Författare Ämne: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.  (läst 25050 gånger)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.807
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #50 skrivet: sön 28 apr 2019, 10:32:52 »
Hur tar man sig enklast in i vagnen?
Är det snäppfästen i taket som på Rocs vagnar?
Vill kolla in inredningen närmare och hitta en lösning när det gäller belysning.
Det skulle också vara bra att veta om vagnen på något sett är förberedd för belysning, lämpliga hål för ledningar etc.

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 605
    • HNoll
« Svar #51 skrivet: sön 28 apr 2019, 15:53:21 »
Vill kolla in inredningen närmare och hitta en lösning när det gäller belysning.
Det skulle också vara bra att veta om vagnen på något sett är förberedd för belysning, lämpliga hål för ledningar etc.

För att ta sig in i vagnen gör man som med ett vanlig lok likt Roco´s Rc. Bänder ut sidorna i mitten och lyfter uppåt. Det kan gå trögt. Tummarna på taket och sedan får man försöka få in lite hud mellan kåpan och chassiet och försöka föra ner chassiet. Undvik alla försök med fingrar på underredsdetaljer.

Under kåpan finner du 1 bleck i vardera ände. Plus och minus. Löd på 2 kablar och ljust skall det bli.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.108
« Svar #52 skrivet: sön 28 apr 2019, 16:02:15 »

För att ta sig in i vagnen gör man som med ett vanlig lok likt Roco´s Rc. Bänder ut sidorna i mitten och lyfter uppåt. Det kan gå trögt. Tummarna på taket och sedan får man försöka få in lite hud mellan kåpan och chassiet och försöka föra ner chassiet. Undvik alla försök med fingrar på underredsdetaljer.

Under kåpan finner du 1 bleck i vardera ände. Plus och minus. Löd på 2 kablar och ljust skall det bli.

Mvh Rickard

Är det även förberett för slutljus?

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 605
    • HNoll
« Svar #53 skrivet: sön 28 apr 2019, 19:56:11 »

Är det även förberett för slutljus?
Tyvärr nådde vi inte ända fram på den punkten. Vi får se framöver om jag kan lösa en konstruktion som funkar bra där. Tyvärr har dom monterat en detalj framför slutljusen som tillhörde den första konstruktionen med avtagbart tak. Vet inte hur hårt denna detalj sitter eller om man kan borra ett hål i den och stoppa i en diod. Som alltid är det något som inte är helt 100%.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #54 skrivet: sön 28 apr 2019, 23:57:53 »
En subjektiv fråga, men vilken ombyggnadsvariant på 80-talare-restaurangvagn är den senaste i trafik eller är mest trolig att fortsätta vara i trafik?

Just restaurangvagnarna verkar ju ha blivit ombyggda många gånger. Vad är skälet till att varianterna verkar ha kortare livslängd än t.ex. de vanliga sitt- eller sovvagnarna?

Rickard, lycka till med fortsatta leveranser och beställningar och försök att inte slita ut dig. :)
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Dan H

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #55 skrivet: tis 30 apr 2019, 09:50:25 »

Inte en aning faktiskt. Det får bli när ekonomin är stabil. Fokus nu ligger på att få in pengar så verktygen till Restaurangvagnarna kan påbörjas.
Även A7, A8, B7, B8, A11, B11 skulle må bra av att få komma igång. Men det skall så klart bli en belysning. Jag tar inte illa upp ifall någon provar sig fram med annan lösning :)

Otroligt snygga vagnar! Men jag väntar nog och hoppas senare kunna sätta ihop ett "dalatåg" med A11, B7 och B11, helst ihop med en BFS9 (som kommer göras matt i lacken!). Sedan hoppas jag någon gör en matchande svart RC6:a också!  :)
/Dan i Hedemora

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.807
« Svar #56 skrivet: ons 01 maj 2019, 10:12:52 »
Det var ganska lätt att få av vagnskorgen, jag lättade lite på kåpan och stoppade in ett fyra trälister och då var det enkelt att dra isär det hela.

Det gråa golvet verkar vara av metall.

Här syns blecket som man kan löda dit kabel till belysningen på.

Här är den grå grejen som Rickard skrev om, jag kände på dom och dom verkar vara rejält limmade men det går att lätta lite på den nedre delen så att man kan se baksidan av den röda linsen. Borde gå att bearbeta den grå grejen med handverktyg för att få bort tillräckligt mycket för att frilägga linsen, tror jag.

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.419
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 947
« Svar #58 skrivet: lör 04 maj 2019, 14:02:09 »
Hej, var på Modelltågsmässan i Göteborg idag, mycket trevligt och lokalerna i Mölndal (första gången mässan var i dom lokalerna) var väldigt ändamålsenliga och också fräscha, rymliga. Hoppas man fortsätter där.

Passade då på att på mässan köpa en blå liggvagn, BC4. Har egentligen inte plats för fler personvagnar på anläggningen :) ...men kunde inte motstå denna. Otroligt läcker vagn, känns verkligen som högsta mj- klass. Dessutom är den tyngre än Rocos 80-talare och även NMJs personvagnar och ligger fint i spåret. Man behöver heller inte fippla med att limma fast räcken som på Rocos 80-talare :up:.

Mvh hanlof
« Senast ändrad: lör 04 maj 2019, 14:04:14 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad Skarvjärnet

• Användare
  • Antal inlägg: 32
« Svar #59 skrivet: tis 07 maj 2019, 07:06:55 »
Nu har jag gått liiite längre med att undersöka den gråa prylen i vagnsgaveln. Jag har valt att testa en vagnsbelysning i liggvagnen då den har störst fönsterytor och då skulle man genast få enkel bekräftelse på hur man lyckas...krasst tänkt :)

Här ser man att jag lyckats "sabba" ett av mina smycken till vagnar och kunde då konstatera att den gråa prylen är en ljusledare ner till slutljusen. Om det är en kommande ljuslist som är coustom-made för just denna vagnserie återstår att se. Men glappet/öppningen i den grå listen är uppåt takåsen och är inte helt enkel att se obortplockad.

Här kan man se vad som finns bakom den grå listen och där framträder ju tydligt slutljusens linser/baksidor.
Frågan är nu bara om man ska göra mer åverkan och montera i slutljusen i hålen, eller nyttja ljusledaren (den grå listen). :emm:

Så vi får väl se vad en måttligt händig gubbe med familj som tar tid lyckas med. Ljuslisten hade jag nästan bara tänkt mig fästa i taket med smältlimpluppar.. Vad tror allsvetande massan?

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.419
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #60 skrivet: tis 07 maj 2019, 11:36:28 »
Mina 2 ören sätter jag på: böj till benen på de röda lysdioderna du har på bilden och använd ljusprismorna i den grå biten för att leverera ljuset ut genom vagnskorgen.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Jona

• Användare
  • Antal inlägg: 88
    • http://www.jonaryd.eu
« Svar #61 skrivet: tis 07 maj 2019, 21:33:36 »
HEJ

Ett litet tips och råd till er alla som köpt Hnolls vagnar och använder Roco kortkoppel Artikel 42071 så kom ihåg och skära bort några millimeter från frigolitlådan gavel i jämnhöjd med kopplet.
Detta då kopplet annars inte ryms i lådan och kopplet, och sedermera nem-fästet riskerar därför och böjas sönder.

Exempelbild med mobilen, här efter jag karvar några millimeter i gaveln på lådan...

/Jona
Filosofen Jona i Söv

Utloggad LeoArietis

• Veteran
« Svar #62 skrivet: ons 08 maj 2019, 21:07:42 »
HNoll BC4 i svart.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.108
« Svar #63 skrivet: ons 08 maj 2019, 21:34:40 »
HNoll BC4 i svart.

LeArietis, har du kopplat ihop vagnarna eller "bara" ställt dem mot varandra? För det är ju imponerande tajt mellan bälgarna om det nu är ett koppel emellan och isåfall hur funkar det i kurvorna på din C räls?

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad LeoArietis

• Veteran
« Svar #64 skrivet: ons 08 maj 2019, 22:24:06 »
Vagnarna är kopplade med rocos kortkoppel. Det blir någon millimeter avstånd när vagnarna dras på rakspår. Det ser bra ut. På bilden har vagnarna nog bromsat ihop. Det funkar bra i kurvor som jag testat. Kortkoppelkulisserna trycker isär vagnarna i kurva. Dock har jag inte testat s-kurva på 360 mm, utan bara med snäppet större, 437.5 mm, radie. De verkar gå fint genom kurvväxlarna i R1. Jag har enbart testat på C-räls och där ska ju S-kurva i R1 (360 mm radie) normalt sett aldrig behövas.
« Senast ändrad: ons 08 maj 2019, 22:25:42 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Jona

• Användare
« Svar #65 skrivet: ons 08 maj 2019, 22:31:22 »
Vagnarna är kopplade med rocos kortkoppel.

Kom då ihåg min lilla varning om att kopplet inte ryms i lådan, så man måste gröpa ut lite av frigoliten i lådans gavel så du inte skadar koppel eller koppelfäste på sikt... När du lägger tillbaka vagnarna i originallådan vill säga.

Även jag tycker dom går mycket fint och håller sig hyfsat tätt i kurvorna, men då kör ju jag med rocoline med banvall och minsta radie r5.

Jag är helnöjd med mina vagnar jag hittills fått och kan knappt vänta mig till r4, s12, b2 och b9 med flera går och beställa.

/Jona
Filosofen Jona i Söv

Utloggad LeoArietis

• Veteran
« Svar #66 skrivet: tis 14 maj 2019, 20:26:19 »
SSRT-målning
HNoll WL6

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.248
« Svar #67 skrivet: tis 14 maj 2019, 21:39:50 »
SSRT-målning
HNoll WL6
...

..,

Imponerande detaljeringsgrad, men samtidigt upphov till vissa kval. Skall man verkligen kunna ta i tåg en vagn som ständigt tjuvbromsar? Men det kanske ändå inte gör så mycket eftersom den inte har några bromsskivor och ok med belägg.
- o000oo -

Utloggad Jona

• Användare
« Svar #68 skrivet: tis 14 maj 2019, 21:55:23 »

Imponerande detaljeringsgrad, men samtidigt upphov till vissa kval. Skall man verkligen kunna ta i tåg en vagn som ständigt tjuvbromsar? Men det kanske ändå inte gör så mycket eftersom den inte har några bromsskivor och ok med belägg.

HEJ Mina likströmsversioner av motsvarande vagnar har hjulaxlar med bromstrummor och alla detaljer...

/J
Filosofen Jona i Söv

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #69 skrivet: tis 14 maj 2019, 22:47:48 »

HEJ Mina likströmsversioner av motsvarande vagnar har hjulaxlar med bromstrummor och alla detaljer...

/J

Ser man på...! Är bromsskivorna del av någon sorts hylsa som är anbringad på ett normalt 2-rälshjulpar, och något som 3-rälskunderna blir "blåsta" på vid utbytet till sina oisolerade hjulpar? Synd i så fall, för de i verkligheten oftast något blänkande bromsskivorna borde vara del av synintrycket även av en skivbromsad modellvagn.
- o000oo -

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.313
« Svar #70 skrivet: tis 14 maj 2019, 23:35:16 »
Är bromsskivorna del av någon sorts hylsa som är anbringad på ett normalt 2-rälshjulpar, och något som 3-rälskunderna blir "blåsta" på vid utbytet till sina oisolerade hjulpar? Synd i så fall, för de i verkligheten oftast något blänkande bromsskivorna borde vara del av synintrycket även av en skivbromsad modellvagn.
Enligt tillverkarens egna hemsida:
Framöver kommer vi inte ta fram särskilda vagnar med AC hjul från fabrik. Det har visat sig för övermäktigt/tidskrävande vid hantering av order samt har det kommit synpunkter på utförandet av hjulen. Vi kommer istället förse våra butiker med AC hjul där kunden själv får välja om våra hjul eller andras hjul passar bäst för den Märklinräls som brukas.

Kan inte tolka det annorlunda än att dom tillverkar DC-modeller och att man erbjuds AC-hjul som komplement. Att dom då inte är lika detaljerade är väl en ganska rimlig sak och inget om att ”blåsa”?
Köper 2R folket en Märklinvagn får man ju byta hjul och då är det andra än orginal. Ser faktiskt inget konstigt i det alls, missar jag något?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #71 skrivet: tis 14 maj 2019, 23:51:26 »
... erbjuds AC-hjul som komplement. Att dom då inte är lika detaljerade är väl en ganska rimlig sak och inget om att ”blåsa”?
... missar jag något?

Ja! Att inte övertolka "blåsta". Ett vanligt forumfenomen när man väljer att läsa inlägg så som fa'n läser bibeln.
- o000oo -

Utloggad LeoArietis

• Veteran
« Svar #72 skrivet: ons 15 maj 2019, 21:00:20 »
Jag tycker det är bra att 3R-axlarna är anpassade för just 3R vad gäller back-to-back-mått, flänsar och att de verkligen leder ström mellan hjulen. Jag är helt nöjd med den anpassningen. Många som kör 3-räls använder spårledning för att detektera upptaget spår. En vagn med isolerade hjulaxlar blir då bli "osynlig". HNolls vagnar för 3R leder även diagonalt genom boggin vilket är bra för driftsäkerheten för den som använder spårledning.

I valet mellan körbarhet och förebildstrogenhet på en detalj som är svår att notera så tror jag att de flesta som köper 3R sätter stort värde på just körbarhet. HNoll har lyckats väl i sin avvägning av förebildstrogenhet och att samtidigt göra en modell körbar på C-räls, och samtidigt tillfredsställa 2R-rallarna och rent av vitrinrallarna då modellerna har en gottepåse med småsaker för vitrinmodellen.

Bild på gottepåsens innehåll.

Vagnarna kommer i en stadig kartong.

« Senast ändrad: ons 15 maj 2019, 21:12:52 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #73 skrivet: ons 15 maj 2019, 22:27:23 »
...
I valet mellan körbarhet och förebildstrogenhet ...
...

Finns det något allvarligt tekniskt hinder mot att förse även 3R-hjulparen med bromsskiveimitationen, även om det skulle innebära att man måste göra det själv?
- o000oo -

Utloggad H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 182
« Svar #74 skrivet: tis 21 maj 2019, 12:43:19 »
Hej på er

En liten undring från en som inte kan detta.
Fanns det inga bruna sovvagnar som 80-talsmodell?
Konstaterar att de finns som svarta, SSRT och blå/svart/grå men inte som bruna. Gick 60-talsversionerna kvar i sovvagnsutförande? Bruna liggvagnar av 80-talsmodell finns ju.
Ni proffs brukar ju kunna ge klarhet i detta?!

//H-nollan