Författare Ämne: Trix T44 strömupptagning på bara en boggie  (läst 6870 gånger)

Utloggad PaBlo

• Stammis
  • Antal inlägg: 516
Trix T44 strömupptagning på bara en boggie
« skrivet: tis 05 dec 2017, 09:00:49 »
Jag köpte förra vintern ett Trix T44 i SJ blå/orange målning med förmonterad dekoder utan ljud 22352. Jag kör med Rocos vita z21 och loket går mycket jämnt och bra utan några stopp. Eftersom det första loket gick så bra så köpte jag ett till Trix T44 MTAS med ljuddekoder 22837. Det gick också jämnt och bra men det visade sig dock att det endast tar upp ström på en utav boggierna (till skillnad mot SJ T44:an) så det händer ibland att det stannar till. Det är till och med osäkrare i strömupptagningen än mitt Z70-lok som knappt har stannat en enda gång. Är det så det ska vara att denna T44 variant endast har strömupptagning på en utav boggierna eller är det nått fel på just mitt exemplar?

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 482
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
SV: Trix T44 strömupptagning på bara en boggie
« Svar #1 skrivet: tis 05 dec 2017, 21:16:42 »
Skruva isär boggin och torka bort fett som sitter i lagren, kolla också att det inte är något fett på insidan av hjulen där blecken sitter.
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad T43

• Användare
  • Antal inlägg: 65
« Svar #2 skrivet: tis 05 dec 2017, 22:08:38 »
Intressant!
På mitt Trix MTAS var den bruna kabeln fellödd på en boggie, vilket gjorde att ena boggien inte tog upp ström.
Kommer inte ihåg vilken boggie det var, men har för mig att det var den under långa huven.
Ska kolla om jag sparat några bilder på felet. Återkommer.

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #3 skrivet: tis 05 dec 2017, 22:21:40 »
Loket är sprojlans nytt, verkar vara torrt och rent på baksidan av hjulen där blecken går emot.

Skruva isär boggin och torka bort fett som sitter i lagren, kolla också att det inte är något fett på insidan av hjulen där blecken sitter.

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tis 05 dec 2017, 22:26:06 »
Säger detsamma, intressant! Ja det är boggien under den långa huven som inte tar upp ström. Ska försöka göra lite mätningar på mitt och se om nån kabel är fellödd, du får gärna undersöka närmre på vilket sätt det var fel.

Intressant!
På mitt Trix MTAS var den bruna kabeln fellödd på en boggie, vilket gjorde att ena boggien inte tog upp ström.
Kommer inte ihåg vilken boggie det var, men har för mig att det var den under långa huven.
Ska kolla om jag sparat några bilder på felet. Återkommer.

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 482
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #5 skrivet: tis 05 dec 2017, 22:29:20 »
Är det så att blecket sitter felvänt?
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #6 skrivet: tis 05 dec 2017, 23:01:31 »
Ska kolla imorgon, men borde det inte bli kortslutning då?

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #7 skrivet: tis 05 dec 2017, 23:08:18 »
Kollade just och blecket sitter på samma vis som T44 SJ

Ska kolla imorgon, men borde det inte bli kortslutning då?

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tis 05 dec 2017, 23:57:15 »
Kunde inte låta bli att kolla och mäta, något är fel på kretskortet eller fellödd anslutning. Satte dit en kabel mellan anslutning på kretskortet för den fungerande boggiesidan med bleck till den motsvarande ej fungerande boggien och då funkade det, så det får bli en permanent lösning.

Utloggad T43

• Användare
« Svar #9 skrivet: ons 06 dec 2017, 22:10:17 »
Då har du hittat felet. Jag tror inte det är fel på kretskortet, på mitt lok var kabeln fellödd. Jag tog ett par bilder nu på hur kablarna skall lödas in.
Mitt lok var också sprillans nytt, köpte det från Ruthenhjelms Elektriska i mellandagarna förra året.
Det var ett till fel också som jag märkte direkt när jag provkörde loket första gången. Åt ena hållet hördes ett svagt knackade från drivningen.
Efter lite felsökning så visade det sig att den plastbygel som håller boggien och snäckskruven i lokramen var spräckt, så den höll inte fast snäckan riktigt.
Funkade bra åt ett håll men inte åt det andra hållet, då hördes det knackande ljudet. Försökte att limma ihop den med det gick inte, den sprack isär direkt när jag skulle trycka fast den på boggien. Beställde nya från Luleå och jag har några i reserv. Så om din också är trasig kan du få en av mig.

Hur får man in en bild?
För mig fungerar det inte med Explorer, men fungerar med Firefox webbläsare :up:

Motståndet sitter ytterst på kretskortet och inåt sitter brun kabel. Om jag inte minns helt fel så var den bruna kabeln lödd i andra hörnet på kretskortet.
« Senast ändrad: ons 06 dec 2017, 22:22:24 av T43 »

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.335
« Svar #10 skrivet: ons 06 dec 2017, 22:16:40 »
Hur får man in en bild?

Med uppladdningsikonen (pil upp). Ikon - Bläddra, välj - Ladda upp Säg OK Så är den där.

Låter man muspekaren hänga en sekund på ikonen står det Ladda upp en bild

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #11 skrivet: ons 06 dec 2017, 22:50:58 »
Då har du hittat felet. Jag tror inte det är fel på kretskortet, på mitt lok var kabeln fellödd. Jag tog ett par bilder nu på hur kablarna skall lödas in.
Mitt lok var också sprillans nytt, köpte det från Ruthenhjelms Elektriska i mellandagarna förra året.
Det var ett till fel också som jag märkte direkt när jag provkörde loket första gången. Åt ena hållet hördes ett svagt knackade från drivningen.
Efter lite felsökning så visade det sig att den plastbygel som håller boggien och snäckskruven i lokramen var spräckt, så den höll inte fast snäckan riktigt.
Funkade bra åt ett håll men inte åt det andra hållet, då hördes det knackande ljudet. Försökte att limma ihop den med det gick inte, den sprack isär direkt när jag skulle trycka fast den på boggien. Beställde nya från Luleå och jag har några i reserv. Så om din också är trasig kan du få en av mig.

Hur får man in en bild?
För mig fungerar det inte med Explorer, men fungerar med Firefox webbläsare :up:

Motståndet sitter ytterst på kretskortet och inåt sitter brun kabel. Om jag inte minns helt fel så var den bruna kabeln lödd i andra hörnet på kretskortet.

Tack så mycket då ser jag tydligt vad som är felet, den kabel med motstånd i framänden sitter ju i fel hörn jämfört med min. Ska klippa bort min extra kabel som jag satte dit och ändra om så det ser lika ut som på ditt lok. Egentligen ska man ju inte behöva sitta och löda i nya lok, men  jag köpte mitt från ebay i tyskland och känns besvärligt att skicka tillbaka det. Däremot så har jag inte märkt något oljud från dreven eller sett någon sprucken kåpa så jag verkar ha haft tur där i alla fall.

Utloggad Thomas Carlander

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #12 skrivet: fre 08 dec 2017, 14:13:53 »
Tack för hjälpen alla vänliga själar. Fick hem mitt nya trix t44 som hoppade fram på anläggningen så jag trodde jag såg i syner. Efter diverse läsning så hittade jag en dålig lödning på röd kabel i boggie delen som helt ramlade av när jag lyfte av boggien. Dessutom så var en strömavtagare, till det hjulet utan slirskydd inte i kontakt med hjulet. Fixade detta och nu funkar det betydligt bättre. Inte helt ok utan hoppar till ibland men bättre. Verkar som man får vara nöjd med det. Synd på ett sådant fint lok annars. Köpte ett SJ Ue samtidigt av trix fabrikat och det går kanonbra, trots sin litenhet, brukar vara lättare med långt mellan hjulen att få jämn strömupptagning.
Thomas Carlander

Utloggad T43

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 08 dec 2017, 19:37:01 »
Hej Thomas
Är din T44 också MTAS varianten?

• Nykomling
  • **
« Svar #14 skrivet: lör 09 dec 2017, 18:34:17 »
Det vet jag inte, hur ser jag det? Den är i orange mörkgrå färgsättning. Ursäkta min okunskap.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.429
« Svar #15 skrivet: lör 09 dec 2017, 19:27:16 »
Det vet jag inte, hur ser jag det? Den är i orange mörkgrå färgsättning. Ursäkta min okunskap.
Kolla på bilden i inlägg #9 i den här tråden.

• Nykomling
  • **
« Svar #16 skrivet: ons 13 dec 2017, 10:22:19 »
Hej igen, nej det är inte den varianten, se bifogade bild

Funderar på om det finns andra boggies där dtrömupptagningen på både plus och minus sker med släpskor istället för att den ena skall gå igenom chassi is boggien och sedan tråd upp till motordrivningen. Tycker det skulle bli många chanser till fel där. Någn som vet nåt bra?

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #17 skrivet: ons 13 dec 2017, 15:57:49 »
Det där är den vanliga SJ-varianten, har ett sådant själv och det fungerar mycket bra för mig. Jag kör digitalt, gör du också det? Har läst att en del har haft stora problem med dessa lok som kör analogt, beror visst på motorn som dessa lok har.

Hej igen, nej det är inte den varianten, se bifogade bild

Funderar på om det finns andra boggies där dtrömupptagningen på både plus och minus sker med släpskor istället för att den ena skall gå igenom chassi is boggien och sedan tråd upp till motordrivningen. Tycker det skulle bli många chanser till fel där. Någn som vet nåt bra?

Utloggad PaBlo

• Stammis
« Svar #18 skrivet: ons 13 dec 2017, 17:07:59 »
TilläggTyvärr så verkar detta lok vara rena följetongen genom åren, googla på "trix t44 problem" så kommer många trådar upp på detta forum och andra forum om diverse problem med sinusmotorer osv. dessa problem med fellödda kablar på MTAS-versionen är bara ytterligare problem i listan som dykt upp. Miina två går i alla fall bra nu, det gäller som vanligt att ha rena räls och bra växlar, jag kör med strömställande hjärtstycken (Peco c75). Tänkte även få tag i nya axlar med hjul utan sånt där skit som slirskydd, för de hjulen tar sällan upp någon ström, bara då flänsarna går emot rälsen.
« Senast ändrad: ons 13 dec 2017, 17:10:03 av PaBlo »

Utloggad T43

• Användare
« Svar #19 skrivet: sön 14 jan 2018, 22:54:11 »
Hej igen
Har köpt på mig ett till Trix T44 MTAS lok och det första jag gjorde var att lyfta av korgen och kika om det var samma "lödfel" på denna modell.. Ja.
Fel inlödning av den röda kabeln + att både den röda och den bruna kabeln låg i kläm mellan kretskortet och korgen så det var lite problem att få loss den.

Ett annat problem som jag skulle vilja fråga er om som kör med Trix T44. Mina båda lok har ett ganska högt morrande mekaniskt ljud från boggien i B-änden. Det låter riktigt illa, men det låter mera när man kör med A-änden på loket i färdriktningen, åt andra hållet är oljudet inte lika påtagligt. Någon som har något tips vad det kan komma från?
Jag har testat att flytta motorn lite ifall kardanaxlarna skulle bottna i hylsorna men det gör de inte, så jag tror inte det är problemet.. Kardanaxlarna glappar ganska mycket i hylsorna på båda boggierna så jag tror inte det heller framkallar ljudet. Då borde det väl låta lika illa från båda boggierna?
« Senast ändrad: lör 27 jan 2018, 23:46:39 av T43 »

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
« Svar #20 skrivet: sön 02 aug 2020, 15:56:27 »
Hej.  Trix elände.....Måste jag löda om mina MTAS 3 stycken?    Hur har ni kommit fram till att det är det felet? eller chansade ni bara?
Jag vet inte om jag har fel på mina vågar jag chansa?????

Utloggad T43

• Användare
« Svar #21 skrivet: sön 02 aug 2020, 21:15:39 »
Jag tog min multimeter och mätte ohm mellan hjulen på loket, då upptäckte jag att den ena boggiens hjul inte hade kontakt med den andra boggiens hjul.
Kollade också på kretskortet hur kablarna var inlödda, då upptäckte jag att kablarna satt på fel lödanslutning.
Jag kan kolla igen på mitt lok om du vill, annars så löder du om brun kabel och motståndet så som min bild visar. Motståndet ytterst och brun kabel innanför.
Under långa huven på loket är det i högra hörnet närmast bufferten som kablarna skall lödas.

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #22 skrivet: mån 03 aug 2020, 07:22:13 »
Hej....Jag har ingen egen multimeter,den försvann i en husbrand 2009, och är inte för övrigt så haj på att mäta upp så avancerat. Bruna kablarna från båda boggierna sitter på samma ställe ..se bild....

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #23 skrivet: mån 03 aug 2020, 07:26:09 »
Du menar alltså att den bruna kabeln från den främre boggien ska flyttas till det främre högra hörnet enligt dina bilder. Så ,,men jag har inga motstånd att sätta dit och vet inte vilket värde som ska vara på denna...

Utloggad strulrallaren

• Nykomling
  • **
« Svar #24 skrivet: mån 03 aug 2020, 07:29:52 »
Och.... ska den bruna kabeln från den bakre boggien sitta kvar där den sitter nu? Det sitter inget motstånd där, ska det inte vara något motstånd där?