Kul

men jag måste erkänna att är lite dåligt förbered för det här
programen är nog klar för buggtest även om jag har letat buggar sista månaden men
var jag är illa till är dokumentation och komentarer så jag har suttit en bra stund och komenterat på svenska
jag är tyvärr dyslektiker så jag hoppas ni har överseende med det
vad jag började fundera på är ju att haba har börjat och slakta ner DCC++ och om han nu slaktar det till en modul
som i princip bara klarar av att styra loken, vagnar och inget annat så tar mina program hand om allt annat
och som upplägget ser ut så ser jag även stora möjligheter att koppla upp det mot andra system
varför jag började med detta är egentligen att jag tyckte att DCC++ fungerade väldigt dåligt mot andra Arduino dekodrar typ inte alls
upplägget ser ut så här
lilla versionen
kräver en Mega till DCC++ så att man har en COM port till som skall kopplas till nästa arduino
där krävs då att man skickar vissa komandon till COM porten istället för in i programmet
(där tänker jag att haba skulle kunna plockabort mycke kod)
på COM porten tar jag då emot och sedan skickas feadback till baka till DCC++ som i sin tur skickar upp det till dator jmri i mitt fall
och det är frid och fröjd
stora versionen
viket jag tycker bättre om även i en liten anläggning
där behöver man inte röra DCC++ en utan den får vara i fred
jag har skrivit ett program som snurrar på PCn som sorterar vart alla komandon ska ta vägen
så JMRI kopplar jag upp mot programmet som i sin tur låsas att han är en DCC++ och denna uppkopling sker via nätverket
vilket innebär att programmet kan antingen lokalt på JMRI-servern eller på en annan maskin om man så önskar
konfigureringen PC-programet gör man i en ini fil kallat den system.ini och den är lätt att förstå
sedan kopplar programmet upp sig mot DCC++ antingen med USB eller via nätverk så där har vi samma valmöjligheter som förut
nu har jag skapat möjligheten att koppla upp många arduinos som jag har valt att kalla noder
man kan koppla upp dom med dels USB eller nätverk vilket innebär att dom närmaste datorn kan man kör via USB
och dom längre bort kör man med nätverk vilket innebär att avstånden kan bli hur lång som helst
i varje node kör man samma programvara med undantag för MAC och IPnummer
även konfigureringen av vad noden ska svara på för adresser och funktion till adresserna
så det är viktigt att hålla reda på rätt program till respektive node men jag gör som så att jag kopierar
orginalkoden till ett nytt biblotek som jag döper till node-namnet typ node_0, node_1 osv
krångligt?
egentligen inte
jag har svår och utrycka mig i skrift så det kan bli mycket hattigt men väl på plats så är det inte krångligt
så frågan är
kan man ladda upp filerna hit eller har ni något bra förslag
Med vänlig hälsning Urban