Författare Ämne: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.  (läst 25070 gånger)

Utloggad gäddmannen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 59
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #25 skrivet: lör 17 feb 2018, 07:59:39 »
Jag hoppas att vagnarna klarar av 360 mm radie precis lika bra som Roco A7/B7 eller NMJ:s SJ 60-talsvagnar, så ni får med 3-rälsarna på tåget då vi förmodligen ändå utgör en hygglig andel av marknaden och ni tänker en långsiktig affärsidé. Många av Jecos lok för 3R tar slut före 2R. Vagnar är betydligt lättare att anpassa till 3R jämfört med lok.

Att klara så snäva radier som 360 mm innebär nog att man får kompromissa när det gäller detaljer på underredet. Hellre en större min-radie och fler detaljer.
Att Jeco:s 3R modeller tar slut före 2R beror nog helt enkelt på att denna serie är mindre. Det finns också flera exempel där 3R varianten har varit helt misslyckad.

/Lars

Kanske är det så att det görs mindre serier men faktum kvarstår att de brukar ta slut rätt fort
och att Märklin faktiskt är europas enskillt största tillverkare av mj (med säte i europa)
Det är väldigt många som kör 3R i Sverige (hemma iaf)

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 605
    • HNoll
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #26 skrivet: lör 17 feb 2018, 09:33:30 »
Hej :)

Jag kör själv 100% likströmsmaterial om nu inte Trix räknas som Märklin. Oavsett eget val så tar jag hänsyn och visar respekt för allas val av spårsystem. Självklart har vi tagit med Märklins kurvgeometri i våra planeringar. Vill dock påpeka att vi är en tillverkare av likströmsprodukter och det som står högst på vår lista är utförande på detaljer och helhetsutförande. Hos vår första fabrik och mellanhand fungerade det inte till 100%. Vi nådde inte ända fram vare sig det gällde konstruktiva kvalité eller funktion i Märklins kurvor. Vi tror nu att vi nått ända fram hos vår nya leverantör. Dock har vi inte hunnit prova förändringarna ännu även om det ser ut att fungera på pappret. Målet är dock 360mm med kortkoppel. Dock får man eventuellt demontera fotsteg samt tågvärmedosor/sladdar då dessa är monterade nästintill som på förebilden. En positiv överraskning är den släpsko som kommer finnas tillgänglig för montering utan modifiering för de som vill montera elektrisk extrautrustning.

Gällande volymer. Vi kommer alltid kunna tillverka mer modeller när dem tar slut. Vi kommer dock inte tillverka någon överproduktion som kräver en lagerlokal eller utförsäljning.

Mvh Rickard

« Senast ändrad: lör 17 feb 2018, 16:59:27 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad Daidalos

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Litet verkar vara stort!
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #27 skrivet: fre 23 feb 2018, 18:48:49 »

Enligt min åsikt Rickard, gör du/ni helt rätt!

Exempelvis Roco har ju gjort stora serier av flera svenska fordon med både vettig förebildsriktighet och detaljkvalitet samt gångegenskaper, för både 2r/3r och/eller snäva radier.

Det ni försöker göra stöttar jag fullt ut, att med förebildsriktighet som första proritet försöka få till stånd gångegenskaper och kvalitet som inte kräver "klubb-/modulstandard" i radier etc. Att ni försöker ta höjd (både bildligt och bokstavligt  ;) ) för 3r är bara än bättre. Att dessutom försöka möta önskemål om snäva radier är naturligtvis bara att applådera så länge det inte driver er (för långt) bort från huvudinriktningen.

Själv kan jag bara konstatera att jag börjar bli lite trött på likställandet mellan 3r och 360mm i radie. JAG ser gärna mer förebildsriktiga modeller som funkar på 3r, även om de kräver lite mer än 360mm i kurvradie. Trots allt borde det väl ändå gå att få in något lite extra i intervallet mellan 360mm och 1000mm+, även om man kör med "piggar" mellan rälerna ?

Hälsningar,
Andreas - som kör 3r på hemmabana men värderar detaljrikedom framför snävradie

Utloggad LYR

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 113
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #28 skrivet: sön 25 feb 2018, 23:33:10 »

Intressant - här visar jag en provgjutning på Rocos 80-talsvagn A7/B7 från 1986,
som vi fick  se då vi arbetade med tidskriften järnvägar!
De små fotstegen för rangeringpersonalen på gavlarna, togs senare bort vid den slutgiltiga
produktionen eftersom de hindrade koppelrörelsen vid snäva kurvor.
/LYR

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 605
    • HNoll
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #29 skrivet: tis 12 jun 2018, 21:01:54 »
Hej hej :)

Arbetet går framåt. Förhoppningsvis har vi prototyper på BC4, WL4 och WL6 hemma om någon vecka.
Dock är det alltid någonting man upptäcker i sista stund. Jag har noterat att boxen för Transformatorsäkringar kan ha sett olika ut beroende på när vagnen var i trafik. Jag kan inte hur jag än försöker hitta bilder på tidiga utföranden (Leveransutföranden).Jag har sett bruna vagnar men också blå vagnar där man inte kan se hur det ser ut. Även röda restaurangvagnar där den äldre boxen fortfarande används har jag bilder på.

Helthetsintrycket är i mina ögon riktigt bra men frågan är hur man går vidare.
Finns det någon på forumet som kan hjälpa till tro?
Mvh Rickard



www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #30 skrivet: tis 12 jun 2018, 22:52:29 »
Har boxen för transformatorsäkringar bytts ut vid revisioner eller reparationer på individerna, eller är det även olika för olika "årsmodeller" och littera av vagnarna? Byggdes alla vagnar vid samma verkstad?

Det "tråkiga" svaret kanske är att man helt enkelt bara måste bestämma sig för att avbilda en viss individ som den såg ut just vid fototillfället?

Inte minst inom bilindustrin så kan ju vissa komponenter skilja sig även för samma årmodell på en bil. Järnvägsfordon byggs i ännu mindre serier, ofta under lite längre tid och därför hinner verkstadens underleverantörer byta modell på sina komponenter, eller att man helt enkelt bytt leverantör eller komponent av något skäl. Skälet till komponentbyte kan ju även vara att slutkunden har synpunkter efter de första leveranserna.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Inloggad Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.787
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #31 skrivet: ons 13 jun 2018, 09:09:33 »
Printa några olika varianter och skicka med, så får köparna själva välja vilken typ dom vill ha. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #32 skrivet: tis 23 apr 2019, 20:11:29 »
Är det ingen som vill lägga upp lite bilder för det har väl skett en första leverans nu?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.060
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #33 skrivet: ons 24 apr 2019, 01:03:50 »
Enligt bekant på MRW så fick Hobbycenter in en laddning vagnar för ca 2 veckor sedan.
De var mycket snygga enligt honom.
Tyvärr inte sett vagnarna själv och har väntat på att någon skulle lägga ut en bild här. Knepigt att det är total tystnad om saken.
BJ

Utloggad AlexEhn

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 509
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #34 skrivet: ons 24 apr 2019, 08:53:17 »
Har också varit på Hobbycenter och synat vagnarna. Min slutsats är att 995 kr för en vagn är mycket pengar, MEN att vagnarna har såpass hög kvalité och detaljrikedom att det är prisvärt.

Jag har inget behov av sovvagnar i H0, men jag måste köpa några för de är så otroligt fina. Ska bara bestämma vilken färg jag vill ha.  :D :cool: :O

Utloggad Turbocab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 546
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #35 skrivet: ons 24 apr 2019, 17:22:43 »
Jag såg dom idag på Hobbis, dom svarta finns till salu. Herregud vad fina. Galet detaljerade, med etsade fotsteg, inredning mm. Tydligen är britsarna fällbara så man kan välja ha dagläge eller sovläge. Hjulen är metall-lagrade för strömupptagning, och tunga och fina. Mao, det är samma fina upphängning som Roco hade en gång.

Dom blå fanns som prototyper och är ju så mkt snyggare, allt fint krimskrams försvinner ju lite i den vidrigt fula svarta vagnskorgen. (Nej, vi behöver ingen ny diskussion om SJs färger nu  :oops:).

Mkt pengar för en vagn är det ju, men det är nog att betrakta som "High end" detta och då kostar det. Utan att ha känt på dom eller kört dom så skulle jag säga att kostnaden väl uppvägs av det mkt fina utförandet som väl ingen annan tillverkare har idag. Ni som känner till LS models och ACME vet ju hur en Chinese-made "high end" vagn kan kännas men detta är ju då ÄNNU ett steg uppåt, då varken LS eller ACME kan stoltsera med metall-upphängda hjul mm. Dom har väl inte fjäderbuffertar heller, eller det kanske dom har?

När man dessutom väger in att detta enbart är säljbart på den lilla svenska marknaden och kanske lite i Norge så är ju diskussionen över.... :)

Jag väntar personligen på dom fina restaurangvagnarna, det kommer kostar mig 4000 spänn att få dom jag vill ha. Men undrar om inte jag behöver ett sovtåg också... Ser ju det blandade Norrlandståget titt som tätt på stambanan hemma, vore ju nice.....  :D

Utloggad Skarvjärnet

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 32
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #36 skrivet: ons 24 apr 2019, 20:07:33 »
Nu har man fått hem en laddning till ett tåg 1/2 Sthlm-Malmö. Ja, dom är ju svarta och dom ser man väl oftast där eller mot Åre/Duved. Tyvärr (om man får uttrycka sig så) så står det Luleå på dörrskyltarna, men det gör det å andra sidan klart och tydligt. Det är en kanonfinish på dessa skapelser som trots SJ's dystra framtoning i svart, är riktigt läckra. Och som försvar till dörrskyltarna kanske jag ska medge att det allt som oftast går någon eller några svarta vagnar även dit, inkastade bland dom grå.


Här en detaljstudie på en WL4. Trevligt med mycket detaljer, inredning, riktiga gummivulstar, och en försvarlig vikt som inger förtroende.



En liggvagn litt BC4 med ett lika delikat utförande och trevlig inredning.



WL6 med sina större fönster medger en tydlig inblick i den trevliga inredningen.



En trevlig trippel som väntar på att sättas i trafik mot Luleå.



Här kan man se den trevliga övergången och gummivulsten på WL4:an. Även fjädrande buffertar erbjuds vilket känns exklusivt. Trevligt med etsade fotsteg och dom fyra rören uppe vid vulsten. Jag vet inte vad dom har för verklig funktion men dom bör nämnas då dom ingår i en förstklassig Svensk satsning som är av spitzenkvalität. Mycket roligt!! :clap:
Vill passa på och tacka Rickard95 för att ha dragit detta i land och det med bravur! Betyg 5 av 5!
Priset då? Som nämnts tidigare så skulle jag vilja påstå att detta lyft i vagnparken är värt varenda krona. Grattis svenskrallare! :beer:

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #37 skrivet: ons 24 apr 2019, 20:24:25 »
Köpte hem en WL4.
Detaljeringsgraden har nått en ny nivå!














H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Skarvjärnet

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 32
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #38 skrivet: ons 24 apr 2019, 20:32:46 »
Har just blivit uppmärksammad på en skada på takåsen på WL4:an som jag inte själv sett i min upphetsning. Det framgår tydligt på en av bilderna och tillhör alltså inte modellens ypperliga utförande i övrigt utan skall reklameras. Tack Rickard 95 för ditt påpassliga och framförallt snabba upplysning. (via privat medd.)

Tack även till LeoArietis för kompletterande bilder i lite andra färgtemperaturer. Vi är nog många som är mycket nöjda med denna fina satsning och som sagt knappt kan vänta på de trevliga restaurangvagnarna. :up: :up:

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #39 skrivet: ons 24 apr 2019, 21:35:28 »



Notera så väl dörrhandtag i korridoren, som de fina detaljerna och trycket på all utrustning som är under vagnen. Tyvärr gör blixtbelysning inte riktigt rättvisa åt färgerna, och det är svårt att fotografera svarta föremål.

Jag ser fram emot leveranserna av de andra färgerna, och kanske så småningom även fler varianter av 80-talare. 
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 605
    • HNoll
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #40 skrivet: ons 24 apr 2019, 22:52:20 »
Hallå :)
Vagnarna har i denna veckan nått fram till Mj Hobby Experten, Trainshop och Tåg & Hobby i Luleå. Habo Hobby får sina vagnar i morgon. Hobby Center fick sina vagnar tidigare då jag bor i staden.
Hade lite problem att hitta en fraktpartner, men det har löst sig nu och alla leveranser till butikerna kommer hanteras snabbare i framtiden.

Tackar för alla lovord hittills och vill samtidigt understryka att målsättningen har varit att leverera korrekt detaljerade vagnar utifrån modell/littera samt i alla olika målningsvarianter inom rimlig tid. Varje vagn skall bära sin egen kostnad samt de "INTE" så självbärande vagnars kostnader. Priserna kan komma att justeras uppåt på vagnar som behöver tillskott för att bära sig eller neråt där volymerna ser bättre ut. Framtiden ser ljus ut för dem som har udda vagnar på önskelistan. Kontor, konferens och familjevagnar är 3 bra exempel och fler specialvagnar kommer dyka upp allt eftersom chassin finns tillgängliga. Bilder och tekniskt material som färgkoder och utformning på inredning är saker ni kan bidra med.
Fler projekt och samarbeten är påbörjade så det kommer fler modeller från HNoll i framtiden.

En annan sak att tänka på är att jag bortsett från min hjälpande hand i Danmark är helt själv i detta projekt. Det tar väldigt mycket tid från mig och min familjs fritid och det kräver att jag jobbar heltid på mitt ordinarie jobb för att hålla räkningarna i schack. Tack och lov är det lugnt på mailen. Facebook används flitigt och hemsidan uppdateras regelbundet när det finns relevant info. Just nu är det också hektiskt med Modelltågsmässan i Göteborg/Mölndal. Jag ser och läser alla mail men svarar bara på det mest akuta.
Mvh Rickard









www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad dennisb

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 451
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #41 skrivet: tor 25 apr 2019, 10:19:46 »
Oj, vilka fina vagnar!  :up: Blir nog att skaffa någon bara för. Kör ju helst tyskt EPIII själv men detta måste man ju uppmuntra!

D.

Utloggad ford1929

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 592
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #42 skrivet: tor 25 apr 2019, 18:00:37 »
Snygga vagnar :up: :up:...får väl åka förbi Tåg o Hobby och kika närmare på dessa vagnar....bor ju i Luleå själv...sen att det står Luleå på vagnar blir ju bara bättre
Roger/Forden

Utloggad Jona

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 88
    • http://www.jonaryd.eu
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #43 skrivet: tor 25 apr 2019, 18:20:03 »

Jag väntar personligen på dom fina restaurangvagnarna, det kommer kostar mig 4000 spänn att få dom jag vill ha. Men undrar om inte jag behöver ett sovtåg också... Ser ju det blandade Norrlandståget titt som tätt på stambanan hemma, vore ju nice.....  :D

Jag har beställt 7 vagnar hittills.
2 svarta som är under leverans och 5 SSRT av olika typer. Blir bra för mig som bor i Norrland och få ett vackert Nattåg.
Ser sedan framemot och komplettera med Bf4 + R4 och S12 mm..

R12 som är sextiotal kanske man inte kan få från Hnoll däremot, framtiden får utvisa.

/Jona
Filosofen Jona i Söv

Utloggad 71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.664
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #44 skrivet: lör 27 apr 2019, 19:46:46 »
Såg vagnarna hos Hobbycenter och kan bara säga, Rickard. den här satsningen kan du vara stolt över! :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad jorwes

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.108
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #45 skrivet: lör 27 apr 2019, 19:55:28 »
Rickard, mycket snygga vagnar!

Vet du redan nu när i tiden (ungefär) den aviserade belysningen till vagnarna kommer?

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 605
    • HNoll
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #46 skrivet: lör 27 apr 2019, 21:19:41 »
Rickard, mycket snygga vagnar!

Vet du redan nu när i tiden (ungefär) den aviserade belysningen till vagnarna kommer?

Inte en aning faktiskt. Det får bli när ekonomin är stabil. Fokus nu ligger på att få in pengar så verktygen till Restaurangvagnarna kan påbörjas.
Även A7, A8, B7, B8, A11, B11 skulle må bra av att få komma igång. Men det skall så klart bli en belysning. Jag tar inte illa upp ifall någon provar sig fram med annan lösning :)

Såg vagnarna hos Hobbycenter och kan bara säga, Rickard. den här satsningen kan du vara stolt över! :up:

Stefan
Tack Stefan. Jag börjar bli stolt. :up:

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Inloggad Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.377
  • Lindome
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #47 skrivet: sön 28 apr 2019, 09:15:38 »
Richard ska du inte avisera mj-mässan i Mölndal här på forumet lite mer, kommer du att sälja några av dina nya vagnar där?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.060
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #48 skrivet: sön 28 apr 2019, 09:36:49 »
Såg vagnarna hos Hobbycenter och kan bara säga, Rickard. den här satsningen kan du vara stolt över! :up:

Stefan

Samma här. Anders på Hobbycenter tog fram en vagn så den gick att studera och klämma på. Dessa vagnar slår allt jag sett tidigare!
Riktigt förvånad över hur snyggt detaljerade och välbyggda modellerna ser ut att vara. Helt enkelt mycket fina modeller.
Hoppas på att de säljer så bra så att det kommer några rödbruna varianter också.

Nu får Roco skärpa sig och ta fram lite passande dragkraft som kan matcha dessa snygga vagnar. Uppdaterad  Rc 6 skulle sitta fint.
BJ 

Utloggad Stefan E

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 506
    • -
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #49 skrivet: sön 28 apr 2019, 10:24:26 »

Otroligt fina vagnar!

Tyvärr (eller kanske tack o lov....) för moderna för mig, men kommer du med bruna -60talare så lovar jag att köpa ett gäng, trots att jag inte kör Svenskt.

Priset för de här vagnarna är helt OK, inte billiga, men klart prisvärda för det här utförandet.

Jag önskar dig lycka till, o hoppas du får sälja ordentligt med vagnar nu, är själv sugen på ett par blå trots att de är för moderna.

Stefan E  :beer:
"Santa Fé & Texas Pacific RR"