Hej 
Jag är väldigt okunnig på elektriska modellmotorer. Jag vill minnas att även Roco´s Rc lok låter lite vid startpådrag men att detta sedan försvinner. Är det så att elmotorer låter i startögonblicket då motorn har det tuffast att dra igång lok/motorvagn? Hur mycket det låter från motor och drivlina påverkas ju såklart av kvalité och hur den är konstruerad.
=23
Tror det var Peter på Habo Hobby som mätt upp toppfarten på NMJ´s Y1 till 85km/h. Det är ca 65% av dess toppfart på 130km/h.
Jag har själv vid 3 tillfällen varit i diskussion med min tillverkare om fastställande av toppfart på modell.
I mitt fall har man vid samtliga 3 tillfällen sagt att man alltid konstruerar modellen med 20% överhastighet.
Så i NMJ´s fall skall Y1an vara konstruerad för 156km/h. (150 och 160 hade fungerat minst lika bra.)
Hörsägen har låtit säga att man skickat tillbaks modellen till fabriken vid 2 tillfällen då motorn inte klarat/orkat driva vagnen framåt tillfredställande.
Det kan ju vara så att man dragit ner topphastigheten för att få mer kraft via utväxlingen istället för att konstruera om eller byta ut motorn.
Det här är minst sagt lärorikt för mig. Jag har ifrågasatt varför man behöver drift på 2 boggier på en motorvagn. Nu vet vi ju inte vad resultatet hade varit med slirskydd på 1 axel. Jag kommer följa detta med stort intresse.
Mvh Rickard