Författare Ämne: Hemsidan uppdaterad  (läst 14054 gånger)

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
  • Antal inlägg: 87
Ny prislista
« Svar #25 skrivet: mån 02 jul 2018, 12:34:34 »
Ny prislista gällande från 1/7 finns nu upplagd på hemsidan - www.vagnverkstaden.eu/prislistor

Notera att förhandsbeställda modeller debiteras till gamla priser.

I prislistan finns noterat ett antal modeller som planerat eller idéer. Detta är de modeller som jag avser att gå vidare med, om det finns tillräckligt intresse!

För de olika sortimenten gäller:
Etsade normalspår - inga nya modeller tas fram. Alla modeller är leveransklara.
Smalspår - förutom VGJ stora kylvagnar Hml och SJ Fp, som jag lagt till i listan, planeras inga ytterligare modeller. Huvuddelen av modellerna är leveransklara eller under gjutning.
Gjutna modeller normalspår - Ett antal nya modeller har lagts till i listan. Dessa kommer i tillämpliga fall att göras i två versioner - 40-60 tal med bälgar eller 70-80 tals version med vulstbälgar. Detta planerar jag bli det slutliga sortimentet i denna grupp. Kanske att någon vagn får ge vika pga litet intresse, och ersätts då eventuellt av annan vagn.

Notera att alla modeller nu säljs i ett visst utförande, och detaljer kan inte bytas ut. Boggival är dock fortfarande fritt, och avdrag för hjul.
Vill man bygga annan version, för delarna köpas via mitt byggdelssortiment. Detta för att minska arbrtrt med packning, och att kunna förpacka alla modeller.

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
SV: Nya modellideer presenteras på hemsidan
« Svar #26 skrivet: tor 12 jul 2018, 21:58:07 »
Under nyhetsnotiserna på hemsidan ( www.vagnverkstaden.eu ) presenterar ett antal nya modellideer, vilka nu kan förhandsbokas.

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
SV: Hemsidan uppdaterad
« Svar #27 skrivet: sön 22 jul 2018, 19:29:15 »
Jag planerar nu en ny restaurangvagn i gjutteknik, och valet har fallit på RCo1. Eftersom vagntypen byggdes om et flertal gånger, gör jag den i 2 versioner:
-dels i leveransutförande
- dels i 70-talsutförande med ombyggda fönster, vulstbälgar mm.

Jag räknar med att denna skall komma ut efter nyår! Bilder finns på hemsidan, www.vagnverkstaden.eu under notiser och under produktöversikter "gjutna vagnar"

Det finns nu en hel del restaurang och serveringsvagnar i sortimentet. Co8cs och RB5 finns resp är på gång, dessutom Ro2a (fd OKB) om fler intresseanmälningar inkommer.

Som etsade modeller finns Ro2a ( de 2 Kockumsbyggda ) samt BJ RCo (Co8cr).

Det finns nu en hel del restaurang och serveringsvagnar i sortimentet. Co8cs och RB5 finns resp är på gång, dessutom Ro2a (fd OKB) om fler intresseanmälningar inkommer.

Som etsade modeller finns Ro2a ( de 2 Kockumsbyggda ) samt BJ RCo (Co8cr).

Men sovvagnar är det fortfarande skralt med.......
« Senast ändrad: mån 23 jul 2018, 18:49:31 av Göran Nilsson »

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Nya modeller planeras!
« Svar #28 skrivet: fre 14 sep 2018, 22:48:14 »
Jag har nu gjort en arbetsplanering för eventuellt kommande modeller. Här finns sovvagn ACo2c, B3 i helsicklad korg samt BC2 - bara för att nämna några!

Jag tar nu intresseanmälningar på dessa förslag! Vill du ha en komplett lista, maila mig på info (HNJ) vagnverkstaden.eu

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Nya modeller beställda och nya planeras!
« Svar #29 skrivet: lör 29 sep 2018, 08:26:30 »
Jag har nu uppdaterats nyhetsnotiserna på hemsidan med ny information om nya modeller!

www.vagnverkstaden.eu

« Senast ändrad: lör 29 sep 2018, 08:41:43 av Göran Nilsson »

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Försäljningen av lokhjul upphör.
« Svar #30 skrivet: tor 11 okt 2018, 20:20:00 »
Jag kommer nu att upphöra med försäljningen av mitt sortiment av lokhjul - tillverkade med svenska lokhjul som förebild.
De flesta storlekar finns kvar, och hjulen kan fås för spårvidderna 16.5, 12.7, 12.0, 10.5 och 9 mm.
Sortimentslista finns på min hemsida www.vagnverkstaden.eu

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Försäljningen av lokhjul upphör.
« Svar #31 skrivet: tor 11 okt 2018, 20:20:49 »
Jag kommer nu att upphöra med försäljningen av mitt sortiment av lokhjul - tillverkade med svenska lokhjul som förebild.
De flesta storlekar finns kvar, och hjulen kan fås för spårvidderna 16.5, 12.7, 12.0, 10.5 och 9 mm.
Sortimentslista finns på min hemsida www.vagnverkstaden.eu

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Nya intressanta modernare modeller
« Svar #32 skrivet: tor 22 nov 2018, 17:21:01 »
Jag presenterar nu ett antal lite modernare modeller på hemsidan under "notiser".

Dessutom är sidan uppdaterad med nya modellöversikter och prislister under resp flik.
www.vagnverkstaden.eu

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Nya förutsättningar och nya personvagnar
« Svar #33 skrivet: lör 26 jan 2019, 17:27:31 »
På hemsidan finns nu nya nyhetsnotiser om ändrade förutsättningar för min verksamhet och planerat sortiment, samt ett par vagnsnyheter.
www.vagnverkstaden.eu

Håll dig uppdaterad, genom att anmäla dig till mitt nyhetsbrev - skriv till info.vagnverkstaden(vv)gmail.com

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
SV: Ny gjuten personvagn
« Svar #34 skrivet: tis 05 feb 2019, 08:45:24 »
Det vasar sig att min bortgångne 3D-designer, utan min vetskap även gjort Co4a 1899-1901. Detta är vagnar som byggdes på äldre underreden från trävagnar. Dessa tre var något längre än Co4a / B14 / B11.
http://www.vagnverkstaden.eu/wp-content/uploads/2019/02/Co4b_alla-3.jpg
Vagnen går givetvis att förbeställa!
« Senast ändrad: tis 05 feb 2019, 08:49:07 av Göran Nilsson »

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Ny information om Z4p och Ge(Gs) godsvagn
« Svar #35 skrivet: sön 17 feb 2019, 20:46:05 »
Jag har idag presenterat uppdaterad information om dessa båda modeller i mitt nyhetsbrev, som kan erhållas genom att sända ett mail till
info(HNJ)vagnverksataden.eu.

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
« Svar #36 skrivet: ons 13 mar 2019, 18:16:46 »
Nu har ytterligare en uppdatering av hemsidan med aktuellt sortiment och prislistor - gäller även det nya etssortimentet "special"

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.060
SV: Nya modeller beställda och nya planeras!
« Svar #37 skrivet: tor 13 jun 2019, 08:53:19 »
Jag har nu uppdaterats nyhetsnotiserna på hemsidan med ny information om nya modeller!

www.vagnverkstaden.eu

Vagnverkstaden drar ner på verksamheten.
Se länken nedan.
http://www.vagnverkstaden.eu/andringar-i-vagnverkstadens-verksamhet/

Hoppas att Göran fortfarande kan tänka sig att ta fram ACo2c.
En av få svenska vagnar som besöker kontinenten och Norge under sent 30tal till 60talet.
BJ

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.046
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #38 skrivet: tor 13 jun 2019, 16:53:20 »
Det tråkigaste är ändå den sista meningen:
Citera
Jag kommer inte heller att sälja verksamheten – filmer och formar kommer att destrueras.

Jag har nog aldrig förstått resonemanget att "kan inte jag tjäna pengar på det, ska ingen annan heller kunna tjäna pengar på det". Hur ska man få fler att istället bidra till någon slags gemensam "bank" av ritningar, etsplåtar, 3D-modeller och liknande som kommer alla tillgodo?

(Om man insett att man inte kan tjäna pengar på det, släpp det fritt med en CC-licens och ge alla MJ-hobbyister möjlighet att få glädje av det samtidigt som du får äran.)
---
Mvh Peter

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 509
« Svar #39 skrivet: tor 13 jun 2019, 19:18:12 »

Jag har nog aldrig förstått resonemanget att "kan inte jag tjäna pengar på det, ska ingen annan heller kunna tjäna pengar på det". Hur ska man få fler att istället bidra till någon slags gemensam "bank" av ritningar, etsplåtar, 3D-modeller och liknande som kommer alla tillgodo?

(Om man insett att man inte kan tjäna pengar på det, släpp det fritt med en CC-licens och ge alla MJ-hobbyister möjlighet att få glädje av det samtidigt som du får äran.)

Hur vet du att det är ditt föreslagna resonemang som är bakgrunden till att inte sälja verksamheten, och destruera istället?

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #40 skrivet: tor 13 jun 2019, 21:36:48 »
Hur vet du att det är ditt föreslagna resonemang som är bakgrunden till att inte sälja verksamheten, och destruera istället?
Naturligtvis vet jag inte, men vilka andra (rimliga) anledningar brukar det finnas för att inte dela med sig i ett sånt här fall?

Jag kan möjligen tänka mig någon form av hämnd, men det känns osannolikt i detta fall. Eller att man vill att köparna ska tjäna pengar genom att det de köpt blir unikt & sällsynt, fast då kom vi på pengar igen.

Har du något bättre och mer troligt förslag?
---
Mvh Peter

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
« Svar #41 skrivet: tor 13 jun 2019, 22:11:03 »
Peter, om du inte har större tankessfär, så tycker jag att du definitivt inte spekulera så friskt.
Det blir bara löjligt - du borde skämmas!

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.984
« Svar #42 skrivet: tor 13 jun 2019, 23:26:36 »
Peter, om du inte har större tankessfär, så tycker jag att du definitivt inte spekulera så friskt.

:clap:
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.060
« Svar #43 skrivet: tor 13 jun 2019, 23:35:49 »

:clap:
Håller med dig Hakang
BJ
« Senast ändrad: tor 13 jun 2019, 23:39:24 av BJ »

Utloggad Swede

• Användare
  • Antal inlägg: 211
  • USMS/SSM/FREMO
SV: Ny information om Z4p och Ge(Gs) godsvagn
« Svar #44 skrivet: fre 14 jun 2019, 07:06:31 »
Jag har idag presenterat uppdaterad information om dessa båda modeller i mitt nyhetsbrev, som kan erhållas genom att sända ett mail till
info(HNJ)vagnverksataden.eu.
Tack Göran för allt du gör för hobbyn. På SvenskaSommarModul träffar ser man flera av dina fina byggsatser rullande på moduler med vackert landskap. Det är eldsjälar som dig som driver samhället framåt! Hobbyn är så viktigt, jag vet flera tillfällen där människor i vårt moderna samhälle har tappat motivitation i livet efter ett långt arbetsliv men nu har fått något nytt att skapa, dina byggsatser !!!!
Tack igen Göran
Ha en kanon bra dag
SethOlofsson

Utloggad BA41842

• Användare
  • Antal inlägg: 27
« Svar #45 skrivet: fre 14 jun 2019, 16:43:43 »
Jag tycker också det är tråkigt att inte verksamheten kan fortsätta i någon annans regi, särskilt som jag är ganska ny i "mässingsbranschen" och inte har hunnit bygga så mycket. Men, Göran, jag önskar lycka till med nedtrappningen och med en skön pensionärstillvaro! De få av dina modeller jag har hunnit bygga har varit en stor glädje.

/Mats

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #46 skrivet: fre 14 jun 2019, 19:19:51 »
Nu var det en mer allmän reaktion på det du skrev, men om nu alla vill tolka det mer specifikt så ställer jag frågan: Vad är anledningen då?

Jag menar, så det slipper spekuleras...  ;)
« Senast ändrad: fre 14 jun 2019, 19:25:47 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 509
« Svar #47 skrivet: lör 15 jun 2019, 00:16:45 »
Nu var det en mer allmän reaktion på det du skrev, men om nu alla vill tolka det mer specifikt så ställer jag frågan: Vad är anledningen då?

Jag menar, så det slipper spekuleras...  ;)

Sluta nu.

Vi vet inte. Och jag förstår om Göran inte vill berätta. Det kan ju vara allt mellan himmel och jord. Det kan ju mycket väl vara högst privata och emotionella skäl.

Utloggad dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 451
« Svar #48 skrivet: lör 15 jun 2019, 14:20:58 »
Vill bara påminna alla om att respektera varandra och hålla en god ton i tråden. Än ingen fara men tråden har de ingredienser som lätt tenderar att eskalera.

Utloggad Göran Nilsson

• Handlare
Avveckling av Vagnverkstaden - bakrund och förklaringar
« Svar #49 skrivet: ons 19 jun 2019, 19:36:52 »

Eftersom bakgrunden till mit beslut att avveckla Vagnverkstaden inte hade bakgrundsinformationen tillgänglig, blev diskussionen lite "rumphuggen".
Här följer lite mer information, som jag hoppas skall klargöra en del:
Lite bakgrund
Jag började ta fram enkla etsplåtar för 20 år sedan när jag bodde i London. Jag byggde på olika HNJ fordon, och plåtarna var till mig själv. Det kom in förfrågningar, försäljningen växte, och jag försökte göra bättre och mer kompletta byggsatser. När jag flyttade från London, trodde jag att det skulle vara svårt att fortsätta hålla kontakten med mina engelska genlemen som ritade och gjorde masters, och förberedde mig på att sluta. Väl i Sverige, behövde jag någon sysselsättning, varför HNJ Verkstad aldrig riktigt upphörde. Jag insåg dock, att mitt sortiment och verksamheten i sig var för mycket för en person. Jag beslutade då att upphöra med loktillverkning, då detta är MYCKET tidskrävande, samt vitmetallmodeller, då jag ansåg att tiden sprungit ifrån denna metod. Dessutom mycket kritik, att man tyckte modellerna var svårbyggda, vilket en lokmodell i mässing alltid är – i alla fall för vissa. För tydlighetens skull ändrade jag namnet till Vagnverkstaden – som bättre speglar verksamheten. Eftersom jag förlorade flera samarbetspartners pga av ålder och sjukdomar, kände jag att nu får det vara slut.  Jag köpte vid denna tid några 3D printade modeller, samtidigt som min som gick på Högskolan och hade visat mig vad man kan producera med denna teknik. Jag var mäkta besviken, och tänkte att jag måste försöka producera något som är betydligt bättre. Efter mycket laborerande och letande efter partners, var så den lilla postvagnen D20 färdig – och denna lilla ovanliga vagn sålde bra.

Varför succesivt avveckla verksamheten nu?
Ja, skälen är många, bla personliga. Jag känner att ork och lust håller på att ta slut, och jag vill kunna ägna mig åt andra saker i livet. Det är också många timmar per vecka jag arbetar med detta, men några pengar tjänar man inte. Det är stora kostnader för produktion, och så skall ju Magdalena ha 25 % på mitt slit.

Jag tycker också, att det inte finns så mycket att tillföra i modellhänseende – det är svårt att hitta gångbara modeller.
Det största skälet är dock att min huvudkonstruktör, mycket hastigt avled, samtidigt som andra samtidigt inte längre orkar. Visst kan man starta på nytt, men jag känner att luften gick ur mig.

Actions
1. Jag slutar omgående att ta fram nya modeller, byggdelar mm.  De modeller som finns på hemsidan skall jag slutföra, men jag planerar inte för någonting nytt.
Om något kommer, så är det på ren hobbybasis tillsammans med några privata konstruktörer, med volym av kanske någon modell om året! På gång finns en stor plåt med öppna godsvagnar från Kalmarbanorna, samt att jag arbetar med GOSSV-filerna.

2. Smalspårssortimentet skall utgå! Det blir ingen rea, utan jag gör som Perl, säljer så länge lagret räcker!  De gjutna vagnarna säljs kompletta, och antalet resterande byggsatser per modell varierar nu mellan 2 - 20!
Etsade smalspårsmodeller säljs nu endast som etsplåtar. Gjutdetaljer beställs från byggdelslistan.
Även boggier för smalspår utgår när lagret tryter - av dessa finns det dock lite större volymer på lager.

3. Jag avvaktar med beslut om normalspår. Det jag vill prioritera är det gjutna modellerna, och de nya etsade modellerna i specialsortimentet.

4. Jag kommer INTE att överlåta rättigheterna till annan part. Filmer och formar skrotas.
Varför inte sälja firman, eller göra allt tillgängligt?
Dels handlar det om kontrakt, men mer om gentlemens agreements.
De flesta modeller får dessutom delar från olika håll, och det skulle bli mycket komplicerat för någon att ta detta vidare. Jag har inte mindre än ett 10-tal konstruktörer/designers, samt ett 30-tal underleverantörer, som skall koordineras!
Att modellerna skulle bli fritt tillgängliga, tycker jag är svek mot dem som under åren stött min verksamhet genom att köpa mina modeller.

Slutsats
Jag startar nu på allvar den slutliga avvecklingen (som kommer att ta tid) av Vagnverkstaden!
Det blir en stegvis avveckling, där smalspåret först skall bort, därefter det etsade normalsortimentet. Sist kommer de gjutna normalspårsmodellerna.
Så passa på att köpa smalspårsmodellerna så länge de finns! Och jag gör som sagt som Perl - jag låter utförsäljningen ta sin tid…………

Om du vill följa arbetet med utförsäljning, ber jag dig anmäla dig till mitt Nyhetsbrev, alternativt följa min hemsida.
Jag kommer inte att använda forum i framtiden!