Författare Ämne: Elekronik NMJ Nohab  (läst 1324 gånger)

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
Elekronik NMJ Nohab
« skrivet: mån 09 okt 2017, 11:25:19 »
Jag har köpt NMJs Nohab, TMY i Tågabs utförande, nr 101 och DCC
Mappningen av loket i standardläge är nästan en katastrof, massor av visslor och tyfonljud; svenska, danska, norska och allmänna, toppstrålkasaten sitter på F24, och båda sidor tänds samtidigt...
I MJ-Hobbys sk svenska variant tog man bort bl a den danska visslan och ersatte den med toppstrålkastare och fick på så vis den på jag tror det var F7 och F8, fast sken...
Denna variant av lok har visslor på taket, därför ska signalen naturligtvis vara visselljud och inte tyfon, för att blidka köparna har NMJ målat en liten röd prick tv om förardörren för att låtsas vara den röda baklampan, men när man kör tänds två röda nedtill ?!?

Tyvärr är det krångligt att sätta in en röd diod vid sidan av dörren, där bakom finns ett tvärstag i plast, så jag har borrat och satt lampan (dioden) i överkant av dörren, så som det ser ut idag. Bilder på montering mm kommer inom kort.
Och nu till mitt problem, för att slippa att det röda ljuset växlar i styrka efter park-, halv- och heljus, tänkte jag använda utgångarna Aux 5 och Aux 6, jag får dioderna att lysa där men de går inte att släcka ?? Gör jag fel, är det fel på lokets kretskort, finns inte funktionen på dekodern trotts att den är ESU och tillverkad 2017??

MVH Perre
H0 och 2R, men även Corvair

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #1 skrivet: mån 09 okt 2017, 11:58:22 »
Du menar Aux 3 och 4 va? De är logikutgångar. Kräver yttre drivning, t ex med transistorer.

/Matts
« Senast ändrad: mån 09 okt 2017, 12:18:29 av MattsP »

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #2 skrivet: mån 09 okt 2017, 12:21:44 »
Att det röda skiftar i intensitet borde väl vara en CV-inställning? Man anger att strålkastarna ska ha olika intensitet, och så anger man med t.ex. en bock i en ruta att det inte ska påverka det röda (ESU programmer eller Sprog).
« Senast ändrad: mån 09 okt 2017, 12:23:26 av Arstuga »
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #3 skrivet: mån 09 okt 2017, 12:37:07 »
Att det röda skiftar i intensitet borde väl vara en CV-inställning? Man anger att strålkastarna ska ha olika intensitet, och så anger man med t.ex. en bock i en ruta att det inte ska påverka det röda (ESU programmer eller Sprog).

I de flesta lok styrs strålkastare och baklykta från en gemensam utgång. Om du dimmar strålkastarna lyser även baklyktan svagare.
Hjälper ej med någon CV-inställning då. Clerk's lösning är smart men kräver ett par transistorer med tillhörande basmotstånd.

/Matts

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #4 skrivet: mån 09 okt 2017, 12:38:43 »
Men enligt ESUs hemsida är Aux 3, 4, 5 och 6 samma typ av utgång och 3-4 används till hyttbelysning, så vad är skillnaden?
H0 och 2R, men även Corvair

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #5 skrivet: mån 09 okt 2017, 12:46:37 »
Sitter det inte en ESU V4 med MTC 21-kontakt i det loket? Den ska ha vad jag vet två utgångar för strålkastare, AUX 1 och 2 samt AUX 3 och 4 vilka är logikutgångar. Men jag kanske har missat nåt.  :???:

/Matts

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #6 skrivet: mån 09 okt 2017, 13:02:54 »
ESU V4.0 M4 har alla sex utgångarna med drivning. Kan det vara en sådan du har?

Edit:

Men även med denna dekoder verkar AUX 3 och 4 ha logiknivå i den 21-poliga kontakten. För att komma åt de drivande utgångarna måste man löda in extra trådar. Lite luddigt beskrivet av ESU.

Jag ställde ett av mina Jeco Du på programmeringsspåret med Lokprogrammer och den sa att jag hade ESU V4.0 M4. Jag utnyttjar AUX 3 och 4 i dessa lok med transistorer. Garanterat logikutgångar alltså. Skulle inte fungerat om det var drivande utgångar.

Se koppling längst ner på denna sida: http://matts.hobbysida.nu/index.php?name=MjProjJecoDu

/Matts
« Senast ändrad: tis 09 jan 2018, 21:33:35 av MattsP »

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #7 skrivet: mån 09 okt 2017, 13:25:00 »
Ok. Fast hur funkar det då med de lok där det finns hel- och halvljus, eller t.ex. att ljusstyrkan ökar när loket startar, allt utan att den röda slutsignalen skiftar i internsitet? De (få) gånger jag labbat med ljusfunktioner i Sprog+Jmri  har det oftast handlat om att göra de justeringar för strålkastarna jag velat ha och sen bocka i eller ur hur ljuset bakåt ska påverkas. :)

Att det röda skiftar i intensitet borde väl vara en CV-inställning? Man anger att strålkastarna ska ha olika intensitet, och så anger man med t.ex. en bock i en ruta att det inte ska påverka det röda (ESU programmer eller Sprog).

I de flesta lok styrs strålkastare och baklykta från en gemensam utgång. Om du dimmar strålkastarna lyser även baklyktan svagare.
Hjälper ej med någon CV-inställning då. Clerk's lösning är smart men kräver ett par transistorer med tillhörande basmotstånd.

/Matts
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #8 skrivet: mån 09 okt 2017, 13:39:13 »
Ok. Fast hur funkar det då med de lok där det finns hel- och halvljus, eller t.ex. att ljusstyrkan ökar när loket startar, allt utan att den röda slutsignalen skiftar i internsitet? De (få) gånger jag labbat med ljusfunktioner i Sprog+Jmri  har det oftast handlat om att göra de justeringar för strålkastarna jag velat ha och sen bocka i eller ur hur ljuset bakåt ska påverkas. :)

Då tror jag att dessa lok styr strålkastare och baklykta med separata utgångar. Tänk dig två taklampor i hallen hemma som styrs med en enda knapp. Omöjligt att styra dessa var för sig. :)

/Matts

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #9 skrivet: mån 09 okt 2017, 14:20:01 »
Decoder information:
--------------------
Manufacturer:    ESU electronic solutions ulm GmbH & Co KG
Model:           LokSound V4.0
Flash:           32 MBit
Sound Lock:      Unrestricted

Manufacturer ID: 00000097
Product ID:      0200006A
Serial:          FA07AF8D
Firmware:        4.15.9246 (2017-03-13)
Firmware type:   MultiDcc
Bootcode:        0.2.1 (2010-02-22)
Production info: FFFFFFFF
Production date: 2017-07-26

CV7:             255
CV8:             151

Det är den här dekodern som jag har, uppgifterna får jag fram via ESU dekodertester, tyvärr är det en gammal sådan och den går bara att kolla upp till Aux 4, den nya som finns går att kolla upp till Aux 7, dock går Aux 7 bara att använda om man har anslutning via PluX22, jag har MTC21.

I decodertestaren kan jag tända och släcka lysdioderna för Aux 3 - 4, men kan ju inte testa 5 - 6
Drivspänningen i Aux 5 - 6 räcker för att tända mina lysdioder i loket, så varför går de inte att släcka, hur ska en transistor kunna lösa detta, eller är jag bara korkad  :???:

MVH Perre
H0 och 2R, men även Corvair

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #10 skrivet: mån 09 okt 2017, 14:32:30 »
Ok, när du skriver Aux 5 och 6, menar du utgång nr 5 och 6 då? Dekodern har bara sex utgångar. Två normalt för ljus fram och bak plus Aux 1 till Aux 4. Aux 3 och 4 kräver yttre drivning med transistorer. Dessa matar ut 5 volt i till-läge och 0 volt i från-läge. Dessa 0 volt gör att dina lysdioder lyser. Jag gissar lite här men jag är 90% säker.  :) När du slår till utgången och får 5 volt så får du ändå ström genom din lysdiod men den borde lysa lite svagare.

Jag har editerat ett inlägg längre upp och med en länk till en koppling jag använder.

/Matts

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #11 skrivet: mån 09 okt 2017, 14:38:19 »
I decodertestaren kan jag tända och släcka lysdioderna för Aux 3 - 4, men kan ju inte testa 5 - 6

MVH Perre

Vi kanske "pratar förbi varandra" lite. Vilka lysdioder är det du kan tända och släcka med, som du skriver, Aux 3 - 4? Är det hyttbelysningen som du nämnde tidigare?

/Matts

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #12 skrivet: mån 09 okt 2017, 14:43:52 »
Ok. :)

Ok. Fast hur funkar det då med de lok där det finns hel- och halvljus, eller t.ex. att ljusstyrkan ökar när loket startar, allt utan att den röda slutsignalen skiftar i internsitet? De (få) gånger jag labbat med ljusfunktioner i Sprog+Jmri  har det oftast handlat om att göra de justeringar för strålkastarna jag velat ha och sen bocka i eller ur hur ljuset bakåt ska påverkas. :)

Då tror jag att dessa lok styr strålkastare och baklykta med separata utgångar. Tänk dig två taklampor i hallen hemma som styrs med en enda knapp. Omöjligt att styra dessa var för sig. :)

/Matts
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #13 skrivet: mån 09 okt 2017, 15:02:08 »
Jag kollade upp just den ESU dekoder som användes i loket.  Loksound V43

Den dekodern har drivkretsar på AUX 3 och 4 vilket saknas på Aux 5 och 6
som har intern logik nivå ut och behöver förstärkas för att kunna belastas.

Tyvärr är det ett fel i bilden Skall vara AUX 5 - 6     AUX3 kan ju inte stå på två ställen i sammanhanget.



Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

qrt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.289
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #14 skrivet: mån 09 okt 2017, 15:59:00 »
Glöm inte att modellok, precis som maskiner i verkligheten, tekniskt kan skilja sig åt inuti trots att de ser ut som de alltid har gjort,  har samma artikelnummer och ingen information har presenterats om skillnader mellan serier eller individer.

När det handlar om lok som nu, 2017, utrustas med ESU dekodrar av generation 4
kan det röra sig om två olika typer av ESUdekodrar:
 LokSound V4.0 eller LokSound V4.0 M4 
Ytligt sett är det ingen skillnad men de skiljer sig åt bland annat i hur somliga CV värden går att påverka och i hur loken uppför sig med olika centraler respektive digitalsystem.

Kanske skiljer de sig också i hur utgångarna ska hanteras.

/Curt

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #15 skrivet: mån 09 okt 2017, 16:25:54 »
Intressant i sammanhanget är att Loksound V4.0 M4 har drivning 250 mA på alla AUX utgångarna  (1 -6)
till skillnad mot Loksound V4.0  (2R)  som ej har drivning på AUX 5 - 6


Functions

LokSound V4.0 M4 decoders have six (6) function outputs, each with a
constant current of 250mA...................

Länk till hela specen.
http://www.esu.eu/en/products/loksound/loksound-v40-m4/
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #16 skrivet: mån 09 okt 2017, 21:09:33 »
Ska ringa till MJ Hobby i morgon och kolla detta med skillnaden på LokSound V 4.0 resp LokSound V 4.0 M4
Om det är så som någon skrev tidigare i tråden att Aux 5 - 6 har drivning på M4 kortet blir det ju mycket enklare att byta kort än att löda in transistorer och motstånd (men dyrare,  ;) )

För att förtydliga hur jag vill använda utgångarna på kortet
Headlight front F0(f)  = Nedre strålkastare i A-ände
Headlight rear F0(r)   = Nedre strålkastare i B-ände
Aux 1                       = Övre strålkastare i A-ände
Aux 2                       = Övre strålkastare i B-ände
Aux 3                       = Hyttbelysning i A-ände
Aux 4                       = Hyttbelysning i B-ände

Så är det monterat i loket, jag har bara klippt av anslutningarna till de röda dioderna

Sedan vill jag använda Aux 5 och Aux 6 till de nya röda dioderna som jag har monterat i frontdörrarnas överkant, då kan jag tända och släcka de röda lamporna som jag vill, t ex bara den ena röda vid körning i rangerläge, samt att de inte varierar i styrka när jag växlar mellan ranger-, halv- eller helljus. Som det gör när man lägger de röda ljusen på samma utgång som nedre strålkastarna

Hoppas jag har lyckats förklara detta med utgångarna nu  ;)
På dagens kort finns 8 utgångar som t ex kan användas till ljus, men infon på ESUs hemsida verkar inte hänga med utvecklingen av deras egna kort...

MVH Perre
H0 och 2R, men även Corvair

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #17 skrivet: tis 10 okt 2017, 08:20:16 »
Ok, nu klarnade det lite  :)

Jag är dock väldigt nyfiken på var du anslöt dina röda lysdioder.
Jag kan inte hitta någon information hos ESU var dessa Aux 5/6 kan anslutas eller att de överhuvud existerar. Sorry!  :(

/Matts

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #18 skrivet: tis 10 okt 2017, 17:38:20 »
NEM 660 - Ausgabe 2015 - Seite 4 von 5
_______________________________________________________________________________________________
Ó by MOROP - Nachdruck auch auszugsweise erlaubt, Belegexemplar an MOROP-Präsidenten
Fahrzeuge mit werkseitig eingebauter Schnittstelle nach dieser NEM müssen auf der Verpackung
deutlich mit dem Logo 21MTC gekennzeichnet werden.

2.2 Elektrische Eigenschaften
Hersteller der Baugruppen müssen die maximal den Ausgängen der Baugruppen entnehmbaren
Ströme spezifizieren.
Werden Baugruppen aus räumlichen Gründen mit Flachbandkabeln und konfektioniertem Stecker /
Buchse angeschlossen, so sind die Kabelfarben nicht bindend, sie gelten nur für Einzelleitungen.

2.3 Kontaktbelegungen der Schnittstelle für den Einsatz von Decodern
Die Kontaktbelegung der Schnittstelle in der Ausführung 21MTC ist in Tabelle 2 definiert:

Tabelle 2: Kontaktbelegung und Beschreibung der Funktion
Pin - Name - Farbe - Beschreibung - Gruppe
1 Input1 Sensor-Eingang 1 - 4
2 Input2 Sensor-Eingang 2 - 4
3 AUX6 Ausgang 6 - 8
4 AUX4 Ausgang 4 - 8
5 ZBCLK Taktgeber Zugbus - 7
6 ZBDTA Daten Zugbus (TxD, RxD) - 7
7 F0r gelb Licht Fahrtrichtung rückwärts - 5
8 F0f weiß Licht Fahrtrichtung vorwärts - 5
9 LS/A braun Lautsprecher Anschluss A - 6
10 LS/B braun Lautsprecher Anschluss B - 6
11 Index Nicht benutzt, Kodierung
12 Vcc Interne Decoderspannung 1,8 – 5,7 V - 2
13 AUX3 Ausgang 3 - 8
14 AUX2 violett Ausgang 2 - 5
15 AUX1 grün Ausgang 1 - 5
16 V+ blau Decoder Plus, Abgriff nach Gleichrichter, Anschluss Speicherkondensator - 2
17 AUX5 Ausgang 5 - 8
18 Motor2 grau Motoranschluss 2 minus  - 3
19 Motor1 orange Motoranschluss 1 plus  - 3
20 GND Decoder Minus, Abgriff nach Gleichrichter - 2
21 Stromabnahme links schwarz Stromabnahme links in Fahrtrichtung vorwärts - 1
22 Stromabnahme rechts rot Stromabnahme rechts in Fahrtrichtung vorwärts - 1

Här är var man hittar var på dekodern, tyvärr uppdaterar ESU sin sida dåligt, men funktionerna kommer också fram i ESU programmeraren, vill man ha fler utgångar får man skaffa ett tilläggskort, och får då upp till Aux 10 samt 2*2 (4st) servoutgångar och utgångar för rökdetektor mm, tyvärr får detta sällan plats i loket

Jag har ännu inte lödit dit något, väntar nu på att testa ett M4 med förstärkta utgångar, så inför helgens modulkörning i Kil har jag kopplat in de nya dioderna till samma ställe som de gamla röda, och får då de vanliga felen, röda lampan varierar i styrka och båda röda lyser på rangerljuset istället för bara en

MVH Perre
H0 och 2R, men även Corvair

MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #19 skrivet: tis 10 okt 2017, 18:09:23 »
Problemet är nog snarare att ESU inte anammat denna standard fullt ut.
Jag såg en tabell igår som visade vad de olika fabrikaten använder i NEM660.
http://www.sbs4dcc.com/tutorialstipstricks/21mtcconnector.html

/Matts

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.647
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #20 skrivet: tis 10 okt 2017, 22:26:06 »
Tack för den länken MattsP :)

/Lars

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #21 skrivet: tor 12 okt 2017, 09:43:59 »
Min Lokfunktionslista TÅGAB, TMY, 2017-10-11
___________________________________

F-knapp / Ljudslot / Funktion / Stopp / Kör framåt / Kör bakåt
_____________________________________________________

F0 /   / Halvljus nedre, park övre + rött bak / Samma som kör / A vitt, B rött / A rött, B vitt

F1+0 /   / Helljus nedre, park övre + rött bak / Samma som kör / A vitt, B rött / A rött, B vitt

F2 / 4 / Lång svensk vissla /   /   /   /

F3 /   / Rangergång + rangerbelysning(=halvfart + parkljus nedre)F0, F1 & F10 blir inaktiv / Belysning samma som kör / A+B vitt, B+A rött / A+B rött, B+A vitt

F4 / Acc. + utrulln. avstängd / Hyttbelysn A+B / Hyttbelysn B / Hyttbelysn A

F5 / 1 / Motorljud /   /   /   /

F6 / 19 / Kort svensk vissla /   /   /   /

F7 / 8 / Koppelljud /   /   /   /

F8 / 5 / Fläkt /   /   /   /

F9 / 6 / Kompressor /   /   /   /

F10+1 /   / Helljus alla + rött bak / Samma som kör / A vitt, B rött / A rött, B vitt

F11 / 9 / Luftning av tryckluftssystem /   /   /   /

F12 / 10 / Konduktör visselpipa /   /   /   /

F13 /  / Inverterad, lång utrullning /   /   /   /

F14 /   / Öka motorvarv /   / Konstant fart / Konstant fart

F15 /   / Minska motorvarv /   / Konstant fart / Konstant fart

F16 / 12 / Hyttdörr öppna/stäng /   /   /   /

F17 /   / Hyttbelysn A+B / Tänd A+B / Tänd A / Tänd B

F18+5 / 15 / Kurvgnissel / Av / På / På

F19+5 / 17 / Rälsskarvljud / Av / På / På

F20 /   / Inverterad, ljud ökar 100% /   /   /   /

F21+5 / 11 / Sandning / Av / På / På

F22 / 13 / Bromsljud av/på /   /   /   /

F23 /   / Inaktivera bromsljud /   /   /   /

F24 /   / Öka motorvarv /   /   /   /

F25 /   / Minska motorvarv /   /   /   /

F26 / 22 / Lång dansk vissla /   /   /   /

F27 / 23 / Kort dansk vissla /   /   /   /

F28 / 7 / Stationsutrop / På / Av / Av
H0 och 2R, men även Corvair

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #22 skrivet: tor 12 okt 2017, 09:59:18 »
Är det MY-dekodern från MJ-Hobby du har då, eller är det Di3-dekodern från NMJ? Både ljusen och ljuden är annorlunda i respektive eftersom den som MJ-Hobby satte i är ESU:s standard medan NMJ:s är egeninspelat (ljud, alltså). NMJ:s har heller inte "Tåg i Bergslagen", inga konduktörsvisslor och inga "Se upp för passerande tåg". Inte heller rälsskarvsljud när jag tänker efter, däremot kurvgnissel.

NMJ:s har också annat motorljud och annan karektäristik på motorljudet än ESU:s standard. Gjorde en film med NMJ:s dekoder (valde att inte göra nån med ESU:s standard eftersom den var fel på så många plan):
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #23 skrivet: fre 13 okt 2017, 00:06:52 »
Hej Stefan!

Jag har en ESU dekoder, vem som programmerat den från början vet jag ej, loket är köpt hos MJ Hobby, men mina ljud låter väldigt lika som dina, men inte så tvärt avslut på motorljudet.
Listan jag skrev är efter att jag mappat om dekodern, för den bättre ska passa mej och att belysningen ska vara mer förebildsenlig

Mvh Perre
H0 och 2R, men även Corvair

Clerck

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Elekronik NMJ Nohab
« Svar #24 skrivet: fre 13 okt 2017, 00:17:58 »
I min ljudfil finns Svensk tyfon, lång & kort; Dansk vissla, lång & kort; Norsk vissla, lång och kort, samt en troligen Svensk vissla, lång och kort
Då detta lok har visslor på taket och inte tyfoner, samt kommer från Danmark, har jag valt att ha svensk vissla istället för tyfon, och även sparat ljudet från dansk vissla på F-knappar
Men den som vill ha norsk tretonsvissla eller svensk tyfon kan ju lägga in detta istället, eller slopa någon annan F-knappfunktion, eller göra kombifunktioner. Men jag tycker detta är mest likt det lok jag har.

MVH Perre
H0 och 2R, men även Corvair