Författare Ämne: Hur byta koppel på Lima Fb-U (flisvagnar)?  (läst 2644 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
    • Modelljärnvägsmoduler
Hur byta koppel på Lima Fb-U (flisvagnar)?
« skrivet: fre 10 nov 2017, 18:47:07 »
Hej!
Har köpt Limas flisvagn Fb-u och skulle vilja byta koppel. Har sökt på forum med hittar inte tillräckligt bra info.
Jag vill ha ett FL 6511-koppel för jag ska enbart köra på modulträffar.

Min första fråga skulle ha varit hur jag lättast/bäst får bort Limas koppel, men när jag skulle prova ta isär vagnen hade jag sönder fel pigg vilket resulterade att jag till sist kunde se hur kopplet sitter fast:

Dessutom tappade jag sen vagnen så att ett koppel lossande. Tyvärr gick kopplets små piggar sönder så nu har jag inget alternativ än att byta koppel. :(  ;(

- - -
Och nu till frågan: Vilket eller vilka koppel/lösningar finns det till buds?

1. Fungerar det med exempelvis Fleischmanns utbyteskoppel:

2. Kan det fungera med dessa kortkoppelfästen (vet inte hur stora de är i verkligheten):

3. Är det bara Symoba som fungerar? I så fall med vilket schakt (böjd, kort eller normal)?

4. Eller finns det fler/bättre alternativ?

Jag vill gärna byta koppel på alla vagnar, men om det blir dyrt vet jag att jag kan byta bara på första och sista vagnen, för normalt kör jag nog dessa vagnar ihop.
---
Mvh Peter

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 378
SV: Hur byta koppel på Lima Fb-U (flisvagnar)?
« Svar #1 skrivet: lör 11 nov 2017, 12:51:33 »
Jag satte på kortkoppelkulissen i alternativ 2 på en Lima G-vagn med ASG märkning. Det gick bra efter en del varv med en slipmaskin, typ Dremmel. Behövde få en plan yta att limma kulisserna på samt att det skulle vara hyfsat rätt höjd på kopplet. 8,5 mm är det väl enligt FREMO.

Kulissen fick plats och det funkade fint på Timmeleträffen i höstas.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: lör 11 nov 2017, 14:21:02 »
8,5 mm är det väl enligt FREMO.

Koppelhöjder är väl definierade i en NEM-norm? Alltså från MOROP och inte FREMO...

http://www.miba.de/morop/nem360_d.pdf

SA
« Senast ändrad: lör 11 nov 2017, 14:23:05 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Larsess

• Användare
  • Antal inlägg: 48
« Svar #3 skrivet: lör 11 nov 2017, 17:00:30 »
Hej!
Jag har bytt koppel på flera av dessa flisvagnar. En metod som fungerat bra är att använda Rocos kortkoppelkuliss av typen du avbildat. Kolla bara att du använder rätt sort, det finns två. En för korta vagnar, upp till 14 cm om jag minns rätt och en annan för längre vagnar. välj den första. Jag skar ut plats för kulisstyrningen i den undre "plattan" så att hållaren för kopplet precis stack ut under buffertbalken. Då blev det rätt höjd jämfört med merparten andra vagnar på vår klubbana.
Kulissen limmades med cyanoakrylat. Sedan kan du välja vilket koppel du vill bara det passar i ett NEM-schakt.
Lycka till!
Vagmodellen är snyggt graverad, ganska skalenlig OBS dock att det är en vagn litt Fb och inte Fb-u (de var högre) och bortsett från placeringen av bromsbackarna är den acceptabel även nu 30 år (minst) efter introduktionen. Vill du veta litet mer om hur den kan uppgraderas kan du läsa min artikel i MJ-magasinet för några år sedan som hette "Tre snabba" om jag minns rätt.
Med vänlig hälsning;
/Larsess
Larsess

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 255
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
SV: Hur byta koppel på Lima Fb-U (flisvagnar)? Koppelhöjder
« Svar #4 skrivet: lör 11 nov 2017, 20:36:49 »
FREMO H0-Re s koppel bygger på Nem 360 men föreskriver att bygels undersida ska vara 8.5 mm över räls, dvs en skärpning mot Nem-normen. Se Fremo-normen del 7.4 och 7.5.
Bygeln ska ligga horisontellt och inte luta, varken upp eller ner.
Fleischmanns koppel ligger inom Nem och är det koppel som fungerar bäst för realistiska trafikspel.

Det går givetvis att bocka om vilket nem-koppel som helst till "fläskman-look-a-like" och ingen kommer att knorra så länge det fungerar felfritt. Ligger kopplet fel kan man krasst räkna med en röd-kortad vagn oavsett. (felanmäld)
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: sön 12 nov 2017, 13:30:59 »
Hej och jättetack för svaren! Nu känns det som jag vet tillräckligt för att börja handla och modifiera.

Kortkoppelfäste
Jag ska alltså kunna köpa Rocos kortkoppelfäste för korta vagna (under 140 mm) som både Habo hobby och MJ-hobby har.

Skära ut
Jag skar ut plats för kulisstyrningen i den undre "plattan" så att hållaren för kopplet precis stack ut under buffertbalken.

Jag är lite osäker här, men gissar att du med undre "plattan" syftar på min bild i första inlägget? Ungefär så här:

Tyvärr har jag inte MJ-magasinet, så jag får nog leva utan dina tre snabba. :(

Fler bilder
Till sist kan ni få se övriga bilder jag tagit på Lima-kopplet, innan bytet:

---
Mvh Peter

Larsess

• Användare
« Svar #6 skrivet: mån 13 nov 2017, 09:04:01 »
Hej igen!
Ja, det är det jag menade med den "undre plattan". Jag skar ut ungefär som du markerat med din gula ruta. naturligtvis så att mekanismen får plats, precis innanför buffertbalken.
/Larsess
Larsess

AlexEhn

• Användare
« Svar #7 skrivet: tis 14 nov 2017, 00:00:38 »

Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt bygge. Kanske kan det vara till input.  :)

Såhär blev det

På ena sidan ansträngde jag mig mycket för att hålla "golvet" intakt, antog att det behövdes.

Det funkade på första sidan.

Men på andra sidan för jag för generös med limmet så "koppelaxeln" gick inte åt höger och vänster utan problem.

Kopplet satt fast så jag fick öppna "golvet" ovanifrån. Och då insåg jag att golvet egentligen inte behövdes för den fyrkantiga ramen på hela kortkoppelkulissen funkar fint att både limma i och har tillräckligt med hållfasthet. Så med kniv och dremel gick jag loss och öppnade upp.

Som synes blev det rätt mycket för mycket lim.  :D  :D

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #8 skrivet: lör 09 dec 2017, 17:24:41 »
Tack för tipsen och bilderna!

Tyvärr har det inte hänt mer med vagnarna. Jag beställde koppelkulisser från Habo Hobby, men fick ett par koppel istället för kulisser. Jag skickade tillbaka kopplen enligt överenskommelse. Sen tog det två veckor så fick jag besked att kulisserna inte fanns på lager. Så nu har jag en kreditfaktura, men inga kulisser och får väl fortsätta vänta...  :(
---
Mvh Peter

AlexEhn

• Användare
« Svar #9 skrivet: lör 09 dec 2017, 19:18:53 »
Tack för tipsen och bilderna!

Tyvärr har det inte hänt mer med vagnarna. Jag beställde koppelkulisser från Habo Hobby, men fick ett par koppel istället för kulisser. Jag skickade tillbaka kopplen enligt överenskommelse. Sen tog det två veckor så fick jag besked att kulisserna inte fanns på lager. Så nu har jag en kreditfaktura, men inga kulisser och får väl fortsätta vänta...  :(

Ajdå, det var oturligt.

Då ser jag fram emot dina försök när kulisserna väl kommer.!  :)

el_vikingo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #10 skrivet: tis 19 dec 2017, 13:28:05 »
I Västberga finns de på lagret. Skriv kuliss i sökrutan.
https://www.mjhobby.se/

Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #11 skrivet: tis 19 dec 2017, 16:24:28 »
Här var en länk till Symoba.
Dyrare men mycket lättare tycker jag.
Bara skapa jämn yta och limma.
MVH
« Senast ändrad: sön 25 feb 2018, 10:47:24 av Manfred »

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #12 skrivet: sön 25 feb 2018, 10:36:37 »
Hej igen!
Nu har jag äntligen återvänt till kopplen och bytt på mina vagnar. Det gick till sist bra och jag tycker faktiskt dessa koppel är enklare att montera än vad Symobas verkar vara.

Jag har beskrivit mer i detalj hur jag fortsatte, i ett blogginlägg på min webbsida.

« Senast ändrad: sön 25 feb 2018, 15:44:54 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

AlexEhn

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 25 feb 2018, 12:59:07 »
Kul att du fick till det! Bra blogginlägg.

Larsess

• Användare
« Svar #14 skrivet: ons 21 mar 2018, 14:02:00 »
Fina bilder på ditt arbete med koppelbytet.
Jag undrar bara om koppelfickan hamnar på rätt höjd när du limmar fickan direkt på underredet?
Min erfarenhet är att koppelfickan behöver sitta precis under buffertbalken för att hamna på rätt höjd för att koppla bra med vagnar med fabriksmonterade kortkoppel. Jag skar ut ett hål motsvarande kortkoppelkulissens storlek och limmade sedan. Då kom koppelfickans överdel att precis "stryka" buffertbalkens underkant och på så vis stämde höjden med fabriksvagnarna.
Om din metod också fungerar så är det ju betydligt enklare ombyggnad, vilket är bra!
/Larsess
Larsess

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.581
« Svar #15 skrivet: ons 21 mar 2018, 17:28:42 »
Vill man göra det lätt för sej köper man Rivarossis utgåva av vagnen :)

http://www.modellrallaren.se/?p=2753

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #16 skrivet: tor 22 mar 2018, 21:41:47 »
Fina bilder på ditt arbete med koppelbytet.
Jag undrar bara om koppelfickan hamnar på rätt höjd när du limmar fickan direkt på underredet?
Min erfarenhet är att koppelfickan behöver sitta precis under buffertbalken för att hamna på rätt höjd för att koppla bra med vagnar med fabriksmonterade kortkoppel. Jag skar ut ett hål motsvarande kortkoppelkulissens storlek och limmade sedan. Då kom koppelfickans överdel att precis "stryka" buffertbalkens underkant och på så vis stämde höjden med fabriksvagnarna.
Om din metod också fungerar så är det ju betydligt enklare ombyggnad, vilket är bra!
/Larsess
Tack, hoppas det kan hjälpa någon att ta steget och göra ett koppelbyte.

På första vagnen provade jag att fräsa ur även en bit av underredet på vagnen. Men då hamnade kopplet för högt. :(
När jag sen bara fräste bort "piggarna" blev det bättre. Nu ska tilläggas att jag inte har någon exakt koppelmall. Jag har bara mätt koppelhöjden med stålskala och mot några andra vagnar. Det kanske inte blir exakt, men koppelhöjden på Lima-vagnarna blir tillräckligt bra.

Frågan är om det kan göra skillnad på hjul också? Jag har behållit de gamla hjulen som har ganska stor diameter och bara svarvat ner flänsarna lite...
---
Mvh Peter