Författare Ämne: NMJ Y1  (läst 26798 gånger)

Utloggad HL

• Användare
  • Antal inlägg: 198
SV: NMJ Y1
« Svar #175 skrivet: sön 11 okt 2020, 10:49:12 »
Det har skrivits en del på detta forum om brister i kvalitet och utförande hos produkter som levererats till marknaden under året. Tidvis har rätt hårda omdömen serverats.
Det har bland annat handlat om färgnyanser och allehanda kvalitetsproblem.

Det kan vara nyttigt att reflektera lite över hur det kunde bli så här, innan man sågar alltsammans rakt av.

Gemensamt för dessa produkter är såvitt jag kan se, att de produceras i Kina.
Det går att få utmärkt kvalitet från fabriker i fjärran östern givet att man kan övervaka eller på annat sätt säkra att det beställda blir tillverkat som överenskommet.
När det gäller färgnyanser blir det knepigt, för det går inte att lita på bilder, det bör med fördel ses med naket öga.
Alternativt måste exakta färglikare användas /och, eller/ målningsprov skickas för godkännande.
Ett sista, rätt högteknologiskt alternativ är att kalibrera belysning kameror och monitorer på båda sidor av kedjan så att man kan lita på färgskalan i skickade bilder.

När pandemin bröt ut stängdes alla möjligheter till resor och besök mellan Kina och omvärlden. Detta skapade en ökad risk för oupptäckta kvalitetsproblem.
Ovanpå detta fick sannolikt tillverkarna i Kina alla sorters problem, finansiella, supply chain, personal.. och detta ledde möjligen till att det fabriksinterna kvalitetsarbetet jobbade i motvind.

Hur de nordiska huvudmännen för projekten påverkades av pandemin tänker jag inte försöka analysera, det är deras sak att förklara ifall det är intressant.

Dock är det enkelt att föreställa sig att de ställdes inför otrevliga val liknande de nedan uppräknade:

- Stoppa projekten till dess det går att besöka Kina igen och ta full kontroll över situationen
- Riskera att ett stopp medför att det kanske inte går att återstarta, tillverkaren går i konkurs
- Riskera att ett stopp tolkas som avtalsbrott där man förlorar både tillverkaren och sina hittills investerade pengar
- Fortsätta projekten och försöka kontrollera produkterna med de till buds stående medlen, med ökad risk för kvalitetsbrister
- Göra kunderna besvikna för att "modellen inte kom som utlovat"

Det är viktigt att handlarna nu ställer upp och rättar till de fel som upptäcks samt att huvudmännen analyserar det som verkar vara systematiska fel och kommer med åtgärder.
På så vis skapas förtroende för varumärkena och får oss att se fram emot nya projekt.

Utloggad BengtN

• Användare
  • Antal inlägg: 32
« Svar #176 skrivet: sön 11 okt 2020, 18:02:44 »
Bra tänkt Hans. Det är lätt att klaga betydligt svåra att göra något själv.
Bengt

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.417
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #177 skrivet: sön 11 okt 2020, 19:09:30 »
Om fabrikanten INTE får veta att något är fel, så har de inte möjligheten att göra bättre nästa gång.
Alltså jag menar inte att man ska okynnes klaga men om det är FEL på en helt ny modellen/produkten bör man ta det med handlare eller tillverkaren direkt så att de får en möjlighet att rätta till felet och även få kännedom om vad som gått fel.

Vi som modellrallare tänker "det där kan jag fixa själv" vilket gör att tillverkaren aldrig få veta om felet för att brukaren själv har "fixat" till modellen.

Om jag går och köper en helt ny bil och lyset inte fungerar som det ska och stolvärmaren eldar sönder baken på mig, nog tusan vänder jag mig till bilhandlare eller tillverkaren för att få detta fixat på garantin, inte tar jag fram lödpennan och fixar det själv även om jag kan.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 491
« Svar #178 skrivet: sön 11 okt 2020, 19:11:12 »
Dock är det enkelt att föreställa sig att de ställdes inför otrevliga val liknande de nedan uppräknade:

Lite grann känns det som om av de "otrevliga val" som tillverkarna måhända tvingats göra, så handlar det om "Fortsätta projekten och försöka kontrollera produkterna med de till buds stående medlen, med ökad risk för kvalitetsbrister".

Jag tror nämligen inte att det finns andra alternativ om man som företag vill överleva den här pandemin.

Bra tänkt Hans. Det är lätt att klaga betydligt svåra att göra något själv.

Det var väl inte riktigt poängen? Jag uppfattade det som en uppmaning till sans. För det är väl fortfarande så att för en viss summa pengar så kan man förvänta sig motsvarande kvalitet? Och nu menar jag kvalitet enligt definitionen att en produkt håller utlovade prestanda. Exempelvis att den faktiskt fungerar som tänkt. Håller du inte med?

Precis som HL skriver, så är det nu viktigt att handlare och huvudmän hjälps åt, så att vi återfår förtroende för varumärkena och ser fram emot nya projekt.

Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #179 skrivet: sön 11 okt 2020, 21:53:23 »
Jag vet inte riktigt hur det fungerar i MJ världen när man lägger ut produktion i Kina. Men på det företaget som jag arbetar på så har vi lagt ut beställningar på utrustning i mindre serier från 2 olika leverantörer i Kina. Och det vi har märkt är att man måste vara på dom i princip hela tiden för att inte kvaliteten skall svikta.
Förutom bra specar och underlag så får leveratören alltid skicka ett första exemplar för utvärdering i Sverige, eftersom prestandan är viktig för oss så innebär det en massa mätningar. Hittar vi fel får de rätta, när det är gjort kan vi ta en första batch. Man skall inte låta dem leverera allt på en gång, det är förenat med hög risk. Det är ofta så att serieprodukten skiljer ifrån det första exet. Vi har kommit fram till att man absolut måste kolla vearenda ex i den första batchen. Är det inte godkännt får dom rätta innan de får återuppta leveranser. Sedan kollar man nästa batch osv. Om man märker att kvaliteten uppfyller kraven kan man glesa ut testningen en del. Men så fort man hittar fel så måste varje ex kontrolleras. Jag tror att det är viktigt att man visar Kineserna att man menar allvar med kvaliteten, så att de förstår att man inte accepterar fusk eller halvdant utförande.
Men det är mycket jobb, men det är det enda som gäller, annars är det stor risk att man får dåliga produkter.

Jag vet inte om det alltid är så i MJ branchen, men det känns som att man ofta tar hela leveransen på en gång. Och det är ju som sagt ett stort risktagande. Då är det mycket svårare (eller i princip omöjligt) att rätta till ev missar.
Med tanke på hur ojämn kvaliteten på t ex lok är så måste varenda exemplar genomgå provkörning av beställaren innan leverans till slutkund.
Det är ju inte MJ rallaren som skall agera kvalitetskontroll. Det leder bara till en massa svårlösta problem. Det får anses helt oacceptabelt att som tex med NMJ´s Y1 att vissa ex tjuvstannar, kortsluter, korgsidorna buktar utåt osv. Det är inte orimliga krav. Vissa hävdar att man inte kan förvänta sig mer av en modell som kostar 2500-3500:-. Men om modellen kanske inte ens är körbar så det helt plötsligt en väldigt dyr modell.

Nu verkar ju MJ rallare vara ett extremt tåligt släkte. Men jag tror att det finns en risk för att en del tillslut ändå tröttnar på dåliga MJ produkter och kanske slutar handla från vissa leverantörer/märken. Jag valde själv bort Y1:an pga av tidigare mycket dåliga erfarenheter med NMJ lok. Och jag har även stött på andra som är missnöjda. Nu är det inte bara NMJ som har problem utan även de stora märkena som Märklin och Roco kan ju ha lite svajig kvalitet emellanåt. 

Utloggad jergil

• Användare
  • Antal inlägg: 24
« Svar #180 skrivet: tis 13 okt 2020, 08:33:04 »
Är det någon som monterat ljud dekoder i Y 1an och fått den att gå bra?
Min går bra analogt men med dekoder monterad låter den för j--ligt, inte dekodern utan motorn... och sämre köregenskaper
Dessutom går dom olika fort beroende av körriktning, körde två samtidigt och den andra kom i kapp den första ganska snabbt, när jag byter körriktning går den som gick  långsammast fortare än den som var snabbast tidigare...
Har gjort en automatisk inställning och satt cv 54 till 0 och det blev stora skillnader i cv 51 till 55. Borde det inte bli hyffsat lika värden?
//Jerry

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.417
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #181 skrivet: tis 13 okt 2020, 11:00:10 »
Min går fint över hela hastighetskurvan.
Beställde med ljuddekoder för att slippa strul
Väntar nu på resultat angående trasig lanterna på sidan, in väntar svar från säljaren om hur det ska lösas.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad jergil

• Användare
« Svar #182 skrivet: tis 13 okt 2020, 11:17:33 »
Vilka värden har du i cv 49, 51-56 och 116-119?
Eller om någon har en Y1a som går bra och har en lokprogrammer kan vara bussig och läsa ut alla cv och lägga ut här
//Jerry
« Senast ändrad: tis 13 okt 2020, 15:02:03 av jergil »

Utloggad jergil

• Användare
« Svar #183 skrivet: ons 14 okt 2020, 06:51:00 »
Är det ingen som har en Y1a som går bra med ljud dekoder och kan läsa lite cvn lr alla och posta här? Med lokprogrammer kan man få ut en lista på alla cvn!!!

//Jerry
« Senast ändrad: ons 14 okt 2020, 07:09:29 av jergil »

Utloggad Kjedlund

• Användare
  • Antal inlägg: 172
« Svar #184 skrivet: tor 15 okt 2020, 23:42:48 »
Jag har också en del oljud i drivningen på min Y1-a, speciellt vid krypkörning och funderar på om problemet kan var glapp i kardanknutarna. På forumet "Modelltåg", http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=7&t=2784, finns en bild som visar något som liknar en polhemsknut av plast. Om det är glapp i knutarna, och det är det nog lite, så tror jag att det lättare alstras oljud vid digital drift än vid analog eftersom den digitala körströmmen är pulsbreddmodulerad.
Jag har erfarenhet från ett hemgjort chassi till en rälsbuss som hade oljud i transmissionen och som jag lyckades få ordning på. Till att börja med använde jag kardanknutar av typen "kula med piggar i en hylsa med slitsar". Jag laborerade med dekoderns (Zimo) CV-värden utan framgång och började misstänka att det kunde vara knutarna som var problemet. Dessa byttes ut till mjuka silikonslangar och rälsbussen går nu tyst och fint. Motorn är en Sagami utan svänghjul.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.756
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #185 skrivet: fre 16 okt 2020, 02:03:25 »
Jag har också en del oljud i drivningen på min Y1-a, speciellt vid krypkörning och funderar på om problemet kan var glapp i kardanknutarna. På forumet "Modelltåg", http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=7&t=2784, finns en bild som visar något som liknar en polhemsknut av plast. Om det är glapp i knutarna, och det är det nog lite, så tror jag att det lättare alstras oljud vid digital drift än vid analog eftersom den digitala körströmmen är pulsbreddmodulerad.
Jag har erfarenhet från ett hemgjort chassi till en rälsbuss som hade oljud i transmissionen och som jag lyckades få ordning på. Till att börja med använde jag kardanknutar av typen "kula med piggar i en hylsa med slitsar". Jag laborerade med dekoderns (Zimo) CV-värden utan framgång och började misstänka att det kunde vara knutarna som var problemet. Dessa byttes ut till mjuka silikonslangar och rälsbussen går nu tyst och fint. Motorn är en Sagami utan svänghjul.

Förklara då hur Roco och andra tillverkare kan få sina drivningar så ljudlösa med just den typen av "kulkopplingar"?

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.091
  • alsum
« Svar #186 skrivet: fre 16 okt 2020, 10:22:39 »
Har aldrig sett små snöplogar, mest Norrlandsplog. Vet ej om Sagami bra motor? Först jag trodde Mashima motor. Men får höra senare. Hoppas att göra bättre Y1 samt Yf1. Oj så ganska problem på Y1 o. Yf1 som jag läste listan. Brukade vara lite problem vid första modell som tillverka. Hoppas bli bättre nästa gång. :up: :hug:

Utloggad Jampe

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #188 skrivet: lör 17 okt 2020, 14:14:24 »
Hej!
Ny på detta forum och nybliven ägare till Y1 1275.
Fick min ljuddekoder i veckan till denna modell. Har hittills bara haft möjlighet att rulla den på en rullbänk. Vid första start lät den hemskt  och jag var på väg att reklamera direkt.
Nästa dag jag tog fram den hoppade det ut en liten plastspåna och sedan dess är det tyst, men som flera konstaterar kan motorn låta på låga varv.
Nu undrar jag är det bara jag som saknar att kunna styra övre och nedre strålkastare separat.
I dekordern är det separerat på resp front och Aux 1 bak och Aux 2.
Är vi tillräckligt många som irriterar sig på detta, eller skall man gå på butiken som man köpt Y 1:an av, tvekar på att de kan erbjuda någon lösning.
Man kan ju alltid dra egna kablar men det brukar innebära adjöss med garanti.
Funderar att även styra slutbelysningen med F0 istället som nu med F5.

Ni på forumet brukar vara bra pålästa  så min fråga är när började Sj att ha tända strålkastare även i dagsljus?
Min trafikidé är någon gång mitten på 1980-talet När SJ RC 5 var nytt, då kan man blanda brunt, orange och tricolor.

Kör 2 räls sedan sent 50-tal och övergått till digitalt med Lenz och Roco utrustning. Saknar egen bana för tillfället men är på gång vartefter barnbarnen blir äldre

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 945
« Svar #189 skrivet: sön 18 okt 2020, 10:45:33 »
Efter viss tvekan köpte jag en YF1....inte tvekan om att förebilden passar in på banan, utan för att man misstänker att det är problem med modellen då den är kraftigt försenad och jag har sedan avvaktat reviews av modellen.

Y1 eller YF1 spelar ingen roll för mig, huvudsaken är att rälsbussen går OK. Jag bad handlaren provköra och hitta ett bra exempla då gångegenskaperna verkar variera mellan modellerna. Rälsbussen är lite coolare än jag trodde nu när jag har den på anläggningen :up:. Går OK, bra strömupptagning och bra ljud. Bra krypkörning och går ganska jämnt, dock en liten tendens till gungande när farten ökas.

Det som är irriterande är den gnällande/ylande drivningen, särskilt vid låg fart...gnällandet/ylandet går tyvärr igenom en del när ljudet är på, så har inte satt ner ljudvolymen. Den blinkande slutbelysningen är fräck, men tyvärr för svag i dagsljus. Hålen för backspeglarna ser små ut och man har påpekat att dessa måste borras upp...kommer vänta med detta. Det är just sådana här detaljer som vittnar om att kvaliteten generellt på modellen är ganska låg, dessutom ser inte kåpan ut att snäppa fast ordentligt, men kan leva med det. Den vita ljussättningen är OK...ganska litet ljusläckage också.

By the way...det jag helst vill ha i motorvagns- eller rälsbussväg är en X7 eller en Xoa7. Tyvärr är det lite för mycket "Följa John" bland mj-producenterna...vissa modeller skall tillverkas gång på gång, som Ma. Varför kan man inte komma med ett Mg istället? Y1 har ju One87 redan gjort, även om den var i en helt annan prisklass och säkert en mycket bättre modell också :).

Summa summarum: OK modell med en del missar. Det mest irriterande är den vinande/ylande drivningen. Modellen känns lite lätt och plastig, men gångegenskaperna OK. Bra strömupptagning, vilket är oerhört viktigt.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 602
    • HNoll
« Svar #190 skrivet: sön 18 okt 2020, 12:55:49 »
Hej :)

By the way...det jag helst vill ha i motorvagns- eller rälsbussväg är en X7 eller en Xoa7. Tyvärr är det lite för mycket "Följa John" bland mj-producenterna...vissa modeller skall tillverkas gång på gång, som Ma. Varför kan man inte komma med ett Mg istället? Y1 har ju One87 redan gjort, även om den var i en helt annan prisklass och säkert en mycket bättre modell också :).
/hanlof

För min del handlar det inte om följa John när det gäller Ma loket. Det kommer man förstå när det är färdigt.

När det gäller Mg loket tror jag JECO kommer göra detta lok.

När det gäller X7/X0a7 så är det en modell som är väldigt oviss ekonomiskt. Det finns 2 vägar att gå. Billig produktion med resultat därefter eller den dyrare vägen.
Tyvärr så tror jag enbart att den dyrare vägen är ekonomiskt möjlig.
(D.v.s att man väljer en liten serie där kunden betalar ett högre pris för att kompensera för lägre volym.)
Den dyrare vägen innebär ett pris på ca 5995:- för ett 2 vagns set (1 driv och 1 manövervagn) med ljus, ljud och kupébelysning. Rätt färger med rätt lyster/glans (så den inte ser plastig ut) Strålkastare med reflektorer och klarglas, rätt ljusbilder och slutbelysning. Leveransutförande och 70-80 tals utförande. Liten men stark motor lågt placerad så inredning ser ut som inredning. Drivning på 4 axlar med 1 slirskydd och om så krävs drivning på 2 axlar/1 boggi med 1 slirskydd så släpskon på löpboggin kan röra sig tillräckligt fritt på växelströmsversionen.

Det hade varit kul att göra X7. Tid finns men tyvärr saknas pengar de närmsta 3-6 åren för att ta fram denna modell från min sida. Det är inte heller säkert att det finns pengar om 3-6 år. Man får räkna med minst 1 miljon innan första prototypen kan stå klar. Men den prototypen kommer man kunna vara stolt över.

Gällande Y1 så kan man följa de diskussioner som förekommer på gruppen Modelljärnväg Facebook om man behöver mer tips eller trix.
De är liknande de som skrivs här.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad hanlof

• Stammis
« Svar #191 skrivet: sön 18 okt 2020, 13:32:44 »
Hej :)

/hanlof

För min del handlar det inte om följa John när det gäller Ma loket. Det kommer man förstå när det är färdigt.

När det gäller Mg loket tror jag JECO kommer göra detta lok.

När det gäller X7/X0a7 så är det en modell som är väldigt oviss ekonomiskt. Det finns 2 vägar att gå. Billig produktion med resultat därefter eller den dyrare vägen.
Tyvärr så tror jag enbart att den dyrare vägen är ekonomiskt möjlig.
(D.v.s att man väljer en liten serie där kunden betalar ett högre pris för att kompensera för lägre volym.)
Den dyrare vägen innebär ett pris på ca 5995:- för ett 2 vagns set (1 driv och 1 manövervagn) med ljus, ljud och kupébelysning. Rätt färger med rätt lyster/glans (så den inte ser plastig ut) Strålkastare med reflektorer och klarglas, rätt ljusbilder och slutbelysning. Leveransutförande och 70-80 tals utförande. Liten men stark motor lågt placerad så inredning ser ut som inredning. Drivning på 4 axlar med 1 slirskydd och om så krävs drivning på 2 axlar/1 boggi med 1 slirskydd så släpskon på löpboggin kan röra sig tillräckligt fritt på växelströmsversionen.

Det hade varit kul att göra X7. Tid finns men tyvärr saknas pengar de närmsta 3-6 åren för att ta fram denna modell från min sida. Det är inte heller säkert att det finns pengar om 3-6 år. Man får räkna med minst 1 miljon innan första prototypen kan stå klar. Men den prototypen kommer man kunna vara stolt över.

Gällande Y1 så kan man följa de diskussioner som förekommer på gruppen Modelljärnväg Facebook om man behöver mer tips eller trix.
De är liknande de som skrivs här.

Mvh Rickard

Intressant inlägg :up:. Jag gillar ju Ma (pekade inte ut just Hnoll här apropå "Följa John"...) och Hnolls Ma blir säkert i en alldeles egen kvalitetsnivå. men jag har redan fyra Ma och Jeco har producerat detta i omhgångar sedan 1998/1999 i alla möjliga versioner. Men jag kommer säkert få¨svårt att motstå Hnolls Ma :).

Sedan kommer Kustpilen i ny och säkert bättre version än Heljans Kustpil, men ändå. Da, Rc, Hg har gjorts i alla möjliga versioner och av flera tillverkare. Liksom Da. Mycket har gjorts och många förebilder har avbildats i modell redan.

Jag efterlyser då Mg, för jag räknar inte in Brimals snygga, men dyra modell som har problem med radier för oss hemmarallare. Sedan har väl AHM gjort en drivning till Mg och nu även Skultorps Vagnsverstad.  X7 och Xoa 7 har väl bara Hobbyshoppen gjort, utan drivning. Motorvagnar (två delar) har gått för runt 8000-9000 på Tradera, utan drivning och Hobbyshoppens kåpor har fått en del kritik. Ryderwall har väl gjort byggsats och så har Kai Nilsson gjort ett driv till den, MEN för oss som har en stressig vardag med arbete, barn mm har ingen chans tidsmässigt att bygga modeller. Det kan kanske bli av när man blir pensionär.

Jag hoppas verkligeh att Jeco tar sitt förnuft till fånga och tillverkar Mg. Man har ju redan Ma...det har sagts att Jeco tycker Mg är en för udda modell, men den tillverkades ju i 17 ex och har funnits i hela landet. Jag har dock ett Mg redan, men hade gärna velat ha ett till. Det är i mitt tycke det maffigaste lok som körts här (räknar bort malmloken).

Rapid tillverkades ju i bara tio ex och Jeco har ju kört ut Rapid sedan 90-talet i omgång efter omgång. Rapiden försvann ju nästan från sydsverige och åkte väl mest runt lokalt i "stockholmsområdet" när Rc kom. Därför känner jag inte så mycket för Rapid, även om jag har den i modell såklart. Mg var ju först i Norrland, men kom också ner till sydsverige och sågs ofta i Göteborg på 70-talet. Kan förstå risken däremot med X7/Xa7 som mest kört i bohuslän, i göteborgsområdet och väl söderut också till Skåne. Tror ändå att X7/Xoa7 skule locka många!

Sedan är det en del brunlok som saknas, som Ö-loken.

Detta  var en liten urspårning från ämnet :cool:.Nu kom Y1 som One87 redan gjort en bättre modell till, men är man inte maximalt sugen på just Y1 och YF1 betalar man inte 15 000 kr. Har kollat lite på den öppna facebookgruppen, offentlig grupp för modelljärnväg (inte med i Facebook sedan 2010), om förbättringsförslag för Y1. Även modelltag.se har en del tips.

/Hans

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.574
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #192 skrivet: sön 18 okt 2020, 14:06:38 »
Hej Hans.
Här finns kanske en möjlighet för dig
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20201005_0748&inO=5
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad Nix

• Användare
  • Antal inlägg: 56
« Svar #193 skrivet: Igår kl. 09:23:49 »
Och i NMJ's fall tycker jag det är slutbelysningen. I ett totalt beckmörkt rum så kan man se den. Nästan. :D

Aha, trodde att det var just det felet som följde med mitt köp av modellen. Men då ska jag prova i ett becksvart rum och se om jag kan ana den :-) Tack för tipset!

Utloggad hanlof

• Stammis
« Svar #194 skrivet: Igår kl. 15:16:25 »
Hej Hans.
Här finns kanske en möjlighet för dig
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20201005_0748&inO=5

Tack Bo! Faktiskt sett denna auktion tidigare...gick för 7800 kr, men då har man undersökningsplikt och det lämnas ingen garanti på funktion etc.

Mvh Hans