Författare Ämne: DCC++  (läst 10539 gånger)

Inloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 188
SV: DCC++
« Svar #25 skrivet: mån 08 jan 2018, 00:02:42 »
Följer detta med stort intresse.  Hade missat denna typ av controller. Är det någon som styr dcc++ med någon datortillämpning, och i så fall, vilken?

På något sätt måste man tala om för DCC++ basenhet (Arduino Uno/Mega + motorkontrollshield) vad man vill att den ska göra/skicka ut på rälsen.
Man ska på något sätt skicka speciella textkommandon till basenheten.
Man kan använda JMRI, vilket nog är det snabbaste och enklaste sättet att komma igång, dessutom gratis.
Man kan använda Arduino's program, också gratis, till att skriva textkommandon i den seriella monitorn och det måste man ändå ha för att programmera basenheten.
Man kan göra vad som helst däremellan, man måste inte ha dator.

Jag planerar att göra två Arduino-baserade fjärrkontroller, en trådlös och en trådbunden (ifall man får batteritorsk), och bara använda datorn till programmeringsspåret.
Jag vill ha det enkelt att använda så jag vill ha touchdisplayer med funktioner i klartext.

Finns en del att pyssla med  :D

Utloggad Alkazander

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #26 skrivet: tis 09 jan 2018, 16:42:17 »
Hej,
jag kör min lilla bana med DCC++ och JMRI, sedan har jag wifi throttle i mobilen för att köra.
Tycker det går fint, styr även mina Cobalt IP växelmotorer men jag måste använda dom i datorn innan dom dyker upp i mobilen, vilket är lite struligt.
Hoppas på en ny version av DCC++ nu när JMRI snart kommer med en ny.

/Alx

Utloggad Urban

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #27 skrivet: fre 12 jan 2018, 00:41:00 »
Hallå
Jag har tyvärr ingen bana än men det var meningen att jag skulle börja inreda pannrumet i mellandagarna men det sket sig
däri mot så har jag lekt med DCC++ och JMRI i snar ett år och jag ser det som en bra lösning till både små och stora anläggningar
men det kräver lite kundskap om både elektronik och programmering
i och med det så ser jag inga begränsningar till vad man kan göra till en billig penning
jag arbetar just nu med växlar, signaler och sensorer men det återstår lite arbete där

kör du JMRI på en dator så får du automatiskt tillgång till att köra lok och växlar från mobiltelefonen vilket jag ser som ett plus

jag ser bara möjligheter

//Urban

Inloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #28 skrivet: tis 16 jan 2018, 16:16:11 »
Satt uppe halva natten och skrev kod till en trådlös fjärrkontroll till DCC++ basstationen.
FUNKAR  :clap:
Nu är det bara en prototyp, men ändå...

På DCC++ basstationen rör jag inte programvaran, den funkar ju bra som den är.
Jag har en sändarenhet och en mottagarenhet.
Mottagarenheten skickar kommandon till DCC++ basstationen via Tx och Rx, vanlig seriell överföring (samma som i USB-kabeln).
Kör med vanlig 2,4 GHz radiostyrning, en kanal, obegränsat antal funktioner (i praktiken).
Ingen dator inkopplad, inget nätverk, appar eller mobiler/plattor.
Det här är för körning, för programmering är det bättre med dator/JMRI.
Hyfsat enkelt, jä---gt billigt!

Nu ska jag försöka få till en smidig handkontroll med touchdisplay.
Kan bli en utmaning med batterier.

Inloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #29 skrivet: lör 02 mar 2019, 16:19:33 »
Nu var det ett tag sedan jag skrev här men det har å andra sidan hänt lite grand.
Trådlös handkontroll-prototyp är klar, ska testas nästa vecka, hoppas jag  :)
3D-utskriven låda:

Använder batteri från DeWalt skruvdragare, 10,8V:

Passar perfekt:

Panel med encoder:

och fäste för Nextion touchdisplay:

Ihopmonterat med Arduino Nano och nRF24L01 transceiver modul:

Ser rätt bra ut:

Inloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #30 skrivet: lör 09 mar 2019, 12:40:28 »
Några bilder på hur det är tänkt att fungera.
Startbild (inte nödvändig men kul):

På nästa sida väljer man lok, kontrollen kan hantera 12 lok samtidigt:

Om vi väljer t.ex. V 160:

så kan man kontrollera hastighet, körriktning och funktioner F0 - F8, använder F0 - F4 än så länge.
Text på knapparna underlättar givetvis, texten kan vara olika för varje lok.
Telex och Horn är momentana, behöver inte trycka två gånger. Horn ljuder så länge man håller ner knappen.

Kan också lägga om växlar, här får man knappa in numret och sedan hur man vill att växeln skall ligga:

Detta är ju bara första testen så det blir lite annorlunda senare, med fler funktioner, meny och kanske inställningar.
Förbaskat roligt är det i alla fall  :)

Utloggad Urban

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #31 skrivet: ons 10 apr 2019, 14:54:12 »
Snyggt byggt tjusig kärra 
måste säga att jag gillar "hemma" utvecklingen och kreativiteten
önskar bara att flera börjar och titta på DCC++
för det finns otrolig med utveklings möjligheter
detta är ett väldig bra exempel

Tack rcmodeler

mvh Urban

Utloggad plummer

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
« Svar #32 skrivet: mån 21 okt 2019, 10:09:33 »
Jag använder DCC++ tillsammans med JMRI och kör med mobiltelefonen som gaspådrag.
Jag har precis skaffat mig en Raspberry pi 3 B+ att köra jmri på.
Kolla in filmen från Tom's trains n' things, för utförlig instruktion.

Utloggad plummer

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
« Svar #33 skrivet: mån 21 okt 2019, 10:15:52 »
Sent skall man vakna, såg just att att ett inlägg med typ samma innehåll redan fanns i tråden. Ursäkta upprepningen.
Jonas F.

Utloggad haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.794
« Svar #34 skrivet: sön 04 okt 2020, 17:29:57 »
Det händer saker på DCC++ fronten. Det är en ny generation på gång som heter DCC-EX. Det är fortfarande på Arduino-hårdvara och fortfarande med ett serieprotokoll som är kompatibelt med DCC++, men stor del av själva motorn är utbytt. Säger vi så: Det var inte så roligt att tuna härket så vi bytte motor istället. Det finns en webbsida https://dcc-ex.com/ och en github https://github.com/DCC-EX/CommandStation-EX/ och en chat https://discord.com/invite/y2sB4Fp Nåt på tuben måste man också ha, sök efter DCC-EX (nej, jag vill inte ha en stor youtubeblaffa här mitt i mit inlägg vilket jag får om jag lägger en länk).

Release planeras till Halloween. Listan över vad som skall ingå finns här: https://github.com/DCC-EX/CommandStation-EX/issues/33

Om man är intresserad och vara med och betatesta så är det nog bäst att anmäla sig på Discord och säga att man vill vara med i devel gruppen. Det finns även några som planerar bortom nästa release sådana saker som koppling till MQTT fast jag har mest sysslat med att få saker stabila.

Harald.

PS: En ny feature är att man skall kunna koppla Enginedriver eller andra throttles direkt till DCC-EX. De skall antingen prata DCC++ eller WiThrottle protokol. Så "Datorstyrning" behövs då inte nödvändigtvis vilket antyds av rubriken detta ämne skapades under.
« Senast ändrad: sön 04 okt 2020, 21:26:16 av haba »

Utloggad haba

• Veteran
« Svar #35 skrivet: sön 29 nov 2020, 00:15:14 »
Nu finns det en release av DCC-EX: https://github.com/DCC-EX/CommandStation-EX/releases/tag/v3.0.0-Prod
Hur man gör en manuell install (det funkar bäst idag tycker jag) står på https://dcc-ex.com/ dvs https://dcc-ex.com/get-started/arduino-ide.html

Harald.

Inloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.357
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #36 skrivet: sön 29 nov 2020, 11:21:42 »
Jag använder DCC++ tillsammans med JMRI och kör med mobiltelefonen som gaspådrag.
Jag har precis skaffat mig en Raspberry pi 3 B+ att köra jmri på.
Kolla in filmen från Tom's trains n' things, för utförlig instruktion.

Tackar för detta Youtube klipp om Raspberry pi.  :up:

Jag har använt Arduino till mängder av projekt i flera år och vet att Arduino är en "programerbar controler" med Raspberry pi
kan liknas vid en liten "dator" med långt större möjligheter.

Jag har sneglat på Raspberry länge men inte tagit steget. Ditt inlägg Plummer med filmen gav mig en kick
även om inte DCC++ står först på listan.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad haba

• Veteran
« Svar #37 skrivet: mån 30 nov 2020, 11:06:57 »
Den stora fördelen och den stora nackdelen med en mikrokontroller (Arduino) jämfört med en dator (Raspi och det man brukar ha på skrivbordet) är att den första kör inget OS och den andra gör det. Storleken av lådan har inte betydelse. För enkla saker som är tidskritiska på mikrosekundsnivå (säg göra en DCC signal) så vill man gärna att ett OS inte "lägger sig i". För komplicerade saker där många saker skall hända samtidigt (flytta ett lok från ett körhandtag till ett annat och lägga samtidigt en tågväg medans man visar till användaren grafiskt vad som pågår) så vill man gärna att ett OS fördelar alla arbetsuppgifter. Så det är inte frågan om antingen-eller utom både-och. Man låter arbetsuppgifterma göras av den som gör dem bäst. Sedan finns det Realtids-OS också men när man kan gödsla med billiga mikrokontrollrar, en för varje uppgift som dessutom har bivit allt smidigare att programmera så ser inte jag behovet för sånt och det verkar också spela en underordnad roll i vår "branch".

Harald.

PS: Hittad första buggen (nåja, inte så allvarligt) i releasen av DCC-EX 3.0.0: Man behöver installera "Ethernet" som bibliothek även om man inte använder ett sådant kort. Finns fix för det om man verkligen inte får igång Ethernet.

Inloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.357
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #38 skrivet: mån 30 nov 2020, 11:34:38 »
Den stora fördelen och den stora nackdelen med en mikrokontroller (Arduino) jämfört med en dator (Raspi och det man brukar ha på skrivbordet) är att den första kör inget OS och den andra gör det. Storleken av lådan har inte betydelse. För enkla saker som är tidskritiska på mikrosekundsnivå (säg göra en DCC signal) så vill man gärna att ett OS inte "lägger sig i". För komplicerade saker där många saker skall hända samtidigt (flytta ett lok från ett körhandtag till ett annat och lägga samtidigt en tågväg medans man visar till användaren grafiskt vad som pågår) så vill man gärna att ett OS fördelar alla arbetsuppgifter. Så det är inte frågan om antingen-eller utom både-och. Man låter arbetsuppgifterma göras av den som gör dem bäst. Sedan finns det Realtids-OS också men när man kan gödsla med billiga mikrokontrollrar, en för varje uppgift som dessutom har bivit allt smidigare att programmera så ser inte jag behovet för sånt och det verkar också spela en underordnad roll i vår "branch".

Harald.

PS: Hittad första buggen (nåja, inte så allvarligt) i releasen av DCC-EX 3.0.0: Man behöver installera "Ethernet" som bibliothek även om man inte använder ett sådant kort. Finns fix för det om man verkligen inte får igång Ethernet.

Jag håller helt med dig Harald.

Jag betraktar Arduino som en programmerbar komponent...en "intelligent black box" som man kan bygga in i elektroniklösningar , en eller flera för att klara olika uppgifter. Något som priset tillåter. Jag har köpt Arduino Nano (clone) för 20 kr /st så det går att "gödsla" med.

För mer "datornära" uppgifter är förstås ett OS nödvändigt..... perfekt lösning med Raspberry pi.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.084
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #39 skrivet: mån 30 nov 2020, 18:13:05 »
Hej!
Jag har lite svårt att hitta säkert besked på webbsidorna: Har en Uno tillräckligt med minne för att kunna köra DCC-EX med en ESP8266 ESP01 inkopplad?

Kalasbra f.ö. att utvecklingen av DCC++ fortsätter! Har det kommit något längre med MQTT?
---
Mvh Peter

Utloggad haba

• Veteran
« Svar #40 skrivet: tor 03 dec 2020, 08:27:45 »
Har en Uno tillräckligt med minne för att kunna köra DCC-EX med en ESP8266 ESP01 inkopplad?
Har det kommit något längre med MQTT?
En Uno har tillräckligt med RAM om man knölar lite MEN den har inte tillräckligt med serielinor (kommunikationen mellan Arduinon och ESPn är via serie 115200 baud). Därför har vi inte knölat med RAM heller. Det skulle finnas en väg men den har också sina problem: UNOns enda riktiga serielina med en UART på är den som går till USB och om man tar den till ESP så har man inte längre någon diag och uppstart sker blind och det bara måste fungera. Men om man fiffar så går det kanske att få till. Software-Serial är bara att glömma, beroende på baudrate så kör den antingen för långsam eller så får man för många interrupts. Så för att ha en ESP på riktigt behöver man en hårdvara med minst en Serial1, tex Mega. Då får man sedan också extra RAM på köpet. Inköpskällor för arduinodelar har varit för mig Lawicel, Elektrokit och Reichelt.

MQTT har varit lite på sparlåga eftersom vi ville få releasen ut genom dörren. Dock tror jag att det kommer ta fart igen. Jag måste också uppdatera mig hur det är med stödet för MQTT i JMRI.

Hittils har jag hittad en sak i releasen som inte är som det skall och det är att man behöver installera biblioteket för Ethernet även om man inte har något Ethernet-shield (allstå Ethernet på tråd).

Harald.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #41 skrivet: tor 03 dec 2020, 19:07:52 »
Tack för svaret!
Då får jag fundera på om jag ska köpa en Mega eller fortsätta med Uno+JMRI-dator ett tag till... Behovet av förändring/förbättring är inte så stort just nu.

Hur ser ni på vägen framåt med DCC++?
Jag är mest nyfiken på om ni tänker er att "knö in" allt fler funktioner och försöka få den till en central som "kan allt"?
Eller finns det några tankar på en mer "renodlad" central som enbart styr tåg och sen kanske ha separat enhet för att t.ex. styra övrig layout (typ LCC)?

Jag frågar mest för att se hur DCC-EX kan tänkas passa med mitt MRC-koncept där alla enheter är fristående och den enda centrala resursen är en MQTT-server.
---
Mvh Peter

Utloggad haba

• Veteran
« Svar #42 skrivet: tor 03 dec 2020, 22:07:13 »
Jag tror inte att det finns en enhetlig linje även om jag tycker att komponenterna skall hellre göra en sak bra än tusen olika saker halvdant. Du är välkommen att diskutera detta på våra chatkanaler på Discordservern.

Harald.

Utloggad Goofy

• Användare
  • Antal inlägg: 44
« Svar #43 skrivet: fre 01 jan 2021, 12:21:50 »
Hej!
Jag har lite svårt att hitta säkert besked på webbsidorna: Har en Uno tillräckligt med minne för att kunna köra DCC-EX med en ESP8266 ESP01 inkopplad?

Kalasbra f.ö. att utvecklingen av DCC++ fortsätter! Har det kommit något längre med MQTT?

Jag har skrivit ett litet program för Windows, som körs på en PC.
PC'n kopplas till Arduino (med PowerShield och DCC++) med med USB-kabel, och programmet loggar in på MQTT-nät och lyssnar på vissa meddelanden. Funkar fint.
Just nu mest som test för att kunna fixa och testa mina spårledningskort för DCC.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #44 skrivet: mån 04 jan 2021, 16:20:29 »
Nu hittade jag i alla fall mina funderingar om hur MRC skulle kunna användas för att styra lok:

MRC lok-ämnen
[loco] skulle kunna vara lokadressen enlig DCC...
Kodstycke: [Välj]
mrc/[loco]/loco/id
mrc/[loco]/loco/name
mrc/[loco]/loco/type
mrc/[loco]/loco/consist

mrc/[loco]/train/id
mrc/[loco]/train/axles
mrc/[loco]/train/sth

mrc/[loco]/drive/position
mrc/[loco]/drive/speed
mrc/[loco]/drive/direction
mrc/[loco]/drive/shunt
mrc/[loco]/drive/tröghet

mrc/[loco]/light/front
mrc/[loco]/light/rear
mrc/[loco]/light/cabin
mrc/[loco]/light/frontextra
mrc/[loco]/light/rearextra
mrc/[loco]/light/aux01
mrc/[loco]/light/aux02
mrc/[loco]/light/aux03
mrc/[loco]/light/aux04

mrc/[loco]/sound/active
mrc/[loco]/sound/sound01
mrc/[loco]/sound/sound02
mrc/[loco]/sound/soundNN

mrc/[loco]/function/frontdecoupler
mrc/[loco]/function/reardecoupler

Men tänk er att försöka ändra tänket från att använda funktionerna F1-F28... ;)
---
Mvh Peter