Modelljärnvägar > Smalspår

891 mm i skala 1:54

(1/4) > >>

Hermes:
Hej, ny här.

Jag undrar om det är någon som bygger svensk trefot i skala 1:54 eller därikring? Funderar själv på att ta upp detta eftersom det har en stor fördel för den som kitbashar, många H0 och 00-ånglok håller rätt dimensioner för att bygga om till trefotalok i större skala, och spårvidden 891/16.5 = 54, alltså skala 1:54.

Nackdelen är att skalan är rätt udda, det finns inte mycket färdigt att köpa men det är inte helt tomt, en del bilar och flygplan finns i 1:55.

Det börjar gå att inom rimliga gränser få fram godtagbar kvalitet på 3D-utskrifter i lite större skala. Jag funderar på att ta fram en del scratch-aid för att bygga svenskt, och om det finns intresse för det så kanske göra det med tanke på att sälja.

Den som vill ha superdetaljer fortsätter att etsa i mässing, jag vill för egen del ha ett prisöverkomligt nästintill-gladbyggealternativ med ändå korrekta byggdelar och med inte alltför dålig kvalitet. Tillräckligt bra för att den som vill superdetaljera ska ha något att bygga vidare på, tillräckligt bra för att vara helt OK direkt ur kartong för den som är mer intresserad av helheten och igenkänningsfaktorn.

Hur stort intresse skulle det finnas för en YBo5p-motorvagn i en kvalitet jämförbar med UGJ:s gamla Y6-modell? Skala 1:45? Vem skulle vilja satsa på 1:54 om det fanns ett större utbud av fordon och delar i samma kvalitet? Z4p "sport", Tp, plastdelar för att bygga om H0-ånglok till svenska förebilder, person- och godsvagnar... vilket utbud skulle vara "nog" för någon att välja en ny skala?

Jag gillar verkligen hela idén med 0n30/016.5 från Hans S artiklar om gladbyggda afrikanska Märklinlok till Bachmannutbudet idag, men jag "lider" av att H0/00 inte är det bästa utgångsläget om man har svensk trefot som "normalförebild" när man bygger. Jag vill basha hellre än scratchbygga, det är mycket annat som ska hinnas med i livet, men jag vill få proportionerna rätt för att det ska kännas roligt att bygga. Hela idén om att använda H0 normalspår som grund till att bygga smalspår i större skala känns rätt och värd att satsa på. Det har lett fram till allvarliga funderingar på att välja om skalan istället.

Finns det andra som tänker likadant eller som tycker att det verkar intressant med en "korrekt svensk trefotaskala" som möjliggör och underlättar kitbashing och ett mer lågintensivt byggande jämfört med finescale/metallbygge, så som H0 normalspårsförebilder medger men som blir lite tuffare så snart man vill närma sig "0n30-kulturen?"

mj-onas:
Hej, och välkommen till SvMjF.

Är den etablerade skalan 1:76 ett alternativ? TT-skalans (12 mm) spår och drivningar kan då användas. Kompromissen i spårviddens avvikelse är väl acceptabel och så kan t.ex. Minitrains "Ohs-brukslok" & vagnar kombineras om man samtidigt vill ha en bana med 600 mm. Och så finns hela det brittiska mj-sortimentet att tillgå samt allt i skala 1:72 om så vill.

Kanske har du funderat i (och övergivit dessa banor) men ändå en input från mig eftersom du främst vill kitbasha. Då kommer det sannolikt att bli både enklare och kanske roligare om en etablerad skala tillämpas.
/Mats

Hermes:
Hej!

Vad jag vill försöka jämka ihop är "två omöjliga ting". Jag vill kunna bygga vidare på drivningen till H0-ånglok och göra godtagbara svenska trefotslok av dem. Jag vill landa i en stor/större skala som 0, i annat fall är det inte värt besväret, då bygger jag hellre H0 normalspår. Smalspår i mindre skala är ointressant för mig, jag går inte igång på det helt enkelt.

Jag ser på ritningar att dimensionerna hos många H0 normalspårslok är en perfect match med 891-lok om skalan är kring 1:55, förutom spårvidden. Jag tror utan att ha testbyggt ännu att det går att leva med hjulekrarnas täthet och dimensioner i den skalan, att avvikelsen är acceptabel för ögat. Jag lägger mycket större vikt vid det optiska intrycket än den exakta överensstämmelsen med ritningen. Någonstans är det ju givetvis viktigt för intrycket men "känslan" är min prio. Jag har byggt på H0 till 0n30/016.5 och inser att det inte går, det ger fel "känsla" om trefotsintrycket är riktvärdet. Det är och förblir 750/762-förebildens skala/spårvidd när det kommer till H0-bashing. 00 går an men når inte riktigt ända fram.

Nej, jag har tänkt igenom alternativen, min fråga gäller specifikt 1:54 och om det finns något som helst intresse för den skalan "där ute". Dagens möjligheter med 3D-print öppnar för att angripa ett "problem" som detta med en alternativ skala och på det viset bryta ny mark, skapa en ny "byggkultur". Gladbygge med eller utan förebilder i svensk trefot, utan att ge efter på de för intrycket så viktiga 891-proportionerna men med fördelen av att kunna använda mycket av H0-marknadens färdiga och välfungerande byggdelar som fordon och spår. Allt det som är själva grundidén med amerikansk 0n30 men med svenska förtecken och med svensk trefot som "riktvärde".

qrt:
Skala 1:55 finns det förening för i England.

Annars kanske en fråga i  
Smalspårsfrämjandets Forum  ger svar?

/Curt
------------------------------------------------

   5.5mm Association

  5.5 mm scale  ,From Wikipedia.

  List of narrow-gauge model railway scales

Jan Frelin:
Jag tror att den skalan har övervägs av någon tidigare, men jag har inte sett något byggt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion