...
Ännu mera tyvärr är att det inte finns några färdiga modellbroar i denna stil att tillgå som färdigmodell...
SA
Finns det ens som byggsatser?
Samtidigt har jag blivit fundersam över var Hack kan ha hittat förebilder till de broar som använts för andreasevo:s moduler. De ser förvånansvärt klena ut i balkdimensioner. Offrades verkligen så mycket stål i "onödan" i SJ:s broar på 1920-/30-talen? Eller har Hack fuskat och lånat bromodeller från andra användningsområden med lägre bärighetskrav?
Eftersom modellbyggande av järnväg närmast lagbundet är förenat med kompromisser måste kanske också vissa offer i förebildsenlighet hos enstaka element gillas för att i stället bibehålla fokus på rimlig trovärdighet i helhetsintrycken.
Inlandsbanans dragning i relativt fjällnära områden gör att den tvingats korsa rätt många ansenliga vattendrag. Alla de stora Norrlandsälvarna inklusive många av deras mer betydande biflöden som inte hunnit rinna in i huvudådern bidrar alla till ett intryck av att banan är rätt brotät. Brobeståndet är inte överdrivet spretigt i stilvalet och uppvisar några bromodeller som känns väldigt typiska, men inte typiska bara för Inlandsbanan. De finns representerade även på andra håll i landet. Till de jag upplever som typiska för många svenska järnvägsbroar hör inte bara Meseleforsbrons huvudspann, utan även de båda Sandselebroarna och Piteälvbron. Men det finns ju också flera exempel på rätt udda, eller åtminstone mindre typiska broar längs Inlandsbanan.
Några bromodeller med tydligt ursprung i några typiskt svenska järnvägsbroar skulle säkert kunna få utbrett användningsområde på MJ-anläggningar runt om i landet. Tyvärr har jag ett intryck av att förekomsten av MJ-anläggningar som hämtar förebilder från Norrlands inland, dess förhärskande naturtyper och ymniga förekomst av broar, är rätt ovanlig.
Så man kan ju inte vara otacksam för de hedervärda insatser som görs med dessa motivval.