Författare Ämne: Nytt betalsystem hos Tradera  (läst 18738 gånger)

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
SV: Nytt betalsystem hos Tradera
« Svar #50 skrivet: ons 07 aug 2019, 00:33:50 »
Inga problem med samfraktning, har man köpt fler än två objekt är det bara att vänta på säljarens meddelande så fixar man betalningen precis som förr, med den metod man (oftast säljaren då) föredrar.

Jag kan inte begripa att man ska göra den här lilla detaljen till nåt avgörande för hur eller var man handlar grejer. Påminner mest om griniga småsyskon som ska rymma hemifrån så fort det blir fisk till middag...
Klart man ska rymma. Gillar inte kyckling jämt och ständigt. Fika och wienerbröd är bättre. Så har jag diabetes också, det har bergis inte du!
BW
BW

Utloggad Micke Schuer

• Användare
  • Antal inlägg: 40
SV: Tradera vs Ansiktsboken
« Svar #51 skrivet: fre 17 jan 2020, 09:01:12 »

Den syftar nog snarare till att göra folk uppmärksamma på att man har stort eget ansvar att följa de avtalsrättsliga regler som finns. Däremot förstår jag inte hur denna dom kunnat falla så som den gjorde. Avtalet som ingicks före auktionens slut bryter ju mot de lagar som gäller för auktioner. Jag vill minnas ett annat ganska aktuellt fall där en vara auktionerades ut genom grupp på Facebook men där det fortsatte komma in högre bud efter angiven sluttid. Säljaren valde att sälja till högsta budet och då stämde den budare som hade sista budet innan auktionsslut säljaren och fick rätt. I det fallet gjorde ju rätten precis tvärt om som prioriterade auktionslagarna högre än avtalslagen då. Nu är jag inte så insatt i det juridiska men detta verkar vara en väldig röra när inget är konsekvent.

Nä foffe, dom prioriterade inte några auktionslagar. Auktionen innebär ett avlat om att den som har högst bud när klubban faller/tiden går ut, den har ingått avtal (dvs accepterat att köpa till det pris han bjudit).  Accepten binder säljaren enligt avtalslagen.
[/quote]

Problemet med Facebook-auktioner är att den som bjuder på något i en grupp inte har skrivit på något avtal. Det är först när auktionen är avslutad och säljaren accepterar budet som det uppstår ett avtal. Alltså är det otryggare både för köpare och säljare. På Tradera, eBay m fl sajter har båda parter kommit överens med sajtägaren om vissa regler och måste följa dem. Det finns också en inbyggd automatik som sköter alla eventuella specialregler runt auktionerna. Så där får man ta skeden i vacker hand och göra som det var överenskommet.

Det nya betalningssystemet verkar bra tycker jag ... Köparen kan välja hur han vill betala och pengarna hamnar oavkortat på säljarens konto utan att något kontonummer måste lämnas ut. Och eftersom man kan ange rabatt för samfrakt är ju inte fraktpriset något problem heller. Traderas provision beräknas på varupriset exklusive frakt har jag för mig.
[/quote]

Intressant tråd som legat nere under ett års tid.
Själv har jag köpt och sålt massor via Tradera men främst på Ebay och ansett att de många gånger passat mig bättre av flera anledningar. JAg menar då som köpare såväl som säljare.

För mig så är den nämnda avtalsproblematiken hos FB i sig inget större problem, jag ser andra hinder för mig som säljare och köpare som besvärligare.

• manuella upplägg av alla artiklar och vidhängande fotografier
  • uppföljning av sålda varor
  • uppföljning av köpta varor
  • uppföljning av vunna varor ofta omöjlig där säljaren pga gruppregler redan samma dag plockar bort bilder och beskrivningar. Jag vill hinna spara bild och beskrivning av vunna objekt ända tills jag har erhållit varan!
  • kommunikation via Messenger vilket är extremt rörigt för säljaren om man har hundra avslut på kort tid
  • Messenger fungerar dåligt även för mig som köpare just pga rörigt interface
  • bevakning av intressanta objekt vet jag inte hur den går till på FB. Jag missar nästan alltid intressanta objekt på FB eftersom det inte är en riktig auktionssajt. det finns ingen funktion för att höja mitt bud upp till maxnivå.
  • ingen omdömesfunktion, en sådan skulle bums avslöja många lurendrejare.

Detta är bara en början på min lista över FB:s tillkortakommanden. Fördelen är ju att det oftast är gratis även om det där jag bor finns köp och säljgrupper som tar betalt för varor över ett visst belopp där gruppen "ägs" av ett företag.

Tradera och Ebay har den oerhörda fördelen att det går att automatisera uppladdning av hundratals objekt på en gång
...Tydlig överblick över upplagda varor med status just nu
...omdömessystem
...auktionen ligger kvar lång tid för att göra jämförelse mellan utauktionerad varqa och erhållen vara lätt!

Traderabetalningen gillar jag som köpare inte helt eftersom det i kontoutdraget rätt och slätt benämns som Tradera och inte kundens namn eller telefonnummer.
Många betalningar med likartade belopp är för mig svåra att särskilja. Detta gäller speciellt vid perioder när jag köpt många objekt.
Jag betalar helst ett antal objekt åt gången var 10:e till 14:e dag (inte alltid poppis hos säljarna men så blir det), då kan jag göra 10-50 betalningar på en gång och då blir det oerhört rörigt att följa upp senare om inte betalningen presenteras tydligt i mitt kontoutdrag.

Med de flesta säljare går sampack att ordna även om Traderabetalning anbefalls, bara att kontakta säljaren så löses detta.

Det var mina tankegångar runt detta.