Författare Ämne: Modereringskritik i "SJ-rödbrunstråden"  (läst 3796 gånger)

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
Modereringskritik i "SJ-rödbrunstråden"
« skrivet: lör 18 mar 2017, 14:54:57 »
Skriver här istället för att bidra till en förstörd tråd i byggforumdelen.

Jag förstår ju att man inte kan bete sig hur som helst, men när blir man avstängd. Kanske en fråga till moderatorn?
OT men viktigt:
Tja, det finns ju forumregler att följa. Men såvitt jag förstår har nu moderatorerna möjlighet att stänga trådar & ta bort inlägg trots att det inte bryter mot någon regel? Man har t.ex börjat stänga trådar enbart för att "de leder ingen vart" eller "ämnet är uttömt".  Vem bedömer sånt?

Mer läskigt är borttagna inlägg, för där kan ingen bedöma om moderatorn gjort ett bra jobb eller är jobbar efter egen agenda. Vad händer den dagen jag hårt kritiserar en moderator? Kommer inlägget tas bort för att det "leder till otrevlig stämning"? Det kommer vi å andra sidan inte att märka - kritiken försvinner ju!  :???:

Nej, vill man verkligen komma till rätta med otrevligheter och inte riskera framtida maktmissbruk, ska allt sånt här åtminstone ske öppet. Påpeka med inlägg i tråden vad som är fel istället och bara flytta olämpliga inlägg till en speciell tråd. På så sätt får man även en kontroll av att inte moderatorerna med tiden blir maktfullkomliga och börjar arbeta efter egen agenda.

Och observera nu att jag inte pratar om de tydliga regler som redan finns. Där råder ingen tvekan om brott & straff. Det är detta diffusa med "trevlig stämning" som är problemet. Lite som Svante är inne på så är det väldigt oklart var gränsen går just nu - det beror troligen på vilken moderator som avgör och då är vi farligt nära censur...

Att anklaga moderatorerna för att ha en egen agenda är närmast oförskämt. Vi ska som tidigare skrivits vara tacksamma över att någon tar på sig uppdraget.

Forumets ägare har sin fulla rätt att upprätta regler och tillse att dessa efterlevs. Kort sagt gillar man inte dem och det så finns det massor av arenor på nätet där man kan gräla, provocera och allmänt tycka om både ditten och datten. Reglerna som SvMjF har skiljer sig inte från andras i genren. Tycker man att dessa hämmar forumklimatet så kanske inte vårt forum är rätt för personen ifråga. Och, vill vi att intresset för vår hobby ska öka så är ett trevligt forumklimat en nödvändighet. Det torde vara moderatorernas agenda, om de har någon.

Moderatorerna behövs för att leda oss forummedlemmar rätt i umgänget. Själva klarar vi tyvärr inte - rätt ofta numera, förresten - att "uppfostra" varandra till ickegrälsjuka, tjatiga eller förolämpande skribenter.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.342
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Modereringskritik i "SJ-rödbrunstråden"
« Svar #1 skrivet: lör 18 mar 2017, 17:01:48 »
Mycket bra mj-onas.  :up:

Vi skall vara mycket tacksamma för att någon tar på sig uppdraget att hålla detta forum "städat".
Det finns som sagt mängder med alternativ på nätet för den som inte trivs med en trevlig samvaro.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #2 skrivet: lör 18 mar 2017, 18:34:34 »
Jag är böjd att hålla med Mekanoid i det här fallet, men eftersom jag redan har fått en knäpp på näsan av en moderator så avböjer jag mig att närmare gå in på mina synpunkter.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.343
« Svar #3 skrivet: lör 18 mar 2017, 21:30:50 »
MJ-onas: +1
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #4 skrivet: lör 18 mar 2017, 22:28:04 »
Det är åtminstone ett distinkt ställningstagande MJ-onas presterat, vilket ju är vällovligt. Hur det hänger ihop med det samtidigt citerade inlägget av Mekanoid förstår jag däremot inte. Det ser mer ut som klassisk politikerpolemik där man oavsett ämne avsiktligt talar förbi motpart för att få tillfälle att orera om sitt budskap. Även det kan vara vällovligt, men berikar inte den på förekommen anledning uppkomna diskussionen.
Det finns rätt många poänger med de av Mekanoid framförda synpunkterna och förslagen som är värda mer konstruktiv debatt. Jag hittar inte några anklagelser mot moderatorerna i det. Låt oss därför undvika Trump-retorik.

Kanske en rubrik i samma stil som grannforumets "Vislanda" där havererade trådar arkiveras kan vara en inspiration.
En mycket dålig idé, tycker jag. Vad är poängen?
Påminner om gamla tiders skampålar, där man ska sitta och skämmas, till allmän beskådan  :down:

I motsats till HJP är jag inte bekymrad för att transparens i modereringen skall medföra skadliga bieffekter.

Mekanoid: +1
- o000oo -

Utloggad mj-onas

• Stammis
« Svar #5 skrivet: lör 18 mar 2017, 23:35:05 »
Det är åtminstone ett distinkt ställningstagande MJ-onas presterat, vilket ju är vällovligt. Hur det hänger ihop med det samtidigt citerade inlägget av Mekanoid förstår jag däremot inte. Det ser mer ut som klassisk politikerpolemik där man oavsett ämne avsiktligt talar förbi motpart för att få tillfälle att orera om sitt budskap. Även det kan vara vällovligt, men berikar inte den på förekommen anledning uppkomna diskussionen.
Det finns rätt många poänger med de av Mekanoid framförda synpunkterna och förslagen som är värda mer konstruktiv debatt. Jag hittar inte några anklagelser mot moderatorerna i det. Låt oss därför undvika Trump-retorik.

Mekanoid: +1

Ja, mitt ställningstagande är, som du skriver, distinkt. Och det är inte för att plocka poäng jag skrivit.

Att jag skapat en tråd här där Mekanoids inlägg citeras beror just på, som jag skrivit, att i en tråd i Byggforumet har detta inte att göra. Det är här den konstruktiva debatten ska föras, som du d680 efterlyser.

"Trump-retorik", vad nu detta innebär i sammanhanget kan man ju undra över. Om det avses hån, elakheter eller bara grovt och onyanserad språkbruk i största allmänhet så kan vi f.ö. hitta sådant både här och där i tidigare trådar. Det är just sådant som moderatorerna ska stävja.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 451
« Svar #6 skrivet: sön 19 mar 2017, 07:46:32 »
God morgon!

Jag är sedan några månader moderator. Anledningen till att jag ville bli moderator är att jag inte uppskattar den dåliga ton som flera diskussioner snabbt övergår till. Jag har en tro på att ett forum mår bättre när deltagarna är mer intresserade av att hjälpa. Att moderera är inte alltid lätt. Först och främst så hänger det mycket på att deltagare hjälper till genom att anmäla inlägg som inte är passande. Det fungerar rätt bra måste jag säga, känns som om de flesta har en bra känsla för när det är läge att göra det eller inte. Annars är det som här när man läser en tråd och ser att det behövs ett svar eller åtgärd. Tyvärr så har inte jag (kan inte svara för admin och min moderatorskollega) möjlighet att läsa varje tråd på forumet. Sedan är det nivån. I den bästa av världar så vill man ju att en diskussion ska ta en positiv vändning av sig själv så jag tror att vi (tyvärr?) låter trådar gå lite längre åt fel håll än de behöver ibland. Det är en balansgång.

Vi försöker alltid att vara transparenta med vad vi gjort. Tar vi bort eller redigerar inlägg så försöker vi skriva vad vi gjort. Dock på ett sätt som inte inbjuder till en diskussion om ifall det var rätt eller fel. Det är tydligt i forumreglerna att det är moderatorerna som avgör den gränsen. På gott eller ont men jag tror det behövs för att undvika att hamna i en evig diskussion om vad som är lämpligt eller ej.

Jag kan åter igen bara prata för mig själv. Jag känner inte den andra moderatorn eller admin. Jag har aldrig hört deras röster ens. Jag har diskuterat med dom här på forumet. Varför nämner jag detta? Jo för att ibland kommer det antydningar om att det skulle finnas en annan agenda och att inlägg modereras av den anledningen. Det kan jag helhjärtat lova att det inte gör! Jag anmälde mig som moderator för att jag har fått så otroligt mycket hjälp och inspiration på detta forum och att jag har ett intresse av att det är sådant forumet ska handla om. Jag personligen trivdes inte med den stämning som fanns i väldigt många trådar i höstas och funderade på att ta en paus från forumet. Men då insåg jag att jag faktiskt kan försöka påverka till en förbättring och det är det jag försöker göra. Jag gillar verkligen modelljärnväg som hobby och hoppas de flesta kan enas kring det ämnet i en god ton.

Jag tror att de flesta förstår att det är svårt för så många och olika individer att ha samsyn kring vad som är  högt i tak jämfört med att vara otrevlig. Vad som är rätt att moderera och vad som är fel att moderera. Därför är jag helt inställd på att alla inte uppskattar och eller förstår varför ett visst inlägg modereras eller ej. Jag får ofta en del PM när det modererats i en tråd. En del som tackar för att det sker, andra som inte förstår varför. Att det är olika förväntningar det är ganska tydligt.

Personligen är jag positiv till att diskutera nivån på hur vi utför vårt uppdrag. Lägger vi ribban för lågt? För högt? Det är naturligtvis input som är viktig att förstå och ta in.

Ha den bästa av söndagar!

//Dennis - moderator

Utloggad ekenberg

• Användare
  • Antal inlägg: 214
  • modelljärnvägsrallare....
« Svar #7 skrivet: sön 19 mar 2017, 17:23:24 »
Hej.

Det är mycket sällan jag skriver några inlägg, men läser alltid allt och lär mig massor. Det som är helt uppenbart är att man i många fall har mycket olika åsikter om många olika saker.....vilket inte är fel, men i vissa fall har tonfallet blivit allt annat än trevligt, ibland riktig sandlådenivå....

Tycker det har blivit mycket bättre nu på sista tiden och de nya moderatorerna gör ett grymt jobb.  Att de dessutom valt att inte vara anonyma tycker jag gör deras arbete ännu mer beundransvärt.
Om man inte håller med moderatorn eller inte förstår varför något tagits bort är det ju bara att ta en direktkontakt.

Det är tråkigt att ett forum inte skall kunna hålla god ton utan moderatorer men som sagt, det har blivit mycket bättre nu, så ett stort tack till våra moderatorer.

Ha det, Thomas
kung i min värld....

Utloggad Clerck

• Användare
  • Antal inlägg: 79
« Svar #8 skrivet: mån 20 mar 2017, 14:59:11 »
Hej och tack till de två "nya" moderatorerna!

I höstas innan ni kom in och började arbeta som moderatorer på detta forum, var jag på väg att lämna forumet, jag är intresserad av MJ och kunskaper kring detta. Många gånger dök det upp en ny och intressant tråd, då blev tyvärr tanken hur många inlägg kommer att handla om ämnet, när börjar pajkastningen, kommer man få några relevanta svar mm mm

Idag går det återigen läsa och debattera på forumet, och mitt intresse av att läsa här har ökat igen, och vad jag förstår så beror det på dessa nya aktiva moderatorer, om det har tagit bort för mycket eller inte, vet jag inte och faktiskt skiter jag i det oxå, då detta forum idag upplevs som positivt och inspirerande igen.

Tack för att ni vågade och ville ta på er detta arbete och få till ett bra forum

MJ-hälsningar Perre
H0 och 2R, men även Corvair

Utloggad HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.172
« Svar #9 skrivet: mån 20 mar 2017, 15:29:39 »
Kanske en rubrik i samma stil som grannforumets "Vislanda" där havererade trådar arkiveras kan vara en inspiration.
Påminner om gamla tiders skampålar, där man ska sitta och skämmas, till allmän beskådan  :down:

I motsats till HJP är jag inte bekymrad för att transparens i modereringen skall medföra skadliga bieffekter.
Om ett inlägg, eller en tråd, är så dålig att den bör tas bort, så ska den tas bort och inte hamna i "slasktratten". Om den kan vara kvar i slasktratten, så kan den lika bra stå kvar där den är skriven. Då finns den kvar i sitt rätta sammanhang. Jag kan tyvärr inte se någon poäng med en dylik slasktratt.
För vem, erbjuder "slasktratten" något positivt?

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.130
« Svar #10 skrivet: mån 20 mar 2017, 18:17:27 »

Om ett inlägg, eller en tråd, är så dålig att den bör tas bort, så ska den tas bort och inte hamna i "slasktratten". Om den kan vara kvar i slasktratten, så kan den lika bra stå kvar där den är skriven. Då finns den kvar i sitt rätta sammanhang. Jag kan tyvärr inte se någon poäng med en dylik slasktratt.

"Slasktratten" tycker jag är ett dåligt namnförslag på en sådan rubrik. För att svara på din fråga så fyller den (minst) två syften: 1) Den gör att trådar som spårat ur och låsts kan flyttas till plats där den inte stör ej urspårade värdeskapande trådar om mj. 2) Vi slipper onödiga diskussioner om vad som modererats bort och varför, men risk för konspirationsteorier och påhopp. Jag kan leva med att någon som skrivit något som moderatorerna funnit olämpligt och inte vill ändra det skäms en smula... ...får det vederbörande att tänka efter före nästa gång så mycket bättre.

Bästa mj-hälsningar,
Jonas

(Som gärna upprepar att han tycker moderatorerna gör ett förstklassigt jobb :up:)
« Senast ändrad: mån 20 mar 2017, 18:20:39 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad HJP

• Veteran
« Svar #11 skrivet: mån 20 mar 2017, 19:28:28 »

"Slasktratten" tycker jag är ett dåligt namnförslag på en sådan rubrik. För att svara på din fråga så fyller den (minst) två syften: 1) Den gör att trådar som spårat ur och låsts kan flyttas till plats där den inte stör ej urspårade värdeskapande trådar om mj. 2) Vi slipper onödiga diskussioner om vad som modererats bort och varför, men risk för konspirationsteorier och påhopp. Jag kan leva med att någon som skrivit något som moderatorerna funnit olämpligt och inte vill ändra det skäms en smula... ...får det vederbörande att tänka efter före nästa gång så mycket bättre.

Bästa mj-hälsningar,
Jonas

(Som gärna upprepar att han tycker moderatorerna gör ett förstklassigt jobb :up:)
"Slasktratt" var inget namnförslag. Det är vad jag tycker att det är.
1) Det beror väl på vad det står i de modererade inläggen. Störde de tråden de skrevs i, så fyller de ingen funktion någon annanstans heller.
2) Det tror jag inte. Lika väl som vederbörande tänker efter, kan det reta honom/henne. Just detta (mitt inlägg, som vi diskuterar) är modererat hit, men ligger kvar i ursprungstråden.  Mycket märkligt.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19357.msg196334;topicseen#msg196334
.

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.130
« Svar #12 skrivet: mån 20 mar 2017, 21:02:40 »
Då har vi framfört våra åsikter i lite olika tonarter, och jag tror inte vi kommer längre. Ska vi "agree to disagree" och återgå till forumets huvudsyfte?

Bästa mj-hälsningar,
Jonas
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.342
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #13 skrivet: mån 20 mar 2017, 21:08:04 »
Bra förslag.   :up:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad HJP

• Veteran
« Svar #14 skrivet: tis 21 mar 2017, 08:17:55 »
Då har vi framfört våra åsikter i lite olika tonarter, och jag tror inte vi kommer längre. Ska vi "agree to disagree" och återgå till forumets huvudsyfte?

Bästa mj-hälsningar,
Jonas
Javisst. Hade tänkt avsluta i mitt förra inlägg, men glömde att ta med det.

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.714
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #15 skrivet: tis 21 mar 2017, 11:48:10 »
Ni får lita på att vi gör vårt bästa!

Sen är det ju så - att det är inte vi moderatorer som är orsaken till att vi finns...

Med det sagt, stänger jag nu den här tråden.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...