Författare Ämne: Photobucket  (läst 4069 gånger)

kattjaevel

• Gäst
Photobucket
« skrivet: tis 27 jun 2017, 17:49:42 »
Fick mail att det inte går att länka till min foton i photobucket. Dom vill ha 399 dollar för att jag skall få göra det. Ngn annan som
råkat ut för det?

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.205
SV: Photobucket
« Svar #1 skrivet: tis 27 jun 2017, 19:05:43 »
Fick mail att det inte går att länka till min foton i photobucket. Dom vill ha 399 dollar för att jag skall få göra det. Ngn annan som
råkat ut för det?
Första steg: Kolla om det är bluffmejl  Verkar mest som ett försök till ransome-bluff.
Är påståendet om länkningshindret sanning?
Betala inte!

- o000oo -

kattjaevel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: tis 27 jun 2017, 19:51:10 »
Eftersom jag länkat i många år så känns det som bluff men min bilder här som är länkade till PB syns som blockerade.

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
« Svar #3 skrivet: tis 27 jun 2017, 20:47:35 »
Har du kollat att gå in på http://photobucket.com/ och loggat in därifrån för att kolla vad som hänt? Är mailet verkligen från photobucket och dina inloggningsuppgifter har blivit kapade? 
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

kattjaevel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: tis 27 jun 2017, 21:11:57 »
Jag kommer åt mina bilder om jag loggar in på PB. Jag avvaktar lite. Men jag har så många länkade bilder här
att det blir ett mkt stort jobb att redigera inläggen

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tis 27 jun 2017, 21:32:18 »
PB har uppdaterat sina användarvillkor per idag (2017-06-27). Andemeningen verkar vara att "göra slut" på den kostnadsfria användningen helt. Avgiftsfritt abo finns fortfarande kvar, men nu försett med restriktioner som förr eller senare försätter användare i läge att tvingas ta ett avgiftsbelagt abo. Det förefaller vara en sådan restriktion som drabbat Kattjaevel.

Detta ser inte bra ut för PB. Deras beteende påminner starkt om den process som föregick Fotopic.net krasch för ett antal år sedan. Reklamterrorn har antagligen inte haft avsedd verkan för att öka på användandet av avgiftsbelagda abo till en erforderlig intäktsnivå.
- o000oo -

kattjaevel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: ons 28 jun 2017, 06:05:06 »
Det blir till att göra om alltihopa då, suck.

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
« Svar #7 skrivet: ons 28 jun 2017, 06:15:48 »
Jag använde Solidefiles att lagra bilder och länka till från andra forum som då inte handlade om modelljärnväg (då dessa bilder ligger på det här forumets server). Tidigt i våras meddelade Solidefiles att det lägger ned i maj, så nu har bilderna försvunnit på dom ställena jag länkat. Det handlar ju om både avatarer och bilder. Det är ju omöjligt komma ihåg alla ställen jag länkat bilder. Säkraste sättet är att ha en egen server tydligen. 
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #8 skrivet: ons 28 jun 2017, 08:24:36 »

Det finns mindre arbetskrävande alternativ. PB är fortfarande användbart om än förbundet  med viss kostnad. Den föreslagna uppgraderingen av abonnemanget med 399.99 $ verkar bygga på att de anser att deras prisplan Plus 500 krävs för aktuell användning. Den ger som unik feature tillgång till "3rd party hosting". Är det verkligen nödvändigt? Utan denna blir nästa prisplan Plus 100 betydligt rimligare alternativ för 99.99 $/år.
Tyvärr är det väl så att man som gratiskund inte kan räkna med mer support, inflytande och kontinuitet i servicen än man betalat för, d v s intet.
Att drifta egen webbserver är naturligtvis ett alternativ. Men hur kul och billigt är det om man inte har just det som eget intresse?
- o000oo -

kattjaevel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: ons 28 jun 2017, 08:56:02 »

Det finns mindre arbetskrävande alternativ. PB är fortfarande användbart om än förbundet  med viss kostnad. Den föreslagna uppgraderingen av abonnemanget med 399.99 $ verkar bygga på att de anser att deras prisplan Plus 500 krävs för aktuell användning. Den ger som unik feature tillgång till "3rd party hosting". Är det verkligen nödvändigt? Utan denna blir nästa prisplan Plus 100 betydligt rimligare alternativ för 99.99 $/år.
Tyvärr är det väl så att man som gratiskund inte kan räkna med mer support, inflytande och kontinuitet i servicen än man betalat för, d v s intet.
Att drifta egen webbserver är naturligtvis ett alternativ. Men hur kul och billigt är det om man inte har just det som eget intresse?

Gratis är ju gott kanske.
Men att så radikalt ändra förutsättningarna för bildhantering är inte ok. Jag hänger kvar ett tag till men kommer nog att lämna Pb.
3300 kr, aldrig.

Utloggad Bullfrogg

• Användare
  • Antal inlägg: 485
« Svar #10 skrivet: ons 28 jun 2017, 10:32:43 »
Skulle inte forumet kunna skramla till en egen servertjänst?

Peter L.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #11 skrivet: ons 28 jun 2017, 14:38:18 »
Jo, det borde räcka att vår anonyme välgörare för forumtjänsten ger ett BG-nummer. Ingen reggning inga påminnelser. Den som vill pröjsar en hundring.

kattjaevel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: ons 28 jun 2017, 15:37:22 »
Ja e på :clap: :clap: :clap:

Utloggad dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 444
« Svar #13 skrivet: ons 28 jun 2017, 20:04:57 »
Min favorit för bildlagring är Flickr www.flickr.com. De har en 1TB med bilder gratis. Min enda farhåga är att de kommer ändra de villkoren nu när de är sålda till Verizon.

D.

Utloggad mazarine

• Användare
  • Antal inlägg: 142
Photobucket
« Svar #14 skrivet: tor 29 jun 2017, 12:44:49 »
Varför inte lägga bilderna på sitt google docs-konto? Det har ju dom flesta ett. (google drive som det heter nu för tiden)

Eller på nån av dom molntjänster som brukar ingå i dator och/eller program-köp?

// robban

kattjaevel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: tor 29 jun 2017, 13:41:33 »
Det är en fundering där. När tar dom ohemuligt betalt?

Jag har mycket utrymme kvar här.

Utloggad Anton Torstensson

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.457
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #17 skrivet: tor 29 jun 2017, 14:54:46 »
Skulle inte forumet kunna skramla till en egen servertjänst?

Peter L.

Forumet erbjuder ju redan gratis bilduppladdning, vilket är ganska fantastiskt. Men inte hur mycket utrymme som helst, 200Mb om jag inte minns fel. Det räcker ju å andra sidan till ca 1000 bilder. Den som behöver ännu mer får vända sig till annan tjänst. Billigt och tillförlitligt är att skaffa webbhotell och egen domän. One.com har för ca 30kr/månad (beroende på valt domännamn). Då får du 25Gb utrymme. Bara att ladda upp sina bilder via ftp-program så kan man använda bilderna i forumet. Och så kan man såklart ordna sina bilder i mappar osv. Väldigt praktiskt!

Mvh Anton

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 322
« Svar #18 skrivet: tor 29 jun 2017, 15:31:41 »
Let's Face IT: Alla gratistjänster kommer att försvinna med tiden. Eftersom annonsmarknaden är begränsad (jo - det är den) så kommer inte annonser att försörja gratistjänsterna för evigt.

Egen server: För och nackdelar - som med allt. Det går ju att fixa en liten Linux-kärra/Ubuntu i en gammal Lap Top med några (2) USB-anslutna Terabyte diskar. OM man kan - och vill.
Mvh /CGN

kattjaevel

• Gäst
« Svar #19 skrivet: fre 30 jun 2017, 07:25:37 »
Nu har jag bestämt mig. Jag har sagt upp mig från Photobucket och gått över till Dropbox där jag tidigare hade ett konto.
Jag skrev ett vasst brev till PB eftersom dom frågade efter anledning till avhoppet.
Det bilder som jag publicerar här kommer att laddas upp till mitt konto här.

Testar en publicering:
https://www.dropbox.com/s/innkj0s0se7pdvb/20161211069_zpsqc43tbbh.jpg?dl=0
« Senast ändrad: fre 30 jun 2017, 07:29:05 av kattjaevel »

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #20 skrivet: fre 30 jun 2017, 07:51:25 »
Nu har jag bestämt mig. Jag har sagt upp mig från Photobucket och gått över till Dropbox där jag tidigare hade ett konto.
...

Testar en publicering:
https://www.dropbox.com/s/innkj0s0se7pdvb/20161211069_zpsqc43tbbh.jpg?dl=0

Blev resultatet det önskade, eller åtminstone det förväntade?
- o000oo -

kattjaevel

• Gäst
« Svar #21 skrivet: fre 30 jun 2017, 07:57:29 »
Jag ser att bilden inte syns. Jag vet inte om det går att göra som jag vill ha det. Återkommer.

Utloggad Anton Torstensson

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.457
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #22 skrivet: fre 30 jun 2017, 10:37:31 »
Frågan är om Dropbox tillåter inbäddning av bilder på extern sida. Verkar inte så:

Jag fortsätter att rekommendera eget webbhotell. Egen server känns för krångligt.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.384
« Svar #23 skrivet: fre 30 jun 2017, 11:35:30 »
Jag ser att bilden inte syns. Jag vet inte om det går att göra som jag vill ha det. Återkommer.

Hej Torbjörn!

Jag följde länken och fick upp en bild!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #24 skrivet: fre 30 jun 2017, 11:44:25 »
...
Hej Torbjörn!

Jag följde länken och fick upp en bild!

Mvh

Alf K

Att kunna följa länken tillbaka till DB är antagligen inget problem för någon, och inte heller det resultat som eftersträvades.
Pudelns kärna sitter nog här:

Frågan är om Dropbox tillåter inbäddning av bilder på extern sida.
...

Jag delar Anton Torstenssons skepsis till Dropbox som ersättning för hinken. Det har väl inte profilerat sig som en bilduppladdningstjänst och verkar definitivt sakna förutsättningar för det.

- o000oo -