskrivning/skiss på deras hemsida reservdelar stämmer ej eller oklart).

Märklin/Trix motor nr. 235331 bör passa till detta lok, men då måste man fräsa botten i chassit för att få plats.

Det var lite o pyssla med.
