Författare Ämne: NMJ Y1  (läst 35611 gånger)

Utloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 548
SV: NMJ Y1
« Svar #50 skrivet: lör 09 dec 2017, 15:40:31 »
Citera
Hur som helst, jag tror inte att NMJ har ingått något sådant avtal med oss kunder

Hur menar du nu? Jag har ju förbokat en Y1 till priset 2695:-, har i och för sig inte fått någon leveranstid (vilket ju är ursprungsfrågan varför man inte kan ge ens en prognos) och i sammanhanget förväntar jag mig "NMJ-kvalitet", dvs rätt bra produkter med fin detaljering. Menar du att NMJ inte lovat detta? Att när motorvagnen väl kommer, att jag ska betala 4900:- "p.g.a oförutsedda händelser"? Eller att de kommer leverera en motorvagn i Lima-kvalitet från 70-talet "p.g.a de inte haft råd med bättre"?

Aha, då har ni ju ingått ett avtal, missförstånd från min sida.

Men för att utveckla resonemanget, NMJ är ett affärsdrivande företag som förväntas gå med vinst. De skulle rent teoretiskt kunna fixa till leveranstiden genom att pumpa in pengar eller mankraft någonstans, men kan inte ta ut detta i högre pris till dig som kund. De skulle rent teoretiskt kunna gå till leverantör B och få fram ett Lima-alternativ på två dagar, vilket du som kund heller aldrig accepterar. Eftersom man vet att Murphy slår till (vilket han tydligen också gjort här) så låter man helt enkelt den tredje parametern ligga lite löst och lovar ingenting exakt.

Håller med dig om att det är trist när man som kund väntar på någonting, men jag förstår det rationella utifrån den affärsverksamhet man bedriver. Det här är rätt så speciella produkter där man troligen inte kan skära guld med kniv genom att producera väldigt stora serier, därav finns ingen möjlighet att pumpa in extra pengar för att säkerställa ett exakt leveransdatum.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.349
« Svar #51 skrivet: lör 09 dec 2017, 16:14:47 »
Citera
Hur som helst, jag tror inte att NMJ har ingått något sådant avtal med oss kunder

Hur menar du nu? Jag har ju förbokat en Y1 till priset 2695:-, har i och för sig inte fått någon leveranstid (vilket ju är ursprungsfrågan varför man inte kan ge ens en prognos) och i sammanhanget förväntar jag mig "NMJ-kvalitet", dvs rätt bra produkter med fin detaljering. Menar du att NMJ inte lovat detta? Att när motorvagnen väl kommer, att jag ska betala 4900:- "p.g.a oförutsedda händelser"? Eller att de kommer leverera en motorvagn i Lima-kvalitet från 70-talet "p.g.a de inte haft råd med bättre"?

Aha, då har ni ju ingått ett avtal, missförstånd från min sida.

Men för att utveckla resonemanget, NMJ är ett affärsdrivande företag som förväntas gå med vinst. De skulle rent teoretiskt kunna fixa till leveranstiden genom att pumpa in pengar eller mankraft någonstans, men kan inte ta ut detta i högre pris till dig som kund. De skulle rent teoretiskt kunna gå till leverantör B och få fram ett Lima-alternativ på två dagar, vilket du som kund heller aldrig accepterar. Eftersom man vet att Murphy slår till (vilket han tydligen också gjort här) så låter man helt enkelt den tredje parametern ligga lite löst och lovar ingenting exakt.

Håller med dig om att det är trist när man som kund väntar på någonting, men jag förstår det rationella utifrån den affärsverksamhet man bedriver. Det här är rätt så speciella produkter där man troligen inte kan skära guld med kniv genom att producera väldigt stora serier, därav finns ingen möjlighet att pumpa in extra pengar för att säkerställa ett exakt leveransdatum.
NMJ, eller vilket annat företag som helst i en liknande situation, kan ju välja att pumpa in lite extra pengar enbart för att bibehålla ett bra marknadsvärde eller liknande och bokföra den merkostnaden på marknadsföringskontot.
Allt är med andra ord helt upp till hur varje företag vill göra och riskera... Tack o lov kanske man skall tillägga. ;)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 974
« Svar #52 skrivet: lör 09 dec 2017, 21:02:44 »
Citera

Det märkliga i allt detta tycker jag är att då det handlar om MJ-produkter, då ska man stå ut med precis vad som helst som kund (Brimalm är praktexemplet på detta) och gärna vara bank åt företaget ifråga, man ska heller inte förvänta sig att få någon produkt överhuvudtaget för "det kan bli oförutsedda händelser". Varför måste det vara så? Varför ska inte vanliga affärsregler gälla inom MJ-världen?

Håller helt med dig här, Jean. Mj-kunderna verkar speciella. De kan betala ett antal tusen kronor per lok och sedan är det helt OK, tycker man, att sedan ägna ett antal timmar åt att få loket att gå OK mm. Gränsar ju till nördigt måste jag säga. Ett antal stackare har också naivt betalat i förskott....till Brimalm för deras Du-lok och samma gällde väl SSJ-Skanex Hg-lok? I min värld helt otroligt...till små företag som har riskprojekt. Hur dum får man egentligen vara? Jag begär alltid faktura. Det enda ställe där jag betalar i förskott är nog Tradera, men där har man ju inget val.

Sedan accepteras också otroliga förseningar och ibland accepteras också noll information om förseningar och leveranstider från företaget. Mycket knepigt måste jag säga..."normal" information till kund verkar inte existera hos vissa mj-tillverkare. NMJ är väl ett bra exempel här...? Ngn skrev på forumet att motorvagnen kommer när den är klar  :wacko:. Jaha.

Har man dessutom förbokat en pryl så tycker jag att man kan förvänta sig info från företaget om eventuella förseningar. Fasen det minsta man kan begära.

/hanlof

« Senast ändrad: lör 09 dec 2017, 21:05:00 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.350
« Svar #53 skrivet: sön 10 dec 2017, 00:10:57 »
Jo, man kan ju tycka att modellbyggarna är av en tåligare art. Men det är värt att komma ihåg att många tillverkare har skral ekonomi och ställs kraven högre, man returnerar defekta varor etc, så faller väl en hel del entusiastiska satsningar ihop utan att modellerna någonsin kommer fram. Rena bluffar brukar ju försvinna efter lite våndor. Eftersom det inte är någon riktig nödvändighetsvara så kan man acceptera mycket långa produktionstider. Så de som köper på denna lilla marknad ser väl trots allt en fördel med att det som kommer fram ändå kommer. Olika adjektiv för att beskriva denna hållning kan användas. Entusiastisk kanske är en användbar beskrivning som inte har någon nedsättande klang.
« Senast ändrad: sön 10 dec 2017, 01:09:45 av BenWah46 »

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 627
« Svar #54 skrivet: sön 10 dec 2017, 11:18:46 »
 Jag noterar att det är ingen som själv håller på med modellproduktion som skriker om fasta priser och stenhårda leveransdatum  :???:

Hört talas om fastprisprojekt? För mig är detta inte detsamma som att man inte kan lova en tidplan. Går man dessutom ut och talar om ett pris så får man väl stå för det? Sen om man inte kan leverera "I tid" eller till sin egen uppskattade kostnad, det är ju inte mitt problem som slutkund direkt? Eller?
Fastprisprojekt. Visst kan man köra med det. Men då kommer ju garanterat en underleverantör sätta ett annat pris. NMJ skulle säkert kunnat ha det i detta sammanhanget, men då kanske modellen hade kostat 6-7000kr istället för att garanterat ta höjd för eventuella problem som kräver snabba och dyra åtgärder.

Sen kan jag hålla med om att man från NMJs sida här har missat att faktiskt tala vad som har hänt. Hade man gjort det tror jag diskussionerna blivit mindre. Man är ju dock ännu ljusår från Brimalm som med osedvanlig skicklighet uppvisat en oehörd skicklighet att navigera sig rakt upp på varje grynna som finns. Att jämföra NMJ med Brimalm i dessa sammanhang är orättvist mot NMJ som ju genom åren har lyckats väl med att få ut ett antal modeller med förhandevis intakta tidsplaner och priser.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 548
« Svar #55 skrivet: sön 10 dec 2017, 12:09:39 »
Ja, absolut. Projektledning handlar ju om så mycket mer än att skruva på tre parametrar (tid, kostnad, kvalitet). Det handlar lika mycket om kommunikation. Den som betalar brukar ha stor förståelse för förseningar, bara man förmedlar löpande information om vad som händer.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.140
« Svar #56 skrivet: sön 10 dec 2017, 12:28:18 »
Ja, absolut. Projektledning handlar ju om så mycket mer än att skruva på tre parametrar (tid, kostnad, kvalitet). Det handlar lika mycket om kommunikation. Den som betalar brukar ha stor förståelse för förseningar, bara man förmedlar löpande information om vad som händer.

Jajamen, det är otroligt mångfacetterat och rent av komplext (till skillnad från komplicerat), men allt man gör i ett projekt kommer i slutändan att påverka dessa parametrar vare sig man skruvar på dem eller inte. Sedan finns det ju mycket verksamhet en organisation genomför som inte är "projekt" även om många av olika skäl väljer att kalla den för det i alla fall vilket oftast inte leder till något gott. Jag håller med dig om att god kommunikation är roten till mycket gott i de flesta sammanhang - inte bara i modellärnvägssammanhang :-).
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 402
« Svar #57 skrivet: sön 10 dec 2017, 15:57:25 »
Större fråga är ju varför inte tågab vagnarna kommer!

Utloggad Lokomotion 189 917

• Användare
  • Antal inlägg: 50
« Svar #58 skrivet: mån 11 dec 2017, 03:07:45 »
Hej!

Här är ett annat svar som jag fick från Finn.

Beklager, vi har ingen tid til å svare å spørsmål fra alle kunder, da får vi ikke gjort noe som helst.  All informasjon blir lagt ut på våre web-sider når vi ønsker å gjøre det og du må, som alle andre, informere deg der.

Kommer det nya provet att läggas upp på Facebook?
Skulle vara kul att få se.
Mvh Leonarde
« Senast ändrad: mån 11 dec 2017, 03:18:20 av Lokomotion 189 917 »

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #59 skrivet: ons 03 jan 2018, 08:36:38 »
Hej!

Här är ett annat svar som jag fick från Finn.

Beklager, vi har ingen tid til å svare å spørsmål fra alle kunder, da får vi ikke gjort noe som helst.  All informasjon blir lagt ut på våre web-sider når vi ønsker å gjøre det og du må, som alle andre, informere deg der.

Kommer det nya provet att läggas upp på Facebook?
Skulle vara kul att få se.
Mvh Leonarde

1 månad och ännu inget upplagt.
Konstigt han brukar vara snabb på lägga ut bilder mm. Eller var han inte nöjd med att.

• Användare
« Svar #60 skrivet: tor 04 jan 2018, 02:17:51 »
Hej!

Här är ett annat besked som jag fick i December 2017.

Hei!

Y1 er ikke satt i produksjon enda, men nærmer seg.

Mvh / Best regards

Trond H.

« Senast ändrad: tor 04 jan 2018, 02:20:58 av Lokomotion 189 917 »

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #61 skrivet: tor 04 jan 2018, 05:32:21 »
Hej!

Här är ett annat besked som jag fick i December 2017.

Hei!

Y1 er ikke satt i produksjon enda, men nærmer seg.

Mvh / Best regards

Trond H.

Intressant verkar vara olika svar hela tiden.

Jag hade gärna vela veta om han gör YF1 eller skipa den.
Då det bara går göra i orange så undra man om det verklingen finna kundunderlag för den mängden han måste göra

• Användare
« Svar #62 skrivet: tor 04 jan 2018, 05:56:42 »
Hej!

Skicka ett mejl till Finn och fråga.

Har du hans mejladress?

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #63 skrivet: tor 04 jan 2018, 07:50:05 »
Hej!

Skicka ett mejl till Finn och fråga.

Har du hans mejladress?

Ja men han kommer aldrig svara ärligt på att. Här har ju varit olika svar ser man ju i tråden.

Samma med y1 utan luftintag kommer det eller inte? Dom kåpor han vissat har ju varir med

Utloggad nortrahof

• Användare
  • Antal inlägg: 49
    • N/A
« Svar #64 skrivet: tor 04 jan 2018, 12:58:22 »
Citera

Det märkliga i allt detta tycker jag är att då det handlar om MJ-produkter, då ska man stå ut med precis vad som helst som kund (Brimalm är praktexemplet på detta) och gärna vara bank åt företaget ifråga, man ska heller inte förvänta sig att få någon produkt överhuvudtaget för "det kan bli oförutsedda händelser". Varför måste det vara så? Varför ska inte vanliga affärsregler gälla inom MJ-världen?

Har du forhåndsbestilt via nettbutikken på Klarna, så krever de automatisk den pris som forlanges - der og da. - Dersom du heller sender en Email til butikken blir den likevel reservert på samme måte men da betaler du først når varene sendes.
"Klarna-systemet" har sine svakheter, så det unngår jeg helst hos NMJ for de ting som de ikke har i butikken. - Vil du ha pengene igjen, så fikser sikkert NMJ dette og uten å miste plass for reservasjonen.  Send dem i så fall en Email?
Dette var tilfelle for NSB BM69 som jeg tror var "utsatt" i 7 år? Da fikk de som spurte tilbakebetalt pengene hos NMJ - men de som fortsatt ikke gjorde det fikk fast pris frem til levering. Prisen ved utlevering var steget betraktelig på 7 år slik at det var en god investering å ha forhåndsbetalt.

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #65 skrivet: tor 04 jan 2018, 13:35:48 »
Citera

Har du forhåndsbestilt via nettbutikken på Klarna, så krever de automatisk den pris som forlanges - der og da. - Dersom du heller sender en Email til butikken blir den likevel reservert på samme måte men da betaler du først når varene sendes.
"Klarna-systemet" har sine svakheter, så det unngår jeg helst hos NMJ for de ting som de ikke har i butikken. - Vil du ha pengene igjen, så fikser sikkert NMJ dette og uten å miste plass for reservasjonen.  Send dem i så fall en Email?
Dette var tilfelle for NSB BM69 som jeg tror var "utsatt" i 7 år? Da fikk de som spurte tilbakebetalt pengene hos NMJ - men de som fortsatt ikke gjorde det fikk fast pris frem til levering. Prisen ved utlevering var steget betraktelig på 7 år slik at det var en god investering å ha forhåndsbetalt.

Jo men med brimalm i färskt minne här inne och att tillverkare gått i konkurs så är inte förskott något som folk är så intreserade av.

Utloggad nortrahof

• Användare
  • Antal inlägg: 49
    • N/A
« Svar #66 skrivet: tor 04 jan 2018, 15:29:32 »
Man kan også klage til Klarna som krever inn betaling for nettbutikken deres - ved manglende leveranse.
Om nettbutikken ikke leverer, så er det vel Klarna som står som garantist for pengene man har innbetalt - og ikke NMJ.
Derfor har man flere måter hos NMJ til å få tilbake pengene enn hos Brimalm?

(- For øvrig fikk jeg den forskuddsbetalte modellen av D-loket fra Brimalm - men jeg måtte "mase litt" for å få den. - Så jeg har ikke noe utestående med Brimalm!)
« Senast ändrad: tor 04 jan 2018, 15:31:06 av nortrahof »

• Användare
« Svar #67 skrivet: mån 08 jan 2018, 03:21:51 »
Hej!

Tänkte att jag skall ringa NMJ senare idag och fråga om de kan ge ett bra besked angående y1.
Den här väntan börjar bli lång nu tycker jag.

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #68 skrivet: mån 08 jan 2018, 08:51:09 »
Hej!

Tänkte att jag skall ringa NMJ senare idag och fråga om de kan ge ett bra besked angående y1.
Den här väntan börjar bli lång nu tycker jag.

Tro nämare 1 år till.
Vill du ha en så köp en One87.

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
« Svar #69 skrivet: mån 08 jan 2018, 13:27:21 »
När jag var på landet för några dagar sedan så passade jag på att ta en fika med Finn i Åmål.
Vi kom in på ämnet Y1.
Finn berättade att andra försöket till ett fungerande underrede inte höll måttet och måste bli bättre!
Ett nytt underrede är på väg och en färdig modell i ursprungsutförande planeras att visas i Nürnberg i februari enligt Finn.
Om den modellen håller måttet så går Y1 i produktion sa Finn.
Finn visade också nya katalogen 2018/2019. Om Y1 står det översatt till Svenska:
ÄNTLIGEN efter många försök är det för oss i NMJ en stor glädje att presentera Y1 / YF1

Så var lugn. Modellen kommer.
BJ

• Användare
« Svar #70 skrivet: mån 08 jan 2018, 14:10:54 »
Hej BJ

På tal om nya katalogen som du skrev om.

Fanns det fler Y1 i den katalogen?

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #71 skrivet: mån 08 jan 2018, 14:45:56 »
Hej BJ

Försöker dra mig till minnes. Då tror jag det var så här:
3 orange Y1, 2 i original utförande.
2 orange YF1
4 blå SJ och
2 olika Inlandsbanan

BJ

Om det är andra länsbolag färger som önskas så var det inga i katalogen nu!
« Senast ändrad: mån 08 jan 2018, 15:12:48 av BJ »

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #72 skrivet: mån 08 jan 2018, 17:36:06 »
Hej BJ

2 orange YF1
4 blå SJ och
2 olika Inlandsbanan

BJ

och då blir det ingen i ursprungs varianten som One:87 gjorde utan luftintag

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #73 skrivet: mån 08 jan 2018, 18:12:44 »
Hej BJ

2 orange YF1
4 blå SJ och
2 olika Inlandsbanan

BJ

Jo! det blir minst två Y1 till att börja med i original utförande skrev jag på första raden. Alltså som vid leverans.
BJ

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #74 skrivet: mån 08 jan 2018, 18:26:29 »
Hej BJ

2 orange YF1
4 blå SJ och
2 olika Inlandsbanan

BJ

Jo! det blir minst två Y1 till att börja med i original utförande skrev jag på första raden. Alltså som vid leverans.
BJ

har han ändrat sig nu igen för provkåporna han vissade upp var ju med luftintaget på både YF1 och Y1 i skövde