Författare Ämne: Ford Model A  (läst 309 gånger)

HarryB

• Användare
  • Antal inlägg: 24
Ford Model A
« skrivet: tor 02 apr 2020, 15:15:18 »
Hej Allesammans

För några år sedan fanns det under denna rubrik några trådar där vi kunde tala om vad vi sysslar med när vi inte håller på med modelljärnvägen.

Jag tänker berätta lite om vad jag gjorde när jag gått i pension för snart 20 år sedan.
Jag hade då hyrt ett källarrum och skaffat mig en hel del snickerimaskiner - stor bandsåg, rikt/planhyvel, geringssåg mm.
Jag hade alltså förutsättningar att jobba ganska effektivt med trä. Det blev en hel del!!
Av en händelse kom jag att hitta en amerikan som gjorde träfordon helt i trä - inte en skruv eller spik. Han visade byggen och metoder på sin hemsida.
Jag fastnade för detta och gjorde några bilar. Bl a denna Ford Model A Coupe i skala 1:12.
Jag visade bilarna för en god vän som dock skakade på huvudet och sa "Harry, du kan mer. Motor och radiostyrning ska du bygga in"

Väl hemma vid datorn började jag söka på hemsidor där renovering av gamla A-Fordar visades. Mängder av material! Stor hobby i USA!
Men ingen bra ritning hittade jag.

Fortsättning följer

Harry B

« Senast ändrad: tor 02 apr 2020, 15:21:10 av HarryB »
/Harry B

H0 2R

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.571
SV: Ford Model A
« Svar #1 skrivet: tor 02 apr 2020, 15:37:05 »
Ett mycket tjusigt bygge! Ser fram emot uppdateringar av projektet.  :up:

Hoppas sedan att din vän bara skämtade om detta med radiostyrning mm. då det nästan är att vantolka konceptet.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Baronen

• Användare
  • Antal inlägg: 142
« Svar #2 skrivet: tor 02 apr 2020, 16:53:53 »
Ojjj vad fint :clap:

HarryB

• Användare
« Svar #3 skrivet: fre 03 apr 2020, 10:10:15 »
Det var nog lika delar allvar och skämt från hans sida.
Men samtidigt triggade han mig till ett projekt som kom att pågå till våren 2011 - visserligen med några avbrott.
Projektet med träbilar hade nog fortsatt ytterligare något år om inte det varit för en liten notis i Modelljärnvägsmagasinet...….
/Harry B

H0 2R

HarryB

• Användare
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 11:08:53 »
På nyåret 2005 satte jag igång att bygga en trämodell av Ford Model A Roadster 1930 med drivning och radiostyrning.

« Senast ändrad: Igår kl. 11:15:33 av HarryB »
/Harry B

H0 2R

ford1929

• Användare
  • Antal inlägg: 431
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 15:45:23 »
snyggt  :up:
Roger/Forden