Författare Ämne: NMJ Y1  (läst 35261 gånger)

Utloggad Spirit

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 544
SV: NMJ Y1
« Svar #200 skrivet: mån 26 okt 2020, 10:44:39 »
Prova att vända kåpan  så att A och B ände byter plats det kan bli bättre passform...

Tack!  :up: Ja, det finns en kommentar om detta på Youtube som jag gjort. Skulle nämnt detta i videon. Kåpan (eller något annat) är helt klart felvänt. Kåpan passar bättre med inredningen om jag vänder den så att B-änden sitter i chassits angivna färdriktning. :O

Men det löser tyvärr INTE problemet med passformen mot chassit.  :( Det går att fixa med lite modifiering, men synd att man ska behöva det på en nyköpt modell. Jag har förstått att "alla" har samma problem, så reklamation hjälper tyvärr inte.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad skanke1

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 158
SV: NMJ Y1
« Svar #201 skrivet: mån 26 okt 2020, 13:28:06 »
Inget fel på den videon tycker jag, utan riktigt bra. Är detta nybörjarnivån så ser jag verkligen fram emot amatörnivån:up:

Bra blandning av "unboxing", körning i rullbänk, och på bana, samt betygsättning. Plus också för lagom längd på videon.

Men den påverkar inte mig åt något håll när det gäller inställningen till modellen, utan den snarare stärker min tveksamhet inför ett köp.
Det känns lite som att det är ett "råämne" eller "halvsats" för dom som kan tänka sig att lägga ner en del jobb för att få en modell av en Y1.
I och med att det är en efterlängtad modell så kanske det är en hel del kunder som är beredda, eller till och med redan har räknat med att bygga om och förbättra modellen med nytt driv.
Kanske kan man se fram emot ett ersättningsdriv ifrån några mindre aktörer som t ex Skultorps Vagnverkstad eller bygg svenskt?

Utloggad rocopalle

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 109
SV: NMJ Y1
« Svar #202 skrivet: mån 26 okt 2020, 15:18:33 »
Bra kommentar och klargörande video !! Har följt denna svenska motorvagn Y1, Modelltillverkaren NMJ har både vagnar och lok i sin repertoar!! Det heter kinatillverkare vilka har tydligen uppstått som svampar ur jorden!! Verkar som NMJ har gjort bort sig!! Att låta den masstillverkningen komma ut på marknaden och lura svenska vuxna män att göra inköp!! Jag förstår att denna svenska modell var efterlängtad modell och habegäret tar överhanden!! Videon visar klart på alla missar som konstruktören gjorde från ritbord(Cadritning) till färdig produkt!! varför hände detta igen!!!! Företagen vet ju att det går att sälja "GRISEN I SÄCKEN! Erfarenheten gav mig blodad tand då jag fick en varning från affären i Stockholm då kina tillverkade Du loken kom! Ingen av dem höllmåttet! Reade till slut för under 1000 kr. Tänkte lägga in en beställning på Y1 och ett Du lok summa ca 8000 kr! Sände pengarna till Tyskland istället för att köra Rocos senaste lyftkran för 7200 kr. Är det någon här på FORAT som känner till om Roco har förlagt sin Produktion i KINA!??

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.302
SV: NMJ Y1
« Svar #203 skrivet: mån 26 okt 2020, 16:06:25 »
Hur pass autentiskt är ljudet från framför allt motorn men också transmissionen? Ett tag under tidigt 1980-tal stod jag rätt ofta med sprillans nylevererade vagnar på tomgång och i fart runt om mig. Ljudupptagningen från provkörningsfilmen skrämmer inte upp några starka minnesbilder av ljudet från FIAT-motorn och hydraulväxellådan, d.v.s. det låter inte Y1 i mina öron. Är ljudet bara fejk eller är det mina trumhinnor som blivit gamla och glömska?
- o000oo -

Utloggad jergil

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: NMJ Y1
« Svar #204 skrivet: mån 26 okt 2020, 16:43:20 »
Bra kommentar och klargörande video !! Har följt denna svenska motorvagn Y1, Modelltillverkaren NMJ har både vagnar och lok i sin repertoar!! Det heter kinatillverkare vilka har tydligen uppstått som svampar ur jorden!! Verkar som NMJ har gjort bort sig!! Att låta den masstillverkningen komma ut på marknaden och lura svenska vuxna män att göra inköp!! Jag förstår att denna svenska modell var efterlängtad modell och habegäret tar överhanden!! Videon visar klart på alla missar som konstruktören gjorde från ritbord(Cadritning) till färdig produkt!! varför hände detta igen!!!! Företagen vet ju att det går att sälja "GRISEN I SÄCKEN! Erfarenheten gav mig blodad tand då jag fick en varning från affären i Stockholm då kina tillverkade Du loken kom! Ingen av dem höllmåttet! Reade till slut för under 1000 kr. Tänkte lägga in en beställning på Y1 och ett Du lok summa ca 8000 kr! Sände pengarna till Tyskland istället för att köra Rocos senaste lyftkran för 7200 kr. Är det någon här på FORAT som känner till om Roco har förlagt sin Produktion i KINA!??
Roco tillverkar en del i Vietnam...

Utloggad Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.084
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: NMJ Y1
« Svar #205 skrivet: mån 26 okt 2020, 17:38:22 »
Apropå "gnisslet" från drivning/motor som nästan har samma ljudnivå som ljudet från högtalare :

Har någon en aning om mer exakt varifrån ljudet kommer?
Och vet någon vad/om man kan göra något åt det?

(Jag funderar på att ångra mitt köp, men det är ju samtidigt en modell jag gärna vill och som troligen inte återkommer på länge...)
---
Mvh Peter

Utloggad jergil

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: NMJ Y1
« Svar #206 skrivet: mån 26 okt 2020, 19:03:23 »
Apropå "gnisslet" från drivning/motor som nästan har samma ljudnivå som ljudet från högtalare :

Har någon en aning om mer exakt varifrån ljudet kommer?
Och vet någon vad/om man kan göra något åt det?

(Jag funderar på att ångra mitt köp, men det är ju samtidigt en modell jag gärna vill och som troligen inte återkommer på länge...)
Jag tror det är hjulaxlarna i drivboggin som låter jag på en liten olje droppe vid varje hjul och gnisslet försvann.
Sen lät den för j-vligt från motorn så den fick gå i retur, det är kombon motor dekoder som utlöser oljudet. Helt analogt utan dekoder gick den tyst...
//Jerry

Utloggad hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: NMJ Y1
« Svar #207 skrivet: mån 26 okt 2020, 19:24:25 »
Att modellen är flera år försenad innebär ju att det är problem någonstans, stora problem. Då borde man ha kunnat rätta till problemen under vägen liksom, men min erfarenhet är att när modeller dröjer så mycket...blir tyvärr inte produkten bättre heller.

Jag tycker dock att ljudet är klart och bra och har låtit den ganska höga volymen stå kvar för att försöka överrösta motorns ylande mm. Om det är ett Y1-ljud kan jag givetvis inte avgöra :).

NMJ gör snygga vagnar och kanske skall det stanna där. Vet att dom haft problem med ett antal lokmodeller tyvärr. Deras Da-lok var ju väldigt snyggt, men gick illa enligt uppgifter. Tror också att de haft problem med en del norska förebilder.

Som sagt...jag var väldigt skeptisk och fick hem ett ex strax före modellerna verkade ta slut hos handlarna i princip överallt, men jag gillar modellen mer än jag trodde trots alla problemen...är annars ganska kall till rälsbussar och motorvagnar. Men ge oss ett X7 eller Xoa7! :up:

/hanlof

Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad jergil

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: NMJ Y1
« Svar #208 skrivet: mån 26 okt 2020, 20:18:06 »
Någon som har möjlighet att testa en Zimo dekoder i Y1an om  det blir bättre än med ESU dekodern.
//Jerry

Utloggad lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.500
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: NMJ Y1
« Svar #209 skrivet: mån 26 okt 2020, 20:48:39 »
Vet inte om det bara är ett huvudspöke eller om det är verkligt.
Ville göra en CV-dump av dekodern och efter att det var gjort kom jag på att modellen ska ha en ny adress.
La in den nya adressen och tryckte på programmera knappen i ESU programvara och deras programmeringslåda, på skärmen står det att Firmeware skrevs till dekodern för att senare skriva dekoder data.
Nu tycker jag att motorn låter stressad efter att ESU har programmerat dekodern.
Kan det ha blivit något knas med programkoden bakom CV värdena?
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad KES

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Tåget hem går inte tillbaka
SV: NMJ Y1
« Svar #210 skrivet: tis 27 okt 2020, 11:48:01 »
Tackar, konsumentupplysning av högsta klass!
Det blir ingen Y1 här inte...
KES

Utloggad Coppas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.717
SV: NMJ Y1
« Svar #211 skrivet: tis 27 okt 2020, 12:40:28 »
Samma lika här. Tidigare har jag ofta varit på direkt när det släppts nytt, men på senare år har jag blivit mer avvaktande. Skulle modellerna i denna batch ta slut så är det inte mer med det. NMJ lär ju knappast slänga bort formarna så det finns nog chans på fler upplagor vad det lider.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.084
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: NMJ Y1
« Svar #212 skrivet: tis 27 okt 2020, 18:33:52 »
... det är kombon motor dekoder som utlöser oljudet. Helt analogt utan dekoder gick den tyst...
Finns det någon som kan bekräfta detta?
(Jag vill helst inte pyssla med min YF1 utifall jag ska returnera den.)

Kan man i så fall ställa in dekodern så man får tystare gång? Kan för lite om motorinställningar för att ens kunna gissa var man ska börja prova. :(
---
Mvh Peter

Utloggad jergil

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: NMJ Y1
« Svar #213 skrivet: tis 27 okt 2020, 19:57:52 »
Hej!
Jag har suttit åtskilliga timmar och försökt få till motor inställningarna, bäst resultat blev det när jag satte cv49 till 0 och cv54 till 0 ( ESU automat kalibrering)och sen F1, blev bättre men inte bra. Har tyvärr ingen Zimo att testa med.
 Väntar hem en Y1a från reklamation den dog mer eller mindre efter ca 20 minuter hoppade fram åt ett håll och gick knappt framåt åt andra hållet.
//Jerry

Utloggad alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.102
  • alsum
SV: NMJ Y1
« Svar #214 skrivet: ons 04 nov 2020, 13:35:02 »
Hej alla. Jo jag tittade Allt om Hobby om Y1 och YF1 samt bilder. Jag tittade noga bilder men Yf1 hade inte bulle på korg sidan. Bara bilder Y1 utan YF1. Har dom glömt bort bulle på YF1? Bara undrade själv. Jag byggda Y1 år 1981 och visade i Skövde år 1982 och fanns bilden i Allt om Hobby. Minns inte 1982 eller 1983 stod det. Underrede från Hamo och boggi stämmer måttet. Men boggi sidan stämmer inte.  :D

Utloggad Niclas

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 285
    • Järnvägen till Marieborg
SV: NMJ Y1
« Svar #215 skrivet: tor 19 nov 2020, 23:10:52 »
Efter försäljningssuccén verkar det som om NMJ kommer göra ytterligare några individnummer. Y1 1280 samt YF1 1329 och 1334 är på väg i orange utförande. Någon uppdatering om varianterna för Inlandsbanan och SJ blå har jag inte sett.

Vad gäller kåporna så var de rättvända på mina modeller. Vad gäller passformen så gick det att ”knäcka till” i underredets detaljer så att kåpan sitter bra mot underredet.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att provköra dom än då jag väntar på AC-satsen.

Utloggad Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.084
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: NMJ Y1
« Svar #216 skrivet: fre 20 nov 2020, 18:50:47 »
Jag lämnade tillbaka min YF1 då ljudet från motorn var ungefär lika högt som ljudet från dekoder/högtalare...
---
Mvh Peter

Utloggad hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: NMJ Y1
« Svar #217 skrivet: tis 24 nov 2020, 09:37:36 »
Hej,

Mi YF1 har på sistone börjat att kortsluta sig i kurvor...fast bara då och då. Kan inte hitta någon rimlig förklaring. Inget fel på anläggningen.

Vagnen har riktig låg kvalitet...sämre äm Limas Rc och T43 från 70-talet. det enda som är bra är att den är ganska snygg och bra ljud...ja inte från den vinannde drivningen alltså.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad nortrahof

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 48
    • N/A
SV: NMJ Y1
« Svar #218 skrivet: tor 26 nov 2020, 17:17:20 »
Kanskje feil som ikke har blitt oppdaget for modellen?
Det virker pussig at topplyktene er samtidig tent ved alle 4 lykter er tent foran og bak. Det tror jeg at NMJ har gjort feil på hovedkortet, i og med de bruker 4 utganger for å styre utgangene?

Merk at F0f og F0r er koblet til topplyset og Aux.1 og Aux.2 er nedre lys. Derfor er F0f og Aux.1 og henholdsvis F0r og Aux.2 programmert sammen.  Det går ikke an å tenne nedre lys uten at du har tent topplysene da en del elektronikk "er i veien", da det er en del elektronikk for retningsskifte i basisplaten. Kanskje det er for å sikre operasjon for analogversjonen?
Den blokkerer å tenne nedre lys før du har tent øvre lys. Det går utmerket an å skifte om de små SMD-lysdiodene på basis-printkortet, slik at du kobler til F0f/r på nedre lys og Aux.1/2 på topplysene.

Slik jeg gjorde det, så kappes ledningsbanene 4 steder på basis-printkortet. Observer at du kutter de forbindelsene mellom 1 kohm og SMD-dioden. I A-enden strekker du en ledning fra R24 mellom D9 og en ledning R14 mellom D13. På B-enden  har du 2 korte ledninger som bytter om D8 og D12 slik at D12 har formotstand R8 og D8 har formotstand R18. Alle SMD-diodene har seriemotstand 1 kohm, så lysene er like sterke.

 - Har dessverre ikke driver på PCen som støtter minnekortet i kameraet - ellers hadde jeg tatt bilde.

Utloggad lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.500
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: NMJ Y1
« Svar #219 skrivet: tor 26 nov 2020, 18:30:20 »
Ska man behöva gör en sådan operation på en helt ny modell?

Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Jampe

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: NMJ Y1
« Svar #220 skrivet: fre 27 nov 2020, 14:45:16 »
Hej!
 Till nortrahof tack för ett bra tips som jag kommer att överväga beroende på vad andra tycker om mitt inlägg som svar på lgrfbs inlägg, se nedan.

Jag tycker det är oacceptabelt att en ny modell skall avvika på detta sätt.

Frågan är om vi kan driva frågan om ett modifierat utbyteskort mot våra resp. återförsäljare som vi köpt dessa NMJ modeller av eller om vi skall försöka påverka NMJ via detta forum?
För någon reklamation tror jag blir svår att få till eftersom NMJ skriver i sin beskrivning att F0 styr de övre strålkastarna
Det normala är ju att kunna styra lysen separat med resp Aux inkl. F0 f och F0 r.
Om det var för att uppnå dessa ljusbilder utan dekoder ( analog drift) borde de funnits byglar att ta bort eller att byta plats på.

Man bör ju även fundera över hur vi skall agera för den låga hastighet och lätthet till slirning som finns på vissa anläggningar. Vilken stigning i % bör modellen klara?
Har man valt fel utväxling = felmotor, styrka och varvtal?
Jag tror vidare att de motorproblem som vissa har med ryckig gång etc. härrör från de två drosslarna och kondensatorn som sitter på motor utgångarna.

Om läser i ESU manualen skall dessa tas bort vid Märklin/ Hamo och dito likströmsmotorer borde det inte även gälla dessa monterade, hör väl också ihop med analog drift.

Jag har kört min Y1:a med dekodern monterad på ett separat 51968 som jag hade liggande och blev nöjd med gångegenskaperna.
Vid detta tillfälle hade jag ej monterat/ kopplat in högtalaren, Jag kan inte säga om motorljudet överröstade de inspelade ljuden.
Däremot testade jag en LoPi V5 MTC 21 omodifierad och tyckte nog att vagnen gick lugnare med den än med original NMJ Loksound. Det blir nästa steg att fixa till motor inställningarna.
Just nu har jag bara en liten test cirkel att köra på, då tänkta är under byggnation och tillåter inte körning för tillfället.
Kommer att följa Jonas Sth råd från tråden i Modelltåg.com att sätta in 0,3mm plaststrip som höjer inredning över motorn för att få bort ev. skrap från kardan i drivningen vid motorn.

// Jampe



Utloggad Lasse M

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 660
SV: NMJ Y1
« Svar #221 skrivet: lör 28 nov 2020, 21:22:37 »
Jag har idag analogt provkört min NMJ YF1 DCC och jag hade tur att vara en av dom som fick en som inte har skrapljud från kardanen.

Har sett att en del skrivit om att ifall den har oljud när man kör den digitalt, så försvinner det för en del när dom kör den analogt. Har ni då monterat bort dekodern och provkört den analogt eller har ni bara satt den på analogt spår med dekodern kvar?
Min har ett surrande brummande när man drar på med köraggregatet över ca 50%, bör vara motorn som låter, eller? Låter det så om era också? Är det det oljudet ni menar som avtar vid analog drift? Isåfall vill jag inte tänka på hur mycket det låter vid digital körning, redan nu är det smått irriterande då det blandar sig ganska mycket med motorljudet.

Även vid analog drift hade den motorljud och bromsgnissel, det var en kul överraskning, trodde inga ljud fungerade vid analog körning. Däremot upptäckte jag att slutsignalerna inte lyser alls analogt, har sett inlägg om att dom ska vara väldigt ljussvaga men inte ens vid helt släckt rum syntes det något ljus. Jag kan tycka det borde följa den vanliga ljusväxlingen vid riktningsbyte och inte vara knutet till det digitala, eller är det så att slutsignalerna enbart fungerar digitalt? Sja dom fungera även analogt så är där fel på mitt exemplar och då är det bara att returnera som gäller och då får man göra det fort innan modellerna är helt slut, igen.

Utloggad jergil

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: NMJ Y1
« Svar #222 skrivet: sön 29 nov 2020, 10:49:55 »
Dom exemplar jag haft har gått bra och tyst från drivningen/motorn med analogplugg monterad när man stoppar i dekodern och kör analogt börjar det komma ljud från drivningen lite olika beroende på exemplar sen när man kör digitalt börjar det riktiga oljudet från drivningen/motorn framförallt vid start och låga farter.
//Jerry

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 636
    • HNoll
SV: NMJ Y1
« Svar #223 skrivet: sön 29 nov 2020, 14:27:22 »
Hej :)
Jag är väldigt okunnig på elektriska modellmotorer. Jag vill minnas att även Roco´s Rc lok låter lite vid startpådrag men att detta sedan försvinner. Är det så att elmotorer låter i startögonblicket då motorn har det tuffast att dra igång lok/motorvagn? Hur mycket det låter från motor och drivlina påverkas ju såklart av kvalité och hur den är konstruerad.
=23

Tror det var Peter på Habo Hobby som mätt upp toppfarten på NMJ´s Y1 till 85km/h. Det är ca 65% av dess toppfart på 130km/h.
Jag har själv vid 3 tillfällen varit i diskussion med min tillverkare om fastställande av toppfart på modell.
I mitt fall har man vid samtliga 3 tillfällen sagt att man alltid konstruerar modellen med 20% överhastighet.
Så i NMJ´s fall skall Y1an vara konstruerad för 156km/h. (150 och 160 hade fungerat minst lika bra.)

Hörsägen har låtit säga att man skickat tillbaks modellen till fabriken vid 2 tillfällen då motorn inte klarat/orkat driva vagnen framåt tillfredställande.
Det kan ju vara så att man dragit ner topphastigheten för att få mer kraft via utväxlingen istället för att konstruera om eller byta ut motorn.
Det här är minst sagt lärorikt för mig. Jag har ifrågasatt varför man behöver drift på 2 boggier på en motorvagn. Nu vet vi ju inte vad resultatet hade varit med slirskydd på 1 axel. Jag kommer följa detta med stort intresse.

Mvh Rickard


www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.357
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: NMJ Y1
« Svar #224 skrivet: sön 29 nov 2020, 16:05:29 »
Hej :)
Jag är väldigt okunnig på elektriska modellmotorer. Jag vill minnas att även Roco´s Rc lok låter lite vid startpådrag men att detta sedan försvinner. Är det så att elmotorer låter i startögonblicket då motorn har det tuffast att dra igång lok/motorvagn? Hur mycket det låter från motor och drivlina påverkas ju såklart av kvalité och hur den är konstruerad .........................................................................................
Mvh Rickard


Ibland kan samspelet mellan motor och dekoder vara avgörande för mäkliga ljud i startögonblicket och även sämre lågfartsegenskaper.
Jag bestyckade ett RC-lok med en CTE Tran-dekoder som bar sig märkligt åt vid startpådrag och gick ryckigt i låg fart.
Jag försökte med all sköns varianter av dekoderinställningar som kunde påverka motorn men fick rådet på detta forum att testa en Döhler&Hass dekoder som enligt sägen skulle ha bättre egenskaper att driva motorer vid lågt varvtal men ändå ge till räckligt moment.

Sagt och gjort .... RC-loket blev helt förvandlat med detta byte.
Nu inte sagt att det fungerar så med Döhler&Hass i alla lok med dylikt problem.
Det uppstod väl ett "tycke" mellan den nya dekodern och mitt lok.  :)

Värt att nämnas vi dylika lokproblem är att loket i fråga verkligen fungerar OK analogt före en digitalisering.


Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal