Författare Ämne: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.  (läst 17488 gånger)

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 323
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #75 skrivet: tis 21 maj 2019, 15:22:48 »
Nu har jag impulsköpt några svarta vagnar trots att det är helt fel epok för mig. Bara för att de är så snygga, får väl bli vitrinen för dem. :D Riktigt bra jobbat Rickard! :up: Till och med börjat måla upp ett svart Rc bara för detta.

Ja, när kommer det bruna vagnar, helst utan pilar? Och var är mina restaurangvagnar? En svart måste jag ju ha nu på grund av ovan impulsköp, och ett par bruna. ;)

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 544
    • HNoll
« Svar #76 skrivet: tis 21 maj 2019, 16:32:41 »
Hej på er

En liten undring från en som inte kan detta.
Fanns det inga bruna sovvagnar som 80-talsmodell?
Konstaterar att de finns som svarta, SSRT och blå/svart/grå men inte som bruna. Gick 60-talsversionerna kvar i sovvagnsutförande? Bruna liggvagnar av 80-talsmodell finns ju.
Ni proffs brukar ju kunna ge klarhet i detta?!

//H-nollan

Nix :)
Då Sovvagnarna WL4 och WL6 kom var det redan 90-tal och då var det blått som gällde.
Bc4 fanns som brun 80-tals liggvagn. Bilderna nedan visar prover i tidigt stadie. Håller på att få till rätt brun på vagnarna. Därav försening.
Mvh Rickard

« Senast ändrad: tis 21 maj 2019, 16:35:01 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Skarvjärnet

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #77 skrivet: tis 21 maj 2019, 19:06:44 »
Hmm..
Måste tillstå att i mina ögon har du fått till rätt bruna nyans. :up: :up:

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.738
« Svar #78 skrivet: tis 21 maj 2019, 19:21:51 »
Hej på er

En liten undring från en som inte kan detta.
Fanns det inga bruna sovvagnar som 80-talsmodell?
Konstaterar att de finns som svarta, SSRT och blå/svart/grå men inte som bruna. Gick 60-talsversionerna kvar i sovvagnsutförande? Bruna liggvagnar av 80-talsmodell finns ju.
Ni proffs brukar ju kunna ge klarhet i detta?!

//H-nollan
Du har redan fått svar av Rickard. Vad gäller äldre vagnar så borde det rimligen ha funnits många kvar i brunt allt ifrån 40-talare till 60-talsvagnar. Någon med SLMP från 1985-95 som vill kolla? Det går ju även att få viss hjälp av
http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl2

När jag kollar i SLMP från 2009 så bör det funnits 40-tals-liggvagnar, BC2*. * = underlittera.

BC4, byggdes 1985-86 i 31 exemplar. Idag har SJ 11 st och SSRT 20.

WL1 (60-talare) byggdes om 1996-97, och blev då blå, ursprungligt antal var 25 men 23 är i aktiv trafik.
WL5* (50-talare), 20 st byggda som ursprunligt littera WL3, men bara 10 kvar i tjänst 2009, idag inte längre i tjänst (i Sverige?), ombyggda 88-90 så de i mitt tycke ser väldigt 60-tals-aktiga ut.

Det bör väl ha funnits några typer av äldre vagnar förutom dessa under 80-talet. T.ex. WL2 och WL7. WL2 har ju Lima tillverkat, men jag har inte närmare studerat hur den ser ut. Den kanske är värd en helt egen tråd?

Sammanfattningsvis så moderniseras flera sov och liggvagnar av äldre typer under 80-90-talet och de blir då blå, och vissa skrotas ut.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #79 skrivet: tis 21 maj 2019, 20:24:31 »
Hmm..
Måste tillstå att i mina ögon har du fått till rätt bruna nyans. :up: :up:
Nja.
Bilderna i förra inlägget är tagna i starkt solljus. Vagnarna är för mörka inomhus. Men de ser onekligen väldigt bra ut utomhus.
Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 152
« Svar #80 skrivet: ons 22 maj 2019, 12:43:23 »
Tack för bra svar.
Då var det som jag trodde.

Vagnarna är så fina så det blir nog några. Både bruna och svart/blå/grå.
Restaurangvagnarna lär nog gå åt de också.
Väntar med spänning.  :up:

//H-nollan

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 832
  • Göteborg
« Svar #81 skrivet: mån 27 maj 2019, 15:33:11 »
Nu har även jag blivit med sovvagn. Tänkte först inte köpt någon, men efter att ha sett vagnarna på mj-mässan i Mölndal så kunde jag inte låta bli. Det blev en SSRT WL 6. När jag packade upp den fick jag samma känsla som jag fick på -80 talet när Roco kom med sina vagnar och man jämförde dom med Limas's vagnar.

Jösses vilken detaljering! Allt verkar ju genomtänkt in i minsta detalj. Nu väcks ju ha-begäret om ett komplett natt-tåg i samlingarna.
Visst är dom dyrare än Roco´s dito. Men sett till detaljering och utförande så betalar jag gärna 400:- mer per vagn än vad Roco kostar.

Nu väntar jag med spänning på svarta A7, B7 och en blå BFS9. Gärna med Kalmar på dest.skyltarna.  :)

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #82 skrivet: mån 27 maj 2019, 16:25:06 »
....
WL5* (50-talare), 20 st byggda som ursprunligt littera WL3, men bara 10 kvar i tjänst 2009, idag inte längre i tjänst (i Sverige?), ombyggda 88-90 så de i mitt tycke ser väldigt 60-tals-aktiga ut.

SP 1982 listar av äldre sovvagnstyper WL2 = 37 st, WL9 = 13 st, WL10 = 2 st, WL11 = 4st, WL12 = 9 st och WL14 = 11 st.
Under 1980-talet fortgick fortfarande en hel del permissions, in- och utryckningsresande till garnisonen i Boden vilket förde en del sovvagnar av lätt antikverad karaktär till Luleå.

I SP 1989 är alla dessa (utom WL2) borta.

Citat från: LeoArietis
Det bör väl ha funnits några typer av äldre vagnar förutom dessa under 80-talet. T.ex. WL2 och WL7. WL2 har ju Lima tillverkat, men jag har inte närmare studerat hur den ser ut. Den kanske är värd en helt egen tråd?

Sammanfattningsvis så moderniseras flera sov och liggvagnar av äldre typer under 80-90-talet och de blir då blå, och vissa skrotas ut.
- o000oo -

Jona

• Användare
  • Antal inlägg: 87
    • http://www.jonaryd.eu
« Svar #83 skrivet: lör 08 jun 2019, 23:28:27 »
HEJ

På Hnoll hemsida ser man ju framtida modeller, som exempel ett paket med Bluextåg = vagnar plus lok.
Nu ska jag inte direkt köpa just detta paket, men blev ändå nyfiken.

Vem tillverkar loket till detta paket....? Gör Hnoll det, eller har du fått Roco med på tåget och dom gör en upplaga till?
Om ja på det sistnämnda, har du lyckats övertala Roco och kanske göra fler Svarta och SSRT färgade Rc6 också.
Skulle behövt några fler...

Sedan undrar jag hur det går med resterande vagnar från SSRT, Bc4 och Wl4, har du fått mer info om dessa ännu?

PS skriver mina frågor här, istället för att maila dessa, detta då jag tror kanske det är fler som har samma fråga och är nyfiken och då kan alla dessa få svaret här samtidigt...

Smidigt tänkte jag!
Filosofen Jona i Söv

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #84 skrivet: sön 09 jun 2019, 10:12:26 »
HEJ

På Hnoll hemsida ser man ju framtida modeller, som exempel ett paket med Bluextåg = vagnar plus lok.
Nu ska jag inte direkt köpa just detta paket, men blev ändå nyfiken.

Vem tillverkar loket till detta paket....? Gör Hnoll det, eller har du fått Roco med på tåget och dom gör en upplaga till?
Om ja på det sistnämnda, har du lyckats övertala Roco och kanske göra fler Svarta och SSRT färgade Rc6 också.
Skulle behövt några fler...
Det är väl jag som gått ett steg för långt i min tro kring hur det projektet skall sluta. Jag känner till 2 personer som teoretiskt sett skulle kunna påverka Roco åt det håll jag önskar. Om det blir så får framtiden utvisa. Problemet som hörsägen låter säga är att Roco är under strikta tyglar när det gäller den svenska marknaden. Man tillverkar inte gärna något som inte är garanterad vinst. Hjulen rullar långsamt då det är ekonomi inblandat. Som det ser ut nu verkar man vilja ta hem pengarna på det nya chassit/kåpan på Rc2-4. Jag tror inte det kommit ett enda Rc5-6 sedan det nya Rc2-4 chassit släpptes.
Framtiden får utvisa hur det blir. Inter City setet går ju att lösa med samtliga versioner av orangea Rc lok. Jag hoppas inte Roco gör fler Rc5-6 med gamla kåpan. Det hade varit ett riktigt nerköp. Jag är övertygad om att Roco hade velat haft både svarta/SSRT/Blåa Rc6or klara till mina vagnar. Hade sålt riktigt bra tror jag. Jag hade köpt 1 av varje direkt och jag känner många som hade gjort det samma. Jag skall jobba vidare på detta nu när mina vagnar äntligen är ute i handeln. Känns som att jag har lite mer kött på benen vid kontakt nu. Tidigare kontakt hade varit lönlöst tror jag.

Sedan undrar jag hur det går med resterande vagnar från SSRT, Bc4 och Wl4, har du fått mer info om dessa ännu?

PS skriver mina frågor här, istället för att maila dessa, detta då jag tror kanske det är fler som har samma fråga och är nyfiken och då kan alla dessa få svaret här samtidigt...

Smidigt tänkte jag!

Mycket bra att ta den frågan här :up:
Jag försöker informera regelbundet men trots detta får jag via facebook och mailen frågor där svaren finns på hemsidan. Frågor om exakta leveranstider går ju inte att säga. Det är för många faktorer som påverkar.
SSRT vagnarna är på gång. De dyker upp i slutet på Juni med leverans någon gång i Juli.
Efterfrågan på dessa är stor. De är redan fullbokade via handlarna och då troligtvis slutsålda efter första utskicket. Detta gäller även de bruna Bc4.
Mvh Rickard

(Edit: Skall väl tilläggas att jag inte reserverar eller säljer vagnar själv. Allt går ut via handlare. Vill man boka en vagn gör man det hos sin handlare.)
« Senast ändrad: sön 09 jun 2019, 10:16:01 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 312
« Svar #85 skrivet: lör 15 jun 2019, 21:59:20 »
Har köpt en blå/svart BC4 från Luleå och är mycket nöjd med den. Det hade dock varit bra om det i förpackningen hade funnits en beskrivning  av hur innehållet i godispåsen skall monteras, hur man öppnar vagnen och att den är förberedd för montering av innerbelysning. Detta skall ses som en konstruktiv och vänlig kommentar och inte som klagomål.

PerHa

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #86 skrivet: tor 20 jun 2019, 17:59:10 »
Hej.

Skarvjärnet, jag är lite nyfiken på hur du lyckades med slutbelysningen o den grå ljusledaren?

Skarvjärnet

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #87 skrivet: tor 20 jun 2019, 21:31:19 »
Jodå.. Det har jag ju alldeles glömt av att berätta.

Monteringen skedde på enklast möjliga vis och jag valde Bc4:an bara pga stora fönsterytor så att man kunde få ett synligt resultat.
Det föll sig så att den Viessman ljusramp jag hade på lager, hade ungefär samma antal ljuspunkter som antalet kupéer i vagnen, vilket gjorde att jag kunde tända och släcka parvis med kupéer.

Rampen monterade jag helt enkelt med två smältlimkluttar i taket på vagnen, efter att jag måttat in att belysningspunkterna hamnar något sånär ovanför kupéerna.

Slutbelysningen kan jag inte påstå att jag är särskilt nöjd med.. Jag monterade ju isär den "grå prylen" i ena änden med lite milt våld, och upptäckte då att detta var en ljusledare gömd inuti. Antagligen pga att rött ljus inte ska slinka ut i vestibulen vs toaletten. I takåsen finns en öppning i ljusledaren som verkar förberedd för en dedikerad vagnsbelysning. Vi lär väl vänta och se, och med tanke på vagnens övriga finish så förvånar det mig om det skulle bli sämre än vad jag åstadkommit ;)
Ja, slutbelysningen valde jag mellan att slakta linserna i vagnskorgen eller att nyttja ljusledarna, och jag valde det senare pga av rädsla att fördärva vagnens utseende (vilket jag misstänker att jag kunnat åstadkomma).
Jag tänkte att några bilder kunde förkovra berättelsen en smula..

Nu har jag inte visat alla kombinationer av ljus men som jag förstår det så finns 8 kanaler (valmöjligheter) + att man kan ställa in blinkfrekvenser och på hederligt vis med potentiometer ställa in ljusstyrkan på belysningen (typ master). Nu tror jag den är inställd på max eller nära det iaf för att se tydligt.
Ingen bild på slutbelysningen då den blev misslyckad ur ljusstyrkesynpunkt.. Kanske i ett mycket mörkt rum..

Så blev det alltså.. :D

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 312
« Svar #88 skrivet: sön 28 jul 2019, 23:02:35 »
När man ska intallera ljus i sov- och liggvagnar vill man ha ljus i gången, toaletterna, men inte i alla kupéer. Hur löser ni det? Mörk tejp på vissa fönster?

Jona

• Användare
  • Antal inlägg: 87
    • http://www.jonaryd.eu
« Svar #89 skrivet: sön 15 sep 2019, 12:05:53 »
HEJ

Jag har en fråga, jag har 9 stycken vagnar från hnoll, 2 Bc4, wl4 och Wl6 i SSRT färgsättning och 1 av varje i svart.
Just mina SSRT Wl4 (gäller 2 vagnar) har ett fel i boggin som ingen av dom andra vagnarna har, inte ens min svarta Wl4.

Se bilden, röda pilarna, det sitter 4 stycken plastfästen med ett hål i nära hjulen, ett per hjul.
Fyller dessa någon funktion på modellen?

Frågar för dom tar emot hjulen när vagnen står på spår, och gör att 2 stycken rc6 lok från roco i mult behövs för att kunna dra 2 stycken wl4 i tåget.
Har jag en rc6 och en wl4 slirar rc6-loket på plant spår och orkar knappt dra vagnen.

Alla andra vagnar tillsammans orkar däremot en rc6 dra.

Om jag satte 1 vagn av annan typ, tex en wl6 ssrt Hnoll på ett spår, och en Wl4 ssrt Hnoll på det parallella spåret, la handen på taket på båda vagnarna och gav den en lätt knuff rullade den andra vagnen en hel vagnsläng när wl4 bara rullade 5 centimeter av samma kraft...

Har nu och även låtit en kamrat syna vagnen och inser att dessa plastflärpar tar emot hjulen och därför fungerar som broms och vagnen därför är omöjlig och rulla.

Nu undrar jag, kan jag skära bort dessa utan att tappa någon funktion, eller bör jag fila dom lite försiktigt för att öka avstånd mellan plastflärp och hjul...?

PS ställer frågan här på forumet då Hnoll inte har någon kontaktinformation på sin hemsida mer.
Står bara beklagar detta, försök hitta vad du letar på hemsidan istället!

MVh Jona
Filosofen Jona i Söv

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #90 skrivet: sön 15 sep 2019, 13:01:05 »
Hej :)
Plastöglorna fyller ingen funktion. Dessa var avsedda för bromsblock på senare vagnar men i vissa fall så tar hjulen i dessa.
Min rekommendation är att på samtliga vagnar av modell WL4 och WL6 ta en vass brytbladskniv och skära bort dessa öglor.
Skär försiktigt då plasten är mjuk och det är väldigt lite material som skall bort.
Ett hett tips är att skruva loss boggin först med en stjärnskruvmejsel. Vagnarna kommer rulla lättare efter detta ingrepp.

PS ställer frågan här på forumet då Hnoll inte har någon kontaktinformation på sin hemsida mer.
Står bara beklagar detta, försök hitta vad du letar på hemsidan istället!

MVh Jona
Borde ha funkat att klicka på brevet men det gjorde det inte. Skall kika på detta med en gång.
(Nu funkar det att skicka meddelanden via brevet.)
Mvh Rickard
« Senast ändrad: sön 15 sep 2019, 13:13:22 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.