Författare Ämne: Ljusa svenska vagnstak  (läst 2114 gånger)

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.122
Ljusa svenska vagnstak
« skrivet: tis 18 jul 2017, 12:24:26 »
Fr.o.m. nån gång på 1950-talet började vagnstak på SJ personvagnar målas ljusa, det finns uppgifter om både ljusgrå och silverfärg. Jag behöver måla om ett par Heljanvagnar för denna period. Vilka färger brukar ni använda för att matcha denna färg?
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.102
  • alsum
SV: Ljusa svenska vagnstak
« Svar #1 skrivet: tis 18 jul 2017, 15:23:14 »
Hoppsan vet jag inte vilken färger på taket. Lite minns ljus grå och svart, men kan inte skriva säkert 100%%. Varför inte fota på alla personvagnar färg på taket? Bra fråga .

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.712
« Svar #2 skrivet: tis 18 jul 2017, 19:57:14 »
Har inga svar, mera några små tankar. Vad gäller just silverfärg så undrar jag lite hur ska man definiera det? Regelrätt metalliclack kom väl på allvar på bilar först i slutet av 1940-talet och början på 1950-talet. Metalliclack (liksom ev. flakelack) brukar ju i dagens läge även ofta rendera extra tillägg och sannolikt så även förr.

Frågan är då om man kostade på järnvägsvagnars tak detta extra eller om "silverfärgade" tak kanske snarare var plåtrena med någon form av transparent skyddslack? Annars känns nog [ljust] grått som ett plausibelt alternativ.
« Senast ändrad: tis 18 jul 2017, 19:59:00 av Coppas »
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Inloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
« Svar #3 skrivet: tis 18 jul 2017, 21:32:42 »
Har inga svar, mera några små tankar. Vad gäller just silverfärg så undrar jag lite hur ska man definiera det? Regelrätt metalliclack kom väl på allvar på bilar först i slutet av 1940-talet och början på 1950-talet. Metalliclack (liksom ev. flakelack) brukar ju i dagens läge även ofta rendera extra tillägg och sannolikt så även förr.

Frågan är då om man kostade på järnvägsvagnars tak detta extra eller om "silverfärgade" tak kanske snarare var plåtrena med någon form av transparent skyddslack? Annars känns nog [ljust] grått som ett plausibelt alternativ.

Lika lite som allt som glimmar är guld, lika lite är allt som blänker silver. Aluminium som färgpigment är känner jag igen sedan 1960-talet. Det var sannolikt inte så rasande exklusivt att man inte kunde unna vagnstak detta om det ansågs behövligt exempelvis för att skärma av solstrålning. Metalliclack är något annat, och som sagt, mer påtagligt kostsamt.
- o000oo -

Utloggad P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 996
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #4 skrivet: ons 19 jul 2017, 09:05:26 »
Hej !

Har ingen aning hur rätt det är men jag har använt Polly Scale CP Grey och sedan vädrat.
Polly Scale görs ju inte lägre men det brukar att gå att hitta på olika ställen tex
http://www.ebay.com/itm/Floquil-Acrylic-Paint-No-414251-Polly-Scale-CP-Gray-1oz-Bottle-/302200885232

MvH
Pär

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
« Svar #5 skrivet: ons 19 jul 2017, 09:13:55 »
Tack för tips! Den bör ju gå att matcha med andra färger.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad lokf

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #6 skrivet: tor 20 jul 2017, 13:19:45 »
Fr.o.m. nån gång på 1950-talet började vagnstak på SJ personvagnar målas ljusa, det finns uppgifter om både ljusgrå och silverfärg. Jag behöver måla om ett par Heljanvagnar för denna period. Vilka färger brukar ni använda för att matcha denna färg?

I speciella bestämmelser för kombinerad 3-klass och resgodsvagn litt CFo4-LÅ från feb 1949 och 1 och 2-klass sovboggivagnar litt Ao5-LÅ från okt 1949, de två exemplen jag fann fram i all hast, står att läsa med understruken text citat:
"Med aluminiumfärg (SJ standardkulör z) målas: taket utvändigt ned till regnlisten. All målning utföres med blank yta och i övrigt enligt de allmänna tillverkningsbestämmelserna" slut citat. Jag tror att långt senare, på 60-talet kom även grå takfärg på en del vagnar in i bilden. Heljanvagnarna bör nog ha aluminiumfärg för att riktigt stämma.
Tillägg!
I allmänna tillverkningsbestämmelser står att utöver taket också luftsugare o. dyl skall målas med aluminiumfärg. O. dyl. tolkar jag som allt på taket.

Björn
« Senast ändrad: tor 20 jul 2017, 13:59:19 av lokf »
BGB

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
« Svar #7 skrivet: tor 20 jul 2017, 15:46:40 »
Tackar, intressant! Då verkar man ju ha övergått direkt från svarta tak till silver.

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 623
    • HNoll
« Svar #8 skrivet: sön 25 okt 2020, 20:24:51 »
Hej :)
Jag är likt trådstartaren på jakt efter rätt färgkod till det som ansågs vara silver på 50-talet.
Jag har lyckats intala mig själv i att silver på 50-talet inte är samma silver som man tänker på idag när man hör silver.

Enligt uppgift så skall T.G.O.J´s Ma lok i leveransutförande ha silverfärg på tak, linjer, bokstäver och siffror.
På de svartvita bilder som finns upplever jag färgen som solid och mer åt det vit/grå hållet.
Och på de färgbilder som finns så känns bilderna som färgen är ljusgrå.
Finns det någon här på forumet som har kunskap om hur det ligger till med hur silver målades på 50-talet.

Edit: Bild 2 är en senare målning med gula färger men det är färgen på taket som avses här.

Mvh Rickard

« Senast ändrad: sön 25 okt 2020, 20:37:00 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 150
« Svar #9 skrivet: mån 26 okt 2020, 20:00:02 »
Det här är något som jag också har funderat på. Dock har jag inte några bra svar.
De silverfärger som jag har använt hitills har för mycket "metalliceffekt" för att det skall kännas rätt. Sedan är färgerna oftast för grå, och ger inte riktigt den rätta känslan. Utan jag vill ha den där ljusa, nästan vita silverkulören som man ofta ser på bilder från 60-talet och känns så typisk för tiden. Men var man kan hitta sådan färg som är lämplig för modeller skulle vara intressant att fåreda på.
« Senast ändrad: mån 26 okt 2020, 21:12:32 av skanke1 »

Utloggad Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 358
« Svar #10 skrivet: mån 26 okt 2020, 23:19:53 »
Kolla silverbrons, de brukar inte ha så mycket metallic i sig.

Robban
V8

Inloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
« Svar #11 skrivet: tis 27 okt 2020, 15:56:07 »
...
De silverfärger som jag har använt hitills har för mycket "metalliceffekt" för att det skall kännas rätt. Sedan är färgerna oftast för grå, och ger inte riktigt den rätta känslan. Utan jag vill ha den där ljusa, nästan vita silverkulören som man ofta ser på bilder från 60-talet och känns så typisk för tiden. Men var man kan hitta sådan färg som är lämplig för modeller skulle vara intressant att fåreda på.

Det finns ju andra hobbyutövningar som rätt frekvent stöter på behov av att återge metallfinish, och för all del har gjort så ganska länge och därigenom också blivit föremål för färgtillverkares uppmärksamhet som målgrupp. Redan i min barndom (Hu, så länge sedan !) kom jag i kontakt med målning av modeller med färger avsedda att likna metallytor. Min far provade på att bygga en flygplansmodell i den tidens vanliga teknik med balsaskelett klätt med uppspänt och målat papper. Jag vet inte exakt vilket fabrikat av färg som kom till användning då.
En möjlighet att rekonstruera proceduren några år senare med hjälp av katalogmaterial från ett par av hemortens återförsäljare av hobbymaterial gav vid handen att färgen skulle ha kunnat vara t.ex. Testors Butyrate Dope kulör 21 "silver".
Sejouren med högtflygande planer blev kort och snart bortglömd. Men färgfabrikatet Testors består än idag och hobbyister som lever på tesen att "Ner kommer man alltid" likaså. Mellan dessa verkar också ha funnits och finnas än idag en starkt symbiotisk relation. I hobbykatalogerna erbjöds färgsortimentet vanligen under rubriken "modellflygtillbehör". Det fanns för all del konkurrerande varumärken även med svenskklingande namn som Sigurd Isacson med likartat sortiment (t.ex. hobbyfärg 95205/6 "silver")

Tillverkaren Testors har numera ett ganska digert sortiment av färger även av typen "enamels" i gloss, flat och metallic finish. I alla dessa finns en eller flera varianter av metallglänsande kulörer bl.a. "silver", men även "aluminum", "steel" och "chrome". Tittar man på deras varuinformationsblad för alla dessa kulörer finner man inte oväntat att gemensamt för alla dessa är att pigmentet anges bestå av "aluminum flake". Nu är detta ju modellfärger man jag finner det rätt osannolikt att inte samma förhållande råder och troligen har rått även i förebildsvärlden. Så mycket alltså för snacket om "silver".

Vill man jämföra den ena metallfinishen mot den andra kan man kanske ha glädje av Layman's gunpla guide, en referenssamling av färgprover.

Hur modellflygare skapar olika nyanser med metallfinsih på sina modeller finns åtskilliga exempel på.  En liten expose kan man hitta hos t.ex. Aeroscale.

- o000oo -

Utloggad Stefan E

• Stammis
  • Antal inlägg: 523
    • -
« Svar #12 skrivet: tis 27 okt 2020, 16:27:13 »
Hejsan!

Jag brukar blanda en silverfärg (Humbrol 11 Bright silver eller 56 Aluminium) med valfri grå, ungefär 50/50 men du får prova dig fram till vad du själv tycker ser bra ut.
Det finns säkert 30 olika grå nyanser att välja på i Humbrolsortimentet.

Humbrol är enamels, funkar bra på de flesta material och går utmärkt att penselmåla, fast det bästa är om man kan använda en airbrush.

Det bästa är att Humbrol hittar man nästan överallt, hobbybutiker, leksaksbutiker, panduro, museer etc..., de kostar ca 25:-/burken.

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.995
« Svar #13 skrivet: tis 27 okt 2020, 19:54:11 »
Vallejo har numer ett digert sortiment metallfärger i allehanda olika schatteringar. Jag har använt några av dem och är nöjd. De har ibland verkat vilja haft nån form av primer under sig för att sitta bra men det kan ha varit att jag skakat för slött också.

https://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=2002
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad Loklyktan

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #14 skrivet: ons 28 okt 2020, 22:28:06 »

Från 1947 till 1955 (ca) nymålades SJ vagnstak i en "metalliclack" man kallade aluminium (SJ har aldrig använt ordet "silver" för den nyansen). Därefter bytte man till mycket ljust grå vid nymålning och den perioden varade i ca tio år. Från andra halvan av 1960-talet nymålades taken istället mellangrå. Om detta kan man läsa i "SJ personvagnar av 1930-talsmodell" (Helmstein och Runberger, 2004, s 31). Notera att äldre färgsättningar oftast hängde med i flera år till nästa revision.

Vagnarnas tak blev i regel rejält smutsiga efter några år så det är ibland svårt att tolka vilken nyans de ursprungligen målades med. Per Niklasson har dock tolkat färgkulörerna efter nutida färgkoder, se Järnvägshistoriskt forum https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=228851#p228851 , vilket är till stor hjälp för oss modellbyggare. Borde väl finnas i MJ-wikin också?  ;)

Utloggad Rio Grande

• Användare
  • Antal inlägg: 64
« Svar #15 skrivet: tor 29 okt 2020, 17:43:23 »
Ungefär så här vill jag påstå:

1. Svart var vanligast fram till åren kring runt 1950.

2. Sen kom silver. Det var en slags aluminiumfärg.
En-komponent silver/aluminium med halvmatt yta.
Fanns tidigt på sprayburk, kallades ibland "tattarkrom"

Den var snabbtorkande och användes till diverse
tekniska detaljer på den tiden. Värmepannor och
spånugnar, maskiner mm och mycket annat.
Användas som takfärg på både vagnar och lok
av både SJ och TGOJ. Vanlig på broar då i USA. 

2b. I vissa fall användes en vanlig ljusgrå färg.

3. I mitten på 60-talet började man så sakta
gå över till en lite mörkare mellangrå takfärg.

4. Sen blev det en ljusgrå kulör på 90-talet.

Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652