Författare Ämne: NMJ Y1  (läst 35183 gånger)

Utloggad Lokomotion 189 917

• Användare
  • Antal inlägg: 50
SV: NMJ Y1
« Svar #25 skrivet: fre 24 nov 2017, 16:34:13 »
Hej igen!
Fick svar från Finn att Y1 är tillbaka på sidan i morgon.

Utloggad H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 182
« Svar #26 skrivet: fre 24 nov 2017, 17:04:47 »
Tycker nog att det hör till god ton att meddela ett "rimligt leveransdatum".
Tycker gott man kan acceptera troligt kvartal. För mindre firmor är iaf jag rätt tolerant om man blir informerad om en senareläggning till något kvartal senare, mot rimlig förklaring.
Även tex Märklin skjuter ju på sina leveranser.
Jag är säker på att man så långt det går försöker hålla sina tider, men skiter det sig av ett eller annat skäl så tycker iaf jag att det är bättre att skjuta på leveransen och leverera en "fullvärdig" produkt.
Som företag kan det ju vara än värre att leverera en icke färdigtestad och utprovad produkt.
ESU tex drog in sitt V60 när den inte klarade deras höga krav på funktion och kvalitet. Bra tycker jag även om jag vart utan.  :'(

Brimalm är en annan femma.
Att ta betalt i förskott och skjuta på leveransen i flera år...... eller inte alls.... :down: utan vettig förklaring.
Nåja, detta är väl historia nu tror jag.

Trevlig MJ-helg på er.
Idag vart det ett Jeco DU på Black Friday och
i morgon blir det Hjulmarknad.  :up:

//H-nollan

Utloggad andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 402
« Svar #27 skrivet: fre 24 nov 2017, 17:21:09 »
Är en kinesikt tillverkare underleverantör som kursat enligt bra källor.
I kina ta staten allt vid en konkurs så risk är att gjutformarna ägs numera av kinesiska staten.
Annas borde ju tågab vagnarna varit klara med.

• Användare
« Svar #28 skrivet: fre 24 nov 2017, 19:18:13 »
Hej!

Vart har du hört detta ifrån "angående "Bra Källor"?

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #29 skrivet: fre 24 nov 2017, 19:56:46 »
Hej!

Vart har du hört detta ifrån "angående "Bra Källor"?

Från en modelltillverkare i kina samt från ett annat håll

• Användare
« Svar #30 skrivet: fre 24 nov 2017, 20:06:30 »
Hur blir det med Y1 om denna underleverantör kursat?

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #31 skrivet: fre 24 nov 2017, 20:24:43 »
Hur blir det med Y1 om denna underleverantör kursat?

Inte en aning men troligen får dom tillverka nya forma om dom inte köper ut att från staten i kina. Och kan ge en annan underleverantör saker.
Problemet i dagens läge är att företag i europa betala för och få sin saker tillverkade i kina och sen när löner mm stiger så klara dom inte av att utan kör att i konkurs

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.340
« Svar #32 skrivet: lör 25 nov 2017, 07:41:04 »
Brimalm är en annan femma.
Att ta betalt i förskott och skjuta på leveransen i flera år...... eller inte alls.... :down: utan vettig förklaring.
Nåja, detta är väl historia nu tror jag.

Inte alls, jag väntar på ett smalspårslok som jag betalade i september förra året.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Skarvjärnet

• Användare
  • Antal inlägg: 36
« Svar #33 skrivet: sön 26 nov 2017, 18:55:26 »
Ang säkra källor så borde ju en tämligen säker källa vara Finn själv, som jag pratade med på hjulmarknaden. Han sa just det som andra skriver här, att tillverkaren kursat och i Kina går som sagt det mesta in i staten utan några större möjligheter för borgenärer att få ut "sitt".
Däremot hade han ju inget betalat ännu, utan det var mer eller mindre bara att flytta produktionen till en ny/annan producent och att det inte skulle förorsaka så omfattande förseningar.
Det lät förhoppningsfullt tycker jag och att döma av de provskott som låg på bordet så tycker jag att - Den som väntar på något gott... (och inte har 14000:- liggandes och skräpar) ...väntar nästan alltid för länge ;)

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 561
« Svar #34 skrivet: sön 26 nov 2017, 19:35:14 »
Inte första gången det händer. LS Models och ACME bla drabbades ju av Modern Galas konkurs. Där ska ju nån ha flyttat undan formarna till en annan lokal. Formar som legalt ägdes av firmorna i Europa, men som "Försvann". Var ju tydligen ett djäkla sjå att få tillbaka dom igen, minst en firma kursade i Europa pga det. Var en artikel om hela historien i nån tysk tidning.

Hoppas Y1an kommer igång snart igen. Oavsett om man kör svenskt eller inte, så hör den ju hemma i hyllan. :)

• Användare
« Svar #35 skrivet: sön 26 nov 2017, 20:17:59 »
Hej!

Skall bli intressant att se om någon Y1 dyker upp innan året är slut med tanke på det som står längre upp.

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 624
    • HNoll
« Svar #36 skrivet: sön 26 nov 2017, 21:33:31 »
Hej!

Skall bli intressant att se om någon Y1 dyker upp innan året är slut med tanke på det som står längre upp.

Hallå :)

Det är förmodligen en teknisk omöjlighet.
Konkursen har troligen skett i månadsskiftet augusti-september.
Om fabriken kursat är status på verktygen okänd för oss. Har Finn inte betalat har man troligtvis inte börjat med verktygen/formarna. Är så fallet är det minst 6-8 månader innan det dyker upp en Y1.
Flyttar man eventuella verktyg/formar till ny fabrik kan det gå fortare. Men innan 2017 är slut... Nej...
Visade man fortfarande 3D printade prototyper likt (Gröna) dem på Bankalaset i Skövde på Hjulmarknaden/Solna i helgen är det troligtvis så att man inte är nära en färdig produkt.
Likt allt annat Finn visat upp av de mängder Norska modeller som skall komma och har kommit har man fått se målade förserier ett par månader innan produkterna kommit till butik.

Mvh Rickard

« Senast ändrad: sön 26 nov 2017, 21:53:25 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #37 skrivet: mån 27 nov 2017, 08:48:17 »
Så då borde det finnas en målad till skövde och sen primiär på hobbymässan nästa höst.

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.102
  • alsum
« Svar #38 skrivet: mån 27 nov 2017, 10:19:08 »
Hoppas att det går med Y1 framtid eller kommer snart.

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 623
« Svar #39 skrivet: mån 27 nov 2017, 21:32:17 »
Jag pratade lite med folk hos NMJ på Hjulmarknaden. Det stämmer som sagts här, att leverantören i Kina kursade. Modellen var väl i princip klar för produktion när det hände. Man lyckades rädda verktygen så nu är den beställd via annan leverantör. Före årsskiftet blir det inte någon leverans. När det blir, återstår att se.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

• Användare
« Svar #40 skrivet: mån 27 nov 2017, 22:08:28 »
Hej!

"Beställd via annan leverantör" Vad betyder det?
Betyder det att det ej är NMJ eller är det den nya leverantören?
Vet du vad den nya leverantören heter?

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #41 skrivet: mån 27 nov 2017, 22:49:46 »
Hej!

"Beställd via annan leverantör" Vad betyder det?
Betyder det att det ej är NMJ eller är det den nya leverantören?
Vet du vad den nya leverantören heter?

Ja en annan tillverkare som gör tåg i kina.
Finns flertalet. Nmj är så stora så dom har flera tillverkare som gör modeller åt dom även i Europa.

Fråga nmj vad tågab vagnarna tog vägen

• Användare
« Svar #42 skrivet: fre 08 dec 2017, 15:45:42 »
Hej!

Fick ett mejl från Finn i denna veckan.

Hallo Leonarde

Takk for ditt engasjement. 

Du må aldri tro blindt på det du hører på Internet.  Det er mange folk med forskjellige motiver der ute.  Det er ingen fare med verktøyet og eller produksjonen, og vi har akkurat fått ny prøve.  Vi har snakket med de i dag senest.
Du kan snu deg rundt å sove rolig videre.. (:-)

Med vennlig hilsen
Finn

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.849
« Svar #43 skrivet: lör 09 dec 2017, 06:43:21 »
Information verkar inte vara dom mindre tillverkarnas paradgren.
Jag hör ofta från mindre tillverkare att det är så mycket spekulationer och rykten på Internet.
En anledning tror jag är att dom själva inte använder sin egen främsta informationskanal.
Det borde vara enkelt att uppdatera informationen i sin egen webbutik med tex förväntad försäljningsperiod.
Jag tror dom små borde kolla på dom stora, Roco tex jobbar med kvartal och sedan veckor när man kommer närmare säljstart för en modell.

Det kan ju också vara så att dom mindre tillverkarna trots allt inte ser det som en nackdel att det skrivs en hel del om deras nya modeller på Internet.
Rykten och spekulationer bidrar till att hålla intresset för en kommande modell uppe. Kanske en nödvändighet för företag som inte har Märklins och Rocos marknadsföringsmöjligheter.

Kul att höra att Y1 verkar vara på gång, ser verkligen fram mot den.

Mvh UB

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.130
« Svar #44 skrivet: lör 09 dec 2017, 09:10:18 »
Citera
Jag tycker det är synnerligen förnuftigt att inte ange något leveransdatum. Då slipper man ju 99% av alla klagomål på att modellen inte är klar i tid och kan istället koncentrera sig på att få den klar.

Ehhh.... Skulle det vara en motsägelse menar du, att det inte går att göra klart en produkt bara för att man lovat ett leveransdatum? Är det bättre menar du med någon slags "Brimalm-hållning" som gör att projektet kan pågå i åratal "för att man ska hinna klart"? Det är väl inte första gången NMJ gör lok/vagnar? De har väl sina leverantörer som i sin tur borde kunna komma med nån slags prognos.

Håller helt med hanlof, det är väl klart man ska kunna lova en leveranstid. Sä funkar det ju normalt sett oavsett vad det handlar om för produkter. Sen kan ju saker och ting hända som gör att det uppstår förseningar men likafullt, om man inte har nån plan att luta sig emot, hur ska det då gå?

Grundläggande projektledning säger att man måste kompensera för oplanerade händelser antingen genom att justera ekonomi (pris), kvalitet eller tiden (leveranstiden). Rör man en faktor påverkas de andra, om man inte medvetet väljer har man ingen kontroll alls på utfallet. Tror du att kunderna hade blivit gladare av ett högre pris eller lägre kvalitet?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 537
« Svar #45 skrivet: lör 09 dec 2017, 11:44:08 »
Grundläggande projektledning säger att man måste kompensera för oplanerade händelser antingen genom att justera ekonomi (pris), kvalitet eller tiden (leveranstiden). Rör man en faktor påverkas de andra, om man inte medvetet väljer har man ingen kontroll alls på utfallet. Tror du att kunderna hade blivit gladare av ett högre pris eller lägre kvalitet?

Word!  :up: Det här gäller inte bara för projektledning, utan för precis vilken verksamhet eller aktivitet som helst. Det enda man kan vara 100% säker på är att Murphy alltid visar sitt fula tryne någonstans där man inte väntar sig det. Och då måste man justera en av parametrarna för att rädda de andra två.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
« Svar #46 skrivet: lör 09 dec 2017, 11:56:14 »
Citera

Ingetdera givetvis. Sen vet inte jag var du har läst att det i grundläggande projektledning automatiskt innebär att slutkunden ska betala merkostnader som är "oplanerade" eller "oförutsägbara?". Hört talas om fastprisprojekt? För mig är detta inte detsamma som att man inte kan lova en tidplan. Går man dessutom ut och talar om ett pris så får man väl stå för det? Sen om man inte kan leverera "I tid" eller till sin egen uppskattade kostnad, det är ju inte mitt problem som slutkund direkt? Eller?

Utloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 537
« Svar #47 skrivet: lör 09 dec 2017, 12:32:47 »
Ingetdera givetvis. Sen vet inte jag var du har läst att det i grundläggande projektledning automatiskt innebär att slutkunden ska betala merkostnader som är "oplanerade" eller "oförutsägbara?". Hört talas om fastprisprojekt? För mig är detta inte detsamma som att man inte kan lova en tidplan. Går man dessutom ut och talar om ett pris så får man väl stå för det? Sen om man inte kan leverera "I tid" eller till sin egen uppskattade kostnad, det är ju inte mitt problem som slutkund direkt? Eller?

Du pratar om något annat, dvs vad som avtalats mellan kund och leverantör. Det är klart att man kan lova saker, och visst finns det fastprisprojekt. I sådana uppdrag är det reglerat vem som betalar när Murphy infinner sig, för det gör han även i ett fastprisprojekt. Ofta är det leverantören själv som får dra det kortaste strået, beroende på vad som utlovats.

Hur som helst, jag tror inte att NMJ har ingått något sådant avtal med oss kunder :)

Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
« Svar #48 skrivet: lör 09 dec 2017, 13:12:36 »
Citera
Hur som helst, jag tror inte att NMJ har ingått något sådant avtal med oss kunder

Hur menar du nu? Jag har ju förbokat en Y1 till priset 2695:-, har i och för sig inte fått någon leveranstid (vilket ju är ursprungsfrågan varför man inte kan ge ens en prognos) och i sammanhanget förväntar jag mig "NMJ-kvalitet", dvs rätt bra produkter med fin detaljering. Menar du att NMJ inte lovat detta? Att när motorvagnen väl kommer, att jag ska betala 4900:- "p.g.a oförutsedda händelser"? Eller att de kommer leverera en motorvagn i Lima-kvalitet från 70-talet "p.g.a de inte haft råd med bättre"?

Det märkliga i allt detta tycker jag är att då det handlar om MJ-produkter, då ska man stå ut med precis vad som helst som kund (Brimalm är praktexemplet på detta) och gärna vara bank åt företaget ifråga, man ska heller inte förvänta sig att få någon produkt överhuvudtaget för "det kan bli oförutsedda händelser". Varför måste det vara så? Varför ska inte vanliga affärsregler gälla inom MJ-världen?

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.130
« Svar #49 skrivet: lör 09 dec 2017, 15:16:38 »
Citera

Jag har hört talas om det mesta som rör projekt- och produktutveckling. Är det obalans mellan vad man lovat kund, hur man planerat sitt projekt och/eller oförutsedda händelser t ex i fråga om underleverantörer som inte gör sitt jobb så kommer obönhörligen en av de tre faktorerna påverkas vare sig man vill det eller inte. Det finns tyvärr massor av exempel på fastpriskunder som tvingats betala mer eller stå ut med förseningar eftersom alternativet att inte få någon leverans överhuvudtaget upplevts som sämre. Brimalms Du är ju ett strålande exempel på det i mj världen. Mindre inkompetenta leverantörer men också allt nyktrare och mer kunniga kunder kan minska sannolikheten för att det går snett, men inte helt eliminera den. Blåögdhet och önsketänkande som slutkund är ett rätt säkert sätt att bli missnöjd.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.