Författare Ämne: NMJ Y1  (läst 35609 gånger)

Utloggad Lokomotion 189 917

• Användare
  • Antal inlägg: 50
NMJ Y1
« skrivet: tis 26 sep 2017, 01:15:42 »
Hej!

Y1 från NMJ när kommer det ut som modell?
Hösten/Vintern någon som vet?

Utloggad Styrbjörn

• Användare
  • Antal inlägg: 242
SV: NMJ Y1
« Svar #1 skrivet: ons 27 sep 2017, 21:40:29 »
Jag har hört höst men man vet ju aldrig med sånt här. Maila de å fråga. De vet nog bäst ist för att vi ska sitta å gissa...

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 162
« Svar #2 skrivet: ons 27 sep 2017, 22:14:37 »
Fast med tanke på hur dåliga NMJ är att svara på mail kanske gissningar här ger bäst svar på frågan ändå.

Jag har aldrig fått några svar på mina mail. Och då har det ändå handlat om utebliven leverans.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.852
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #3 skrivet: tor 28 sep 2017, 09:16:00 »
Jag frågade, och fick det exakta svaret att "Y1 kommer när den är klar"... ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.995
« Svar #4 skrivet: tor 28 sep 2017, 09:28:39 »
NMJ har väl tröttnat på att bli hudflängda i alla forum när förseningar uppstår. "När den blir klar" tycker jag är ett briljant svar... :D
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 974
« Svar #5 skrivet: ons 04 okt 2017, 16:35:18 »
Hej, tycker snarare det är svagt att inte kunna sätta ett leveransdatum :down:.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 402
« Svar #6 skrivet: ons 04 okt 2017, 17:50:48 »
Svar på mail jag haft med nmj

Disse modellene vil komme i omganger. Først ut vil bli de oransje utgavene. Så vil det komme leveringer jevnlig utover.

Vi kan ikke lage alt på en gang. I første omgang kommer vi til å lage de variantene som er annonsert. Når disse er solgt vil vi se på andre varianter.

Vi kommer nok ikke til å lage alle lokalversjoner, men de mest aktuelle.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 675
« Svar #7 skrivet: ons 04 okt 2017, 21:09:31 »

/hanlof
Lej ut tillverkning av någonting till Kina och låt oss höra vad du tycker sedan. Tror du att man bara kan säga "så här ska det vara och då ska det vara färdigt" till ett asiatiskt land?

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.785
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #8 skrivet: ons 04 okt 2017, 23:53:12 »
Lej ut tillverkning av någonting till Kina och låt oss höra vad du tycker sedan. Tror du att man bara kan säga "så här ska det vara och då ska det vara färdigt" till ett asiatiskt land?

Fast jag tror inte du ska generalisera och ta hela Asien bara för att Kina är ett känt problem i fråga om leveranssäkerhet.
Gör samma beställning i Japan, Taiwan eller Korea så är nog både tillverknings och leveransmoralen betydligt högre... men det blir dyrare!

SA 
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 627
« Svar #9 skrivet: tor 05 okt 2017, 16:56:26 »

/hanlof

Jag tycker det är synnerligen förnuftigt att inte ange något leveransdatum. Då slipper man ju 99% av alla klagomål på att modellen inte är klar i tid och kan istället koncentrera sig på att få den klar.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
« Svar #10 skrivet: tor 05 okt 2017, 17:18:37 »
Citera
Jag tycker det är synnerligen förnuftigt att inte ange något leveransdatum. Då slipper man ju 99% av alla klagomål på att modellen inte är klar i tid och kan istället koncentrera sig på att få den klar.

Ehhh.... Skulle det vara en motsägelse menar du, att det inte går att göra klart en produkt bara för att man lovat ett leveransdatum? Är det bättre menar du med någon slags "Brimalm-hållning" som gör att projektet kan pågå i åratal "för att man ska hinna klart"? Det är väl inte första gången NMJ gör lok/vagnar? De har väl sina leverantörer som i sin tur borde kunna komma med nån slags prognos.

Håller helt med hanlof, det är väl klart man ska kunna lova en leveranstid. Sä funkar det ju normalt sett oavsett vad det handlar om för produkter. Sen kan ju saker och ting hända som gör att det uppstår förseningar men likafullt, om man inte har nån plan att luta sig emot, hur ska det då gå?

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 974
« Svar #11 skrivet: tor 05 okt 2017, 18:00:30 »

/hanlof

Ja, Beeblebrox...ibland undrar man ju hur folk tänker...liksom :) :) :). Eller om de tänker alls. Alternativt att man inte förstår sig på reell företagsekonomi och planering. Ibland undrar man ju också hur "mj-folket" är funtat, då vilka förseningar eller vilka fel som helst accepteras av somliga. Man bygger gladeligen om ett lok, som vid leverans fungerar dåligt, är enormt försenat mot vad som utlovats och som man betalat typ 3000 kr för  :(.

/hanlof

Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.995
« Svar #12 skrivet: tor 05 okt 2017, 19:53:43 »
Poängen är väl att utan utlovad leveranstid uppstår, definitionsmässigt, ingen försening...
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tor 05 okt 2017, 21:39:11 »
Citera

Det är väl inte första gången NMJ gör lok/vagnar? De har väl sina leverantörer som i sin tur borde kunna komma med nån slags prognos.

Håller helt med hanlof, det är väl klart man ska kunna lova en leveranstid.
Nu säger du ju mot dig själv och hamnar precis på det jag syftar på. Ger man en prognos så tar alla den för spikad och blir skitsura om dom inte får sitt lok på exakt utlovad dag. Då blir det klagomål och negativ publicitet på alla forum och sociala kanaler.

Ja, Beeblebrox...ibland undrar man ju hur folk tänker...liksom :) :) :). Eller om de tänker alls. Alternativt att man inte förstår sig på reell företagsekonomi och planering. Ibland undrar man ju också hur "mj-folket" är funtat, då vilka förseningar eller vilka fel som helst accepteras av somliga. Man bygger gladeligen om ett lok, som vid leverans fungerar dåligt, är enormt försenat mot vad som utlovats och som man betalat typ 3000 kr för  :(.

/hanlof
Du har inte tänkt tanken på att dom kanske har en ganska detaljerad plan för leveranserna men väljer att inte gå ut med den?

Jag har ju bara hållit på med tillverkning av byggsatser i 9år så jag har väl inte lärt mig så mycket... En sak vet jag dock: lova inga leveransdatum :!:
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

Utloggad jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
« Svar #14 skrivet: tor 05 okt 2017, 21:54:49 »
Som sagt, tror även hanlof nämnde detta att det tydligen i MJ-världen ska vara på det viset att man ska hålla på i det oändliga "då de inte går att göra prognoser". Bara det att man från olika håll fortfarande kämpar med näbbar och klor med att försvara en sådan skojare som Brimalm, då är det nåt fel kan jag tycka.

Förstår heller inte vad du menar att jag säger emot mig själv? Jag säger att det visst borde gå att ge ett någorlunda rimligt leveransdatum. Jag menar inte då att det automatiskt kommer att hålla. Visst, om man väntar sig att få en sak en vissa dag och så blir det inte så, klart att man blir besviken. Men att vänta i det oändliga utan någon som helst plan, så roligt är det inte att "vänta" på sitt Y1. Skulle jag som egenföretagare hålla på och lägga ut dimridåer och inte kunna lova att hålla mina åtagande genom att undvika att ge leveranstider, då är det snart ute med mig. Men det är klart, man kanske borde sadla om och ge sig in i MJ-branschen, då kan man ju komma undan med nästan vad som helst.. :)

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
« Svar #15 skrivet: tor 05 okt 2017, 22:15:34 »

Förstår heller inte vad du menar att jag säger emot mig själv?
Först pratar du om prognos. I meningen efter är det leveransdatum som gäller. Problemet är om man ger en prognos så tar alla det som ett fast datum, "Dom har ju lovat det".

Brimalm har jag inte för avsikt att kommentera, jag har tidigare redogjort för mina erfarenheter där och det är ett ämne som tenderar att bli lika infekterat som att nämna Bo Andersson.
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.785
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #16 skrivet: tor 05 okt 2017, 22:22:50 »
och det är ett ämne som tenderar att bli lika infekterat som att nämna Bo Andersson.

Men du kände dig ändå tvungen att göra det? Snudd på personangrepp!

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 451
« Svar #17 skrivet: fre 06 okt 2017, 07:05:55 »
Låt oss hålla oss till ämnet och hålla en god ton i diskussionen.

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
« Svar #18 skrivet: fre 06 okt 2017, 08:07:31 »
och det är ett ämne som tenderar att bli lika infekterat som att nämna Bo Andersson.

Men du kände dig ändå tvungen att göra det? Snudd på personangrepp!

SA

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MIaORknS1Dk
Did anyone say Jehova?
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #19 skrivet: fre 06 okt 2017, 09:13:35 »
Hjulmaknaden var några som pratade om från början.

Är väl som med Tågab vagnarna. Om dom någonsin kommer

• Användare
« Svar #20 skrivet: fre 06 okt 2017, 10:26:55 »
Hej!

Fick detta svaret från min återförsäljare förra Lördagen angående NMJ Y1.

Hej
NMJ säger "när den är färdig"... De hoppas att de skall bli färdiga till slutet av året.

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #21 skrivet: fre 06 okt 2017, 12:06:35 »
Hej!

Fick detta svaret från min återförsäljare förra Lördagen angående NMJ Y1.

Hej
NMJ säger "när den är färdig"... De hoppas att de skall bli färdiga till slutet av året.

Och då är det dom oranga varinaterna som kommer först enligt nmj

Utloggad L23

• Användare
  • Antal inlägg: 37
« Svar #22 skrivet: fre 06 okt 2017, 19:18:44 »
En skillnad var att Brimalm tog betalt först och hade sedan problem att leverera. NMJ har inte tagit betalt utan får betalt av dig och mig när produkten är klar vilket den blir med tiden. Troligen kommer den inom några månader och blir det mer än några månader så är det så. Ingen har tagit skada av det.
/Anders

• Användare
« Svar #23 skrivet: fre 24 nov 2017, 15:50:31 »
Hej!

Jag tittade på NMJ hemsida nyss och såg att alla Y1 ej finns kvar på sidan.
Vad har hänt?

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.349
« Svar #24 skrivet: fre 24 nov 2017, 16:27:45 »
Har missat denna tråd innan då det är för gammal modell för mig men det var en intressant diskussion.
Jag kan absolut förstå Beebles argument att folk kommer klaga vid leveransförsening, men samtidigt kan man ju lämna en prognos som många andra gör, typ Q2-2018 så har man tre månader på sig att hinna leverera, och även försena ett kvartal utan allt för höga protester, framförallt om det informeras automatiskt INNAN q1 passerats. Att bara säga ”när den är klar” kan precis lika gärna inneböra ett år eller två samt i min bok ger aktuellt företag lägre trovärdighet. Tvivlande kunder är aldrig bra för något företag! Kommer en konkurrent med en liknande modell är nog oddsen stora att man väljer den istället om det finns ett leveransdatum.
Jag har ju bara varit egen företagare i 35 år så jag har väl inte hunnit lära mig så mycket än. ;)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)